Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 25 okt 2017, 12:18
Zondag was hier een aangepaste dienst waarin ds. Janse voorging. Ik heb de preek zelf niet gehoord, wel van anderen die erbij waren.
Een deel van de dooptoespraak:Mistig schreef:Zondagmiddag hadden we een doopdienst.
In deze dienst was het uitgangspunt Psalm 130:2-3.
Aangezien deze dienst een leerdienst is werden ook de eerste paar zinnen uit het doopformulier uitgelegd.
De doopvisie van deze dominee is al vaker besproken hier op het forum. Ik ben benieuwd hoe hij het formulier gaat uitleggen met het bovenstaande in het achterhoofd.“En nou zegt de doopbediening vanmiddag heel eenvoudig: Ik heb nog erfdeel, en dat moet nog worden toegebracht. Ik heb er nog van Adam die van Mij, Christus, door wederbarende genade, zullen worden. De doopbediening betekent en verzegeld vanmiddag dat God met dat werk onder de gedoopten nog voortgaat. Niet in alle gedoopten, das eerlijk, maar naar Zijn welbehagen wel vooral onder de gedoopten. Zul je nou worstelen met je kind? En voor jezelf en voor je kinderen: Heere, zou U ze nou de betekende zaak van de doop willen schenken, omdat ze tot in de diepste zin van het woord, erfdeel des Heeren mogen worden.
En kinderen des Heeren, voor u ligt er in de doop een pleitgrond. Ik probeer altijd het verschil te maken, en dat is misschien maar goed om dat gelijk te zeggen, dan begrijpt u dat ook wat ik in de prediking bedoel: kijk, de heilige doop en de beloften van het genadeverbond die daarin verzegeld worden, die gelden Gods kinderen, dat bent u allemaal met me eens. Gods kinderen hebben dan ook een pleitgrond, want God belooft ze wat en daar mogen ze op pleiten. Onbekeerde mensen, daar zijn die beloften niet voor, die horen ze wel prediken, die horen de ruimte ook van die beloften, die mogen om die beloften en de inhoud daarvan wel eerbiedig bedelen: Heere, ik heb er geen recht op, maar ik kan ze ook niet missen. Nou hoop ik dat, als u onbekeerd bent mag bedelen of de Heere uw kinderen tot een erfdeel van Hem wil maken. Gedoopten, jong en oud, bedel nou toch, of God wat er hier op je voorhoofd betekend en verzegeld is in je hart wil brengen.
Maar kinderen des Heeren, volk, dat doen we misschien te weinig hè. Zo'n woordje pleiten kan ook heel negatief helemaal weggezet worden, dat moeten we niet doen. Kinderen des Heeren mogen we nog wel eens pleiten op de verbondstrouw van de Heere. Dat moeten we misschien wel meer doen broeders. Pleiten, gedenk aan 't woord gesproken tot Uw knecht. Ik, God, ben uw God, en uw's zaad's God. En dan zal God vanmiddag Zijn kinderen eens een vaste pleitgrond in de doopbediening mogen geven, dat het God geheiligd zaad, ook van Capelle, het gezegend aardrijk zal mogen beërven, om de Heere er dan eens als het ware heilig, pleitend mee lastig te vallen. Doe, gelijk Gij gesproken hebt.
En onbekeerde medereiziger, ach broeder Brons had het over die kreupele aan de Schone Poort, die man bedelde. Kon hij het brood en 't geld missen? Nee, want als hij geen brood en geen geld kreeg, dan stierf hij. Was hij het waardig als alle mensen hem voorbij gingen en stierf? Dan had hij niks te zeggen, want een bedelaar verdient niks. En toch, hij bedelde erom. Kijk, je kunt Christus en de verbondsbeloften en de inhoud daarvan niet missen, want dan gaan we eeuwig sterven en omkomen. Er is er ook niet eentje die het waard is. Maar laten we er samen om bedelen, biddend, bij grondeloze barmhartigheid: Zie ook op mij, en m'n kinderen, en m'n kleinkinderen en m'n achterkleinkinderen, in gunst van Boven neder. Lieve ouders, van harte toegebeden. Kinderen als het erfdeel des Heeren. Zo zij het."
Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt.Johannes 3:16 schreef:Een deel van de dooptoespraak:Mistig schreef:Zondagmiddag hadden we een doopdienst.
In deze dienst was het uitgangspunt Psalm 130:2-3.
Aangezien deze dienst een leerdienst is werden ook de eerste paar zinnen uit het doopformulier uitgelegd.
De doopvisie van deze dominee is al vaker besproken hier op het forum. Ik ben benieuwd hoe hij het formulier gaat uitleggen met het bovenstaande in het achterhoofd.“En nou zegt de doopbediening vanmiddag heel eenvoudig: Ik heb nog erfdeel, en dat moet nog worden toegebracht. Ik heb er nog van Adam die van Mij, Christus, door wederbarende genade, zullen worden. De doopbediening betekent en verzegeld vanmiddag dat God met dat werk onder de gedoopten nog voortgaat. Niet in alle gedoopten, das eerlijk, maar naar Zijn welbehagen wel vooral onder de gedoopten. Zul je nou worstelen met je kind? En voor jezelf en voor je kinderen: Heere, zou U ze nou de betekende zaak van de doop willen schenken, omdat ze tot in de diepste zin van het woord, erfdeel des Heeren mogen worden.
En kinderen des Heeren, voor u ligt er in de doop een pleitgrond. Ik probeer altijd het verschil te maken, en dat is misschien maar goed om dat gelijk te zeggen, dan begrijpt u dat ook wat ik in de prediking bedoel: kijk, de heilige doop en de beloften van het genadeverbond die daarin verzegeld worden, die gelden Gods kinderen, dat bent u allemaal met me eens. Gods kinderen hebben dan ook een pleitgrond, want God belooft ze wat en daar mogen ze op pleiten. Onbekeerde mensen, daar zijn die beloften niet voor, die horen ze wel prediken, die horen de ruimte ook van die beloften, die mogen om die beloften en de inhoud daarvan wel eerbiedig bedelen: Heere, ik heb er geen recht op, maar ik kan ze ook niet missen. Nou hoop ik dat, als u onbekeerd bent mag bedelen of de Heere uw kinderen tot een erfdeel van Hem wil maken. Gedoopten, jong en oud, bedel nou toch, of God wat er hier op je voorhoofd betekend en verzegeld is in je hart wil brengen.
Maar kinderen des Heeren, volk, dat doen we misschien te weinig hè. Zo'n woordje pleiten kan ook heel negatief helemaal weggezet worden, dat moeten we niet doen. Kinderen des Heeren mogen we nog wel eens pleiten op de verbondstrouw van de Heere. Dat moeten we misschien wel meer doen broeders. Pleiten, gedenk aan 't woord gesproken tot Uw knecht. Ik, God, ben uw God, en uw's zaad's God. En dan zal God vanmiddag Zijn kinderen eens een vaste pleitgrond in de doopbediening mogen geven, dat het God geheiligd zaad, ook van Capelle, het gezegend aardrijk zal mogen beërven, om de Heere er dan eens als het ware heilig, pleitend mee lastig te vallen. Doe, gelijk Gij gesproken hebt.
En onbekeerde medereiziger, ach broeder Brons had het over die kreupele aan de Schone Poort, die man bedelde. Kon hij het brood en 't geld missen? Nee, want als hij geen brood en geen geld kreeg, dan stierf hij. Was hij het waardig als alle mensen hem voorbij gingen en stierf? Dan had hij niks te zeggen, want een bedelaar verdient niks. En toch, hij bedelde erom. Kijk, je kunt Christus en de verbondsbeloften en de inhoud daarvan niet missen, want dan gaan we eeuwig sterven en omkomen. Er is er ook niet eentje die het waard is. Maar laten we er samen om bedelen, biddend, bij grondeloze barmhartigheid: Zie ook op mij, en m'n kinderen, en m'n kleinkinderen en m'n achterkleinkinderen, in gunst van Boven neder. Lieve ouders, van harte toegebeden. Kinderen als het erfdeel des Heeren. Zo zij het."
