Beetje overbodig inderdaad. Toch snap ik het wel. Ik ben ook verblijd met het tweetal wat onze kerkenraad heeft neergelegd. Het is geen onbelangrijke zaak namelijk.Maanenschijn schreef:Verblijdende tweetallen, mooie tweetallen, whats next?
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
Blij dat we geen tweetallen hebben zeg, pfoe.
Zouden de GG'ers het niet prettiger vinden om gewoon over te stappen naar de situatie waarin de kerkenraad verantwoordelijk is voor het uit te brengen beroep?
Zouden de GG'ers het niet prettiger vinden om gewoon over te stappen naar de situatie waarin de kerkenraad verantwoordelijk is voor het uit te brengen beroep?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-
Dat is al de situatie dus overstappen is niet mogelijk;). De ledenvergadering geeft formeel gezien slechts een advies. Overigens vind ik het een goede zaak dat de leden hun stem mogen laten horen.HersteldHervormd schreef:Blij dat we geen tweetallen hebben zeg, pfoe.
- Maanenschijn
Ik begrijp het ten dele. Mooi, verblijdend etc zijn subjectieve waardeoordelen. Zonder toelichting moet ik, de predikanten niet kennende of heel goed op de hoogte zijn van vermeende flanken, maar gissen waarom iets mooi of verblijdend is.Mistig schreef:Beetje overbodig inderdaad. Toch snap ik het wel. Ik ben ook verblijd met het tweetal wat onze kerkenraad heeft neergelegd. Het is geen onbelangrijke zaak namelijk.Maanenschijn schreef:Verblijdende tweetallen, mooie tweetallen, whats next?
Ik kan een reactie als:
‘fijn dat onze kerkenraad ons als leden een tweetal heeft voorgedragen waarbij de gemeente haar voorkeur voor persoon en prediking kan aangeven. Waarbij er rekening is gehouden met de verschillen in ligging’
dan wat beter plaatsen en begrijpen. Want nu vul ik maar in wat ik denk waarom iets mooi of verblijdend is. Zoals ik gedaan heb in bovenstaande reactie. Het zou ook kunnen zijn dat beide predikanten juist veel oog hebben voor jongeren, waarom het tweetal op prijs wordt gesteld, of….vul maar in.
Ik bedoel mij reactie echt niet zuur, vat het zeker zo niet op. Beroepen is een gewichtige zaak, maar iets meer context kan bij een algemeen (niet specifiek GG- ) topic voor een hervormde als ik wat meer helderheid geven

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Ik zou het bij ons ook zo willen zien.MGG schreef:Dat is al de situatie dus overstappen is niet mogelijk;). De ledenvergadering geeft formeel gezien slechts een advies. Overigens vind ik het een goede zaak dat de leden hun stem mogen laten horen.HersteldHervormd schreef:Blij dat we geen tweetallen hebben zeg, pfoe.
-
Een tweetal? Waarom? Het enige zou kunnen zijn dat je het niet helemaal eens bent met de kerkenraad.Geytenbeekje schreef:Ik zou het bij ons ook zo willen zien.MGG schreef:Dat is al de situatie dus overstappen is niet mogelijk;). De ledenvergadering geeft formeel gezien slechts een advies. Overigens vind ik het een goede zaak dat de leden hun stem mogen laten horen.HersteldHervormd schreef:Blij dat we geen tweetallen hebben zeg, pfoe.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Of hartelijke bedankjesTiberius schreef:Verblijdende bedankjes, bedoel je?

Hopelijk is er in ieder geval één gemeente blij met een bedankje.Simon0612 schreef:Of hartelijke bedankjesTiberius schreef:Verblijdende bedankjes, bedoel je?
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]
Want?Geytenbeekje schreef:Ik zou het bij ons ook zo willen zien.MGG schreef:Dat is al de situatie dus overstappen is niet mogelijk;). De ledenvergadering geeft formeel gezien slechts een advies. Overigens vind ik het een goede zaak dat de leden hun stem mogen laten horen.HersteldHervormd schreef:Blij dat we geen tweetallen hebben zeg, pfoe.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Dat is niet automatisch zo, het is ook niet zo dat het altijd zo is dat je dominee B stemt omdat je dominee A niet wenst en B als het minst kwade ziet. Mij lijkt dat de gemeente meer betrokken raakt, nu is de stemming als je die hebt doorgaans een symbolisch gebeuren.HersteldHervormd schreef:Een tweetal? Waarom? Het enige zou kunnen zijn dat je het niet helemaal eens bent met de kerkenraad.Geytenbeekje schreef:Ik zou het bij ons ook zo willen zien.MGG schreef:Dat is al de situatie dus overstappen is niet mogelijk;). De ledenvergadering geeft formeel gezien slechts een advies. Overigens vind ik het een goede zaak dat de leden hun stem mogen laten horen.HersteldHervormd schreef:Blij dat we geen tweetallen hebben zeg, pfoe.
