Gekleed naar de kerk

Mara

Re: Gekleed naar de kerk

Bericht door Mara »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Het probleem zit hem in het feit dat je naar specifieke kerken wijst. Dan wijs je eigenlijk mensen aan die het (volgens jou) fout doen. Terwijl iets wat er duur uit ziet erg goedkoop kan zijn en vice versa. En voorts, en dat merkt onze predikant ook wel eens op, moet je naar je stand leven.
Ik heb geen enkele specifieke gemeente herkenbaar genoemd. En met die laatste uitspraak ben ik het ABSOLUUT oneens. En die verhaaltjes van wat er duur uitziet, kan goedkoop zijn, daar heb ik helemaal niets mee. Slap verweer. Je zou het met me eens moeten zijn dat luxe niet past in een christelijke gemeente. Welk beeld stralen we daarmee uit naar buitenkerkelijken.
Dat heb je wel gedaan. Het mag gevoegelijk duidelijk zijn waar Gijs83 kerkt.

En verder ga ik er maar niet op in, dit topic wordt gevoerd door allerlei overdrijvingen en karikaturen. Dat je vreemd aangekeken zou worden in sommige gemeenten met een hoed van minder dan 200 euro... :bobo
Moet je daar dan serieus op in gaan?
Jij bent geen vrouw zeker :OO2
Dat zijn echt vrouwendingen. Er zijn bepaalde hoedenzaken waar je onder de pakweg 150 euro nauwelijks slaagt.
Vrouwen weten precies hoeveel iets kost, zeker wat betreft kleding.
Als de gewone krant (AD of Telegraaf) iets meldt over een reform kerk, staat er altijd een foto bij van mensen die ter kerke gaan.
En die zien er nu niet bepaald armoedig uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah

Bericht door Joannah »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Het probleem zit hem in het feit dat je naar specifieke kerken wijst. Dan wijs je eigenlijk mensen aan die het (volgens jou) fout doen. Terwijl iets wat er duur uit ziet erg goedkoop kan zijn en vice versa. En voorts, en dat merkt onze predikant ook wel eens op, moet je naar je stand leven.
I beg to differ.Maar goed, als hij zou zeggen, geeft alles weg aan Woord en Daad b.v. is de kerk leeg de volgende week;)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mara schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Ik heb geen enkele specifieke gemeente herkenbaar genoemd. En met die laatste uitspraak ben ik het ABSOLUUT oneens. En die verhaaltjes van wat er duur uitziet, kan goedkoop zijn, daar heb ik helemaal niets mee. Slap verweer. Je zou het met me eens moeten zijn dat luxe niet past in een christelijke gemeente. Welk beeld stralen we daarmee uit naar buitenkerkelijken.
Dat heb je wel gedaan. Het mag gevoegelijk duidelijk zijn waar Gijs83 kerkt.

En verder ga ik er maar niet op in, dit topic wordt gevoerd door allerlei overdrijvingen en karikaturen. Dat je vreemd aangekeken zou worden in sommige gemeenten met een hoed van minder dan 200 euro... :bobo
Moet je daar dan serieus op in gaan?
Dat zijn echt vrouwendingen. Er zijn bepaalde hoedenzaken waar je onder de pakweg 150 euro nauwelijks slaagt.
Als de gewone krant (AD of Telegraaf) iets meldt over een reform kerk, staat er altijd een foto bij van mensen die ter kerke gaan.
En die zien er nu niet bepaald armoedig uit.
Ik ben geen vrouw.

Overigens heeft een kennis van me heeft een hoedenwinkel. Al die hoeden zijn handwerk. De marge zal je tegenvallen. Het is bijna niet te doen om een hoedenwinkel draaiende te houden. Maar goed, dat is weer een ander verhaal en een andere karikatuur.
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:@ Willem: Mara geeft aan dat het voorkomt. Ze zegt niet dat het er overal in "rechtse kerken" zo aan toe gaat dus het is zeker geen aanval op de "rechtse kerken" in het algemeen.
En dat zeg je n.a.v. onderstaand citaat?
Mara schreef:Hoe rechtser de kerk, hoe meer uiterlijkheden een issue worden
Ik kom vanwege mijn werk bij diverse mensen, sommige zijn "niets" andere evangelisch, PKN, enz.
Van die mensen hoor ik hoe het in die kerken toegaat.
Hartelijk en warm !
Als jij als andersdenkende een uiterst rechts reform kerk in gaat, word je eerstens van boven naar beneden bekeken.
Gewogen (en heel vaak te licht bevonden) terwijl je heel goed je best gedaan hebt om je aan te passen.
Maar dan zijn net je schoentjes te frivool, je kapsel tikkeltje te kort, je hebt mascara op, je rok is wel lang genoeg, maar te licht.
Zo zijn er allemaal geheimzinnige codes.
Sorry hoor, maar dan lees je toch niet wat er staat maar dan lees je toch wat je wilt dat er staat?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:En met die laatste uitspraak ben ik het ABSOLUUT oneens.
Dus het is verantwoord als een 'arme' een lening afsluit om een dure auto te kopen? Of in een zeer goedkope huurwoning gaat wonen om een gloednieuwe Rolls Royce te rijden?
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:
Toch ben ik dat niet een Luther,
wanneer je bemiddeld bent, kun je ook meer besteden, en zal je er in ogen van anderen 'luxe'uitzien, terwijl het voor de persoon in kwestie gewoon gewoon is.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

