Re: Gods soevereiniteit
Geplaatst: 29 dec 2009, 22:34
Het boekje waar ik aan refereerde is de Schotse verbondsleer van Ds C. Harinck. Alleen dat zit nu in een verhuisdoos. Maar heb ook even verder gezocht op het www. Het is inderdaad geen afgevaardigde van Bullinger want die leefde al niet meer. Maar er was wel iemand die voor zijn standpunten stond. Volgens mij was Breitinger (inderdaad een Züricher).Zonderling schreef:
Democritus
Bullinger was tijdens de Synode van Dordrecht allang overleden (evenals Calvijn), ik vraag mij dan ook af wie je bedoelt met de afgevaardigde van Bullinger in Dordt. Misschien kun je hier wat meer duidelijkheid over geven? Bedoel je de Zürichers?
Dit is een lastige. Breitinger heeft op de synode (toen Bullinger zelf al overleden was) een door Bullinger ondertekent document getoond waarin deze zich conformeerde aan de 'meeninge van D. Zanchi'. Dit was een document waarin de Zwitsers hun mening over de predestinatie en de sacramenten uiteen zetten. Dit was o.a. ook door Calvijn getekend. Hiermee heeft Breitinger willen aantonen dat Bullinger hetzelfde dacht en sprak over de dubbele predestinatie als Calvijn. Mede omdat ook Arminianen zich beriepen op Bullinger.Bij mijn weten werden de Dordtse leerregels door alle afgevaardigden onderschreven en waren er geen voorbehouden.
Wel weet ik van een voorbehoud van de Engelse afgevaardigden bij de verklaring van 'nedergedaald ter helle' in de Heidelbergse Catechismus.
Dus nogmaals: Misschien kun je duidelijker aangeven wat volgens jou speelde rond Bullinger / Zurich?
Alleen het probleem is dat Bullinger destijds dit document heeft getekend in Zwitserse situatie en niet met als doel om te dienen tijdens de synode van Dordt. Het is dus de vraag of dit ingebracht had moeten worden in een strijd tussen Arminianen en Gomaristen. Bij mijn weten bestond Arminius nog geen eens toen Bullinger leefde...of deze speelde nog in de zandbak.
Een van de belangrijkste werken van Bullinger is zijn Huisboek. Dit stond tijdens de reformatie standaard in de kast van een aanhanger van de nije leer. In een studie over de Het huisboek van Bullinger en de institutie van Calvijn worden de volgende opmerkingen gemaakt:
Niet minder dan Bullinger wil Calvijn voorzichtig zijn in het naspeuren van van de verborgenheden Gods. Maar met kracht komt hij (Calvijn) op tegen het angstvallig verbergen van wat de schrift onomwonden leert en openbaart. Daarom weigert Calvijn te stoppen bij de slagboom die Bullinger stelt met de woorden: Dieper en verder wil ik in het vraagstuk van de voorziening en predestinatie niet indringen.
Het verschil zit erin dat Calvijn het uitgangspunt neemt in soevereiniteit van God maar toch handhaaft dat de mens geen stok en een blok is en dat God niet de auteur van het kwaad is.
Terwijl Bullinger onderaan begint en stelt dat de mens geen stok en blok is maar een redelijk mens. Maar tegelijk erkent hij wel dat er sprake is van een verkiezing. Dit krijgt hij niet bij elkaar dus stopt hij en spreekt niet van een verwerping van eeuwigheid.
Bullinger was een bruggenbouwer en meer pastoraal ingesteld dan Calvijn. Bullinger heeft ook proberen te bemiddelen tussen Luther en Calvijn.
In de begintijd van de reformatie heeft Bullinger meer invloed dan Calvijn in Nederland. Maar na Dordt is dat veranderd omdat men toen voor Calvijns visie koos. Daarnaast was de naam van Bullinger besmet doordat Arminianen zich onterecht op hem beriepen. Wel is Bullinger de grondlegger van her verbondsdenken.