Welk boek ben jij nu aan het lezen?

huisman

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
Vorst schreef:Aha, ok. Maar dan nog heeft hij ook niet alle wijsheid in pacht toch? En het artikel is gewoon onprettig geschreven, vind ik persoonlijk.
Het is iig stevig geschreven. :D Nee niet alle wijsheid maar basale historische blunders zijn gewoon aanwijsbaar.
Grappig hoe de interpretatie van stukken kan verschillen. Ik vond het juist heel prettig lezen door zijn stelligheid.

Verschil is ws dat ik dagelijks stukken lees van mensen die vinden dat zij gelijk hebben

@ huisman
Hoe is het boek over lenin geschreven?
Spannend... het begint met Lenins "hoogtepunt" ( Oktoberrevolutie 1917) Na deze proloog wordt zijn leven vanaf kind beschreven tot aan zijn sterven en zijn mummificering . Nog steeds is zijn gebalsemde lichaam te zien.
Deze biografie verhult de blunders en misdaden van Lenin niet.
Grootste blunder en misdaad is misschien wel het benoemen van Stalin als zijn opvolger. Stalin niets ontziende geweldadigheid was toe al breed bekend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Charles

Bericht door Charles »

Mara schreef:
Charles schreef:Zo, via marktplaats maar eens gekocht voor mn zoon. Hoort bij een goede opvoeding dacht ik zo.

Afbeelding
Jaaahaa top. :super
Holland onder het hakenkruis was mijn favoriete serie van hem.
Ik heb die boeken nog, maar mijn kinderen vonden het niks. :ouin
Ik moest pas denken aan jeugdboeken die ik vroeger las en waar ik goede herinneringen aan heb: Arendsoog, Kameleon, Snuf de hond, De vijf, Reis door de nacht, Holland onder het hakenkruis, Vier vrienden en nog wat boeken. Google leerde mij dat ik de beste herinneringen had aan de boeken van Piet Prins en K. Norel. Aan die Geuzen boeken van Piet Prins heb ik een blijvende liefde overgehouden aan die oude zeilschepen.

Dus onlangs de 3 Snufs die ik zelf nog had aan mn tienjarige zoon gegeven om te zien of hij het wat vond. Ja dus, "maar je moet ze niet 's avonds in het donker voor het slapen lezen" zei hij. :D Hij heeft Engelandvaarders gelezen van Norel in die uitgave met twee tekeningen per bladzijde. Hij vond het een schitterend boek. Ik bekeek zelf die boeken nog eens en ze zijn qua taalgebruik toch wel behoorlijk gedateerd maar wel boeken met een boodschap - meer dan dat ze toevallig bidden voor het eten en het slapen gaan. Maar door taalgebruik is het niet voor iedereen weggelegd om het nog te snappen. Ik zag dat van Snuf en de Vier vrienden een nieuwe druk is waarbij ouderwetse woorden zijn vervangen en de zinsconstructies zijn aangepast. Maakt het een stuk leesbaarder.
merel

Bericht door merel »

Hier idem. Mijn kinderen vinden dat soort boeken ook niets en ik heb ze echt verslonden als kind

@ huisman
Klinkt erg interessant. Er zit dus wel echt een verhaallijn in?
Ik miste dat juist bij 'In Europa'van Geert Mak. Dat was voor mij te beschrijvend.
samanthi

Bericht door samanthi »

Charles schreef:
Mara schreef:
Charles schreef:Zo, via marktplaats maar eens gekocht voor mn zoon. Hoort bij een goede opvoeding dacht ik zo.

Afbeelding
Jaaahaa top. :super
Holland onder het hakenkruis was mijn favoriete serie van hem.
Ik heb die boeken nog, maar mijn kinderen vonden het niks. :ouin
Ik moest pas denken aan jeugdboeken die ik vroeger las en waar ik goede herinneringen aan heb: Arendsoog, Kameleon, Snuf de hond, De vijf, Reis door de nacht, Holland onder het hakenkruis, Vier vrienden en nog wat boeken. Google leerde mij dat ik de beste herinneringen had aan de boeken van Piet Prins en K. Norel. Aan die Geuzen boeken van Piet Prins heb ik een blijvende liefde overgehouden aan die oude zeilschepen.

Dus onlangs de 3 Snufs die ik zelf nog had aan mn tienjarige zoon gegeven om te zien of hij het wat vond. Ja dus, "maar je moet ze niet 's avonds in het donker voor het slapen lezen" zei hij. :D Hij heeft Engelandvaarders gelezen van Norel in die uitgave met twee tekeningen per bladzijde. Hij vond het een schitterend boek. Ik bekeek zelf die boeken nog eens en ze zijn qua taalgebruik toch wel behoorlijk gedateerd maar wel boeken met een boodschap - meer dan dat ze toevallig bidden voor het eten en het slapen gaan. Maar door taalgebruik is het niet voor iedereen weggelegd om het nog te snappen. Ik zag dat van Snuf en de Vier vrienden een nieuwe druk is waarbij ouderwetse woorden zijn vervangen en de zinsconstructies zijn aangepast. Maakt het een stuk leesbaarder.
Holland onder het hakenkruis was ook een van mijn favorieten
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Charles

Bericht door Charles »

Wat betreft jeugdboeken natuurlijk: Bob Evers. Nooit één positieve recensie over verschenen maar wel 5.000.000 exemplaren van verkocht. Mn zoon leest ze nu en krijg hem er niet meer uit.

Met jongensboeken over wereldoorlog twee ben ik wat terughoudend. Geeft een te romantisch beeld alsof het één groot avontuur was en alle Hollandse jongens in het verzet zaten en daar allemaal doorheen rolden. Reis door de nacht en Holland onder het hakenkruis en dan houdt het op wat mij betreft.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Charles schreef:Maar door taalgebruik is het niet voor iedereen weggelegd om het nog te snappen. Ik zag dat van Snuf en de Vier vrienden een nieuwe druk is waarbij ouderwetse woorden zijn vervangen en de zinsconstructies zijn aangepast. Maakt het een stuk leesbaarder.
De Herziene Snuf en Vier vrienden-versie dus eigenlijk...

Enfin, de Kameleonserie is ook gemoderniseerd, zo dragen Hielke & Sietse geen klompen meer maar sneaker. Die uitgaven blief ik niet, de jongens horen op klompen te lopen.
The Groom's still waiting at the altar
DDD

Bericht door DDD »

Tomás Halík; Ik wil dat jij bent. Over de God van liefde

Een intrigerend boek, onlangs nog kritisch besproken in het RD. Voor zover ik gekomen ben, vind ik de kritiek wel terecht. En toch staan er heel mooie citaten in.

God is het licht van de wereld. Aan het licht en de lucht denken wij vaak pas als ze ons ontbreken.
John Galt

Bericht door John Galt »

Bonny schreef:
Charles schreef:Maar door taalgebruik is het niet voor iedereen weggelegd om het nog te snappen. Ik zag dat van Snuf en de Vier vrienden een nieuwe druk is waarbij ouderwetse woorden zijn vervangen en de zinsconstructies zijn aangepast. Maakt het een stuk leesbaarder.
:haha
Enfin, de Kameleonserie is ook gemoderniseerd, zo dragen Hielke & Sietse geen klompen meer maar sneaker. Die uitgaven blief ik niet, de jongens horen op klompen te lopen.
Je bent niet de enige. Daarom is het gelukkig weer snel teruggedraaid. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Met_de_Kameleon_erop_los!

Nu is het veranderen van oude woorden nog iets anders dan het aanpassen van het verhaal aan de huidige cultuur. Ook de boeken van Van de Hulst zijn taalkundig gemoderniseerd. Maar "Het klompje dat op 't water dreef" is nog steeds een klompje, geen crocje.
Who is John Galt? :quoi
John Galt

Bericht door John Galt »

Afbeelding

Ben ik net in begonnen. Geen fan van Sukarno of Oltmans zijnde, ben ik benieuwd wat ik er van ga vinden.
Who is John Galt? :quoi
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Zojuist voorgelezen aan nichtjelief (7): Mathilda, van Roald Dahl. Wat is dat een naar, eng boek. We hebben maar gauw op de laatste bladzijde gespiekt om te kijken of het wel goed afliep. Maar goed, ieder z'n meug. Schoonzus zit in 't vak, dus die zal er wel over nadenken wat ze de kinders laat lezen.
Mara

Bericht door Mara »

Ik ben begonnen in Het Paulus Laybrint.
Ik zat aan een kopje koffie met een plakje zelfgebakken cake (door schoondochter, jammie, roomboter/kokos/ananascake :langue )
maar de proloog ontnam mij even alle eetlust.
In het jaar 72 A.D. namen ze het niet zo nauw met de mensenrechten.
Maar gelukkig gaat het al snel verder in 2015.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

Rode papaver van Elf Florijn.
Prachtig!
Het verhaal is origineel en boeiend, haar schrijfstijl origineel.
Ik kijk uit naar haar volgende boek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Bonny schreef:

Juist goed voor de kids om de oude versie te lezen! Of om ze voor te lezen... Leren ze een hoop van. Onze zoon van 10 heeft pas de Wambo-serie uit en er erg van genoten.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

'De ambtelijke bediening van den Christus in den geloovigen' van Prof. G. Wisse

Ik hoop dat ik het doorgeworsteld krijg .. wat een beschouwelijke theologie. :?
Dodo

Bericht door Dodo »

Dit weekend heb ik Bladstil, van Leendert van Wezel gelezen. Het was het christelijke boekenweekgeschenk een paar jaar geleden.
Ik had het wel eens eerder gelezen, maar ik was het ongeveer vergeten. Het viel me niet mee. Langdradig, gekunsteld, en niet erg geloofwaardig. En het is zo jammer dat er niet een foto in het boek was opgenomen van het schilderij waar het om draait. Dat zou een en ander al een stuk opgehelderd hebben.
Plaats reactie