Goede Vrijdag en de stille week
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Toch is dit een drogredenering. Dat God de woorden van Bileam en Kajafas gebruikt tot zegen legitimeert niet (achteraf) hun gedrag, dat was zondig. De broers deden geen goed werk toen ze Jozef verkochten.
Met deze drogredeneringen wordt zondig gedrag gedoogd, wijzend op de Almacht van God.
Dat de Heere de woorden/uitvoeringen enz. van degenen die het omgedraaide beogen kan zegenen is niet het punt waarop beoordeeld moet worden.
Niet het resultaat is de norm. De norm is de Schrift. En die Schrift - het gebod - wordt krachteloos gemaakt met deze manier van redeneren.
Met deze drogredeneringen wordt zondig gedrag gedoogd, wijzend op de Almacht van God.
Dat de Heere de woorden/uitvoeringen enz. van degenen die het omgedraaide beogen kan zegenen is niet het punt waarop beoordeeld moet worden.
Niet het resultaat is de norm. De norm is de Schrift. En die Schrift - het gebod - wordt krachteloos gemaakt met deze manier van redeneren.
Ik reageerde op de woorden van Mara die ik gequoot heb. Het ging erover of woorden die ' er over' gaan en niet 'er uit' mensen konden raken.
De Passion vind ik een zondig spektakel (van wat ik er van gehoord heb) maar dat vind ik van de Bach Passion niet ( tenminste die waar ik bij geweest ben, waren ingetogen en eerbiedig). Dat noem ik dus geen zonde.
De Passion vind ik een zondig spektakel (van wat ik er van gehoord heb) maar dat vind ik van de Bach Passion niet ( tenminste die waar ik bij geweest ben, waren ingetogen en eerbiedig). Dat noem ik dus geen zonde.
Als u de artikelen in de Wachter leest, dan wordt juist het uitvoeren door "niet-christenen" als 'toneelspelen' van de Mattheus Passion benoemd. Er staat nog veel meer, ook het positieve wordt benoemd, maar zoals ik al zei, het is me helaas nu teveel werk om het over te typen.helma schreef:Ik reageerde op de woorden van Mara die ik gequoot heb. Het ging erover of woorden die ' er over' gaan en niet 'er uit' mensen konden raken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Toch vind ik het wel vreemd dat zulke bezwaren worden geuit in een kerkverband waar soms zelfs hele kerkdiensten door ongelovigen worden geleid. Het spijt mij, maar ik kan dat niet met elkaar rijmen.
En dan heb ik het nog maar niet over het onderwijzend personeel op de basisscholen. Die met hun eigen woorden een verhaal moeten vertellen.
En dan heb ik het nog maar niet over het onderwijzend personeel op de basisscholen. Die met hun eigen woorden een verhaal moeten vertellen.
Waar slaat dit op? Komt nogal wat cryptisch over. Zou u het ook in helder en duidelijk in Jip- en Janneketaal kunnen weergeven?DDD schreef:Toch vind ik het wel vreemd dat zulke bezwaren worden geuit in een kerkverband waar soms zelfs hele kerkdiensten door ongelovigen worden geleid. Het spijt mij, maar ik kan dat niet met elkaar rijmen.
Zeker.
Zulke bezwaren: De uit het artikel in DWS in het bovenstaande draadje genoemde bezwaren tegen de uitvoering van de Mattheuspassion.
De rest is neem ik aan wel duidelijk. Maar voor het geval dat niet zo is: in de GGiN komt het geregeld voor dat ongelovigen de kerkdienst leiden bij gebrek aan mannelijke gelovige ambtsdragers. Ik zie niet in waarom dat in noodgevallen kennelijk wel kan, maar waarom een ongelovige dan niet de evangelierecitatieven uit de Mattheus Passion zou mogen zingen.
En dat geldt nog meer voor de leerkrachten op de basisscholen, die immers in eigen woorden de Bijbelverhalen moeten vertellen. Dat is mijns inziens heel wat gevaarlijker dan het jaarlijks letterlijk voorzingen van wat er staat.
Zulke bezwaren: De uit het artikel in DWS in het bovenstaande draadje genoemde bezwaren tegen de uitvoering van de Mattheuspassion.
De rest is neem ik aan wel duidelijk. Maar voor het geval dat niet zo is: in de GGiN komt het geregeld voor dat ongelovigen de kerkdienst leiden bij gebrek aan mannelijke gelovige ambtsdragers. Ik zie niet in waarom dat in noodgevallen kennelijk wel kan, maar waarom een ongelovige dan niet de evangelierecitatieven uit de Mattheus Passion zou mogen zingen.
En dat geldt nog meer voor de leerkrachten op de basisscholen, die immers in eigen woorden de Bijbelverhalen moeten vertellen. Dat is mijns inziens heel wat gevaarlijker dan het jaarlijks letterlijk voorzingen van wat er staat.
En dat draagt u geen smart over? Dan kunt u het zich niet veroorloven om daar op een dermate ergerlijke wijze over te speken. Zo komt het bij wel over.DDD schreef:Zeker.
Wat is hier ergerlijk aan? Ik heb het mijns inziens toch heel zorgvuldig verwoord. Maar ik kan deze standpunten niet met elkaar rijmen.
Ik begrijp dat u dat ook niet kunt. De reactie gaat althans niet in op wat ik schrijf, maar op de kennelijk volgens u te kritische toon daarvan.
