Uitvoerige scriptie over de STANDENLEER!

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

In een boekje van W. Perkins, de ‘vader der puriteinen’, las ik het volgende:
Hieruit volgt noodzakelijk, dat een zondaar in de allereerste daad van zijn bekering gerechtvaardigd, tot een kind Gods aangenomen, en het geestelijke lichaam van Christus ingelijfd wordt. In de gelijkenis van de verloren zoon ontvangt de vader met blijdschap zijn goddeloos kind. Maar wanneer? Stellig, toen hij hem van verre zag komen, en toen hij nog geen belijdenis over vernedering voor zijn vader gedaan had, maar alleen bij zichzelf een voornemen opgevat had, om weer te keren en te zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, enz.
Herma

!

Bericht door Herma »

Afgewezen schreef:In een boekje van W. Perkins, de ‘vader der puriteinen’, las ik het volgende:
Hieruit volgt noodzakelijk, dat een zondaar in de allereerste daad van zijn bekering gerechtvaardigd, tot een kind Gods aangenomen, en het geestelijke lichaam van Christus ingelijfd wordt. In de gelijkenis van de verloren zoon ontvangt de vader met blijdschap zijn goddeloos kind. Maar wanneer? Stellig, toen hij hem van verre zag komen, en toen hij nog geen belijdenis over vernedering voor zijn vader gedaan had, maar alleen bij zichzelf een voornemen opgevat had, om weer te keren en te zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, enz.
Zo is er blijdschap bij God en een uitzien naar iedere zondaar die zich bekeert!
Ik lees nergens dat die zoon niet zomaar mocht gaan, die vader stond uit te kijken of hij kwam en wist niet of de zoon wel oprecht berouw had of id.
Dat je niet tot Christus gaat als je Hem niet nodig hebt is een waarheid, maar het betekent niet dat je eerst dit of dat moet voelen, dan kun je door redeneren of het wel genoeg is.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Een kritische noot van ds Paul bij de standenleer.
Refoweb schreef:Vraag:

Ik heb een vraag aan een Ger. Gem.-dominee. Laatst was er bij ons een dominee die preekte over Ruth. Het ging hierom, dat zij aren geraapt had en dat zij nu van Naomi naar Boaz moest gaan om gelost te worden. De aren (geestelijk leven) gingen langzamerhand op. Nu moet in het geestelijke leven dat ook eens gebeuren, hierbij werd een tekst uit Jeremia 45:4 gebruikt: “Zo zult gij tot hem zeggen; Zo zegt de HEERE; Zie, wat ik gebouwd heb, breek ik af en wat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land.” Nu heb ik hier de kantekeningen op nagekeken en Matthew Henry, maar ik kom hier niet deze verklaring tegen. Mijn vraag is, mag je zomaar teksten daarvoor gebruiken die eigenlijk in een heel ander verband staan (Baruch)? En in het Nieuwe Testament kom ik het helemaal niet tegen, dat als je bekeerd bent je alles kwijt moet raken? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Antwoord:

Geachte vraagstel(ler)ster,

Het is niet gemakkelijk iets te zeggen over wat je niet hebt gehoord. Wel wil ik erop wijzen dat wel vier keer in Gods Woord staat, dat de rechtvaardige door het geloof zal leven. Het geloof, dat zwak begint moet worden versterkt en vermeerderd. De Heere doet dat wel eens langs die weg, dat je geen houvast meer hebt aan wat heeft plaats gevonden. Om dan nieuwe lessen te leren en meer kennis van Christus te schenken. Ik zou er geen vaste regel van willen maken, dat het altijd zo moet. Er kan ook een meer geleidelijke opwas in het geloof zijn.

Die tekst uit Jeremia moet in zijn verband gelezen worden en worden gelaten. Die slaat niet op het geloofsleven van Baruch. Maar op maatschappelijke omstandigheden. Geestelijke lessen trekken uit geschiedenissen vraagt grote zorgvuldigheid.

Met vriendelijke groet,
Ds H. Paul
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Klavier

Bericht door Klavier »

Ik ben blij dat dit geluid nog klinkt!

In Romeinen 5 lees ik:
Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

De genade komt door het geloof. Geloof is een daad die in de tijd wordt geschonken. In de tijd wordt de gelovige in Christus ingeplant.
In de tijd wordt de rechtvaardigMAKING op basis van Christus gedaan NA inplanting. Anders is er geen rechtsgrond voor. Christus is namelijk Borg. Zonder Borg geen rechtvaardigmaking mogelijk. Dat zou buiten het Borgwerk om zijn.

Rechtvaardigmaking van eeuwigheid? Uitgesloten.
Wel een WEG van Rechtvaardigmaking van eeuwigheid besloten en wie het zou gelden. De uitverkorenen.

Geen gefilosofeer over waarneer precies.
Dit is van belang:
Hij dan antwoordde en zeide: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; een ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie.

