Het is ouder...Miscanthus schreef:Een van de Erskines?Klavier schreef:[Wanneer iemand deze ene waarheid, dat wij door het geloof Christus bezitten, vasthoudt, zal hij niet langer blijven kleven aan die onderscheiding tussen een gevormd en een nog niet gevormd geloof. Het geloof, zeg ik, is de onwankelbare zekerheid van het geweten, die Christus aangrijpt, gelijk Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden.
Leespreken Gereformeerde Gemeenten
-
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10
Ongevormd en gevormd geloof...weet niet hoor. Hadden de Erskines het daarover?Miscanthus schreef:nouja hoezo niet? zou toch goed kunnen?uitgeworpen schreef:Neuh, denk het niet!Miscanthus schreef:Een van de Erskines?Klavier schreef:[Wanneer iemand deze ene waarheid, dat wij door het geloof Christus bezitten, vasthoudt, zal hij niet langer blijven kleven aan die onderscheiding tussen een gevormd en een nog niet gevormd geloof. Het geloof, zeg ik, is de onwankelbare zekerheid van het geweten, die Christus aangrijpt, gelijk Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden.

- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
-
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10
-
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10
Hoeveel ouder?Klavier schreef:Het is ouder...Miscanthus schreef:Een van de Erskines?Klavier schreef:[Wanneer iemand deze ene waarheid, dat wij door het geloof Christus bezitten, vasthoudt, zal hij niet langer blijven kleven aan die onderscheiding tussen een gevormd en een nog niet gevormd geloof. Het geloof, zeg ik, is de onwankelbare zekerheid van het geweten, die Christus aangrijpt, gelijk Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden.
Ik dacht iets van Comrie?
Niet dus?
Nee, het is van voor 1618/1619.uitgeworpen schreef:Hoeveel ouder?Klavier schreef:Het is ouder...Miscanthus schreef:Een van de Erskines?Klavier schreef:[Wanneer iemand deze ene waarheid, dat wij door het geloof Christus bezitten, vasthoudt, zal hij niet langer blijven kleven aan die onderscheiding tussen een gevormd en een nog niet gevormd geloof. Het geloof, zeg ik, is de onwankelbare zekerheid van het geweten, die Christus aangrijpt, gelijk Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden.
Ik dacht iets van Comrie?
Niet dus?
Het citaat komt uit een boek dat eerst in 1650 in het Nederlands is vertaald en als bijlage aan een belangrijk theologisch werk was toegevoegd.
Pas 1953 is het opnieuw vertaald en zelfstandig uitgebracht. Het is niet meer te verkrijgen via de boekhandels.
Probeer nog eens te raden. En ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die het citaat niet kunnen onderschrijven en waarom dan niet.
Het is een in ieder geval een schrijver die de arminianen hebben willen citeren om hun leer als reeds bestaand te onderbouwen.
-
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10
WAUW! kNAP ZEG!Klavier schreef:Op die oren moet je zuinig zijn :mrgreen:Afgewezen schreef:Het klinkt mij wat calvijns in de oren...
Inderdaad, Calvijn.
Wij hebben niet zoveel van Calvijn.
Een maand geleden de Instutie op de kop
getikt. (tweedehands dan) Vind het wel heel
moeilijk te lezen. Brakel pak ik vlugger.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
-
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10
Wat mij verbaast is dat het geloof door Calvijn zo duidelijk en scherp wordt geformuleerd.
Geen geloof voordat Christus wordt aangegrepen.
Geen toeleidende weg tussen wedergeboorte en aangrijpen van Christus.
Een aanbod van genade voor alle hoorders van het Evangelie.
Het boekje van Calvijn waar het beschreven wordt is getiteld "vera christianae pacificationis et ecclesiae reformandae ratio"
Ik vraag me af waarom het zo onbekend is in de Reformatorische gezindte. Is het omdat er toch hier en daar de lijn van Calvijn niet wordt overgenomen?
Geen geloof voordat Christus wordt aangegrepen.
Geen toeleidende weg tussen wedergeboorte en aangrijpen van Christus.
Een aanbod van genade voor alle hoorders van het Evangelie.
Het boekje van Calvijn waar het beschreven wordt is getiteld "vera christianae pacificationis et ecclesiae reformandae ratio"
Ik vraag me af waarom het zo onbekend is in de Reformatorische gezindte. Is het omdat er toch hier en daar de lijn van Calvijn niet wordt overgenomen?
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
goede vraag. Ik ken het boekje overigens ook niet. Is het ook in het Nederlands?Klavier schreef:Wat mij verbaast is dat het geloof door Calvijn zo duidelijk en scherp wordt geformuleerd.
Geen geloof voordat Christus wordt aangegrepen.
Geen toeleidende weg tussen wedergeboorte en aangrijpen van Christus.
Een aanbod van genade voor alle hoorders van het Evangelie.
Het boekje van Calvijn waar het beschreven wordt is getiteld "vera christianae pacificationis et ecclesiae reformandae ratio"
Ik vraag me af waarom het zo onbekend is in de Reformatorische gezindte. Is het omdat er toch hier en daar de lijn van Calvijn niet wordt overgenomen?
"Om de eenheid en vrede der kerk"Miscanthus schreef:goede vraag. Ik ken het boekje overigens ook niet. Is het ook in het Nederlands?Klavier schreef:Wat mij verbaast is dat het geloof door Calvijn zo duidelijk en scherp wordt geformuleerd.
Geen geloof voordat Christus wordt aangegrepen.
Geen toeleidende weg tussen wedergeboorte en aangrijpen van Christus.
Een aanbod van genade voor alle hoorders van het Evangelie.
Het boekje van Calvijn waar het beschreven wordt is getiteld "vera christianae pacificationis et ecclesiae reformandae ratio"
Ik vraag me af waarom het zo onbekend is in de Reformatorische gezindte. Is het omdat er toch hier en daar de lijn van Calvijn niet wordt overgenomen?
vertaling door Dr. D.j. de Groot.
H.A. van Bottenburg N.V. - Amsterdam 1953
- Bert Mulder
- Berichten: 9098
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Calvijn
Ja, het lijkt me wel Calvijn te zijn.
Lees hem graag. En als je hem even de kans geeft, is hij niet zo moeilijk te lezen.
Lees zijn Commentaries elke dag ivm family devotions.
Lees hem graag. En als je hem even de kans geeft, is hij niet zo moeilijk te lezen.
Lees zijn Commentaries elke dag ivm family devotions.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.