COVID-19

DDD

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Dat is een gewetensvraag. Ik zou beginnen met de scholen. Ik denk niet dat het te verkopen is om te beginnen bij de kerkdiensten. Dan het werk, maar met de 1,5 meter afstand, als dit een maand goed gaat eventueel zelfs weer meer vrijheid. Het ligt er ook aan hoe de belastbaarheid van de zorg is.
Ik werk trouwens gewoon. Wel met extra hygiëne en 1,5 meter. Kerkdiensten met 1000+ bezoekers zullen nog maandenlang niet mogelijk zijn verwacht ik.
Ik ook, en mijn collega's deels ook, maar bedrijven die met kantoortuinen werken, kunnen dat niet doen.

Ik vind dat er onderzoek moet gebeuren naar het verschil in kerkdiensten en andere evenementen. Op een festival meng je veel meer dan in een kerkdienst. Er wordt ook veel meer gehoest. Dus ik vind dat je die niet over één kam mag scheren.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef:Dat is een gewetensvraag. Ik zou beginnen met de scholen. Ik denk niet dat het te verkopen is om te beginnen bij de kerkdiensten. Dan het werk, maar met de 1,5 meter afstand, als dit een maand goed gaat eventueel zelfs weer meer vrijheid. Het ligt er ook aan hoe de belastbaarheid van de zorg is.
Alleen PO of ook VO? Als VO weer start, moet ook het OV weer voluit. En ik hou mn hart wel vast: 2200 man in een gebouw. Die ga je echt niet op 1,5 meter afstand houden. Alle klassen in drieën delen is voor de docenten niet te doen. Die zitten dan op drievoudige lesuren. Dan kun je bijna nog beter videolessen geven met uitgebreide reactiemogelijkheid.
DDD

Bericht door DDD »

Veel deskundigen menen dat scholen en OV helemaal niet gevaarlijk zijn. In Zuid-Korea zitten de scholen en het OV ook vol. Daar wordt wel uitvoerig getest, en zo houdt men het virus onder controle. Maar ik zou inderdaad beginnen met PO en zo snel mogelijk VO. Niet omdat het onderwijs dat nodig heeft, maar voor jongeren is het goed om elkaar op school tegen te komen.

https://blendle.com/audio/track/01346d8 ... df0ae7782f

Ik heb helaas geen betere link, ik kan het artikel niet online vinden.

Ik vind kort gezegd dat de overheid veel eerder maatregelen had moeten nemen, maar veel minder streng. Meer opsporen en isoleren, opschalen van de zorgcapaciteit. En meer testen, om de verspreiding goed te monitoren. Maar goed. Ik ben dus totaal geen fan van het Nederlands/ Engelse en nog minder van het Zweedse model. Niet omdat ik vind dat er teveel mensen overlijden, want dat kan ik niet goed beoordelen. Maar wel vanwege het gebrek aan zorgcapaciteit. Als de zorgcapaciteit hoog genoeg is en het kabinet niet meer streeft naar groepsimmuniteit, dan kan wat mij betreft het leven zoveel mogelijk gewoon doorgang vinden. Dat lijkt me verreweg te verkiezen boven drie jaar deze beperkingen. De premier noemt die intelligent, maar mijns inziens is het een noodoplossing vanwege falend beleid.

Maar goed.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik heb er al eens eerder op gewezen: als je scholen, en dan heb ik het met name over VO, weer open doet, komen er niet alleen scholieren bij elkaar, maar ook een heleboel docenten. Daarnaast gaan bij ons de scholieren met het openbaar vervoer, dat geeft dan ook weer allerlei problemen. Ouders komen dan ook weer vaker op plaatsen waar ze anders niet zijn, enzovoorts.
Zeker in onze regio zeg ik: niet doen. Hoe vervelend het ook is, we zijn er nu enigszins aan gewend en als je te vroeg versoepelt, is het leed niet te overzien.
DDD

Bericht door DDD »

