Gebeden voor EO?!

JolandaOudshoorn

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:Laat de EO even voor wat het is (een organisatie die zijn duizenden heeft verslagen,
en honderden bij honderden mensen op een dwaalweg heeft geleid...)
Maar goed...

Voor de paus bidden lijkt toch uitgesloten als het zo is dat elke paus de zonde tegen de Helige Geest heeft gedaan.

Nu wat anders, ik weet overigens niet waarop dit gegrond is,
en waarin de paus tegen de Heilige Geest heeft gezondigd?
Ja sorry, ik had dat moeten weten maar weet het niet meer precies.
Wie het weet, ik houdt me aanbevolen voor nader onderwijs.
Ik waardeer je eerlijkheid, dat je toegeeft dat je iets roept, zonder dat je het echt weet.
Ik denk dat we ons eerst moeten afvragen: wat is de zonde tegen de Heilige Geest??
Ik heb altijd geleerd: a) een verhard ongeloof, maar dit komt pas openbaar op de Dag des Oordeels en b) het werk van God aanmerken als duivelswerk.

Als we deze kenmerken overnemen, kan je dus onmogelijk zeggen dat de paus als persoon de zonde tegen de Heilige Geest heeft begaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Laat de EO even voor wat het is (een organisatie die zijn duizenden heeft verslagen,
Maar goed...

Voor de paus bidden lijkt toch uitgesloten als het zo is dat elke paus de zonde tegen de Helige Geest heeft gedaan.

Ook voor de paus geldt dat hij onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is.
Je kunt dus niet zomaar gaan roepen dat hij de zonde tegen de Heilige Geest (doe maar met een H) gedaan heeft als je niet meer weet waarop je die boute stelling baseert. Doe dan maar even hènig an, zou ik zeggen :hum
~~Soli Deo Gloria~~
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:Voor de paus bidden lijkt toch uitgesloten als het zo is dat elke paus de zonde tegen de Helige Geest heeft gedaan.
Ik denk niet dat het aan ons is, om vast te stellen wie de zonde tegen de Heilige Geest gedaan heeft. Ik hou het er maar op, dat wij daarom een ieders behoud moeten zoeken, ook dat van de paus.

De zonde tegen de Heilige Geest bestaat uit het bespotten van Gods werk. Dat is gelijk ook het gevaar om te zeggen dat een mede-christen de zonde tegen de Heilige Geest heeft bedreven. Als je mis zit in je oordeel, bega je daarmee misschien zelf wel de zonde tegen de Heilige Geest. Het zou ons tot voorzichtigheid moeten nopen, denk ik.
-DIA- schreef:Nu wat anders, ik weet overigens niet waarop dit gegrond is,
Dat is al een oud idee, uit de tijd van de Reformatie (hoewel lang niet alle gereformeerde vaderen er zo over dachten). Men stelde: De paus stelt zich in plaats van Christus, en bedriegt daarmee velen. Daarom is hij de anti-christ, en doet hij zonde tegen de Heilige Geest. Ik heb het idee dat verdere onderbouwing nooit gegeven is. Het was, denk ik, meer retoriek in het heetst van de strijd met Rome en het pausdom, dan een weloverwogen theologische doordachte uitspraak.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:
Maar goed...

Ik waardeer je eerlijkheid, dat je toegeeft dat je iets roept, zonder dat je het echt weet.
Ik denk dat we ons eerst moeten afvragen: wat is de zonde tegen de Heilige Geest??
Ik heb altijd geleerd: a) een verhard ongeloof, maar dit komt pas openbaar op de Dag des Oordeels en b) het werk van God aanmerken als duivelswerk.

