WSO
gepost op 2/8/04 op 14:11 (dit topic)
De oproep 'bekeert u' is in de gerGez herschreven in: 'vraag er maar veel om'. Dat is veiliger en geeft meer rust.
Wat moet je als je geen 'schuldbrief hebt thuisgekregen'?
Toeschouwer
3/8/19:40
Adrianus, Memento, NDonselaar,
Zoals jullie de weg van een zondaar beschrijven, is dat de weg die jullie gegaan zijn, of gaan, of is het theorie.
Dan heb ik een tweede vraag: is jullie weg dan zo belangrijk, moet jullie weg verteld worden? Er is toch maar één weg die verkondigd moet worden "Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt".
anemoon
20:05
er is inderdaad maar 1 weg die echt belangrijk is toeschouwer
Christus heeft gezegd: IK BEN DE WEG
dat bedoel je toch te zeggen?
anemoon 4/8/7:30
quote:
Maargoed, vertaald naar de praktijk:
1. Ernstige waarschuwing dat een ieder die Christus niet kent, buiten Hem is, en dus verloren ligt
2. Een ernstige oproep aan een ieder om tot Christus te komen
3. Een ernstige aandrijving om hun nood aan Christus over te geven voor hen die wél hun zonde en ellende kennen, maar nochtans schromen om tot Christus te komen
hmmm...
en wat denk je ervan om het eens van de andere kant te bekijken?
dan wordt het vertaald naar de praktijk:
1: Christus preken
2: Christus preken
3: Christus preken
dat wil zeggen:
1: echt vertellen (preken) Wie Hij is, hoe Hij is, wat Hij heeft gedaan, Wie Hij wil zijn voor de hoorders, hoe Hij eruitziet etc etc
2: Hem daadwerkelijk aanbieden in de preek
3: de hoorders oproepen (en gewoon letterlijk voorzeggen) hoe ze Hem moeten aannemen
WSO
4/8/11:57
2. Je hebt een christendom dat leert: God doet alles in de weg van bekering. Komt het te gebeuren, dan is Christus in eerste instantie de meest verborgen Persoon. Want zo werkt de Geest nu eenmaal. Dan krijg je dezelfde rekensom. Ik ben verdrietig dat ik zo onbekeerd ben. Ik ben dus droef naar God. Ik honger en dorst! Wie hongeren en dorsten er? Levende mensen! Ik ben levend! Christus? Ja, dat weet ik niet hoor.
Het wordt natuurlijk allemaal veel netter gezegd, er wordt bij gezucht en een traan geplengd. Er wordt netjes beleden dat Christus Verlosser is, maar zonder Hem kan het ook best.
Gods Woord roept op om Hem op Zijn Woord te geloven. Iedereen die zegt dat 'de Geest dan eerst iets moet doen' is een jokkebrok. De Geest is de Werkende, natuurlijk. Maar dat is dan ook zo. God zegt wel dat Hij eerst Zijn Geest zal geven, maar dat wil niet zeggen dat je dan niets kunt! Woord en Geest zijn één. Je kunt niet zeggen: ja, we hebben de Bijbel, het Woord wel, maar de Geest, hè, Die moet eerst wat doen.
Laten alle dominees maar eens ophouden met die beschouwende praatjes en het vuur aan de schenen gaan leggen: erop wijzen dat alles buiten Christus ongenoegzaam is ter zaligheid.
anemoon
4/8/13:42
en we gaan eens gewoon gehoorzamen?
ja, gewoon met ons verstand het besluit nemen te gehoorzamen!
dan gaat de Heilige Geest op een voor ons verborgen manier in ons het willen en het kunnen werken
jacob
4/8/14:02
Nou heel simpel, geloof Zijn Woord.
Ga naar Jezus, Hij heeft nog nooit iemand weg gestuurd.
Wat doen wij, we zetten grote stuikelblokken neer. NEENENENEN je mot eerst de goede leer hebben. Als dode moet je weten dood te zijn. Je moet leren dat pasen en pinksteren niet op een dag zijn gebouwd (of hoe zat dat ook alweer)
en als je dat alles niet beleefd
14:12
ik reageer hier voor een stel andere
ja maar anenmoon dat moet worden toegepast. en als het niet wordt toegepast kan je de openen wat je wilt maar het gebeurd gewoon niet.
"Geloven als een kind"
Robert 28/6/10:36
In hoeverre zijn wij nog bezig met het 'geloven als een kind'?
Maken we het niet veel te ingewikkeld met de standen en de bekeringsworstelingen?