Er is nu in ieder geval met de kennis van nu te laat versoepeld, naar het schijnt, want het aantal patiënten daalt terwijl er nog capaciteit is. Dat is goed, omdat je dat immers niet van tevoren weet. En het zorgpersoneel moet ook zeker niet overbelast raken. Ik snap dat ook de paasdagen geen extra gevaar moeten veroorzaken, dus dat het niet handig is om vóór de paasdagen alvast te versoepelen. Maar we zullen toch stapsgewijs én zo snel mogelijk weer terug moeten keren naar een normale situatie. Bijvoorbeeld met nieuw zorgpersoneel.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Zita schreef:
Alleen PO of ook VO? Als VO weer start, moet ook het OV weer voluit. En ik hou mn hart wel vast: 2200 man in een gebouw. Die ga je echt niet op 1,5 meter afstand houden. Alle klassen in drieën delen is voor de docenten niet te doen. Die zitten dan op drievoudige lesuren. Dan kun je bijna nog beter videolessen geven met uitgebreide reactiemogelijkheid.
dat had ik zo nog niet eens bekeken. De hoeveelheid leerlingen met OV en inderdaad praktisch. Klassen splitsen.

DDD natuurlijk is het goed als leerlingen elkaar in real life zien. Toch vind ik het ook wel weer mooi hoe ze bijvoorbeeld via Teams met elkaar en docent in verbinding staan. En als ik zie wat ze deze afgelopen weken gedaan hebben thuis. Soms gewoon meer en effectiever als dat ze op school zijn. Alleen het vraagt wel behoorlijk wat zelfdiscipline. Hier lukt het. ik hoef er ook niet naast te werken. dus heb alle tijd om te begeleiden. dat is wel een luxe ivgl waar ouders ook thuis moeten werken.
En eerlijk gezegd denk ik nog steeds dat besmetting etc. tijdens een kerkdienst met redelijke afstand en goede hygiëne etc. minder kans op besmettingen geeft dan jongeren die met OV naar school komen. Die vaak ook bijbaantjes hebben in supermarkten etc.
Ik denk wel eens het zou effectiever zijn de mensen in de zorg beter te beschermen. want de gevallen waar mensen hier in quarantaine zitten zijn waar familieleden of gezinsleden besmet zijn met het virus werkzaam in de zorg. Ik vind dat wel opvallend eerlijk gezegd. Niet mensen die het via de straat of supermarkt hebben opgelopen. zo lijkt het althans.
parsifal

Bericht door parsifal »

Zorgpersoneel kun je niet even het land in toveren.

Het is nu in Zweden spannend. Tot nu toe is de zorg niet overbelast, de IC opnames zijn in Stockholm al bijna drie weken vrij constant en in de rest van het land licht stijgend. Het gaat slechter dan in Denemarken, maar die hebben een heel sterke lock-down en Noorwegen en Finland ( die hebben een veel minder stedelijke structuur) maar niet extreem slecht. Maar dit weekend lijkt het mooi weer en in de stad is het iets drukker dan normaal. Een steekproef in Stockholm gaf aan dat we hier mogelijk al rond de 10% besmet zitten, maar met de strategie die gehanteerd wordt had ik op meer gehoopt.

Maar ik begrijp niet wat DDDs probleem met de Zweedse methode is. Primair onderwijs bleef open, bovenbouw voortgezet onderwijs en universiteiten op afstand, oproep om thuis te werken, wat veel ook gebeurt. En de ziekenhuiscapaciteit lijkt voldoende. Alles wat je voor Nederland lijkt te willen lijkt in Zweden aanwezig (buiten dat er hier ook een personeelstekort in de zorg is en het personeel dat er is onderbetaald wordt, maar dat was al een probleem voor de pandemie en heeft niet met de aanpak van de pandemie te maken). Het kan goed mis gaan, maar tot nu toe lijkt het er op dat Zweden het niet extreem slecht doet en een strategie heeft gevonden die bij maanden volhouden niet de economie dramatisch terugzet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat gepersonaliseerd online leren veel efficiënter en goedkoper is, als het puur om meetbare leerresultaten gaat. Maar de klassituatie heeft ook vormend effect.

