Arja schreef:Bij het woord bevinding gaat er bij mij vaak een seintje af. Kijk uit. Ik denk dat het komt omdat ik het koppel aan gevoel en dat ik bang ben voor m'n gevoel. Gevoel kan je bedriegen of met je op de loop gaan. Ik weet niet zo goed om te gaan met emoties, die ik ervaar tijdens een preek.
Hoe zien jullie dat?
Wat voor rol speelt ons gevoel/emotie?
Er is geen bevinding zonder emotie?
Ingewikkeld.
Ik vindt niets eigenlijk. Het bijvoeglijke "bevindelijk" zou niet nodig zijn als zich niet veel kerken tooien met de naam gereformeerd.
Bevinding is wat ieder levend gemaakt mens kent. Als je weet wat wedergeboorte is, zoals onze belijdenissen het omschrijven, dan is dat niet iets wat in een hoek geschiedt. Lees het maar eens na.
We hebben nu 'gereformeerde' kerken waar ieder erbij lijkt te horen. Gemeenten worden aangesproken met 'broeders en zusters van onze Heere Jezus Christus'. Geen onderscheid dus, terwijl er toch twee soorten mensen in de kerk zitten. Of men gaat dan uit van een kerk met louter wedergeborenen. Maar dat is vanouds veroordeeld, als niet reëel.
Er is een groot verschil tussen werkelijkheid en gevoel. Een levend gemaakt mens vreest vaak dat het wellicht gevoel is, want het gaat vanzelf niet buiten het gevoel om. Maar juist dat gevoel is zo bedrieglijk. We willen bedrogen worden, tenzij... we door God overuigd zijn dat we wederom geboren moeten worden. Dan is er (als het goed ligt) geen rust meer. Dan wordt dood en eeuwigheid een realiteit, en niet zo als mensen van nature dat weten. Dan wordt de noodzaak van wedergeboorte opgebonden. De weg die God gaat in de wedergeboorte is bij ieder mens anders, maar de hoofdlijnen zijn wel gelijkt. 1. Aan de weet komen hoe groot mijn zonden en ellende is.
Daar begint het mee. Een mens wordt er eerst buitengezet. Die mens gaat inleven dat hij gescheiden is van zijn Schepper.
Als we een algemene verzoening preken dan horen we het onderscheid niet tussen de levenden en de doden. Terwijl dit toch een eeuwigheidsverschil uitmaakt.
Laten we daarom gewoon bij de Schrift en Belijdenis blijven, dan hebben bij gereformeerd geen bijvoegingen nodig. Helaas is dat in deze tijd wel nodig, omdat er zich zoveel met de naam van gereformeerd tooit, wat het niet is.
Om de vragen kort te beantwoorden:
-- Ik zie niets (boven omschreven)
-- Het is niet louter emotie, emotie is iets heel anders dan wedergeboorte. Hoewel dat dit niet zonder gevoel gaat.
-- Ingewikkeld? Vanuit de mens gezien (en daar hebben een punt waar we niet aan willen) een onmogelijkheid. (Sola gratia, Sola fide, Sola scriptura)
Toch is dat onmogelijke mogelijk, doordat God Zelf een Weg heeft ontsloten.
Dan nu de vraag: Moet de ontsluiting, en de weg tot deze ontsluiting niet helder doorklinken in de prediking?
Ik denk dat we hier juist de kern hebben: Hoe word een zondaar met God verzoend?