Discussie n.a.v. Hoe kom je tot Christus

Afgewezen

Re: Discussie n.a.v. Hoe kom je tot Christus

Bericht door Afgewezen »

edward schreef:Kan iemand me eens uitleggen , waarom iedere mening hier gestaafd is door een schrijver , oudvader, predikant of kerkvader?
Dat is niet zo en al is dat wel zo, dan mag ieder dat voor zich weten.
Zijn er dan geen gelovigen die persoonlijk hebben ervaren hoe dit in zijn werk gaat?
Waaruit concludeer je dat?
Ik heb nogal moeite met begrippen als "recht" van toegang'' en ''recht van bezit".
Niemand heeft recht op een genadegift, anders zou het geen genade zijn.
Eensgelijks is de gave geen gave meer, maar een verdienste.
de genade is toch de gave, niet het geloof? (ef 2:8)
(want het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods)
Het is een manier om het Bijbelse spreken inzichtelijk te maken.
Als ik jou 100 Euro aanbied, heb jij het 'recht' om ze aan te nemen. Dat heeft niets met jou te maken, maar met de situatie en degene die het aanbiedt.
Zolang jij die 100 Euro niet hebt aangenomen, 'heb' je ze nog niet 'in bezit' en kun je er ook nog niets mee doen.
Als je eenmaal aangenome hebt, kun je zeggen: ik heb 100 Euro en daar ga ik dit of dat voor kopen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 19 mar 2011, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere

Bericht door Jongere »

edward schreef:Kan iemand me eens uitleggen , waarom iedere mening hier gestaafd is door een schrijver , oudvader, predikant of kerkvader?
Zijn er dan geen gelovigen die persoonlijk hebben ervaren hoe dit in zijn werk gaat?
Als het al zo is (wat idd niet zo is, zoals Afgewezen al zegt), dan kan ik dat wel uitleggen.
We moeten nooit denken de wijsheid alleen te kunnen ontdekken. Ik geloof dat Gods Woord door iedereen te begrijpen is, met de Heilige Geest. Maar ik geloof ook dat we daarbij ten volle gebruik moeten maken van wat anderen in de christelijke kerk daarover denken. 'Niemand is alleen wijs genoeg', luidt een spreekwoord.
Dat betekent dat je in deze tijd naar verschillende kanten luistert, maar dat betekent evengoed dat je die wijsheid en breedte in het verleden erkent.

Ik ben blij dat ik gedachten bij de kerkvaders of bij oudere schrijvers kan tegenkomen. Blijkbaar denken mensen hier al eeuwen over na.
Bovendien gaat het vaak om mensen waarvan bewezen is dat ze iets te zeggen hadden, omdat ze honderden jaren na hun dood nog veel bekendheid hebben. Bij hen kan ik ongetwijfeld beter zijn dan bij mezelf om een wijze mening te vormen.
edward

Bericht door edward »

Afgewezen schreef:
Dat is niet zo en al is dat wel zo, dan mag ieder dat voor zich weten.
Waaruit concludeer je dat?
Ik heb nogal moeite met begrippen als "recht" van toegang'' en ''recht van bezit".
Niemand heeft recht op een genadegift, anders zou het geen genade zijn.
Eensgelijks is de gave geen gave meer, maar een verdienste.
de genade is toch de gave, niet het geloof? (ef 2:8)
(want het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods)
Het is een manier om het Bijbelse spreken inzichtelijk te maken.
Als ik jou 100 Euro aanbied, heb jij het 'recht' om ze aan te nemen. Dat heeft niets met jou te maken, maar met de situatie en degene die het aanbiedt.
Zolang jij die 100 Euro niet hebt aangenomen, 'heb' je ze nog niet 'in bezit' en kun je er ook nog niets mee doen.
Als je eenmaal aangenome hebt, kun je zeggen: ik heb 100 Euro en daar ga ik dit of dat voor kopen.
Dat concludeer ik uit het feit dat ik geen persoonlijke ervaringen lees over hoe iemand zijn of haar bekering heeft meegemaakt, terwijl de Schrift toch duidelijk vertelt van waar het hart van vol is....
Ondanks dat er natuurlijk altijd parallellen zijn, denk ik dat God met ieder weer enigszins anders werkt, en dat de Heilige Geest de bekeerde van zonde overtuigd, ipv de wet, destijds, Want niet de letter, maar de Geest maakt levend.
En daarvan had ik verwacht wat meer getuigenis te lezen.We hebben de naam bevindelijk te zijn, maar vertel dan eens iets over hoe het bevonden wordt.
Die 100 Euro is al gegeven, denk ik(jammer van de vergelijking in de vorm van geld, de zucht daarnaar is de wortel van alle kwaad)
We willen die alleen niet aannemen, omdat we ze zelf liefst willen verdienen, er iets voor willen doen.
Want dat is 1000 keer makkelijker dan jezelf veroordelen, iets wat toch echt moet, het is deel van de bekering/verandering.
Ik zeg niet dat de kerkvaders etc er naast zitten, maar ik hou me toch wel liever aan de bijbel en de oproep van de apostel om alleen HUN boodschap en leer te volgen.Wie biddend leest en welgemeend vraagt zal zeker ontvangen, is de belofte.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

edward schreef:[(jammer van de vergelijking in de vorm van geld, de zucht daarnaar is de wortel van alle kwaad)
.
Lijkt heel rechtzinnig, maar is complete onzin.
Jezus zelf vergelijkt ook regelmatig met materiele zaken als de parel van grote waarde , verloren penning en de schat in de akker.
Plaats reactie