En verder is inderdaad een van de grootste dwaasheden in het tot voor kort gevoerde beleid het niet voldoende testen van zorgpersoneel. Als leek ben ik ontzettend benieuwd hoe daar door onafhankelijke deskundigen over vijf jaar op wordt teruggekeken.

Ik sprak vandaag nog een verpleegkundige, die niet getest wilde worden, want hij wilde niet thuis moeten blijven. Dat is toch wel het toppunt.

@parsifal:
Niet zozeer in de maatregelen, maar in het nagestreefde doel. Ik zou vooralsnog niet streven naar groepsimmuniteit. Volgens de kranten is dat het doel in Zweden. Maar jij kunt het natuurlijk met eigen ogen zien, dus misschien zie ik het verkeerd.
parsifal

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Ik denk dat gepersonaliseerd online leren veel efficiënter en goedkoper is, als het puur om meetbare leerresultaten gaat. Maar de klassituatie heeft ook vormend effect.

En verder is inderdaad een van de grootste dwaasheden in het tot voor kort gevoerde beleid het niet voldoende testen van zorgpersoneel. Als leek ben ik ontzettend benieuwd hoe daar door onafhankelijke deskundigen over vijf jaar op wordt teruggekeken.

Ik sprak vandaag nog een verpleegkundige, die niet getest wilde worden, want hij wilde niet thuis moeten blijven. Dat is toch wel het toppunt.

@parsifal:
Niet zozeer in de maatregelen, maar in het nagestreefde doel. Ik zou vooralsnog niet streven naar groepsimmuniteit. Volgens de kranten is dat het doel in Zweden. Maar jij kunt het natuurlijk met eigen ogen zien, dus misschien zie ik het verkeerd.
Kudde immuniteit is nooit genoemd als doel door de overheid hier. Toen een collega van me suggereerde dat we mogelijk aan het eind van de maand al half Zweden niet meer vatbaar hebben (wat ik niet geloof, al zou het voor Stockholm in de buurt kunnen komen) was de reactie van het Zweedse RIVM vrij terughoudend (Hoewel er wel veel overleg is tussen hen en mijn collega). Het voornaamste doel lijkt om de zorgvraag behapbaar te houden, terwijl de economie zoveel mogelijk blijft draaien en gedeeltelijke immuniteit in de samenleving te krijgen (als je in drukke gebieden 20% immuniteit hebt scheelt dat echt wel bij een tweede golf, 50% dan kun je weer bijna terug naar de oude samenleving).

De data van het CBS tonen nauwelijks oversterfte in de jongere leeftijdsgroepen. Ergens zou het niet zo verkeerd zijn als het virus onder hen raast, terwijl ze redelijk wegblijven van risicogroepen, dat laatste is echter moeilijk te regelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Onderzoekers Radboudumc: essentieel mechanisme Covid-19 blootgelegd - https://nos.nl/l/2330090
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

parsifal schreef:
DDD schreef:Ik denk dat gepersonaliseerd online leren veel efficiënter en goedkoper is, als het puur om meetbare leerresultaten gaat. Maar de klassituatie heeft ook vormend effect.

@parsifal:
Kudde immuniteit is nooit genoemd als doel door de overheid hier. Toen een collega van me suggereerde dat we mogelijk aan het eind van de maand al half Zweden niet meer vatbaar hebben (wat ik niet geloof, al zou het voor Stockholm in de buurt kunnen komen) was de reactie van het Zweedse RIVM vrij terughoudend (Hoewel er wel veel overleg is tussen hen en mijn collega). Het voornaamste doel lijkt om de zorgvraag behapbaar te houden, terwijl de economie zoveel mogelijk blijft draaien en gedeeltelijke immuniteit in de samenleving te krijgen (als je in drukke gebieden 20% immuniteit hebt scheelt dat echt wel bij een tweede golf, 50% dan kun je weer bijna terug naar de oude samenleving).

