Pim schreef:Waarbij dus het gevaar van 'doorslaan' heel erg aanwezig is! By the way, de zonde zit 'm niet in het kopen van die kleding, maar die zonde zit IN je. Daar ben je dus helaas niet van af, als je stopt met kleding kopen.... Kortom, we niet alleen zonde, maar we zijn zonde. Dat gaat best diep......
Het ging er bij mij niet om om het dragen van donkere kleding ter discussie te stellen.
De kern was juist dat er in middelmatige zaken dus verschillen kunnen zijn.
Dit neemt niet weg dat we er niet mee bezig behoren te zijn om altijd met de laatste mode mee te doen.
Eenvoud is in deze een juist uitgangspunt.
En Pim het is zoals je het noemt, niemand raakt zijn zondige vlees in dit leven geheel kwijt.
Gian schreef:geledu schreef:
Als het goed is heeft Gods volk een nauw leven.
Er kan dan niet veel meer door, dan zijn ze bang om Gods eer aan te tasten,
Klinkt fijntjes, maar niet echt iets waar we wat aan hebben. Datzelfde volk heeft het ook altijd over 'uurtjes van korte duurtjes'.Ik weet niet wat ze de rest van de tijd doen, maar ook Gods volk doen velerlei zonden.
Gods kinderen moet leren te leven vanuit de kruisverdienste van Christus; Ik doe de zonden niet meer, maar mijn vlees doet dat. Accepteer dat, en wees er eerlijk over naar God, maar ook naar de mens.
Is dat niet huichelachtig? Geestelijk te durven zijn, en ook vol zitten met zonden....? Zeker, maar we moeten eerlijk bekennen dat we huichelaars zijn, en ons vlees meedragen tot de dood. Des te meer reden om ons te verootmoedigen.
In de RK heb je heiligen die een overvloed aan goede werken hebben, maar ik neem aan dat Geledu het niet over Rooms volk had.
Gian , ik begrijp echt je opmerking niet van "klinkt fijntjes, maar niet echt iets waar we wat aan hebben"
Als ik in een lezing hoor (De huichelaar ontmaskerd) op
http://www.de-levensbron.nl ,van Ds Simons dat er een breuk komt met het verleden, het sterven van het oude leven van vroeger , dat we niet meer mee kunnen in het schema van deze wereld, dan is dat een verwijzing naar de heiligmaking.We moeten gaan willen wat God wil.
Hij wijst er op dat we geknakt moeten worden in ons uiterlijke leven, aan de geest van de wereld. Ja we moeten gekruisigd worden aan de zonden.
En ook dat nauwe leven van Gods volk is een geschonken genade, en het is waar er ligt ook in deze niets in de mens, maar het is toch ook waar : minder zonden doen en groter zondaar worden ?
Wat heb je er op tegen tegen een ingetogen levensstijl wat voorkomt uit de liefde tot God.
Wat door ingestorte genade een levenswandel geeft die niet van de wereld is.
Zien deze mensen dat ook van hun zelf ?
Nee, als ze op zich zelf zien , dan zien ze alleen maar zonden , Paulus riep het al uit : ik ellendig mens.
Dus een Godzalig leven uit genade bij mensen die inzichzelf niets anders dan zonden zien en doen.