Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Ander

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Ander »

pierre27 schreef:
Afgewezen schreef:
Ander schreef:Ik heb een vijftal toepassingen geplaatst hier uit genoemde bundel. Juist niet die van de door jouw genoemde preek. Toch denk ik dat het een aardig beeld geeft van de manier van aanspreken door dr. Steenblok. En, eerlijk is eerlijk, is het in de huidige GG anders? Ik denk het grotendeels niet.
Klopt!
En daarom ben ik blij dat ik in de GG onder de prediking verkeer, mag ik toch wel zeggen hier hè :slurp
:super
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Afgewezen schreef:
Ander schreef:Ik heb een vijftal toepassingen geplaatst hier uit genoemde bundel. Juist niet die van de door jouw genoemde preek. Toch denk ik dat het een aardig beeld geeft van de manier van aanspreken door dr. Steenblok. En, eerlijk is eerlijk, is het in de huidige GG anders? Ik denk het grotendeels niet.
Klopt!
En daarom ben ik blij dat ik in de GG onder de prediking verkeer, mag ik toch wel zeggen hier hè :slurp
Dat ben ik met je eens hoor.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:een stukje uit de door tib genoemde preek:
Dit brengt ons tot onze tweede gedachte, namelijk, de aanwijzing van de weg der ware bekering. Dat is de weg, om met God verzoend te worden. De mens is toch vna God afgevallen in het paradijs en hij wandelt steeds verder weg van de Heere. Zal hij nu ooit met God weer verzoend en verenigd worden, dan zal de mens uit zijn onbekeerde staat verlost moeten worden. Dan zal zijn hemelhoge schuld weggenomen moeten worden door Christus, als schuldovernemende en betalende Borg. Maar dan zal ook de smet der zonde en de staat van ongeloof en onbekeerdheid dienen te worden weggenomen en zullen de gaven van geloof en waarachtige bekering in het hart moeten worden gewerkt.
Dat kan alleen in de kracht van de opgestane Christus door de herscheppende en vernieuwende werking van de Heilige Geest in de wedergeboorte. De ware bekering is door Christus voor de Zijnen verworven, als een dierbare geestelijke gave. Zij wordt door de Geest des Heeren in het hart gewerkt. Niettemin komt in de prediking de eis des Heeren tot bekering tot elke hoorder van het Woord. De Heere behoudt immers ook na de val Zijn recht op de mens, om hem te verplichten; óók om hem tot bekering te verplichten, al is het dat de mens geen krachten meer overgehouden heeft om zich te bekeren. En dat, opdat de mens - uit de eis van de Wet, als kenbron der ellende - eens recht ontdekt worde aan zijn eigen dodelijk onvermogen; ja, opdat hij - met afzien van eigen werken - God recht nodig mocht krijgen, met de bede, of de Heere het Zèlf eens mocht werken en aanbrengen in het binnenste; opdat de mens alzo een rechte smekeling gemaakt mocht worden aan de troon der genade, om geholpen te worden ter bekwamen tijd. Eigen krachten te verachten, wordt op Jezus' school geleerd.
Wat vragen:
1. Er worden een hoop waarheden gesteld. Maar de persoonlijke toepasing, die antwoord geeft op de vraag van de stokbewaarder?
2. Hoe is dit bovenstaande een uitleg van Gods Woord, van hetgeen in de tekst staat?
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik hoor gelukkig juist andere geluiden in de GG dan deze. Het meest gebruikte woord is 'mocht'. Dat is zonder twijfel met een goede intentie en bewogenheid gezegd, maar het is geen evangelieprediking. Het houdt altijd een slag om de arm. Gelukkig hoor ik in de preken binnen de GG ook nog het 'laat u met God verzoenen' en het 'doet dat en gij zult leven' en ik ben blij dat ik onder die preken mag zijn.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Afgewezen schreef:
Klopt!
Dat ben ik met je eens hoor.

