Pleiten op je doop

Johann

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Johann »

Afgewezen schreef:
Neeltje Jans schreef:
Johann schreef:
Neeltje Jans schreef: Johann, maar is dit dan niet de tegenstelling tussen de joden (dus van afkomst van Abraham) en de heidenen (=wij)? Je kan dat toch niet zomaar vertalen naar besnijdenis =doop dus waar hier joden genoemd worden zijn de kerkmensen en de heidenen zijn de wereld? Of is dat niet hoe je het bedoelt?
Beste Neeltje Jans,
De doop is in plaats van besnijdenis gekomen. En ja precies zoals jij het als laatst zegt is mijn visie.
Dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is ben ik met je eens. Maar zijn wij vervangend voor het uitverkoren volk van de joden? Mag je alles wat God aan de joden beloofd heeft rechtstreeks op jezelf betrekken? Dit als open vraag hoor, niet ter verdediging ofzo. Waaruit blijkt dat?
Bijv. uit het beeld van de olijfboom dat Paulus gebruikt in Rom. 11. Als wij in de olijfboom ingeënt zijn, naast de gelovige Joden, dan betekent dit dat we in hetzelfde heil delen als de Joden.
Overigens :offtopic .
Precies zoals Afgewezen zegt daar sta ik ook achter. Het is dus ook zo dat de Joden en uitverkoren volk blijft. Maar nu gaan we hier over stoppen en weer verder over het laatste.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Afgewezen schreef: Bijv. uit het beeld van de olijfboom dat Paulus gebruikt in Rom. 11. Als wij in de olijfboom ingeënt zijn, naast de gelovige Joden, dan betekent dit dat we in hetzelfde heil delen als de Joden.
Overigens :offtopic .
mee eens dat het offtopic is, toch wil ik er verder over nadenken want uit Romeinen haal ik ook dingen waar heidenen gewoon blijven staan. Dus ik open er een nieuw topic over als dat nog niet bestaat.
Neeltje Jans, moeder van 4
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dan deelt men niet in de goederen van het verbond en achten wij het bloed van Christus onrein.
En wat wordt er dan dus verzegeld bij de kinderdoop?
De verbondsbeloften die in de weg van het ware geloof ons deel worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dan deelt men niet in de goederen van het verbond en achten wij het bloed van Christus onrein.
Dus een aanbod, of je het nu zo noemen wilt of niet.
Ik drijf je nu een beetje in een hoek, dat is eigenlijk niet zo netjes, maar je ziet dat je er in feite ook niet helemaal uitkomt. Ik denk dat we dan ook niet te veel moeten focussen op de doop, maar meer op de boodschap van het Evangelie, want in het Evangelie worden de verbondsweldaden ons verkondigd en aangeboden.
Johann

Bericht door Johann »

Afgewezen schreef:
Johann schreef:
Afgewezen schreef:Het moge je duidelijk zijn dat huisman dat anders ziet.
Ja het moge duidelijk zijn maar hij heeft het er steeds over de HC Maar als hij deze 2 scheidt dan getuigen de 3 Formulieren van Enigheid alle 3 tegen hem
Dat denk ik niet, want in de 3 FvE staat niets over de raad des vredes.
Misschien niet met de term ´´raad des vredes´´ maar onze dordtse vaderen zeiden wel:
Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft.
Maar goed ook dit is geloof ik best wel offtopic mijn excuus we gaan weer terug over de doop.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Het is een teken en verzegeling van het verbond en al de verbondsweldaden.
In welke zin?
Eigenlijk moet ik eerst elke posting beginnen met de visie die ik deel dat het verbond der genade niet is opgericht met de uitverkorenen maar met de gelovigen en hun zaad (Gen 17: 7 en Hand 2: 39) Dus op jouw vraag in welke zin, antwoord ik niet uit of inwendig, maar in het verbond met de nadrukkelijke kanttekening dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn.
dit is wat de doop verzegelt:

de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.

Zien we waar, dat dit formulier aan de geliefden gericht is. Betekende, de kerk in haar organische eenheid. Dus niet aan deze persoon indivudeel, of deze kinderen hoofd voor hoofd. Christus is NIET (helaas) voor al onze kinderen gestorven, hoewel Zijn dood genoegzaam is voor de zonden van de hele wereld. Het is de dwaling van het amyraldisme, en ook de dwaling van de drie verbondenleer, die houdt dat het WEL zo is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Johann schreef:
Afgewezen schreef:
Johann schreef:
Afgewezen schreef:Het moge je duidelijk zijn dat huisman dat anders ziet.
Ja het moge duidelijk zijn maar hij heeft het er steeds over de HC Maar als hij deze 2 scheidt dan getuigen de 3 Formulieren van Enigheid alle 3 tegen hem
Dat denk ik niet, want in de 3 FvE staat niets over de raad des vredes.
Misschien niet met de term ´´raad des vredes´´ maar onze dordtse vaderen zeiden wel:
Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft.
Maar goed ook dit is geloof ik best wel offtopic mijn excuus we gaan weer terug over de doop.
Ik onderschrijf de leer van de verkiezing helemaal . Ik laat alleen het verbond der genade niet samenvallen met de verkiezing. Zoals vele gereformeerde vaderen (Calvijn, Witsius, Flavel, Rutherford enz .)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef: Ik onderschrijf de leer van de verkiezing helemaal . Ik laat alleen het verbond der genade niet samenvallen met de verkiezing. Zoals vele gereformeerde vaderen (Calvijn, Witsius, Flavel, Rutherford enz .)
Ik vraag me af of Calvijn dat niet doet. Ik denk dat Calvijn het enkel met betrekking tot de kinderen van gelovigen niet samen laat vallen, met betrekking tot volwassenen valt het dan wel samen. Dit is wat ik denk, ik ben er geenszins zeker van.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Dus een aanbod, of je het nu zo noemen wilt of niet.
Ik drijf je nu een beetje in een hoek, dat is eigenlijk niet zo netjes, maar je ziet dat je er in feite ook niet helemaal uitkomt. Ik denk dat we dan ook niet te veel moeten focussen op de doop, maar meer op de boodschap van het Evangelie, want in het Evangelie worden de verbondsweldaden ons verkondigd en aangeboden.
Maar hoe wordt de boodschap van het Evangelie aan kinderen die tot hun verstand aan het komen zijn dan aangeboden? Als aan vijanden van God of als aan vrienden van Hem?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Neeltje Jans

