Homoseksualiteit

helma

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door helma »

Ambtenaar schreef:
helma schreef: Zou het? Ik kan haast niet geloven dat als je zonde ernstig neemt; je het gaat relativeren als je kinderen er vatbaar voor lijken te zijn. Wordt het dan juist niet pijnlijker?
Ik vind de term 'vatbaar' in dit kader ongepast. Homoseksualiteit is geen bevlieging.

Ik denk inderdaad dat je meer genuanceerd gaat denken en spreken over homoseksualiteit als één van je kinderen dat is. Dat is namelijk wat ik in mijn omgeving waarneem. Overigens neem ik ook waar dat weer anderen van hun kind verwachten dat het kind het hele leven vrijgezel blijft.
Ik bedoelde in mijn bijdrage het begrip zonde in de volle breedte. Om welke zonde het ook gaat.
En ja, voor de ene zonde ben je 'vatbaarder' dan de andere.

En wat homoseksualiteit betreft zie ik de praxis inderdaad als zonde.
En als moeder kan ik daar niet genuanceerder over denken.

Het ware geluk ligt niet in een relatie. Zeker niet in een relatie die door God niet is bedoeld.
parsifal

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Wat bedoel je nu precies met 'relativeren' en 'genuanceerd spreken'?
Dat lijkt me evident.
Dat vind ik niet. Je kunt er twee kanten mee op:
- je kunt bedoelen dat je dan homoseksuele relaties wél zou toestaan
- je kunt ook bedoelen dat je dan niet hard oordeelt, maar met meer gevoel hierover spreekt. Je zou dat ook 'pijn' kunnen noemen.
Het eerste gaat verder dan het tweede. Het eerste is naar mijn overtuiging niet bijbels.
De eerste visie is denk ik niet meer-genuanceerd dan zeggen dat het niet is toegestaan (al heb ik het idee dat Ambtenaar wel die richting op wil). Zelf denk ik dat homoseksualiteit zo'n gevoelig onderwerp is dat je bij al het spreken over het onderwerp, altijd heel duidelijk moet maken dat je je bewust bent van deze gevoeligheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

@eilander @parsifal

Laat ik het anders verwoorden. Ik heb begrip voor twee mensen van hetzelfde geslacht die een duurzame en monogame relatie hebben. Is dit conform de Bijbel? Waarschijnlijk niet, maar dat zijn wel meer zaken niet.

Is conform de Bijbel dat er ter rechterzijde zoveel ruzies en kerkscheuringen zijn geweest in de afgelopen 200 jaar? Volgens mij ook niet, maar daar zie ik verder niemand een probleem van maken of pogingen ondernemen om de scheuringen ongedaan te maken en ruzies te beëindigen.

Dus waarom de ene zonde principieel benaderen en de andere zonde zo gemakkelijk aanvaarden? Dat vind ik nogal ambigu.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:@eilander @parsifal

Laat ik het anders verwoorden. Ik heb begrip voor twee mensen van hetzelfde geslacht die een duurzame en monogame relatie hebben. Is dit conform de Bijbel? Waarschijnlijk niet, maar dat zijn wel meer zaken niet.

Is conform de Bijbel dat er ter rechterzijde zoveel ruzies en kerkscheuringen zijn geweest in de afgelopen 200 jaar? Volgens mij ook niet, maar daar zie ik verder niemand een probleem van maken of pogingen ondernemen om de scheuringen ongedaan te maken en ruzies te beëindigen.

Dus waarom de ene zonde principieel benaderen en de andere zonde zo gemakkelijk aanvaarden? Dat vind ik nogal ambigu.
Dan kijk je denk ik toch echt niet goed rond. Er zijn vrij veel pogingen om kerken dichter bij elkaar te brengen en in vrij veel kerken is er een besef van schuld voor de verdeeldheid. Ik ben het er mee eens dat homoseksualiteit er vaak uitgelicht wordt en om eerlijk te zijn vind ik het ook ernstig dat we vaak meer lijken op te veren als een homohuwelijk wordt gesloten dan als twee hand in hand lopende mannen klappen krijgen op straat. Maar die fouten die we maken, maken andere fouten niet goed.

