Komen tot Christus

refo

Bericht door refo »

De wet kan alleen veroordelen.

De wet maakt nooit levend.

Paulus zegt zelf dat toen de wet kwam hij gestoreven is. Terwijl sommigen ons willen doen geloven dat dat het begin van het leven is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
De Wet maakt de zonde levend en doodt de zondaar. Gods beloften -die in Christus ja, en amen zijn-, doen de (geestelijk) dode zondaar leven.
De Wet is daartoe niet meer het middel.
Dat is de betekenis van Galaten 3:24.
Ik beweer ook nergens dat de Wet dode zondaren levend maakt. De Wet kan enkel verdoemen. Ik krijf het idee dat jij de wet op non-actief zet in het heilsplan. Dat de Wet niet meer gehoord hoeft te worden in de prediking. De schuldbrief moeten we thuis krijgen. Ons hart moet gebroken worden, als we nu gedoopt zijn ja of nee. En Hij verbindt de gebrokene van harte.

Wij worden allemaal onder de Wet geboren Miscanthus. Zelfs een baby is verdoemelijk voor God, als het niet geborgen is in Christus. God heeft de baby verkoren ja of nee. En wie niet geloofd zal hebben; die zal verdoemd worden.

Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door refo
De wet kan alleen veroordelen.

De wet maakt nooit levend.

Paulus zegt zelf dat toen de wet kwam hij gestoreven is. Terwijl sommigen ons willen doen geloven dat dat het begin van het leven is.
dat is niks vanwaar. Wijs mij nu aan waar dat gezegd is!
refo

Bericht door refo »

Wat is niet waar?

9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MatthijsIk krijf het idee dat jij de wet op non-actief zet in het heilsplan. Dat de Wet niet meer gehoord hoeft te worden in de prediking.
Als de wet op non-actief wordt gezet, zijn we ook niet meer verdoemd en zijn we geen zondaar meer. Dat is dus ook niet wat ik beweer.

Je moet het zien in de twee verschillende bedelingen Matthijs. De oude bedeling was; "doe dat en gij zult leven." De nieuwe bedeling is; "Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden."

Ongelovigen zijn nog onder de wet, maar die geloven zijn niet meer onder de wet.
Voor hen is de wet een leefregel der dankbaarheid geworden. Ik acht de wet ook niet noodzakelijk voor het heil, maar alleen Christus Jezus, die de Wet vervuld heeft. Door het geloof in Hem ziet God ons aan zonder vlek of rimpel.
refo

Bericht door refo »

En het is niet tegen jou persoonlijk, Matthijs.

De wet krijgt tegenwoordig in de orde des heils een verkeerde plaats. Men leert dat God de mens wederbaart en dat er dan alleen nog wet is. Dat kan niet. Men is dan óf niet wedergeboren, óf het klopt niet en men kent Christus wel maar zegt het niet.

Waar alleen wet is, is geen leven mogelijk. Dat zegt Paulus. Toen de wet kwam, ging Paulus dood. Nu doet paulus zijn best zijn hoorders te overtuigen rechtstreeks naar Christus te gaan. Omdat hij - Paulus - letterlijk met de schrik is vrijgekomen. God greep hem bij de keel. Maar dat is een uitzondering, weet Paulus. Bewandel de weg die ik u openbaar en laat u met God verzoenen. Niet omdat de wet dood is, maar juist omdat die wet anders vervloekt.
--------------
timo

Bericht door timo »

hoe zit het dan dat De wet ons de zonde leert kennen? De weg der wet alleen kan niet. Maar het is Wet en Evangelie. Iets wt je niet mag en kunt scheiden
refo

Bericht door refo »

Ik zou het toch maar scheiden.

Wanneer gaf God Zijn wet? Voor of na de uittocht?
--------------
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik las een stukje uit een dagboek van Ryle in een andere topic en laat ik dat goede voorbeeld maar eens volgen. Ryle schrijft het volgende over Joh. 6:37-40

37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

38 Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.

39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.

40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Wat houdt dat 'komen' eigenlijk in? Het is die beweging van de ziel die plaatsvindt in een mens, wanneer hij zijn zonden gevoelt en ontdekt dat hij zichzelf niet kan redden en van Christus hoort, tot Christus vlucht, zich tot Christus wendt, op Christus vertrouwt, Christus aanneemt en met zijn hele gewicht op Christus leunt voor zijn heil. Wanneer dit gebeurt, dan heet dat in de taal van de Schrift 'komen' tot Christus.
Wat bedoelde onze Heere met de uitspraak: "Ik zal hem geenszins uitwerpen."? Hij bedoelde dat Hij niet zal weigeren om iemand te redden die tot Hem komt, het maakt niet uit wat hij geweest is. Zijn zonden kunnen erg groot geweest zijn. Maar komt hij tot Christus in het geloof? Dan zal Christus hem genadig ontvangen, hem vrijelijk vergiffenis schenken, hem een plaats geven tussen de geliefde kjnderen en hem het eeuwige leven schenken. In vers 40 leren wijdat de zaligheid die Christus in de wereld bracht voor iedereen open staat en gratis is. De Heere Jezus gebruikt het beeld van de koperen slang om het te beschrijven. Wanneer de Israëlieten die gebeten waren, omhoog keken naar de koperen slang, werden zij genezen. Iedereen die ervoor koos te 'kijken' naar de koperen slang, kon leven. Op dezelfde manier kan iedereen die het eeuwige leven wil hebben, 'kijken' naar Christus door het geloof en het voor niets krijgen. Er is geen drempel, geen beperking, geen grens. De woorden die het evangelie gebruikt hebben een enorme reikwijdte en zijn eenvoudig. Iedereen kan 'zien en leven',
In vers 39 staat dat Christus nooit zal toestaan dat een ziel die aan Hem is toevertrouwd, verloren gaat en verworpen wordt. Hij zal hem veilig bewaren, hem brengen van genade tot heerlijkheid en dat ondanks de wereld, het vlees en de duivel. Niet één been van Zijn mystieke lichaam zal ooit worden gebroken. Niet één lam van de kudde zal ooit in de wildemis achtergelaten worden. Op de laatste dag zal Hij de hele kudde die aan Zijn zorgen was toevertrouwd opwekken. Er zal er dan niet één ontbreken.
Vond ik een mooi stukje!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Dus Ursinus hadden de Wet niet moeten noemen in het stuk der ellende? Wat eist de Wet van ons? Dat leert ons Christus in een hoofdsom.........
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik las een stukje uit een dagboek van Ryle in een andere topic en laat ik dat goede voorbeeld maar eens volgen. Ryle schrijft het volgende over Joh. 6:37-40