Ik begrijp dat u dat ook niet kunt. De reactie gaat althans niet in op wat ik schrijf, maar op de kennelijk volgens u te kritische toon daarvan.
Ik laat het maar aan uw eigen gedachten over, hoe u zo koel en kil over deze zaken kunt spreken. Ik reageer hier niet verder op. Mediteer er maar eens over wat dit ons heeft te zeggen.DDD schreef:Wat is hier ergerlijk aan? Ik heb het mijns inziens toch heel zorgvuldig verwoord. Maar ik kan deze standpunten niet met elkaar rijmen.
Het gaat hier over de Mattheus Passion en niet over de vermeende gebreken van andere kerkverbanden. Maar ik spreek er -voor zover ik met mijn beperkte inzicht op dat gebied kan bezien- zeker niet koeler over dan hier over de Mattheus Passion gesproken werd.
Ik probeer alleen te laten zien dat niet alle commentaar op de uitvoering van de Mattheus Passion uitblinkt in consequentie.
Ik probeer alleen te laten zien dat niet alle commentaar op de uitvoering van de Mattheus Passion uitblinkt in consequentie.
-
DDD schreef: De rest is neem ik aan wel duidelijk. Maar voor het geval dat niet zo is: in de GGiN komt het geregeld voor dat ongelovigen de kerkdienst leiden bij gebrek aan mannelijke gelovige ambtsdragers. Ik zie niet in waarom dat in noodgevallen kennelijk wel kan, maar waarom een ongelovige dan niet de evangelierecitatieven uit de Mattheus Passion zou mogen zingen.

-
In ieder geval was dit de kern, zoals geciteerd werd in het RD:-DIA- schreef:Als ik de reacties lees, lijkt het me beslist niet verkeerd om de drie uitgebreide artikelen in de Wachter eens te lezen.
Ik had het ook nooit zo uitgebreid en goed beargumenteerd gelezen. Het overtypen van 3 grote stukken tekst is me nu helaas wat te veel werk. Als iemand de artikelen kan inscannen zou ik dat een goede zaak vinden.
„Bach laat op knappe en indringende wijze van alles uitbeelden door zang en instrumentale muziek, zoals het klagen, onweer, zweepslagen en de kruisiging. We komen hiermee op een moeilijk terrein. Als we aan tafel uit de Bijbel lezen en we komen bij Mattheüs 27:2, waar Jezus Zelf spreekt, dan zullen we letterlijk lezen wat daar staat. Maar dat doen we wel op een beschrijvende manier, want in het vers daarvoor staat: „...dat Hij tot Zijn discipelen zeide:”. Voor een leerkracht die een Bijbelverhaal vertelt of een predikant die op de preekstoel staat, wordt het al moeilijker. In het vuur van de vertelling of van de preek kan iemand vergeten dat hij alleen maar heeft door te geven wat Jezus vertelt en dat hij met stembuiging, gezichtsuitdrukking, lichaamstaal en gevoel de woorden van Jezus aanhaalt alsof hij in Diens plaats staat (of zelfs aan het kruis hangt...). Natuurlijk bedoelt degene die vertelt of preekt dat niet zo, maar het kan wel zo overkomen!
Wat zijn we toch op heilig grondgebied als we met deze zaken bezig zijn. En hoe nodig is het om na afloop van een vertelling of een preek vergeving te vragen over de wijze waarop we Gods Woord hebben doorgegeven. Het luistert zeer nauw! Voordat we met een beschuldigende vinger wijzen naar iemand die de ‘rol’ van Jezus of van Judas zingt (‘speelt’), moeten we eerst de hand in eigen boezem steken.
Maar er speelt meer. Wie kijkt naar de gezichten en de lichaamstaal van de solisten, ziet dat deze mensen met passie (gevoel en inlevingsvermogen) de tekst tot klinken brengen. Hoewel het vaak mensen zijn die ‘met de Bijbel niets hebben’, zie je dat ze als ware toneelspelers zich in- en uitleven in de rol die ze hebben. Het is overigens onbegrijpelijk dat mensen die zichzelf ongelovig noemen dit soort teksten willen zingen. Dat versterkt nog meer dat het om toneelspel gaat. En de (ontbrekende) kledij van de vrouwelijke zangers leidt voor de aanwezigen meer van de tekst af dan dat het de tekst ondersteunt.
Kortom, al zou de tekst van zodanige inhoud geweest zijn dat we ermee konden instemmen, dan is het bovenstaande reden genoeg om weg te blijven van een uitvoering van de Mattheüs Passion.”
"al zou de tekst van zodanige inhoud geweest zijn dat we ermee konden instemmen"
Weet de schrijver van de WS wel wat die tekst is? Het lijkt net of hij het over een of ander toneelstuk heeft.
Weet de schrijver van de WS wel wat die tekst is? Het lijkt net of hij het over een of ander toneelstuk heeft.
De tekst wordt geciteerd in de artikelen, niet in zijn geheel, wel cruciale stukken.refo schreef:"al zou de tekst van zodanige inhoud geweest zijn dat we ermee konden instemmen"
Het lijkt me niet nodig om nu ook nog de tekst van de Matthaus (ik krijg de Umlaut er niet op) en Johannes Passion te gaan verdedigen. Het doet me aan een spreekwoord denken. Iets met (hele mooie) paarlen en zwijnen.