Heeft de dominee het slotgebed van het doopformulier wel gebeden? dit verschilt namelijk wel.GerGem schreef:Mee eens!Erasmiaan schreef:Arm? Vertel?
Dit verschilt niet met een van de grondleggers van de Gereformeerde Gemeenten, ds. G.H. Kersten.
De Heere Jezus zegt zelf tegen de joden, die zich beroemen op het zijn van nakomelingen van Abraham (besnijdenis): “Ik zeg u dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken”!
Het zijn twee zijden van één medaille. Het doopformulier gaat er vanuit dat alle kinderen die gedoopt worden, en dus uitwendig in het verbond zijn, als ze tot hun verstand zullen komen, ook door wedergeboorte en geloof inwendig worden ingelijfd in het verbond der genade. Ook de opstellers wisten wel dat dit niet voor alle gedoopten mocht gelden, maar ze hebben dit als uitgangspunt genomen. Dat dit niet altijd gebeurt en dat deze weg werkelijkheid moet worden in het leven van de dopelingen, heeft de dominee duidelijk gezegd in zijn toespraak.samanthi schreef:Erasmiaan schreef:Arm? Vertel?
Dit verschilt niet met een van de grondleggers van de Gereformeerde Gemeenten, ds. G.H. Kersten.
De Heere Jezus zegt zelf tegen de joden, die zich beroemen op het zijn van nakomelingen van Abraham (besnijdenis): “Ik zeg u dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken”!
Heeft de dominee het slotgebed van het doopformulier wel gebeden? dit verschilt namelijk wel.
Het is ook niet nodig om te sneren, lees het formulier eens in zijn geheel, het slot gebed is veel en veel rijker dan deze prediking.
En het dankgebed?Erasmiaan schreef:Het zijn twee zijden van één medaille. Het doopformulier gaat er vanuit dat alle kinderen die gedoopt worden, en dus uitwendig in het verbond zijn, als ze tot hun verstand zullen komen, ook door wedergeboorte en geloof inwendig worden ingelijfd in het verbond der genade. Ook de opstellers wisten wel dat dit niet voor alle gedoopten mocht gelden, maar ze hebben dit als uitgangspunt genomen. Dat dit niet altijd gebeurt en dat deze weg werkelijkheid moet worden in het leven van de dopelingen, heeft de dominee duidelijk gezegd in zijn toespraak.samanthi schreef:Heeft de dominee het slotgebed van het doopformulier wel gebeden? dit verschilt namelijk wel.GerGem schreef:Mee eens!Erasmiaan schreef:Arm? Vertel?
Dit verschilt niet met een van de grondleggers van de Gereformeerde Gemeenten, ds. G.H. Kersten.
De Heere Jezus zegt zelf tegen de joden, die zich beroemen op het zijn van nakomelingen van Abraham (besnijdenis): “Ik zeg u dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken”!
Het is ook niet nodig om te sneren, lees het formulier eens in zijn geheel, het slot gebed is veel en veel rijker dan deze prediking.
Zeer opvallend dat deze dominee, die de dingen inderdaad onomwonden en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar zegt, om deze doopvisie aangevallen wordt, terwijl toch wel een grote meerderheid van de predikanten in de Gergem wezenlijk geen andere visie er op na houdt (er zijn dus zelfs mensen, die het hier niet mee eens zijn, die de tijd nemen om dit na te luisteren en uit te typen). Ook ds. Kersten was hier bepaald duidelijk in.