37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

38 Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.

39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.

40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Wat houdt dat 'komen' eigenlijk in? Het is die beweging van de ziel die plaatsvindt in een mens, wanneer hij zijn zonden gevoelt en ontdekt dat hij zichzelf niet kan redden en van Christus hoort, tot Christus vlucht, zich tot Christus wendt, op Christus vertrouwt, Christus aanneemt en met zijn hele gewicht op Christus leunt voor zijn heil. Wanneer dit gebeurt, dan heet dat in de taal van de Schrift 'komen' tot Christus.
Wat bedoelde onze Heere met de uitspraak: "Ik zal hem geenszins uitwerpen."? Hij bedoelde dat Hij niet zal weigeren om iemand te redden die tot Hem komt, het maakt niet uit wat hij geweest is. Zijn zonden kunnen erg groot geweest zijn. Maar komt hij tot Christus in het geloof? Dan zal Christus hem genadig ontvangen, hem vrijelijk vergiffenis schenken, hem een plaats geven tussen de geliefde kjnderen en hem het eeuwige leven schenken. In vers 40 leren wijdat de zaligheid die Christus in de wereld bracht voor iedereen open staat en gratis is. De Heere Jezus gebruikt het beeld van de koperen slang om het te beschrijven. Wanneer de Israëlieten die gebeten waren, omhoog keken naar de koperen slang, werden zij genezen. Iedereen die ervoor koos te 'kijken' naar de koperen slang, kon leven. Op dezelfde manier kan iedereen die het eeuwige leven wil hebben, 'kijken' naar Christus door het geloof en het voor niets krijgen. Er is geen drempel, geen beperking, geen grens. De woorden die het evangelie gebruikt hebben een enorme reikwijdte en zijn eenvoudig. Iedereen kan 'zien en leven',
In vers 39 staat dat Christus nooit zal toestaan dat een ziel die aan Hem is toevertrouwd, verloren gaat en verworpen wordt. Hij zal hem veilig bewaren, hem brengen van genade tot heerlijkheid en dat ondanks de wereld, het vlees en de duivel. Niet één been van Zijn mystieke lichaam zal ooit worden gebroken. Niet één lam van de kudde zal ooit in de wildemis achtergelaten worden. Op de laatste dag zal Hij de hele kudde die aan Zijn zorgen was toevertrouwd opwekken. Er zal er dan niet één ontbreken.
Vond ik een mooi stukje!
Zeker een mooi stukje.

De ziel die aan zichzelf ontdekt wordt door de Heilige Geest neemt zo de toevlucht tot Christus.
timo

Bericht door timo »

[font=Georgia]Text[/font]TextLaten we van de week allemaar maar bidden dat er veel mensen tot bekeering mogen komen
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

GOds Woord zegt ergens: Wie zijn oor afwend om de Wet te horen; diens gebed zelfs, zal voor den Heere een gruwel wezen.
Mathijs,

Je gooit alle wetsfuncties en intepretaties op 1 hoop.
De wet kan en mag ons als kinderen van God nooit meer benauwen en veroordelen. Ook kan de wet dan niet meer eisen omdat dat niet meer nodig is. De wet is ons tot bescherming geworden.

De wet is tevens ons vermaak geworden. Hoe lief heb ik uw wet, het is een levensdoel en hartelijke begeerte geworden om Gods wil te volbrengen.

Naar de oude mens blijft de wet gewoon eisen en dreigen.
Als de wet je benauwd ben je zelf afgeweken en teruggekeerd tot de wet.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Dus Ursinus hadden de Wet niet moeten noemen in het stuk der ellende? Wat eist de Wet van ons? Dat leert ons Christus in een hoofdsom.........
Ga 3:19 ¶ Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.

Dachsel zegt ervan: de wet is om de verhouding tussen God en mens te reguleren voor een tijd.
Er staat duidelijk: totdat het zaad zou gekomen zijn,=Christus. Daarna moest de wet terugtreden; zie Rom 10:4 want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een ieder die gelooft.

Dwaalleraars (Judaisten) vermengden wet en evangelie en zeiden: door de wet tot het evangelie. Daartegen schrijft Paulus zijn Galatenbrief. De wet kan nooit tot zaligmakende verbrokenheid brengen, alle zaligheid en goed komt alleen tot mij via Christus. De wet wekt alleen maar meer begeerlijkheid op Rom 7:8 Ro 7:8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht;...

Volgens Matthew Henri is de wet ondergeschikt aan de belofte, en niet tegenovergesteld. 'Wij hebben geen behoefte meer aan de wet om ons tot Christus te leiden."
Plaats reactie