Gelukkig hoor ik regelmatig een ander geluid.
Het geluid hierboven hoor ik idd ook wel, maar daar heb ik dan mijn vragen bij.
refo

Bericht door refo »

De Heilige Geest is de werkelijke Zaligmaker in deze zgn 'toepassingen'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Het is allemaal prachtig. Een hoop waarheden, maar de klem op de hoorder ontbreekt totaal in de genoemde voorbeelden.
En dat was idd de nieuwe leer die met succes gedeeltelijk ingevoerd is.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:een stukje uit de door tib genoemde preek:
Dit brengt ons tot onze tweede gedachte, namelijk, de aanwijzing van de weg der ware bekering. Dat is de weg, om met God verzoend te worden. De mens is toch vna God afgevallen in het paradijs en hij wandelt steeds verder weg van de Heere. Zal hij nu ooit met God weer verzoend en verenigd worden, dan zal de mens uit zijn onbekeerde staat verlost moeten worden. Dan zal zijn hemelhoge schuld weggenomen moeten worden door Christus, als schuldovernemende en betalende Borg. Maar dan zal ook de smet der zonde en de staat van ongeloof en onbekeerdheid dienen te worden weggenomen en zullen de gaven van geloof en waarachtige bekering in het hart moeten worden gewerkt.
Dat kan alleen in de kracht van de opgestane Christus door de herscheppende en vernieuwende werking van de Heilige Geest in de wedergeboorte. De ware bekering is door Christus voor de Zijnen verworven, als een dierbare geestelijke gave. Zij wordt door de Geest des Heeren in het hart gewerkt. Niettemin komt in de prediking de eis des Heeren tot bekering tot elke hoorder van het Woord. De Heere behoudt immers ook na de val Zijn recht op de mens, om hem te verplichten; óók om hem tot bekering te verplichten, al is het dat de mens geen krachten meer overgehouden heeft om zich te bekeren. En dat, opdat de mens - uit de eis van de Wet, als kenbron der ellende - eens recht ontdekt worde aan zijn eigen dodelijk onvermogen; ja, opdat hij - met afzien van eigen werken - God recht nodig mocht krijgen, met de bede, of de Heere het Zèlf eens mocht werken en aanbrengen in het binnenste; opdat de mens alzo een rechte smekeling gemaakt mocht worden aan de troon der genade, om geholpen te worden ter bekwamen tijd. Eigen krachten te verachten, wordt op Jezus' school geleerd.
Wat vragen:
1. Er worden een hoop waarheden gesteld. Maar de persoonlijke toepasing, die antwoord geeft op de vraag van de stokbewaarder?
2. Hoe is dit bovenstaande een uitleg van Gods Woord, van hetgeen in de tekst staat?
1. het is altijd lastig, bij citaten. Er staat nog een hele preek omheen. Dr. Steenblok wijst erop dat Petrus de schuldverslagen schare aandringt op bekering, om die als een dierbaar genadegeschenk in Christus te krijgen, maar ook om in die weg deel te ontvangen aan het sacrament.
2. De tekst van de preek is: Hand. 2:37 tot 40
pierre27

Bericht door pierre27 »

Is het niet het grote probleem dat we allen vanuit onze eigen achtergrond naar de geschiedenis rondom dr Steenblok kijken?
Ik ben niet voor in hokjes plaatsen maar volgens mij is voor iemand uit de GGiN of rechterflank GG makkelijker positiever te spreken over dr S dan voor iemand uit de midden/linkerflank GG of HHK. Nogmaals het zou mooi zijn als ik dit niet juist heb maar in alle gesprekken hierover met leden en predikanten krijg ik steeds meer die indruk. Ik denk op de keper beschouwd dat dit het grote probleem in de GG is vandaag de dag. Los van alles vind ik de stijl van preken van dr S anders als zijn dogmatisch optreden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:De Heilige Geest is de werkelijke Zaligmaker in deze zgn 'toepassingen'.
Dat is het probleem niet, want het is inderdaad de Geest die de Zaligmaker toepast, al mag je Christus en Zijn Geest niet scheiden.
Het probleem in de opvatting, ik zeg niet: in alle preken, van dr. Steenblok c.s. is, dat het Evangelie pas 'beschikbaar' is voor degenen die gekwalificeerd zijn. Dat is hét grote struikelblok in GGiN én GG. "Je moet eerst.... want wat moet je anders met Jezus doen?"
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:Het is allemaal prachtig. Een hoop waarheden, maar de klem op de hoorder ontbreekt totaal in de genoemde voorbeelden.
Dat is niet eerlijk, dat is de leer die je leest bij alle GG-predikanten tussen pakweg 1907-1953. Ik lees wel een bewogenheid en een klem. Daarom postte ik deze voorbeelden.

Deze week was ik bij de eerder genoemde bevrijdingsherdenking. Daar sprak ook een CGK-predikant. Die zei zoiets als (letterlijk citeren is natuurlijk lastig, ik krijg de opname nog): Is uw vraag: "is er nog een weg en een middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen?". Dan is er ook dat heerlijk Evangelie van Christus. Natuurlijk was ik het met hem eens...
Ander

Bericht door Ander »

pierre27 schreef: Los van alles vind ik de stijl van preken van dr S anders als zijn dogmatisch optreden.
Dat is ook wel zo. Maar dat zal bij veel theologen zo zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:Het is allemaal prachtig. Een hoop waarheden, maar de klem op de hoorder ontbreekt totaal in de genoemde voorbeelden.
Dat is niet eerlijk, dat is de leer die je leest bij alle GG-predikanten tussen pakweg 1907-1953. Ik lees wel een bewogenheid en een klem. Daarom postte ik deze voorbeelden.
Ik zie ook bij de huidige GGiN-ambtsdragers bewogenheid en klem. Probleem is echter dat ze zelf de deur in het geslot gedaan hebben, die ze nu met geen mogelijkheid meer open kunnen krijgen.
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Ik zie ook bij de huidige GGiN-ambtsdragers bewogenheid en klem.
Gelukkig, jij wel, Wilhelm mist de klem.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:Wat vragen:
1. het is altijd lastig, bij citaten. Er staat nog een hele preek omheen. Dr. Steenblok wijst erop dat Petrus de schuldverslagen schare aandringt op bekering, om die als een dierbaar genadegeschenk in Christus te krijgen, maar ook om in die weg deel te ontvangen aan het sacrament.
2. De tekst van de preek is: Hand. 2:37 tot 40
Goed, de preek gaat dus over dit gedeelte:

37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?
38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
40 En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!

1. Ik vroeg: Waarom alleen maar stellingen en wensen, en geen imperatief (een opdracht), zoals in deze tekst wel duidelijk genoemd wordt, namelijk: Bekeert u!

2. Als ik deze tekst lees, dan is hier geen sprake van een beschouwing over hoe de bekering te werk gaat, wat eerst, en vervolgens gebeurt. De tekst geeft geen beschouwing, maar een concreet antwoord op die prangende vraag: Wat zullen wij doen, mannenbroeders? Er volgt een imperatief (bekeert u), een bemoediging (als u dat doet, dan ZULT u), en een aanzegging van de belofte (Want u komt de belofte toe).

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Dat is niet eerlijk, dat is de leer die je leest bij alle GG-predikanten tussen pakweg 1907-1953. Ik lees wel een bewogenheid en een klem, en dwalen ook gruwelijk. Daarom postte ik deze voorbeelden.
Ik zie ook bij de huidige GGiN-ambtsdragers bewogenheid en klem. Probleem is echter dat ze zelf de deur in het geslot gedaan hebben, die ze nu met geen mogelijkheid meer open kunnen krijgen.
En bewogenheid en klem wil niet zeggen dat het een Bijbelse prediking is. Genoeg predikers uit pinkstergemeenten hebben ook bewogenheid en klem. Het gaat erom: Wordt Gods Woord gepredikt (wat er in de tekst staat), of slechts menselijke beschouwingen (hoe oprecht dan ook)?
Ander schreef:Deze week was ik bij de eerder genoemde bevrijdingsherdenking. Daar sprak ook een CGK-predikant. Die zei zoiets als (letterlijk citeren is natuurlijk lastig, ik krijg de opname nog): Is uw vraag: "is er nog een weg en een middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen?". Dan is er ook dat heerlijk Evangelie van Christus. Natuurlijk was ik het met hem eens...
Oh ow, wat zwart-wit weer allemaal. Niemand zegt hier, dat je geen als ... dan zinnen mag gebruiken. Dat doet de Bijbel ook (in de hier besproken Hand-tekst: bekeert u .... en gij zult). De vraag is: Blijft de prediking steken in de beschrijving van hoe het gaat, of komt er een imperatief (bekeert u!) en wordt de belofte gepredikt, etc. Kortom, wordt er gezegd wat er in de Bijbeltekst staat, of halen we alle imperatieven eruit, en bouwen we een grote muur om de beloften heen...
Plaats reactie