Opnieuw flinke groei Ger. Gem. in Ned.

Bert Mulder
Contacteer:

Re: opnieuw flinke groei ger.gem. in ned.

Bericht door Bert Mulder »

albion schreef: Ik weet dan niet wie het niet zou toelaten.. de OGGiN of de GGinN? Ik weet wel dat er regelmatig ds, die niet bij het kerkverband van de OGGiN behoren, weleens prekenin de kerken van de OGGiN. Ik vermoed dat het minder gebruikelijk is bij de GGiN. (Niet op zondag, wel doordeweeks).
de GGinN in elk geval zal geen predikanten van andere kerkgenootschappen op de kansel toelaten.

(ook onze kerken niet)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:
albion schreef: Ik weet dan niet wie het niet zou toelaten.. de OGGiN of de GGinN? Ik weet wel dat er regelmatig ds, die niet bij het kerkverband van de OGGiN behoren, weleens prekenin de kerken van de OGGiN. Ik vermoed dat het minder gebruikelijk is bij de GGiN. (Niet op zondag, wel doordeweeks).
de GGinN in elk geval zal geen predikanten van andere kerkgenootschappen op de kansel toelaten.

(ook onze kerken niet)

Maar ze lezen in leeskerken wel de preken van een andere kerk (GG of OGGiN) Doen jullie dat niet?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

albion schreef:
Bert Mulder schreef:

(ook onze kerken niet)

Maar ze lezen in leeskerken wel de preken van een andere kerk (GG of OGGiN) Doen jullie dat niet?
nee
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Lourens

Bericht door Lourens »

Ook niet toegestaan in de CGK
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
albion

Bericht door albion »

Lourens schreef:Ook niet toegestaan in de CGK

Ik denk ook niet dat het bij ons toegestaan is, maar iedere kerkenraad werkt op een eiland (denk ik).
Afgesproken op de synode is dat er alleen preken gelezen mogen worden van 1600-eind 1800 dacht ik.
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Ik weet niet of ik te kritisch overkom als ik dit zeg, maar hoe kan je nu ingaan op actualiteit, over de vragen waar je nu mee rondloopt, als je preken leest tot 1800? Alles waar (bv) jongeren nu over nadenken bestond toen nog niet eens!
Neeltje Jans, moeder van 4
Lourens

Bericht door Lourens »

Neeltje Jans schreef:Ik weet niet of ik te kritisch overkom als ik dit zeg, maar hoe kan je nu ingaan op actualiteit, over de vragen waar je nu mee rondloopt, als je preken leest tot 1800? Alles waar (bv) jongeren nu over nadenken bestond toen nog niet eens!
Dat zijn mijn gedachten ook.
En wat is het inhoudelijke verschil tussen die preken als in beide het Woord verkondigd wordt?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
huisman

Bericht door huisman »

Volgend mij laat de kerkorde daar wel enige ruimte toe. Ik ken best wel CGK kerken waar preken van GG/oudvaders/puriteinen/Luther enz gelezen worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

huisman schreef:
Volgend mij laat de kerkorde daar wel enige ruimte toe. Ik ken best wel CGK kerken waar preken van GG/oudvaders/puriteinen/Luther enz gelezen worden.
In het kerstnummer van de GezinsGids staat een intervieuw met Dhr. van Arnhem uit Staphorst
Hij leest zelfs preken van de GG/OGGiN
memento

Bericht door memento »

In sommige HHK's komt het wel voor, dat ook leespreken van CGK/GG/PKN-predikanten gelezen worden.
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik kon het zo niet in de kerkorde vinden.
Wel in de vragen die gesteld worden bij kerkvisitatie:
Worden, indien geen predikant voorgaat, uitsluitend preken gelezen
van predikanten die tot de dienst des Woords in de Christelijke Gereformeerde
Kerken in Nederland wettig geroepen zijn, respectievelijk
van predikanten die gediend hebben in de kerken welker wettige
voortzetting zij zijn, of van predikanten uit kerken in het buitenland
waarmee wij in correspondentie staan?
albion

Bericht door albion »

Neeltje Jans schreef:Ik weet niet of ik te kritisch overkom als ik dit zeg, maar hoe kan je nu ingaan op actualiteit, over de vragen waar je nu mee rondloopt, als je preken leest tot 1800? Alles waar (bv) jongeren nu over nadenken bestond toen nog niet eens!
Het Oude Testament is zeker ook achterhaald (behalve natuurlijk dat het de geschiedenis van de Joden is). En psalmen zingen is dan ook niet meer van deze tijd? Of zie je dat dan anders, dan de preken (heb je je er weleens in verdiept?) van de oudvaders?

(Het grote verschil is natuurlijk dat de OT en NT Gods Woord is, en de oudvaders maar zondige mensen)
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Nu draai je mijn woorden om. Ik zeg niet het is achterhaald, ik zeg het brengt niet de actualiteit aan de orde.
En ja hoor, ik heb ook wel preken van oudvaders (horen) lezen, en via de reveilserie ook zelf wel gelezen.
Neeltje Jans, moeder van 4
albion

Bericht door albion »

Neeltje Jans schreef:Nu draai je mijn woorden om. Ik zeg niet het is achterhaald, ik zeg het brengt niet de actualiteit aan de orde.
En ja hoor, ik heb ook wel preken van oudvaders (horen) lezen, en via de reveilserie ook zelf wel gelezen.

En toch zijn er oudvaders wie wel de actualiteit aan de orde brengt. B.v. de sprinkhanenplaag (8e plaag in Egypte) wordt door
ds. Arendts uitgelegd als vreemde volken uit het oosten die Duitsland en Nederland zullen overspoelen en 'kaal zullen eten' en
hij verwijst vooral naar de Turken (oftewel de Islamieten). Actueler kan toch niet, dacht ik.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

albion schreef:
Neeltje Jans schreef:Nu draai je mijn woorden om. Ik zeg niet het is achterhaald, ik zeg het brengt niet de actualiteit aan de orde.

En toch zijn er oudvaders wie wel de actualiteit aan de orde brengt. B.v. de sprinkhanenplaag (8e plaag in Egypte) wordt door
ds. Arendts uitgelegd als vreemde volken uit het oosten die Duitsland en Nederland zullen overspoelen en 'kaal zullen eten' en
hij verwijst vooral naar de Turken (oftewel de Islamieten). Actueler kan toch niet, dacht ik.
Je kunt er m.i. lang en kort over praten, maar oudvaders brengen geen actuele preken.
Allereerst gaat het in de prediking echter niet om "hoe om te gaan met actuele onderwerpen?" maar: "hoe wordt een zondaar rechtvaardig voor God?"
En op dit punt vertolken veel oudvaders een heel helder geluid. En daarom heb ik in een leesdienst ook het liefst de oudere preken.
Plaats reactie