henriët schreef:
Luther schreef:
Toch ben ik dat niet een Luther,
wanneer je bemiddeld bent, kun je ook meer besteden, en zal je er in ogen van anderen 'luxe'uitzien, terwijl het voor de persoon in kwestie gewoon gewoon is.

Idd, ik las pas ook van Ds Uitslag dat hij het niet verkeerd vond om te leven naar je " stand"
Een bemiddeld man doet het niet verkeerd als hij een Merc rijdt. Het gaat er om hoe we er innerlijk mee omgaan. En het is gewoon een gegeven dat in de ene gemeente meer welgestelden zitten dan in andere gemeenten. In onze gemeente zitten ook in verhouding veel eigen ondernemers die redelijk wat te besteden hebben. Maar binnen die groep levert het ook geen problemen op. Juist bij hen die het eigenlijk financieel niet kunnen behappen, maar door allerlei noodgrepen, bv werkende moeders, proberen de stand op te houden, daar lijken de uiterlijkheden en merken wel afgoden te worden.
Willem

Bericht door Willem »

Mara schreef:
Willem schreef:
Mara schreef:Hoe rechtser de kerk, hoe meer uiterlijkheden een issue worden :hum
Ik kom vanwege mijn werk bij diverse mensen, sommige zijn "niets" andere evangelisch, PKN, enz.
Hartelijk en warm !
Als jij als andersdenkende een uiterst rechts reform kerk in gaat, word je eerstens van boven naar beneden bekeken.
Gewogen (en heel vaak te licht bevonden) terwijl je heel goed je best gedaan hebt om je aan te passen.
Maar dan zijn net je schoentjes te frivool, je kapsel tikkeltje te kort, je hebt mascara op, je rok is wel lang genoeg, maar te licht.
Ik snap ze niet.
Ik was met mijn moeder een beeldig pak wezen kopen (japon met jasje) hoed erbij, schoenen, tas, echt mooi.
Een van mijn nichtjes ging trouwen. De 2e uit dat gezin.
De eerste was ger gem getrouwd, dus was ik ook al met mijn moeder een mooi setje wezen kopen.
Enfin, ze komt op de dag aan, mn zus helemaal in de rode vlekken, het was nl veel te werelds :fi
Hoezo ? Een prachtige japon in mooie donkere taupe kleur met een bijpassend jasje erbij.
Nee want moeder is weduwe EN MEN VERWACHT DAT ZE DAN IN HET ZWART IS.
Ik weet niet precies welke kerk de bruid uit kwam, ik dacht oud ger gem of zo, ze mocht iig het boeket niet meenemen de kerk in, ook moesten wij de corsages afdoen.
Er is in aller ijl een jurkje geleend.
Ik vond het belachelijk.
Mijn zus die er bij de 1e trouwdag van haar gezin beeldig uitzag, zag er nu uit als een treurende weduwe (terwijl ze dat niet was)
Mag je dan niet jezelf blijven ?
Ik vind dat Mara hier allerlei "verhaaltjes" schrijft die niet verifieerbaar en controleerbaar zijn maar wel een bepaalde "sfeer" oproepen over de "rechtse kerken" die - en dat is zacht uitgdrukt - "niet positief" is. Met deze kenschetsing zoals alshier door Mara verwoord vervolgens tussen de regels door suggereren dat het karakteriserend is voor de "rechtse kerken" is ronduit lasterlijk. Ik begrijp niet dat de forumredactie dit toelaat. Dit soort typeringen dienen ook door anderen op waarheid getoetst te kunnen worden. Het lijkt me dat als dit soort beschuldigingen worden geuit er recht moet zijn op weerwoord wat door de annominiteit onmogelijk is. Wat "Mara" hier doet is "annonieme" brieven op het forum zetten.
We hebben het er in ander topic al over gehad hoe daarmee om te gaan!. Dus moderators! willen jullie dit corrigeren?.

Verder zou ik mensen die wel eens "dit soort dingen hebben 'meegemaakt" op willen roepen eens goed na te gaan of de gemaakte opmerkingen vanuit de kerkenraad komen, ofwel de lijn van de kerkenraad verwoorden of dat het opmerking(en) zijn van iemand die psychisch niet helemaal toerekeningsvatbaar is. Wordt deze selectie gemaakt alvorens te gaan mopperen over de "rechtse kerken" dan durf ik de ponering aan dat we 99% van dit soort verhalen kwijt zijn!.
Excuseer ???
Jij beweert dus dat ik dit allemaal zou verzonnen hebben ?
Ik kom zelf uit die richting en heb helemaal geen haat tegen DE LEER, maar wel de regeltjes die mensen maken, waardoor iemand gekwetst kan worden.
En ik ben niet anoniem, je kunt me ook een pb sturen !
Familieleden die hier op dit forum zitten, zullen dit ook kunnen bevestigen, wat er gebeurd is.
Dus als jij moeite hebt met mijn postings, hoor ik dat graag van je.
Ik vind je behoorlijk beledigend naar mij toe, om in jouw stijl te blijven, dat DAT mag van de moderators ::salut
1. Je begint je referaat met een aantal conclusies over rechtse kerken beargumenteerd door een persoonlijke ervaring in 1 kerk bij 1 trouwdienst. Dat je niet de hele rechterflank meeneemt in je beoordeling bestrijd ik: citaat: "Hoe rechtser de kerk, hoe meer uiterlijkheden een issue worden". Dat je verhaal door je emotionele betrokkenheid niet objectief genoemd kan worden lijkt me open deur, laat staan dat het bewijs is voor de conclusie's die je trekt in de eerste alinea.
2. Dat je eruit vandaan komt....... geeft ook de subjectiviteit weer aan.
2. Het lijkt me niet de bedoeling dat jij allerlei suggestieve bewerkingen en stigmatiseringen op het forum zet en dat ik - ter correctie - middels pb's e.e.a. moet gaan uitzoeken.
3. Familieleden lijken me nu niet direct de meest objectieve getuigen.

Dus ja, ik heb moeite met je posting. Dat je mijn correctie als "beledigend" ervaart i.p.v. een terechte correctie is symptomatisch.
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:
Marnix schreef:@ Willem: Mara geeft aan dat het voorkomt. Ze zegt niet dat het er overal in "rechtse kerken" zo aan toe gaat dus het is zeker geen aanval op de "rechtse kerken" in het algemeen.
Hartelijk en warm !
Sorry hoor, maar dan lees je toch niet wat er staat maar dan lees je toch wat je wilt dat er staat?
Tja... lees het sowieso even vanuit de negatieve ervaring die ze noemt. Ik denk trouwens dat er in het algemeen wel een kern van waarheid in zit, ik zie dat er hier genoeg mensen uit die kerken zijn die dat gevaar onderkennen en herkennen, ik heb ook mensen gesproken die diezelfde ervaring hebben. Het zal er echt niet overal zo aan toe gaan maar het is wel een algemene tendens.... en dus een punt om ter harte te nemen... wat niet zomaar kan worden afgedaan met: Hoe durf je hier kritiek te hebben, valkuilen aan te wijzen, waarbij het "op waarheid toetsen" helemaal niet ter sprake komt.

Ik zie op linksere forums ook geen discussies de kleur stropdas, of een jasje uit mag of niet, de kleur van een jurk enzovoorts. Dus blijkbaar worden die uiterlijkheden belangrijk gevonden... wat niet per definitie verkeerd is, maar wat wel een valkuil kan zijn.
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 jul 2010, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

[/quote]

Moet je daar dan serieus op in gaan?[/quote]
En die zien er nu niet bepaald armoedig uit.[/quote]
Ik ben geen vrouw.

Overigens heeft een kennis van me heeft een hoedenwinkel. Al die hoeden zijn handwerk. De marge zal je tegenvallen. Het is bijna niet te doen om een hoedenwinkel draaiende te houden. Maar goed, dat is weer een ander verhaal en een andere karikatuur.[/quote]
Ik weet het. Maar er zijn ook hoedenwinkels (waar ik dus kom) waar je voor een leuk prijsje kunt slagen.
Van mij hoeft het nl niet buitengewoon chique te zijn, maar functioneel.
Vandaar dat hoedenwinkels ook shawls, corsages e.d. verkopen.
Ik vind trouwens het hoedenmakersvak een echt ambacht hoor. Knap wat er uit het basismateriaal tevoorschijn komt :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Willem schreef:
Hartelijk en warm !
Tja... lees het sowieso even vanuit de negatieve ervaring die ze noemt. Ik denk trouwens dat er in het algemeen wel een kern van waarheid in zit, ik zie dat er hier genoeg mensen uit die kerken zijn die dat gevaar onderkennen en herkennen, ik heb ook mensen gesproken die diezelfde ervaring hebben. Het zal er echt niet overal zo aan toe gaan maar het is wel een algemene tendens.... en dus een punt om ter harte te nemen... wat niet zomaar kan worden afgedaan met: Hoe durf je hier kritiek te hebben, valkuilen aan te wijzen, waarbij het "op waarheid toetsen" helemaal niet ter sprake komt.

Ik zie op linksere forums ook geen discussies de kleur stropdas, of een jasje uit mag of niet, de kleur van een jurk enzovoorts. Dus blijkbaar worden die uiterlijkheden belangrijk gevonden... wat niet per definitie verkeerd is, maar wat wel een valkuil kan zijn.
De discussie zou ook doodgebloed zijn op dit forum als jij het niet zo'n belangrijk punt vond ;).
Jongere

Bericht door Jongere »

Wilhelm schreef:Idd, ik las pas ook van Ds Uitslag dat hij het niet verkeerd vond om te leven naar je " stand"
Een bemiddeld man doet het niet verkeerd als hij een Merc rijdt. Het gaat er om hoe we er innerlijk mee omgaan. En het is gewoon een gegeven dat in de ene gemeente meer welgestelden zitten dan in andere gemeenten. In onze gemeente zitten ook in verhouding veel eigen ondernemers die redelijk wat te besteden hebben. Maar binnen die groep levert het ook geen problemen op. Juist bij hen die het eigenlijk financieel niet kunnen behappen, maar door allerlei noodgrepen, bv werkende moeders, proberen de stand op te houden, daar lijken de uiterlijkheden en merken wel afgoden te worden.
Het moge waar zijn, maar het zou wel te wensen zijn dat veel christenen een andere houding aannemen.
Dit is ergens een heel egocentrisch christendom: als het in mijn innerlijk maar goed zit. Als ik mijn hart er maar niet op zet.
Kennen we de houding van de eerste christengemeenten nog om bewust onder onze stand te leven ten bate van broeders en zusters (en anderen, maar meest de huisgenoten van het geloof)? Dr. Teeuw heeft hier onlangs een boekje over geschreven, geloof ik.
Maar goed, het westerse christendom richt zich meer op 'wat mogen we nog wel', helaas. Ik hoop dat er nog mensen zijn die, zoals Lewis zegt, zoveel geven dat ze zichzelf bepaalde dingen niet meer kunnen veroorloven. Bewust een standje lager.

En wat die hoeden betreft. Zet gewoon zo'n ding op, zie ik genoeg in de kerk, staat prima en is niet duur:

Afbeelding
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:
Willem schreef:
Hartelijk en warm !

Kijk, nu komt de aap uit de mouw. Eerst zeg je dat het geen aanval op rechts kerken is...., wordt je dan geconfronteerd met de feitelijke uitspraken dan is het "dat er in het algemeen wel een kern van waarheid in zit gevolgd door een heleboel blabla....
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm ja... mijn punt is dat niet hele kerkverbanden worden weggezet, maar er wel een valkuil in de rechtse kerken wordt aangewezen. Het feit dat je dit als een "aanval" ziet geeft volgens mij wel aan waarom je wat allergisch reageert. Over de kerk niets dan goed.... en als mensen misstanden aanwijzen wordt het afgedaan als "oncontroleerbaar" en "blablabla". Wel erg makkelijk....
Erasmiaan schreef:De discussie zou ook doodgebloed zijn op dit forum als jij het niet zo'n belangrijk punt vond ;)
;) Als ik hier niet zou zijn was het een liefelijk oord geweest hier en zou het alleen gaan over waar het echt toe doet ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mijns inziens heeft iedereen nu zijn zegje wel gedaan. Aangezien de toon er ook niet gezelliger op wordt, ook niet na een oproep van mij, sluiten we dit topic maar. Mvg, eilander.
Gesloten