Fjodor schreef: Maar hoe wordt de boodschap van het Evangelie aan kinderen die tot hun verstand aan het komen zijn dan aangeboden? Als aan vijanden van God of als aan vrienden van Hem?
Maakt dat wat uit dan? Als Jezus zegt: Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. dan staat er toch niet bij: tenminste als u vriend van God bent? Ieder die gelooft. En die oproep is voor hen die tot nu toe vijand waren en door dit woord in Hem gaan geloven, en ook voor hen die al eerder tot geloof gekomen zijn en dit woord weer horen als versterking en vertroosting.
Bert Mulder
Contacteer:

Fjodor schreef:Maar hoe wordt de boodschap van het Evangelie aan kinderen die tot hun verstand aan het komen zijn dan aangeboden? Als aan vijanden van God of als aan vrienden van Hem?
Dat is helaas waar de schoen wringt. Want van de ene kant wil men vasthouden aan de 'verbondskinderen' gedachte, en dan nog wel hoofd voor hoofd. Maar als het er op aankomt, worden ze allen behandeld als adderengebroedsel, in tegenstelling tot de behandeling van de Schrift, de belijdenisgeschriften en de formulieren, zoals ook vaderen als Ds. van der Groe het leert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef:Maar hoe wordt de boodschap van het Evangelie aan kinderen die tot hun verstand aan het komen zijn dan aangeboden? Als aan vijanden van God of als aan vrienden van Hem?
Dat is helaas waar de schoen wringt. Want van de ene kant wil men vasthouden aan de 'verbondskinderen' gedachte, en dan nog wel hoofd voor hoofd. Maar als het er op aankomt, worden ze allen behandeld als adderengebroedsel, in tegenstelling tot de behandeling van de Schrift, de belijdenisgeschriften en de formulieren, zoals ook vaderen als Ds. van der Groe het leert.
Maar Bert, wringt de schoen voor jou daar niet? Voor mij wel..
Want wat uit vlees geboren is is vlees, en dus vanuit zichzelf vijand van God. Er moet dus iets gebeuren. De kinderen moeten (door het Woord toch?, als ze tot verstand gekomen zijn?!) wederomgeboren worden.
In hoeverre is het dan eerlijk om die kinderen toch als onderdeel van de ware kerk te beschouwen?
Bert Mulder
Contacteer:

Fjodor schreef:Maar Bert, wringt de schoen voor jou daar niet? Voor mij wel..
Want wat uit vlees geboren is is vlees, en dus vanuit zichzelf vijand van God. Er moet dus iets gebeuren. De kinderen moeten (door het Woord toch?, als ze tot verstand gekomen zijn?!) wederomgeboren worden.
In hoeverre is het dan eerlijk om die kinderen toch als onderdeel van de ware kerk te beschouwen?
Maar, geachte Fjodor, heb je gevolgd wat ik in dit onderwerp geschreven heb?

Namelijk, als we ze niet hoofd voor hoofd zien, maar, volgens de Schrift, als een organische eenheid? Hij zou anders Paulus de Korinthiers en Galaten als 'geliefden' kunnen addresseren? Waarom spreekt de Schrift anders van een kudde schapen, van een tarweakker, van een wijngaard?
Neeltje Jans

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef:Maar Bert, wringt de schoen voor jou daar niet? Voor mij wel..
Maar, geachte Fjodor, heb je gevolgd wat ik in dit onderwerp geschreven heb?

Namelijk, als we ze niet hoofd voor hoofd zien, maar, volgens de Schrift, als een organische eenheid? Hij zou anders Paulus de Korinthiers en Galaten als 'geliefden' kunnen addresseren? Waarom spreekt de Schrift anders van een kudde schapen, van een tarweakker, van een wijngaard?
Vinden jullie het erg dat ik al dit 'dogmatische geleuter'(excuser le môt) nergens op vind slaan?
Dit is wat de Bijbel zegt: Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
Zoals ik in mijn vorige post ook al zei, die hardnekkig genegeerd wordt, wat maakt het nou uit hoe je de kinderen ziet voor het verkondigen van het evangelie? Maar onderwijst ze!
Bert Mulder
Contacteer:

Neeltje Jans schreef:Zoals ik in mijn vorige post ook al zei, die hardnekkig genegeerd wordt, wat maakt het nou uit hoe je de kinderen ziet voor het verkondigen van het evangelie? Maar onderwijst ze!
Maar, waarde Neeltje Jans, waarin onderwijzen? De Waarheid of de leugen?
Plaats reactie