Ga er maar niet vanuit dat je wedergeboren bent voordat je ziet.
Dan zit je veilig.
De Wedergeboorte en zicht op Christus vallen samen.
Zicht op Christus betekent: Hem nodig hebben, in Zijn Verdiensten geloven. Buiten Hem geen leven hebben.
Het proces hoe je daar kwam is bijzaak.
Maar kan in sommige gevallen ter bemoediging bij twijfel als Gods Echte Werk beschreven worden omdat God in de Bijbel laat zien wat Zijn Werkwijze is. Maar voorzichtig daarin, iedere gelovige wordt anders bekeerd. Maar ze zijn herkenbaar aan de geloofsvruchten. Niet aan de twijfel.
rekcor

Bericht door rekcor »

Klavier schreef:Ik ben blij dat dit geluid nog klinkt!

In Romeinen 5 lees ik:
(...) de twijfel.
Hoofdstuk 1 uit de Dogmatiek van Klavier? :wink:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Klavier schreef:Ik ben blij dat dit geluid nog klinkt!

In Romeinen 5 lees ik:
Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

De genade komt door het geloof. Geloof is een daad die in de tijd wordt geschonken. In de tijd wordt de gelovige in Christus ingeplant.
In de tijd wordt de rechtvaardigMAKING op basis van Christus gedaan NA inplanting. Anders is er geen rechtsgrond voor. Christus is namelijk Borg. Zonder Borg geen rechtvaardigmaking mogelijk. Dat zou buiten het Borgwerk om zijn.

Rechtvaardigmaking van eeuwigheid? Uitgesloten.
Wel een WEG van Rechtvaardigmaking van eeuwigheid besloten en wie het zou gelden. De uitverkorenen.

Geen gefilosofeer over waarneer precies.
Dit is van belang:
Hij dan antwoordde en zeide: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; een ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie.

Ga er maar niet vanuit dat je wedergeboren bent voordat je ziet.
Dan zit je veilig.
De Wedergeboorte en zicht op Christus vallen samen.
Zicht op Christus betekent: Hem nodig hebben, in Zijn Verdiensten geloven. Buiten Hem geen leven hebben.
Het proces hoe je daar kwam is bijzaak.
Maar kan in sommige gevallen ter bemoediging bij twijfel als Gods Echte Werk beschreven worden omdat God in de Bijbel laat zien wat Zijn Werkwijze is. Maar voorzichtig daarin, iedere gelovige wordt anders bekeerd. Maar ze zijn herkenbaar aan de geloofsvruchten. Niet aan de twijfel.
Wat bedoel je nu precies? Geen rechtvaardigmaking van eeuwigheid? Wel besloten van eeuwigheid wie er gerechtvaardigd zouden worden en hoe? Volgens mij zeg je dan precies hetzelfde. Als de zondaren bij naam zijn verkoren in de eeuwigheid dan is dat dus de rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Dat bedoelde ds. Kersten er mee te zeggen. Dat er mensen op de loop gaan met die term betekend nog niet dat hij inhoudelijk verkeerd is. God besloot wie er uitverkoren waren en hoe aan Zijn recht voldaan zou worden. Op het moment dat dat besloten wordt is het onbetwijfelbaar dat het dan niet zou gebeuren. Dus een rechtvaardigmaking van eeuwigheid lijkt me wel duidelijk.

Mag ik hieruit ook opmaken dat je het met ds. Moerkerken fundamenteel oneens bent omtrent de toeleidende weg tot Christus? Of mag ik dat er nu net weer niet uit opmaken? Je lijkt wel een politicus, die kunnen hun eigen woorden ook zo nuanceren.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Erasmiaan schreef: Dus een rechtvaardigmaking van eeuwigheid lijkt me wel duidelijk.
Waar staat dat in de Bijbel?
We worden gerechtvaardigd door het geloof, niet voor het geloof.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus schreef:
Erasmiaan schreef: Dus een rechtvaardigmaking van eeuwigheid lijkt me wel duidelijk.
Als we niet voor het geloof gerechtvaardigd zouden zijn zou het ook niet door het geloof kunnen. Echter moet de rechtvaardigmaking voor het geloof ook worden toegepast in de tijd; de rechtvaardigmaking door het geloof.

Lees onder andere 2 Tim 1:9, Rom 4:25
refo

Bericht door refo »

De rechtvaardiging van de rechtvaardige is dat.

Je bent al rechtvaardig, maar daar moet je achterkomen.
Volgens mij is 'vraag er maar veel om' dan echt een overbodige aansporing.
mayflower

Bericht door mayflower »

refo schreef:De rechtvaardiging van de rechtvaardige is dat.