Ik herken me redelijk in Joel Hunter in het volgende artikel: https://www.christianitytoday.com/pasto ... ement.html
Al ben ik wel bang dat ook bij Obama de neutrale overheid in de richting is gegaan van een seculiere overheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Dan kijk je denk ik toch echt niet goed rond. Er zijn vrij veel pogingen om kerken dichter bij elkaar te brengen en in vrij veel kerken is er een besef van schuld voor de verdeeldheid. Ik ben het er mee eens dat homoseksualiteit er vaak uitgelicht wordt en om eerlijk te zijn vind ik het ook ernstig dat we vaak meer lijken op te veren als een homohuwelijk wordt gesloten dan als twee hand in hand lopende mannen klappen krijgen op straat. Maar die fouten die we maken, maken andere fouten niet goed.
Dat laatste beweer ik ook helemaal niet, maar hoe wordt omgegaan met de ene zonde weegt bij mij wel mee in hoe men de andere zonde beoordeelt. Dat kun je niet zomaar los van elkaar zien.

Dat er hier en daar een besef van schuld is voor de kerkelijke verdeeldheid, dat lees ik ook. Ik zie echter weinig serieuze pogingen om de kerkelijke verdeeldheid ter rechterzijde van het kerkelijk spectrum op te heffen. Sterker nog, de verdeeldheid lijkt enkel maar toe te nemen.

Ik ben natuurlijk niet de enige die ziet dat er over bepaalde zonden zoals homoseksualiteit nogal ferme uitspraken gedaan worden, terwijl er over andere zonden maar niet zoveel gezegd wordt, omdat kerkelijke leiders het nogal moeilijk vinden om over hun eigen schaduw heen te stappen. Ook voor kerkelijke leiders is het makkelijk om iets te zeggen over wat anderen aangaat, maar zodra het hun eigen zondige gedrag betreft houden ze zich in de openbaarheid tamelijk stil.

Dus wat verwachten kerkelijke leiders nu? En ben ik de enige die ambiguïteit ervaart?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bestaat er een goed degelijk onderzoeksrapport of wellicht het verschijnsel 'homoseksualiteit' toeneemt?
Als ik zelf terugkijk naar bv. de jaren 60, toen was het nauwelijks bekend. Ik weet wel dat het toen waarschijnlijk meer onder de dekmantel bleef, maar toch...
Als we ook aanmerken de felheid waarmee de voorvechters van gelijkheid en anti-discrrimintie zich storten op de Bijbelse gegevens, dan heb ik ergens mijn vragen bij.
Als we het boek van ds. C. Mel lezen, dat in 1731 voor het eerst een openbaar geval in het gereformeerde Europa aan het licht kwam, en we zien de reacties daarop in heel protestants Europa, dan zou je toch denken dat het verschijnsel toeneemt.
Het was bekend in Italië, verder destijds niet zo in het protestants geworden deel van Europa.

Bovendien lijkt in het kielzog hiervan ook de hele LHBTI-wereld hierin mee te komen. Dit wordt doorgedreven (zoals sommigen willen) tot in het absurde toe. Zelfs voor onkerkelijke mensen.
Is dit normaal, of gaat dit normaal (de norm) worden?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Bestaat er een goed degelijk onderzoeksrapport of wellicht het verschijnsel 'homoseksualiteit' toeneemt?
Als ik zelf terugkijk naar bv. de jaren 60, toen was het nauwelijks bekend. Ik weet wel dat het toen waarschijnlijk meer onder de dekmantel bleef, maar toch...
Als we ook aanmerken de felheid waarmee de voorvechters van gelijkheid en anti-discrrimintie zich storten op de Bijbelse gegevens, dan heb ik ergens mijn vragen bij.
Als we het boek van ds. C. Mel lezen, dat in 1731 voor het eerst een openbaar geval in het gereformeerde Europa aan het licht kwam, en we zien de reacties daarop in heel protestants Europa, dan zou je toch denken dat het verschijnsel toeneemt.
Het was bekend in Italië, verder destijds niet zo in het protestants geworden deel van Europa.

