Zondagsschool

huisman

Re: Zondagsschool

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Mijn vraag was niet waar staat dat we naar de kerk mogen, waarom het goed voor ons is. Ik vroeg waar in de Bijbel staat dat er buiten haar geen heil is. Als Paulus zegt dat we de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzaken is dat wel wat anders dan dat hij zou zeggen dat er anders geen heil voor je is. Dat laatste staat in de NGB maar ik kan het in de tekstverwijzingen niet terugvinden. Ik denk dat God ons oproept ons bij een gemeente te voegen, naar de kerk te gaan en dat dat goed is, zoals Hij het heeft bedoeld. Het gaat me echter te ver om van iemand die wel gelooft en niet naar de kerk gaat te zeggen: Dan kan er ook geen heil voor de persoon zijn. Dat lees ik nergens, vandaar dat ik naar Bijbelse argumentatie daarvoor vraag. Ik keur het niet naar de kerk gaan dan ook niet goed maar geloof niet dat we van de persoon uit het voorbeeld kunnen zeggen: Die ging niet naar de kerk dus zal haar geloof ook wel schijn zijn geweest en kunnen we zeker stellen dat er geen heil voor haar is.
In de kerk staat de prediking centraal, het middel waar de HEERE ons mee wil zalig maken, kan de HEERE dat dan ook niet buiten de kerk? Jawel de HEERE kan alles, maar Hij wil het doen onder de prediking, dus mis maar nooit één dienst onwettig.

Want nademaal, in de wijsheid Gods , de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd , door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:Mijn vraag was niet waar staat dat we naar de kerk mogen, waarom het goed voor ons is. Ik vroeg waar in de Bijbel staat dat er buiten haar geen heil is. Als Paulus zegt dat we de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzaken is dat wel wat anders dan dat hij zou zeggen dat er anders geen heil voor je is. Dat laatste staat in de NGB maar ik kan het in de tekstverwijzingen niet terugvinden. Ik denk dat God ons oproept ons bij een gemeente te voegen, naar de kerk te gaan en dat dat goed is, zoals Hij het heeft bedoeld. Het gaat me echter te ver om van iemand die wel gelooft en niet naar de kerk gaat te zeggen: Dan kan er ook geen heil voor de persoon zijn. Dat lees ik nergens, vandaar dat ik naar Bijbelse argumentatie daarvoor vraag. Ik keur het niet naar de kerk gaan dan ook niet goed maar geloof niet dat we van de persoon uit het voorbeeld kunnen zeggen: Die ging niet naar de kerk dus zal haar geloof ook wel schijn zijn geweest en kunnen we zeker stellen dat er geen heil voor haar is.
Wat dacht je dan van de sleutelmacht, Mat. 16:

18 En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.

19 En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

Verder, Mat. 18:

15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.

16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.

17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

18 Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.

En zou nog veel meer teksten uit de Schrift, die de noodzaak van de kerk in verband met onze zaligheid verbinden. Het is het hele idee van de kerkleer.

Ik geloof in God, de Vader, de Almachtige.....

.... en de gemeenschap der heiligen, vergeven der zonden....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

huisman schreef:
In de kerk staat de prediking centraal, het middel waar de HEERE ons mee wil zalig maken, kan de HEERE dat dan ook niet buiten de kerk? Jawel de HEERE kan alles, maar Hij wil het doen onder de prediking, dus mis maar nooit één dienst onwettig.

Want nademaal, in de wijsheid Gods , de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd , door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

Precies. Wij hebben ons te stellen naar Gods uitdrukkelijk gebod. De wil van Zijn besluit is niet voor ons om ons daar naar te stellen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Joannah schreef:
Waar er 2 of meer in Mijn Naam vergaderd zijn ....
Hoe denk je dat de Kerk begonnen is?
Dat was een vergadering van een paar mensen, niet een enorm gebouw.
Je hebt het idee der kerk, zoals Christus die gelegt heeft, niet begrepen. Dit is de oprichting van de Nieuw Testamentische kerk, Mat 18:

16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.

17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

18 En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.

19 En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

En jouw geliefde tekst moet je niet uit het verband halen:

18 Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.

19 Wederom zeg Ik u: Indien er twee van u samenstemmen op de aarde, over enige zaak, die zij zouden mogen begeren, dat die hun zal geschieden van Mijn Vader, Die in de hemelen is.

20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.

Hij sprak hier tot de kerk in haar kinderschoenen, de apostelen. Hij sprak niet tot of over 2 of 3 her en der.
Plaats reactie