Ik ben ook wel benieuwd, want dat zou absurd zijn. We krijgen naar ik vermoed alleen geen antwoord denk ik.Soms schreef:Wat Ermelo betreft: dit stond (nu wel) nog niet op gergeminfo.nl of dominees.nl maar het is hier al wel gemeld, dan ben ik best wel benieuwd waar je dit vandaan haalt. Door mee te luisteren ofzo?GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Ermelo, ds. H.J. Agteresch te Werkendam en ds. A.T. Huijser te Sliedrecht; stemming: hedenavond; te Rotterdam-IJsselmonde, ds. J. van Rijswijk te Oud-Beijerland en ds. A. Schot te Nunspeet; stemming: hedenavond; te Meliskerke: ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: dinsdag 13 september 2022; te Ridderkerk-Slikkerveer, ds. J. van Rijswijk te Oud-Beijerland en ds. J.B. Zippro te Terneuzen; stemming: donderdag 15 september 2022; te Lisse: ds. B. Labee te Veenendaal en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: woensdag 21 september 2022.
Christelijk Gereformeerde Kerken
Tweetal: te Renswoude, ds. J. de Bruin te Elburg en ds. W.L. van der Staaij te Scheveningen; stemming: donderdag 22 september 2022.
-
- Verbannen
Zie: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 5#p1059235Simon0612 schreef:Ik ben ook wel benieuwd, want dat zou absurd zijn. We krijgen naar ik vermoed alleen geen antwoord denk ik.Soms schreef:Wat Ermelo betreft: dit stond (nu wel) nog niet op gergeminfo.nl of dominees.nl maar het is hier al wel gemeld, dan ben ik best wel benieuwd waar je dit vandaan haalt. Door mee te luisteren ofzo?GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Ermelo, ds. H.J. Agteresch te Werkendam en ds. A.T. Huijser te Sliedrecht; stemming: hedenavond; te Rotterdam-IJsselmonde, ds. J. van Rijswijk te Oud-Beijerland en ds. A. Schot te Nunspeet; stemming: hedenavond; te Meliskerke: ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: dinsdag 13 september 2022; te Ridderkerk-Slikkerveer, ds. J. van Rijswijk te Oud-Beijerland en ds. J.B. Zippro te Terneuzen; stemming: donderdag 15 september 2022; te Lisse: ds. B. Labee te Veenendaal en ds. G. van Manen te Elspeet; stemming: woensdag 21 september 2022.
Tweetal: te Renswoude, ds. J. de Bruin te Elburg en ds. W.L. van der Staaij te Scheveningen; stemming: donderdag 22 september 2022.
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]
Wat een wantrouwen. Iemand kan er toch connecties hebben?Simon0612 schreef:Ik ben ook wel benieuwd, want dat zou absurd zijn. We krijgen naar ik vermoed alleen geen antwoord denk ik.Soms schreef:Wat Ermelo betreft: dit stond (nu wel) nog niet op gergeminfo.nl of dominees.nl maar het is hier al wel gemeld, dan ben ik best wel benieuwd waar je dit vandaan haalt. Door mee te luisteren ofzo?GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten
Ik heb zelf weinig achtergrondinfomatie over de situatie in Doetinchem. Maar in ieder geval: als dat voor kerkenraden ook geldt, dan begrijp ik heel goed dat kerkenraadsleden geen verantwoordelijkheid willen dragen voor een beroep. Het minste is wel dat je op de hoogte bent van de relevante omstandigheden.
Ik heb zelf gezien wat het met een gemeente doet als bij een conflict de helft van de leden vertrekt. De rest blijft murw achter en de dominee vertrekt. Ook als er een verstandige dominee komt met enige tact bedeeld, blijft het een heel precaire situatie waarin de kleinste dingen voor teleurstelling en frictie kunnen zorgen. Er is veel werk van de heilige Geest nodig om één dom mens te compenseren.
Ik heb zelf gezien wat het met een gemeente doet als bij een conflict de helft van de leden vertrekt. De rest blijft murw achter en de dominee vertrekt. Ook als er een verstandige dominee komt met enige tact bedeeld, blijft het een heel precaire situatie waarin de kleinste dingen voor teleurstelling en frictie kunnen zorgen. Er is veel werk van de heilige Geest nodig om één dom mens te compenseren.
Eerder een bijzonder tweetal.Bevindelijk schreef:Mooi tweetal!Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Tweetal: te Borssele, ds. J. de Kok te Westkapelle en ds. W. Mouw te Opheusden. Stemming: 15 sept. 2022.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.