Bovendien lijkt in het kielzog hiervan ook de hele LHBTI-wereld hierin mee te komen. Dit wordt doorgedreven (zoals sommigen willen) tot in het absurde toe. Zelfs voor onkerkelijke mensen.
Homoseksualiteit komt echt niet vaker voor dan vroeger. Het verschil met vroeger zit vooral in openbaarheid geven aan.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Bestaat er een goed degelijk onderzoeksrapport of wellicht het verschijnsel 'homoseksualiteit' toeneemt?

Homoseksualiteit komt echt niet vaker voor dan vroeger. Het verschil met vroeger zit vooral in openbaarheid geven aan.
Dat gaf ik ook aan, tenminste dat moeten we wel aannemen. De vraag is of een degelijk onderzoek bekend is naar de frequentie van het voorkomen van het 'anders geaard-zijn' is de volle breedte van het woord.
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

Ik krijg de indruk dat homoseksualiteit meer toeneemt omdat de bevolking toeneemt.
Binnen dat kader komen er steeds meer homoseksuelen, maar of dat verhoudingsgewijs ook toeneemt is nog maar de vraag.
Vroeger bleef homoseksualiteit in de meeste gevallen verborgen, omdat daar strenge straffen op stonden.
In de 18de eeuw was dat de doodstraf, maar zelfs in Duitsland in de jaren 50 stond gevangenisstraf op het praktiseren.
Dan is het wel voor te stellen dat het meeste onder de dekmantel verbleef.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:Ik krijg de indruk dat homoseksualiteit meer toeneemt omdat de bevolking toeneemt.
Binnen dat kader komen er steeds meer homoseksuelen, maar of dat verhoudingsgewijs ook toeneemt is nog maar de vraag.
Vroeger bleef homoseksualiteit in de meeste gevallen verborgen, omdat daar strenge straffen op stonden.
In de 18de eeuw was dat de doodstraf, maar zelfs in Duitsland in de jaren 50 stond gevangenisstraf op het praktiseren.
Met andere woorden: was het in de 18e eeuw dan zonde? Er werd immers gestraft?
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:
Roos2017 schreef:Ik krijg de indruk dat homoseksualiteit meer toeneemt omdat de bevolking toeneemt.
Ik denk dat je die vraag ook zelf wel kan beantwoorden.
Homoseksuele praxis is altijd al zonde geweest, maar wordt tegenwoordig door de meesten niet meer als zonde gezien, maar dat is geen nieuws.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef:
Ik denk dat je die vraag ook zelf wel kan beantwoorden.
Homoseksuele praxis is altijd al zonde geweest, maar wordt tegenwoordig door de meesten niet meer als zonde gezien, maar dat is geen nieuws.
Het geen nieuws meer, inderdaad. Maar heeft het ons dan niet meer te zeggen dan alleen het feit dat het meer frequent in de openbaarheid komt? En het verder gaan, want het staat niet stil, in het verlengde zien we ook de hele LHBTI-lobby opkomen.
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef: Het geen nieuws meer, inderdaad. Maar heeft het ons dan niet meer te zeggen dan alleen het feit dat het meer frequent in de openbaarheid komt? En het verder gaan, want het staat niet stil, in het verlengde zien we ook de hele LHBTI-lobby opkomen.
Of de zonde nou in het openbaar of in het verborgen bedreven wordt, dat lijkt mij even erg.
Wel is het een zorgelijke ontwikkeling dat de openbare zonde steeds meer getolereerd wordt.
Adagio

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:Ik heb begrip voor... etc. Is dit conform de Bijbel? Waarschijnlijk niet, maar dat zijn wel meer zaken niet.
De zonde is niet goedkoop, maar nu nóg afwasbaar. Lees Christus' drangreden: Alsdan zullen zij beginnen te zeggen tot de bergen: Valt op ons; en tot de heuvelen: Bedekt ons. Want indien zij dit doen aan het groene hout, wat zal aan het dorre geschieden?
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ik denk dat het inderdaad toeneemt. Alleen al door het kijken van films. Dan kunnen die gevoelens opgewekt worden. Ik heb ook altijd begrepen dat het in de Romeinse cultuur op een gegeven moment ook steeds meer voorkwam.
Plaats reactie