Het gaat erom dat we kinderen tot ongeveer hun 12e kunnen 'vormen', daarna willen ze weinig meer van hun ouders aannemen. Dus die 12 jaren zijn voor een groot deel bepalend hoe ze zich gaan gedragen. Natuurlijk zijn er allerlei invloeden van buitenaf die pubers kunnen meetrekken of gedeeltelijk omvormen maar ik ben er van overtuigd dat de opvoeding altijd een grote rol blijft spelen in het puber-gedrag.Tiberius schreef:Dat is per jongere verschillend: de één heeft op zijn (meestal: haar) 12e al verantwoordelijkheidsgevoel, terwijl een ander tot zijn 20e of nog later puber blijft.JolandaOudshoorn schreef:hangt er vanaf hoe oud de jongelui zijn. Vanaf een jaar of 15,16 zijn ze moraal toch zelf verantwoordelijkartistiek schreef:Ik denk éérst bij de ouders (die hun kinderen moeten 'vormen') en daarna bij de jongelui zelf.helma schreef:ik vind dat de JBGG daar best aandacht voor heeft
en denk dat de eerste verantwoordelijkheid in dit geval bij de jongelui zelf (en hun ouders) ligt
Nieuw van de JBGG
Re: Nieuw van de JBGG
Dit viel net in m'n maibox:artistiek schreef:Het gaat erom dat we kinderen tot ongeveer hun 12e kunnen 'vormen', daarna willen ze weinig meer van hun ouders aannemen. Dus die 12 jaren zijn voor een groot deel bepalend hoe ze zich gaan gedragen. Natuurlijk zijn er allerlei invloeden van buitenaf die pubers kunnen meetrekken of gedeeltelijk omvormen maar ik ben er van overtuigd dat de opvoeding altijd een grote rol blijft spelen in het puber-gedrag.
http://www.selexyz.nl/pages/detail_v2/S ... en-week-14
~~Soli Deo Gloria~~
Dat is echt niet waar, hoor.artistiek schreef:Het gaat erom dat we kinderen tot ongeveer hun 12e kunnen 'vormen', daarna willen ze weinig meer van hun ouders aannemen.
Alleen nemen ze weinig meer "klakkeloos" aan; maar wanneer je als ouder of leidinggevende er een "goed verhaal" bij hebt, nemen ze het heus wel over.
Bovendien krijgen ze op die leeftijd veel meer figuren, identificatiefiguren zo je wilt, van wie ze input ontvangen.
Wanneer je als ouder bijvoorbeeld een andere mening ergens op hebt dan een leerkracht, zijn ze minder geneigd om jouw (ouderlijke) mening zomaar over te nemen. Terwijl dat op de basisschoolleeftijd nog wel zo is.
Zou bekering ook kunnen voor onze puberjongeren? Of is dat een verschijnsel wat slechts kan optreden als men volwassen is geworden?
Het verbaast me altijd hoezeer we denken deze dingen pedagogisch op te kunnen lossen.
Het verbaast me altijd hoezeer we denken deze dingen pedagogisch op te kunnen lossen.
Met veel oudvaders hou ik het er op, dat bekering over het algemeen op jonge leeftijd (12 tot 25 jaar) plaatsvindt*.Jongere schreef:Zou bekering ook kunnen voor onze puberjongeren? Of is dat een verschijnsel wat slechts kan optreden als men volwassen is geworden?
En: Bekering is de enige duurzame oplossing van problemen bij ontsporende jeugd. Alle andere oplossingen zijn schijnoplossingen...
-------------------------
* Ik zeg bewust "over het algemeen", ook niet-jonge mensen kunnen bekeerd worden. Maar het is Gods normale weg, om mensen die onder het woord opgroeien, jong te bekeren. Zie de vermaningen der Schrift om de Heere vroeg te zoeken, en de getuigenissen der geschiedenis (de meeste verhalen gaan over bekeringen beneden de 25 jaar)
Bekering is inderdaad de enige oplossing.Jongere schreef:Zou bekering ook kunnen voor onze puberjongeren? Of is dat een verschijnsel wat slechts kan optreden als men volwassen is geworden?
Maar wij zijn (als ouders, opvoeders, leidinggevenden, ambtsdragers, etc) gebonden aan de middelen en om die met alle macht waar te nemen. Die middelen moeten we niet veronachtzamen.
Zo lezen we in Deuteronomium 6 de opdracht om Gods geboden te bewaren en ze onze kinderen in te scherpen. En bij de doop hebben we beloofd de kinderen "in het opwassen hiervan (=de in vraag 2 gespecificeerde leer) breder te onderwijzen."
Dat is ook zo. Maar als het fout gaat dan is dit een van de oorzaken.Tiberius schreef:Op zich valt dat allemaal nog wel mee, hoor.Erasmiaan schreef:Ja maar dat is vaak het probleem hè, de jongelui nemen de verantwoordelijkheid niet en de ouders zijn niet in de buurt.helma schreef:ik vind dat de JBGG daar best aandacht voor heeft
en denk dat de eerste verantwoordelijkheid in dit geval bij de jongelui zelf (en hun ouders) ligt
Voor het eerst zonder ouders op vakantie, YES!!!
Goed, dat ze een beetje uitgelaten op die kampen, dat is wel logisch. Dat zijn ouderen ook als ze op vakantie gaan.
En inderdaad, er zijn wel eens incidenten.
Maar over het algemeen heerst er een zeer positieve sfeer in de kampen: met elkaar ontspannen, met elkaar cultuur opsnuiven, en vooral met elkaar bezinnen rondom Gods Woord.
Ik kan me nog schoolkampen herinneren... en dat was dan een VWO 5 klas....
Tja, ligt er aan... Sowieso is het niet zo dat jongelui die ontsporen altijd ontsporen door een slechte opvoeding. Het kan wel, maar het is lang niet altijd zo. Ouders zijn dan ook niet altijd verantwoordelijk als hun kinderen zich misdragen.artistiek schreef:Ik denk éérst bij de ouders (die hun kinderen moeten 'vormen') en daarna bij de jongelui zelf.helma schreef:ik vind dat de JBGG daar best aandacht voor heeft
Klopt, maar anders gaan ze naar Lloret del Mar, Salou of Renesse.... in plaats van naar de JBGG. Lijkt me zo'n kamp toch een beter idee.Erasmiaan schreef:Ja maar dat is vaak het probleem hè, de jongelui nemen de verantwoordelijkheid niet en de ouders zijn niet in de buurt.helma schreef:ik vind dat de JBGG daar best aandacht voor heeft
Voor het eerst zonder ouders op vakantie, YES!!!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ken jij de jeugd....artistiek schreef:Ik denk éérst bij de ouders (die hun kinderen moeten 'vormen') en daarna bij de jongelui zelf.helma schreef:ik vind dat de JBGG daar best aandacht voor heeft
pa en ma willen..
de kinderen doen.. (vooral wat ze zelf willen)
ik denk niet dat je het zo een op een kunt zeggen, dat de ouders 16 jarigen moet zeggen hoe ze zich moeten kleden, althans, ze laten het zich niet gezeggen..
zowel de ene als naar de andere kant op
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jazeker, ik ben ook maar een puber.henriët schreef:ken jij de jeugd....artistiek schreef:Ik denk éérst bij de ouders (die hun kinderen moeten 'vormen') en daarna bij de jongelui zelf.helma schreef:ik vind dat de JBGG daar best aandacht voor heeft
pa en ma willen..
ik denk niet dat je het zo een op een kunt zeggen, dat de ouders 16 jarigen moet zeggen hoe ze zich moeten kleden, althans, ze laten het zich niet gezeggen..
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Misschien gaat het daar wel mis... als kinderen alleen maar doen of moeten doen wat pa en ma willen. Terwijl dat niet het goede uitgangspunt is. Ze moeten uiteindelijk niet hun ouders leren gehoorzamen maar God.henriët schreef:ken jij de jeugd....artistiek schreef:Ik denk éérst bij de ouders (die hun kinderen moeten 'vormen') en daarna bij de jongelui zelf.helma schreef:ik vind dat de JBGG daar best aandacht voor heeft
pa en ma willen..
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nou, nou Marnix, dat vind ik wel een heel vreemde draai, die je nu maakt. Bijbels gezien is het gezag van de ouders door God gegeven en is het gehoorzamen aan ouders een vorm van gehoorzamen aan God. Ja, ik weet het, dit is nogal eens alleen theorie. Maar laten we dat wel als uitgangspunt blijven zien.Marnix schreef:Misschien gaat het daar wel mis... als kinderen alleen maar doen of moeten doen wat pa en ma willen. Terwijl dat niet het goede uitgangspunt is. Ze moeten uiteindelijk niet hun ouders leren gehoorzamen maar God.henriët schreef:ken jij de jeugd....artistiek schreef:Ik denk éérst bij de ouders (die hun kinderen moeten 'vormen') en daarna bij de jongelui zelf.helma schreef:ik vind dat de JBGG daar best aandacht voor heeft
pa en ma willen..
Voorts is het zo, dat de problemen rond kleding ook samenhangen met de wijze waarop in de opvoeding over uiterlijke zaken is gesproken in relatie tot de kernzaken van Gods Woord en in relatie tot de eigen leefwijze van de ouders.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther, daarin heb je wel gelijk, maar er zijn twee manieren:
1. Je zegt tegen kinderen dat ze bepaalde kleding niet mogen dragen, dat ze hier niet heen mogen dat niet mogen doen en daar laat je het bij.
2. Je legt ze regels op en geeft duidelijk aan waarom je dat doet en waarom dat Bijbels is.
Gezag van ouders en Gods gezag horen niet met elkaar in strijd te zijn en ik denk dat het goed is dat aan te tonen. Geen: Wij leggen deze regels op en je gehoorzaamt maar want wij hebben gezag. Ouders horen kinderen Gods regels en inzettingen te leren. Zie Psalm 78.
1. Je zegt tegen kinderen dat ze bepaalde kleding niet mogen dragen, dat ze hier niet heen mogen dat niet mogen doen en daar laat je het bij.
2. Je legt ze regels op en geeft duidelijk aan waarom je dat doet en waarom dat Bijbels is.
Gezag van ouders en Gods gezag horen niet met elkaar in strijd te zijn en ik denk dat het goed is dat aan te tonen. Geen: Wij leggen deze regels op en je gehoorzaamt maar want wij hebben gezag. Ouders horen kinderen Gods regels en inzettingen te leren. Zie Psalm 78.
Op de leeftijd waar het hier over gaat, kan dat wel ja.Marnix schreef:2. Je legt ze regels op en geeft duidelijk aan waarom je dat doet en waarom dat Bijbels is.
Bij jonge kinderen stel je als ouders gewoon regels.
Jij hebt zeker weinig te maken met pubers....Marnix schreef:Luther, daarin heb je wel gelijk, maar er zijn twee manieren:

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)