Als we deze kenmerken overnemen, kan je dus onmogelijk zeggen dat de paus als persoon de zonde tegen de Heilige Geest heeft begaan.
De zonde tegen de Heilige Geest is tegen licht beter weten in zondigen. Bewust, dus niet onbwust.
De Waarheid aanmerkende als leugen. Als een mens deze zonde heeft gedaan is die niet meer vatbaar voor
de enstigste waarschuwingen,immers de Geest zal niet meer met hem twisten. Vaak zal zo-een verharden,
en zich ook bewust zijn dat hij niet weer naar God zal zoeken. Hij is aan zichzelf overgegeven.
Voorwaar, een oordeel dat ons zeer mag doen vrezen.
Dit is een zonde die buiten de kennis van de Waarheid niet kan worden gedaan.
Vandaar ook mijn vraag: Waarop het gegrond is als men zegt dat de paus de zonde tegen de Heilige Geest
heeft gedaan.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Germanicus

Bericht door Germanicus »

De zonde tegen de Heilige Geest is als je willens en wetens (bewust) het werk van de Heere Jezus betitelt als 'duivelswerk' en als je daarin volhardt. Zie deze zonde in haar context: Mattheüs 22: 22-32.

Jezus en Beëlzebul
22 Toen werd er iemand bij Hem gebracht die door een demon bezeten was en die blind was en niet kon spreken; en Hij genas hem, zodat hij die blind was en niet had kunnen spreken zowel kon spreken als zien.
23 En heel de menigte was buiten zichzelf en zei: Is dit niet de Zoon van David?
24 Maar de Farizeeën hoorden dit en zeiden: Deze drijft de demonen alleen maar uit door Beëlzebul, de aanvoerder van de demonen.
25 Jezus echter kende hun gedachten en zei tegen hen: Ieder koninkrijk dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en geen enkele stad of geen enkel huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal standhouden.
26 En als de satan de satan uitdrijft, dan is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe kan zijn rijk dan standhouden?
27 En als Ik door Beëlzebul de demonen uitdrijf, door wie drijven uw zonen ze dan uit? Daarom zullen die uw rechters zijn.
28 Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen.
29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst de sterke gebonden heeft? En dan zal hij zijn huis leegroven.
30 Wie niet met Mij is, die is tegen Mij; en wie niet met Mij bijeenbrengt, die drijft uiteen.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden.
32 En wie een woord spreekt tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar wie tegen de Heilige Geest spreekt, het zal hem niet vergeven worden, niet in deze eeuw, en ook niet in de komende.
Hier beneden is het niet.
TAF

Bericht door TAF »

toch apart hoe men van de vraag moeten we bidden voor de eo, via een discussie of de paus behouden is, bij de vraag wat is de zonde tegen de Heilige Geest kan komen;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

TAF schreef:toch apart hoe men van de vraag moeten we bidden voor de eo, via een discussie of de paus behouden is, bij de vraag wat is de zonde tegen de Heilige Geest kan komen;)
Zo apart is dat niet hoor. Kijk maar eens waar de dominee 's zondags voor bidt.
En wat de Heere Jezus ons heeft geleerd in het allervolmaakste gebed.

Dan zijn zowel de paus als de EO een bijna absurd onderdeel van je gebed.
Ik hoor onze dominee al voor de EO bidden...

Niet dat het niet zou kùnnen... maar het ligt helemaal niet in de lijn van waar men doorgaans
om bidt... Al weet ik ook dat er in kerken ter linker zijde soms voor vreemde dingen
wordt gebeden en daar zijn meer dingen die erg verschillen...
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Terri

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
TAF schreef:toch apart hoe men van de vraag moeten we bidden voor de eo, via een discussie of de paus behouden is, bij de vraag wat is de zonde tegen de Heilige Geest kan komen;)
Zo apart is dat niet hoor. Kijk maar eens waar de dominee 's zondags voor bidt.
En wat de Heere Jezus ons heeft geleerd in het allervolmaakste gebed.

Dan zijn zowel de paus als de EO een bijna absurd onderdeel van je gebed.

Niet dat het niet zou kùnnen... maar het ligt helemaal niet in de lijn van waar men doorgaans
om bidt... Al weet ik ook dat er in kerken ter linker zijde soms voor vreemde dingen
wordt gebeden en daar zijn meer dingen die erg verschillen...