De data van het CBS tonen nauwelijks oversterfte in de jongere leeftijdsgroepen. Ergens zou het niet zo verkeerd zijn als het virus onder hen raast, terwijl ze redelijk wegblijven van risicogroepen, dat laatste is echter moeilijk te regelen.
OK. In Nederland wel. Wellicht is het Zweedse beleid dan toch zo gek nog niet.

Ik dacht even dat Jantje dit schreef, dus heb alvast de transcripties van het tv-optreden van Hans van Dissel in Nieuwsuur, gelijk na de toespraak van de minister-president maar opgezocht:

Mariëlle Tweebeeke: 'Om groepsimmuniteit te krijgen moeten mensen het krijgen.'
Van Dissel: 'Ja, precies.'
(...)
Tweebeeke: 'We weten nog niet zeker voor hoelang we daarna zijn beschermd. Hoeveel mensen moeten het krijgen om die groepsimmuniteit te hebben?'
Van Dissel: 'Uiteindelijk op grond van de karakteristieken van de overdracht van het virus weten we dat dat tegen de 60 procent moet zijn, 50, 60 procent.'
Nog eind februari vergeleek het RIVM corona met de gewone griep
(...)
Tweebeeke: 'Het is eigenlijk beter als meer mensen het krijgen, alleen moeten we zorgen dat niet de meest kwetsbare mensen het krijgen.'
Van Dissel: 'Dat is eigenlijk de gedachte achter dit beleid. We willen het virus laten rondgaan onder mensen die er eigenlijk weinig last van hebben. Waar we ook van verwachten dat er weinig ziekenhuisopnamen en zeker weinig problemen zijn. Tegelijkertijd probeer je de kwetsbare groep, waar ook de grootste risico's liggen, zo goed mogelijk af te schermen. Als de groep die het virus heeft gehad groot genoeg is, dan gaat die groep de personen beschermen tegen het virus.'
(...)
'Wat we met gecontroleerd rond laten gaan bedoelen is dat we eigenlijk willen kijken of we een zekere mate van infecties kunnen toelaten.'
(...)
Tweebeeke: 'Dus dat was de boodschap van Rutte vanavond. We moeten hier doorheen. Heel veel mensen moeten dit gaan krijgen om ons hiertegen te weren.'
Van Dissel, knikkend: 'Ja, ja.'
En hoe zat het met die andere landen? Van Dissel: 'Het punt met de Europese aanpak, die is inderdaad verschillend. Wij zien overigens heel veel overeenkomsten met bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, dat ook zo'n aanpak lijkt te kiezen.'
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik dacht even dat Jantje dit schreef
Waar heb ik wat geschreven?

Wat vind je trouwens van dit bericht? En wat vinden de andere deelnemers aan dit draadje hiervan? Zou dit dé doorbraak kunnen zijn?
Jantje schreef:Onderzoekers Radboudumc: essentieel mechanisme Covid-19 blootgelegd - https://nos.nl/l/2330090
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb er natuurlijk helemaal geen verstand van, maar het ziet er zeer verheugend uit.

Overigens vul ik mijn vorige bericht nog aan. Er zullen natuurlijk ook eerst genoeg mondkapjes etc. moeten zijn. Ik begreep deze week dat particuliere ondernemers daarvoor het initiatief namen. Ik hoop maar dat de overheid daarin ook een rol speelde. Zo niet, dan is het nog steeds erg in de ondernemers te prijzen, natuurlijk.
Valcke

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Onderzoekers Radboudumc: essentieel mechanisme Covid-19 blootgelegd - https://nos.nl/l/2330090
Het klinkt als een belangrijke ontwikkeling.
Als dat zo is, dan is de vraag hoe snel de productie van dit medicijn kan worden verhoogd en voor wie het medicijn beschikbaar is; de vraag zal immers explosief toenemen.
huisman

Bericht door huisman »

Ziekenhuisopnames blijven behoorlijk dalen. Hier de nieuwste gegevens.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 1_1125.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie