Re: Bijbelse onderbouwing bij het afwijzen van aanbod van ge
Geplaatst: 28 mei 2010, 14:13
@eilander: Precies!
Punt is dat dit probleem in de Bijbel zelf niet speelt. En daarom moet het voor ons ook niet spelen. Dat betekent niet dat je geen Schrift met Schrift moet vergelijken - zeker bij de 'allen'-teksten is dat zonder meer geboden - maar dan moet je wel binnen de grenzen van de Schrift zélf blijven.eilander schreef:Maar de discussie gaat hier over het welmenend aanbod van genade. Wil God de zaligheid van iedere hoorder, en mag dat dus aangeboden worden aan iedere hoorder? Ik denk het wel, maar het lijkt tegenstrijdig met teksten over de uitverkiezing. Want, zo wordt er dan geredeneerd, als God de zaligheid van iedereen wil, dan wérd iedereen ook zalig. En dat is niet zo, want verwerping en verkiezing blijkt ook uit de Bijbel.Afgewezen schreef:Zeker. Maar wat wil je daar in dit verband mee zeggen? Zijn er teksten in de Bijbel die zeggen dat het Evangelie wél en teksten in de Bijbel die zeggen dat het Evangelie níét bestemd is voor alle hoorders?eilander schreef:Nooit gehoord van schijnbaar (!) tegenstrijdige teksten in de Bijbel?
Dat heb ik willen zeggen met de tegenstrijdigheden. Niet zozeer iets over het adres van een belofte.
Maar hier ben ik het juist niet mee eens! Omdat de Bijbel zelf duidelijk aangeeft dat 'allen' niet altijd 'iedereen, hoofd voor hoofd' betekent.memento schreef:Redenaties als bv: Er staat wel alle mensen maar je moet lezen allerlei mensen is mijn inziens het aanpassen van de tekst aan je eigen dogmatische schema. Je gaat dan een betekenis aan de tekst geven, die niet uit de tekst komt.eilander schreef: Dit klinkt mooi, maar zo simpel is het ook niet. Dat zegt namelijk niemand die de Schrift serieus neemt. En dat doen de "aanbod-ontkenners" (niet mijn woord) zeker wel. Harmonisatie moet ook volgens de regel: Schrift met Schrift vergelijken. Dus: er staat wel dit, maar daar staat dat.
Kortom: Schrift met Schrift vergelijken geeft nog niet het recht om de betekenis van een bepaalde Schriftplaats aan te passen, omdat je de ene groep Schriftplaatsen meer belang toekent dan de andere groep Schriftplaatsen.
Inderdaad! Waar de Schrift soms onverkort "eenzijdig" is, moeten wij dat ook doen. Anders haal je de spanning eruit.Afgewezen schreef:Punt is dat dit probleem in de Bijbel zelf niet speelt. En daarom moet het voor ons ook niet spelen
Dat kan ja. Maar dan wordt de beperking gegeven door de context van de tekst, niet door je dogmatische beschouwing.Afgewezen schreef:Maar hier ben ik het juist niet mee eens! Omdat de Bijbel zelf duidelijk aangeeft dat 'allen' niet altijd 'iedereen, hoofd voor hoofd' betekent.memento schreef:Redenaties als bv: Er staat wel alle mensen maar je moet lezen allerlei mensen is mijn inziens het aanpassen van de tekst aan je eigen dogmatische schema. Je gaat dan een betekenis aan de tekst geven, die niet uit de tekst komt.eilander schreef: Dit klinkt mooi, maar zo simpel is het ook niet. Dat zegt namelijk niemand die de Schrift serieus neemt. En dat doen de "aanbod-ontkenners" (niet mijn woord) zeker wel. Harmonisatie moet ook volgens de regel: Schrift met Schrift vergelijken. Dus: er staat wel dit, maar daar staat dat.
Kortom: Schrift met Schrift vergelijken geeft nog niet het recht om de betekenis van een bepaalde Schriftplaats aan te passen, omdat je de ene groep Schriftplaatsen meer belang toekent dan de andere groep Schriftplaatsen.
Ik heb al eerder genoemd de tekst "Ik zal Mijn Geest uitstorten op alle vlees". Hier betekent 'alle vlees' niet 'alle mensen'. Ook al staat het er wel letterlijk.
Precies en dan is de cirkel weer rond ,de discussie zal altijd gaan waar je alle mensen en wereld op de uitverkorenen laat slaan en waar je alle mensen en wereld laat slaan op alle mensen op deze wereld. De meesten op dit forum denken hier gelukkig genuanceerd over op een uitzondering na die altijd uitverkorenen in de teksten wil lezen.memento schreef:Inderdaad! Waar de Schrift soms onverkort "eenzijdig" is, moeten wij dat ook doen. Anders haal je de spanning eruit.Afgewezen schreef:Punt is dat dit probleem in de Bijbel zelf niet speelt. En daarom moet het voor ons ook niet spelen
Dat kan ja. Maar dan wordt de beperking gegeven door de context van de tekst, niet door je dogmatische beschouwing.Afgewezen schreef:Maar hier ben ik het juist niet mee eens! Omdat de Bijbel zelf duidelijk aangeeft dat 'allen' niet altijd 'iedereen, hoofd voor hoofd' betekent.memento schreef:Redenaties als bv: Er staat wel alle mensen maar je moet lezen allerlei mensen is mijn inziens het aanpassen van de tekst aan je eigen dogmatische schema. Je gaat dan een betekenis aan de tekst geven, die niet uit de tekst komt.eilander schreef: Dit klinkt mooi, maar zo simpel is het ook niet. Dat zegt namelijk niemand die de Schrift serieus neemt. En dat doen de "aanbod-ontkenners" (niet mijn woord) zeker wel. Harmonisatie moet ook volgens de regel: Schrift met Schrift vergelijken. Dus: er staat wel dit, maar daar staat dat.