Ik vind dit zo triest :bobo

absurd onderdeel, vreemde dingen.........
Ik hoop dat je dit niet serieus meent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Dan zijn zowel de paus als de EO een bijna absurd onderdeel van je gebed.
Wat jouw dominee wel of niet doet, waar hij wel of niet voor bidt, is g e l u k k i g niet normatief.
~~Soli Deo Gloria~~
TAF

Bericht door TAF »

is het goed als gelovige uit te gaan : nee,vooral niet doen. maar ga WEL naar de uitgaanders toe om hen het evangelie te brengen..

nu dan.. is het verstandig een tv te hebben? ik meen nog steeds van niet.. maar.. dat houd niet in dat er een wereld is die de prediking van christus nodig heeft.

daarom is een kanaal als eo.. een goede manier om de seculiere mens.... in aanraking te brengen met het Woord..

echter : als dat kanaal zijn zuiverheid verliest.. verwaterd... en daarmee dus ook een verwaterde boodschap... (sommigen gaan zelfs zover als dwalingen of leugens) te brengen.. dan is dat ernstig!

is het dan verkeerd te bidden dat dit kanaal word opgezuiverd zodat de onbekeerde wereldse mensen weer het onverbloemde evangelie mogen horen? ik meen dat dat juist goed is.
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Dan zijn zowel de paus als de EO een bijna absurd onderdeel van je gebed.
Wat jouw dominee wel of niet doet, waar hij wel of niet voor bidt, is g e l u k k i g niet normatief.
Hoort het niet bij de bede 'Uw Koninkrijk kome/Uw wil geschiede'?
Als je de uitleg hiervan bij de H.C. leest gaat het over de uitbreiding van Gods Kerk e.a. Dat gun je toch iedereen? Hoe Rooms, hoe Evangelisch (trouwens, op zich een mooie uitdrukking want we moeten allemaal Evangelisch zijn= het Woord Gods naleven etc.) etc. dan ook....we bidden toch niet alleen voor ons eigen 'kringetje'?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
henriët

Bericht door henriët »

Schemerlichtje schreef:
Hendrikus schreef:
Hoort het niet bij de bede 'Uw Koninkrijk kome/Uw wil geschiede'?
Als je de uitleg hiervan bij de H.C. leest gaat het over de uitbreiding van Gods Kerk e.a. Dat gun je toch iedereen? Hoe Rooms, hoe Evangelisch (trouwens, op zich een mooie uitdrukking want we moeten allemaal Evangelisch zijn= het Woord Gods naleven etc.) etc. dan ook....we bidden toch niet alleen voor ons eigen 'kringetje'?
Ja, inderdaad.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Schemerlichtje schreef:we bidden toch niet alleen voor ons eigen 'kringetje'?
Vaak gebeurt dat overigens wel.

Soms wordt er gebeden of de Heere nog bijeen wil voegen wat waarlijk bijeen hoort.
Heel ondeugend denk ik er dan vaak achteraan: Volgens mij zouden de betreffende ambtsdragers zich geen raad weten als het verhoord werd....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
Schemerlichtje schreef:we bidden toch niet alleen voor ons eigen 'kringetje'?
Vaak gebeurt dat overigens wel.

Soms wordt er gebeden of de Heere nog bijeen wil voegen wat waarlijk bijeen hoort.
Heel ondeugend denk ik er dan vaak achteraan: Volgens mij zouden de betreffende ambtsdragers zich geen raad weten als het verhoord werd....
Of ze hebben zéér selectieve opvattingen over "wat bijeen hoort"....
~~Soli Deo Gloria~~
caprice

Bericht door caprice »

Luther schreef:Soms wordt er gebeden of de Heere nog bijeen wil voegen wat waarlijk bijeen hoort.
Ik denk het wel, want als dat gebed bij God vandaan verhoord werd en uitgewerkt, legt Hij een geestelijke band, een band der liefde, en zal ineensmelting als vanzelf plaatsvinden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie