Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

refo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Toen het doopsformulier werd opgesteld stierf 50% van de kinderen binnen een paar jaar. Meer dan de helft van de sterfgevallen in een gemeente betrof kinderen. Toen kon men zich zo'n doopsvisie niet veroorloven. Je zou over de helft van de gemeente geen mening kunnen hebben: we hopen er maar 't beste van, maar we hebben verder geen houvast.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

samanthi schreef:En het dankgebed?
Ik zeg niet dat alle gedoopte zalig worden, maar wel dat de Heere aan elke gedoopte een hele rijke belofte heeft en dat Hij de zaligheid van de gedoopte op het oog heeft.
Ten diepste zijn er voor onbekeerden geen beloften. "Een iegelijk die de naam van Jezus niet liefheeft, die zij een vervloeking, maranatha."

Wel belooft God in Zijn Woord dat Hij hen zegent met tijdelijke en eeuwige zegeningen, die in Zijn wegen wandelen (d.w.z.: zich geloven en bekeren).

Dat God de zaligheid van het zaad van de gemeente op het oog heeft zegt deze predikant toch ook duidelijk in de toespraak?

En het dankgebed... ik weet niet waar daarin een belofte voor dopelingen staat?
samanthi

Bericht door samanthi »

Waar haal je het vandaan dat er geen belofte zijn voor onbekeerden?

Het staat er mee vol. O alle gij dorstigen kom tot de wateren komt koopt wijn en melk zonder prijs
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Is deze uitleg voor alle forummers nieuw? Is hier niet al vaker over gediscussieerd?
samanthi

Bericht door samanthi »

Roeline schreef:Is deze uitleg voor alle forummers nieuw? Is hier niet al vaker over gediscussieerd?
Schijnt van wel
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

samanthi schreef:Waar haal je het vandaan dat er geen belofte zijn voor onbekeerden?
Wat secuurder lezen en je had kunnen zien dat ik dat onderbouwd had.
O alle gij dorstigen kom tot de wateren komt koopt wijn en melk zonder prijs
Dit is een nodiging (aan dorstigen).

Een arme door schuld verslagen zondaar wordt niet wat beloofd in de doop, maar hij moet juist van de doop afzien als grond, naar de betekende zaak van de doop, namelijk het bloed van Jezus. Dát reinigt. De doop is geen tussenstation in de weg naar Jezus. Als er één was die dat veroordeeld heeft, was het Jezus zelf, in de Bijbeltekst die ik hiervoor aanhaalde.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Erasmiaan schreef:De doop is geen tussenstation in de weg naar Jezus. Als er één was die dat veroordeeld heeft, was het Jezus zelf.
Helemaal eens!
samanthi

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
samanthi schreef:Waar haal je het vandaan dat er geen belofte zijn voor onbekeerden?
Wat secuurder lezen en je had kunnen zien dat ik dat onderbouwd had.
O alle gij dorstigen kom tot de wateren komt koopt wijn en melk zonder prijs
Dit is een nodiging (aan dorstigen).

Een arme door schuld verslagen zondaar wordt niet wat beloofd in de doop, maar hij moet juist van de doop afzien als grond, naar de betekende zaak van de doop, namelijk het bloed van Jezus. Dát reinigt. De doop is geen tussenstation in de weg naar Jezus. Als er één was die dat veroordeeld heeft, was het Jezus zelf, in de Bijbeltekst die ik hiervoor aanhaalde.
Aan dorstigen naar wat?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:Ik zeg niet dat alle gedoopte zalig worden, maar wel dat de Heere aan elke gedoopte een hele rijke belofte heeft en dat Hij de zaligheid van de gedoopte op het oog heeft.
Ik vraag me af wat je dan hiermee wilt, met die 'rijke belofte'. Wat geeft die je dan bóven het Evangelie?
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Ik zeg niet dat alle gedoopte zalig worden, maar wel dat de Heere aan elke gedoopte een hele rijke belofte heeft en dat Hij de zaligheid van de gedoopte op het oog heeft.
Ik vraag me af wat je dan hiermee wilt, met die 'rijke belofte'. Wat geeft die je dan bóven het Evangelie?
Niets. De belofte van het Evangelie wordt verzegeld. Maar vereng die belofte dan niet tot een bevesting van Gods Woord achteraf. Een prediker heeft de belofte van God voor elke hoorder te verkondigen, zie de DL.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

samanthi schreef:
Roeline schreef:Is deze uitleg voor alle forummers nieuw? Is hier niet al vaker over gediscussieerd?
Schijnt van wel
Dikke, zware, diepe, harde zucht.
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:Arm? Vertel?

Dit verschilt niet met een van de grondleggers van de Gereformeerde Gemeenten, ds. G.H. Kersten.

De Heere Jezus zegt zelf tegen de joden, die zich beroemen op het zijn van nakomelingen van Abraham (besnijdenis): “Ik zeg u dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken”!
Kun je dat ook bewijzen? Ik geloof er nog niet zoveel van.

In ieder geval is dit standpunt verre van gereformeerd. Ik hoorde er ook al over verluiden.

En jouw idee dat de meerderheid van de dominees dit zou vinden lijkt me absurd. Ik heb het nooit gehoord. Ik kan zo een aantal dominees flink rechts van het midden opnoemen die de doop als een pleitgrond zien voor alle gedoopten, in lijn met ds. Ledeboer, wiens gemeenten de wortels van de GG zijn.
Laatst gewijzigd door DDD op 03 nov 2017, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
steven19744

Bericht door steven19744 »

Roeline schreef:
samanthi schreef:
Schijnt van wel
Rustig blijven ademhalen :langue
DDD

Bericht door DDD »

Roeline schreef:
samanthi schreef:
Schijnt van wel
Dit zijn dus volstrekt nutteloze bijdragen, mijns inziens. Het voegt niets inhoudelijks toe.

Mijns inziens is zo'n standpunt een dwaling. Ik hoop niet dat de gemeente daar leeg om loopt. Dat zal van de kerkenraad afhangen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

samanthi schreef:
Erasmiaan schreef:
samanthi schreef: Aan dorstigen naar wat?
Aan dit soort vragenspelletjes doe ik niet mee.

@DDD: zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem en weet gij deze dingen niet?
Gesloten