23:13 Rhode
Matthijs,
Zoek de ontdekking en de bevinding:
Hnd 3:8 En hij, opspringende, stond en wandelde, en ging met hen in den tempel, wandelende en springende, en lovende God.
Joh 9:38 En hij zeide: Ik geloof, Heere! En hij aanbad Hem.
Hnd 16:15 En als zij gedoopt was, en haar huis, bad zij [ons], zeggende: Indien gij hebt geoordeeld, dat ik den Heere getrouw ben, zo komt in mijn huis, en blijft er. En zij dwong ons.
Hnd 8:36 En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
34 En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.
29/12/03 - Buigen onder Gods recht
Lecram
De kerken zitten helaas vol met mensen die eerst proberen in een bepaalde gestalte te komen, voordat men zich aan Christus toebetrouwt. Dat zal niet lukken, omdat we pas door het kennen van Christus werkelijk zien wie we zelf zijn.
Welk bezwaar is er tegen dat we eerst eens leren wie Hij is? Zie in het Woord Zijn grote liefde, waarmee Hij ons eerst heeft liefgehad. Zouden we dan geen reden hebben hebben ons aan Hem toe te betrouwen?
15/5/11:53 WSO
En de Samaritaanse vrouw? Tranen zie ik niet, maar de Heere Jezus heeft het meteen over het 'levende water'. Ze maakt er zelfs een geintje over: da's makkelijk, dan hoef ik niet meer te putten. Pas dan legt de Heere de zonde bloot: ga je man halen.
Leo 9/2/02 - Bevatting van Christus aannemen
Maar iedere kerkmens in Nederland weet dat de Bijbel zegt dat hij/zij een zondaar is. En omdat de Bijbel het zegt is het zo. Of je dat nu verstandelijk gelooft, een beetje inleeft of heel diep inleeft, er is maar 1 remedie nl. Christus.
Sochrio 10/2/02
Pas als we Christus leren kennen, gaan we onze zonden kennen. Ik denk dat je steeds meer jezelf leert kennen naarmate je Hem kent.
Wie zijn er welkom bij Hem? Allen die dorsten. Er staat niet bij waarnaar je dorst moet hebben. Dus ook als je dorst naar zondenkennis ben je welkom.
jacob 23/211:33 "Remonstrants wat is dat"?
Moge het gemis van het profetisch ambt op het hart van jong en oud gebonden liggen of worden, daarbij gevoelend en belevend onze rechteloosheid en onwaardigheid. Alleen dan is er verwachting dat de Heere op Zijn tijd en wijze in deze grote ambtelijke nood voorziet.
Dus als ik me maar rechteloos en onwaardig voelt dan komt alles goed??????
VERKLARING
Bovengenoemde personen zien het feit dat predikers oproepen om in de schuld te komen, zich te verootmoedigen, desnoods te wensen dat God ze in het hart zou grijpen dat ze hun hemelhoge schuld gingen beseffen als een blokkade om tot Christus te komen en automatisch als een voorwaarde (dus: o, als ik maar mijn ellende ken, dan ben ik waardig om tot Christus te komen?).
Daarin schieten mensen als ik in het geweer en zeggen dat een geloof dat niet uit de diepte van het schuldverslagen hart komt, geen geloof is. En dat het geloof altijd gepaard gaat met schuldbelijdenis en zichzelf helwaardig keuren zodat ze als een goddeloze gerechtvaardigd worden. Ik stel het niet als voorwaarde, maar koppel het eenvoudigweg aan het geloof. Waar geen schuldbeleving is, is geen geloof.
Kijk, en dan kun je met elkaar vroompjes discussieren over de oproep tot geloof tot allen, maar daar zijn we het allen over eens. Het gaat om de inhoud van het zaligmakende geloof en dat is zichzelf wantrouwen en Christus vertrouwen. Waarom kunnen mensen niet tot geloof komen of worstelen ze ermee? Omdat ze nog zo vastzitten aan hun eigengerechtigheid en dat ze hun schuld niet kennen, dat ze zo blind zijn. Ja, zeggen vele predikanten: Dan mag je en moet je ermee naar de genadetroon als een arme bedelaar om telkens weer geloof te ontvangen, bid om ontdekkend licht, bid om bekering als je jezelf niet kunt bekeren, als je zo vastzit aan je zonde van het niet leven tot Gods eer.
Kijk, en vanuit DAT perspectief is het dus absoluut fout om te zeggen: Doe niet moeilijk, geloof toch gewoon in Christus, je weet toch dat Hij verlost? En daar ageren we tegen en daar zit 'em de kloof.
[Aangepast op 5/8/04 door Refojongere]