De bekende baptist John Gill onderwees de "justification from eternity" o.a. Men is van nature en geboorte een adam's kind, dus hoe kan me dan vanuit de eeuwigheid gerechtvaardigd zijn ? Men is wel uitverkoren vanuit de eeuwigheid, maar de rechtvaardigmaking vind niet plaats vanuit de eeuwigheid, maar op het moment van wedergeboorte, geloof en bekering.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Maar de Heere heeft alle dingen toch al voorgezien en besloten? En toch moet je er nog om vragen.
mayflower

Bericht door mayflower »

Volgens deze gedachte betekent het dus, dan men dan nooit een adam's kind zou zijn geweest, dat men nooit in vijandschap leefde en dat men nooit dood in zonde zou zijn geweest, want men is alleen gerechtvaardigd als men "in" Christus is, en wedergeboren is.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Erasmiaan schreef:

Maar de Heere heeft alle dingen toch al voorgezien en besloten? En toch moet je er nog om vragen.
Erasmiaan e.a.,

Enkele opmerkingen en vragen van mijn kant.

1. Een besluit is niet hetzelfde als de uitvoering van een besluit.

2. Gods besluit is ons onbekend en is geen richtsnoer voor ons (Deut. 29:29).

3. Hoe kan een mens gerechtvaardigd zijn, als die mens nog niet eens bestaat ?

4. Waar spreekt de Schrift van een rechtvaardigmaking vóór en zónder het geloof ?

5. Waar spreken de belijdenisgeschriften van een rechtvaardigmaking vóór en zónder het geloof ?
limosa

Bericht door limosa »

Erasmiaan schreef:
Miscanthus schreef:
Als we niet voor het geloof gerechtvaardigd zouden zijn zou het ook niet door het geloof kunnen. Echter moet de rechtvaardigmaking voor het geloof ook worden toegepast in de tijd; de rechtvaardigmaking door het geloof.

Lees onder andere 2 Tim 1:9, Rom 4:25
Als je zo redeneert is er geen geloof meer nodig. Dat kan niet de bedoeling zijn. Overal in de Bijbel is het geloof de spil waar de rectvaardiging om draait. Als we rechtvaardiging zonder Christus leren zijn we aan het dwalen.

Maak je nou niet de vergissing te gaan rekenen met de verborgen raad van God? God weet al wel wie er in de tijd door het geloof gerechtvaardigt worden maar diegenen zelf weten het niet en vóór dat ze geloven zijn ze het ook niet.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mag ik dominee Kersten in dezen even citeren?
..."Dat ik in Christus rechtvaardig voor God ben". En hoe zijt gij dan rechtvaardig voor God? Alleen door een oprecht geloof in Jezus Christus. Zo wij dat geloof missen wij kunnen voor Gods rechterstoel niet bestaan. O beproeve toch een ieder zichzelf of hij waarlijk Christus door het geloof is ingelijfd, want wie Hem mist, mist eeuwig alles. Maar is er dan geen rechtvaardigmaking voor het geloof?
Ja, er zou geen rechtvaardigmaking door het geloof mogelijk zijn, indien er geen rechtvaardigmaking voor het geloof ware. Voetius zegt het zo eenvoudig en duidelijk in zijn kostelijk catechismus:

Gaat de rechtvaardigmaking niet voor het geloof?

Zij kan gezegd worden voor te gaan en na te volgen. Hoe zegt gij dat ze voorgaat? Voor zoveel die betekend zekere actie of werk Gods aan en van Zijn zijde alleen. Hoe zegt gij dat de rechtvaardigmaking een vrucht is van het geloof en hetzelve in orde navolgt? Voor zoveel dezelve in ons gewrocht, ontvangen, ons toegepast wordt en in ons termineert. Zoudt gij ook uit de Heilige Schrift kunnen bewijzen dat er een rechtvaardigmaking is voor het geloof?
Ja, dat wordt o.a. geleerd in Rom 4:25. Christus is opgewekt tot onze rechtvaardigmaking. In de opstanding van Christus is Hij gerechtvaardigd en Zijn ganse uitverkoren Kerk in hem. Dit leert de apostel ook in 1 Tim 3:16 zeggende dat Christus is gerechtvaardigd in de Geest.
De rechtvaardigmaking voor het geloof is nu:

A Van eeuwigheid, in de besluiten Gods en
B In de opstanding van Christus.

Zo getuigt Paulus in 2 Tim 1:9 van de genade, die de uitverkorene is gegeven in Christus Jezus voor de tijden der eeuwen. Maar moet deze rechtvaardigmaking van eeuwigheid en in de opstanding van Christus niet in de tijd worden toegepast?
Ja gewisselijk; want zonder de toepassing zijn ook de uitverkorenen, gelijk alle mensen, doemwaardig voor God. ....
Uit: Ds. Kersten, Korte lessen over Kort Begrip, 25e druk, De Banier Utrecht, 2004.
Plaats reactie