Vergadering Curatorium

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Orckie,

Ik heb je niet persoonlijk willen aanvallen, maar dat "nu jij weer" kwam bij mij een beetje uitdagend over. Misschein kwam het door een aantal andere recente postings van je die ik vanwege het uitdagende karakter niet zo vond passen bij theologische onderwerpen. Gelukkig geef je aan dat mijn gevoel niet terecht was.

ja, kijk, inhoudelijk heb ik verder even niets te melden, anders dan wat staat in de posting die jij hebt gequoot. want ik ken niet zulke zaken als jij noemt en als ik zou kennen, zou ik nog niet bij de kekrkenraadsvergadering en bij de curatoriumvergadering hebben gezeten en zou ik nog niet ale papieren hebben gelezen. Dus ik zou je niet graag volgen in wat je aan het einde van je posting beweert.
Twee dingen:
(1) de manier waarop jij discussieert over theologische onderwerpen (zie ook dit topic) vind ik doorgaans heel wat ongepaster dan mijn stijl (die inderdaad als het om het zakelijke debat gaat, soms wat lichtvoetig is...).
(2) als jij hier inderdaad geen enkele betrouwbare insider info over hebt kun je je beter afzijdig houden van de discussie in plaats van het zo te domineren en te doen alsof het curatorium of het huidige systeem onfeilbaar is. Wat weet je daar tenslotte van als je er nooit iets uit de eerste hand van gehoord hebt?
Overigens kun je ook in biografieën van predikanten vinden dat ze in eerste instantie afgewezen werden, terwijl de betrokkene daar zo zijn vragen bij had.
limosa

Bericht door limosa »

Maar daar ligt wat mij betreft nu juist de grens! Bij wie je geen onderzoek hebt gedaan naar alle voorwaarden (bekering, roeping) kan er volgens mij geen gericht zijn op doorstroming zijn.
Dat onderzoek doe je na een jaar, heel gedegen. Je hebt de persoon leren kennen, z'n karakter, het verhaal achter de persoon, je hebt de gelegenheid gehad bij de juiste gelegenheden dóór te praten over z'n bekering, z'n roeping, etc. En na dat jaar kan het curatorium beslissen. Degenen die niet werkelijk geroepen zijn maken dat jaar geeneens af trouwens, die zijn lang voor die tijd al afgehaakt. Heel waardevol jaar!
nee, maar als je ervan uit gaat dat het curatorium nu - nogmaals met alle gebrek - de juiste criteria hanteert, zitten daar fink wat mensen voor nop, nu te studeren en straks staan ze weer buiten. is dat nu echt wat je wil?
Wat ik zou willen is dat degenen die een roeping gevoelen tot het ambt de kans krijgen goed beoordeeld te worden. En degenen die die roeping werkelijk gevoelen hebben met die wat hogere drempel naar het curatorium (dat eerste jaar) geen probleem lijkt mij. Een jaar lang een dag per week is nogal te overzien in zo'n situatie. Voor nop studeren ben ik niet zo bang voor. Als je ervan uitgaat dat het curatorium geen vergissingen maakt hebben die mensen dan alleen bij zichzelf naar een oorzaak te zoeken. En dan: hoe frusterend is het afgewezen te worden na een gesprek van een halve dag en een paar formuliertjes?
Nee, geen schade, maar de benadering van studenten wordt niet meer eenduidig. Het is immers hoogst ongewis wie van de studenten straks doorgaat? Lijkt me echt een drama voor alle betrokkenen.
Dat de benadering niet eenduidig zou zijn begrijp ik niet. Wat bedoel je? En afgewezen worden blijft altijd drama voor de betrokkenen, daar veranderen we niks aan.
refo

Bericht door refo »

Er zijn nog meer voordelen. Nu is het zo dat toch min of meer een predikantsplaats wordt gegarandeerd. Je moet het -eenmaal toegelaten- toch wel bint maken, wil dat niet goed komen. Dat kan extra aantrekkelijk zijn.

Door op voorhand een propedeuse aan te bieden, en niet een baan-garantie zal dat mensen zonder roeping afschrikken.

En wat zou het: mensen geven er hun baan voor op? Er zijn zat mensen die dachten dat het onderwijs je ware was. 40 weken werken. Weken van 32 uur en uren van 50 minuten. Totdat ze er achter kwamen dat ze niet gechikt waren. Dat komt voor.

Af en toe een risico nemen is toch niet zo'n ramp?
Lecram

Bericht door Lecram »

Weet iemand hoeveel er intussen aangenomen zijn? (om weer on-topic te geraken)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Weet iemand hoeveel er intussen aangenomen zijn? (om weer on-topic te geraken)
Bij mijn weten in totaal 1, maar uiteraard kan ik het mis hebben. Er staat ook nog niets op RefDag.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beset Zeeuw,

Laat ik proberen in voorzichtigheid zo concreet mogelijk te zijn. Het kan zo zijn dat iemand vooral gefocust is op z'n eigen begeerte en dat (met een zekere interpretatie van bijvoorbeeld Brakel en Calvijn) in combinatie met zijn overige geestelijke ervaring en sierlijke levenswandel ziet als als voldoende aanwijzing dat hij geroepen is terwijl het spreken Gods in de ziel waarmee de persoon daadwerkelijk wordt geroepen ontbreekt. Ik ben in zo'n geval zeer terughouddend, omdat ik geloof dat de Heere als het om zulke zaken gaat altijd expliciet spreekt door Zijn Woord. Kijk maar eens naar levensbeschrijvingen van overleden predikanten van ons kerkverband. De Heere sprak ze altijd persoonlijk aan door het Woord.

Hartelijke groeten,

Adrianus
Adrianus, kan een 'inwendige' roeping ook door een 'begeerte'?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
refo

Bericht door refo »

Ik heb de neiging om te vragen: "Als ik je serieus wil blijven nemen, hoe kom je aan die info." Ik vraag het toch maar niet.
Plaats reactie