Kortom: Schrift met Schrift vergelijken geeft nog niet het recht om de betekenis van een bepaalde Schriftplaats aan te passen, omdat je de ene groep Schriftplaatsen meer belang toekent dan de andere groep Schriftplaatsen.
Ik heb al eerder genoemd de tekst "Ik zal Mijn Geest uitstorten op alle vlees". Hier betekent 'alle vlees' niet 'alle mensen'. Ook al staat het er wel letterlijk.
En als je ziet hoe verschillend de bijbel over de roeping spreekt dan is dat enkel met dogmatiek op te lossen hoor.memento schreef:Inderdaad! Waar de Schrift soms onverkort "eenzijdig" is, moeten wij dat ook doen. Anders haal je de spanning eruit.Afgewezen schreef:Punt is dat dit probleem in de Bijbel zelf niet speelt. En daarom moet het voor ons ook niet spelen
Dat kan ja. Maar dan wordt de beperking gegeven door de context van de tekst, niet door je dogmatische beschouwing.Afgewezen schreef:Maar hier ben ik het juist niet mee eens! Omdat de Bijbel zelf duidelijk aangeeft dat 'allen' niet altijd 'iedereen, hoofd voor hoofd' betekent.memento schreef:Redenaties als bv: Er staat wel alle mensen maar je moet lezen allerlei mensen is mijn inziens het aanpassen van de tekst aan je eigen dogmatische schema. Je gaat dan een betekenis aan de tekst geven, die niet uit de tekst komt.eilander schreef: Dit klinkt mooi, maar zo simpel is het ook niet. Dat zegt namelijk niemand die de Schrift serieus neemt. En dat doen de "aanbod-ontkenners" (niet mijn woord) zeker wel. Harmonisatie moet ook volgens de regel: Schrift met Schrift vergelijken. Dus: er staat wel dit, maar daar staat dat.
Kortom: Schrift met Schrift vergelijken geeft nog niet het recht om de betekenis van een bepaalde Schriftplaats aan te passen, omdat je de ene groep Schriftplaatsen meer belang toekent dan de andere groep Schriftplaatsen.
Ik heb al eerder genoemd de tekst "Ik zal Mijn Geest uitstorten op alle vlees". Hier betekent 'alle vlees' niet 'alle mensen'. Ook al staat het er wel letterlijk.
Je kan ook gewoon de tekst naspreken. De ene keer de ene kant benadrukken, de andere keer de andere kant, net naar gelang de tekst doet.Fjodor schreef:En als je ziet hoe verschillend de bijbel over de roeping spreekt dan is dat enkel met dogmatiek op te lossen hoor.
Vind ik wat te simpel. Soms moet je best wel eens graven in de Bijbel. Daarom hebben we ook voorgangers nodig met een gedegen Bijbelkennis, die het Woord van God in zijn volle breedte kunnen laten spreken.memento schreef:Je kan ook gewoon de tekst naspreken. De ene keer de ene kant benadrukken, de andere keer de andere kant, net naar gelang de tekst doet.Fjodor schreef:En als je ziet hoe verschillend de bijbel over de roeping spreekt dan is dat enkel met dogmatiek op te lossen hoor.
Ja, en dan zou je ook meteen de hele dogmatiek weggooien.Afgewezen schreef:Vind ik wat te simpel. Soms moet je best wel eens graven in de Bijbel. Daarom hebben we ook voorgangers nodig met een gedegen Bijbelkennis, die het Woord van God in zijn volle breedte kunnen laten spreken.memento schreef:Je kan ook gewoon de tekst naspreken. De ene keer de ene kant benadrukken, de andere keer de andere kant, net naar gelang de tekst doet.Fjodor schreef:En als je ziet hoe verschillend de bijbel over de roeping spreekt dan is dat enkel met dogmatiek op te lossen hoor.
Ik hoop dat dat in de RF-achterban inderdaad niet het geval is. Maar het legt een grote verantwoordelijkheid op (met name) predikanten. Zie DL H3/4, par. 17: "...alzo moet het ook nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die God naar Zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven.huisman schreef:De belangrijkste vraag is of welke Dogma dan ook mensen afhoudt om in al hun zielsverdriet naar Christus te vluchten.
Precies.Afgewezen schreef:Eigenlijk moet je dogmatiek meer zien als instrument dan als massief bouwwerk. Een instrument om de Bijbel mee te verstaan, maar geen bouwwerk, dat op een bepaald ogenblik over de Bijbel gaat heersen.