Toch weten we genoeg om de houding die ds. Kersten aannam in de oorlog te veroordelen. Volgens de studie van ds. Golverdingen deden verschillende GG predikanten dat ook in die tijd.KDD schreef: ↑18 jan 2025, 16:37Ik las pas dat ds. Kersten geld verzamelde voor joden die ondergedoken waren. Het probleem is dat we niet alles weten en dat er veel verborgen werk gedaan is in die tijd dat nooit de daglicht zal zien. Ik vind de ervaringen van Scheepsbel en zijn familie wel erg. Het doet me denken aan Ahitofel. Als hij, zoals velen denken, de vader van Bathsheba was dan kan ik ook begrijpen waarom hij zichzelf uiteindelijk tegen David keerde.huisman schreef: ↑18 jan 2025, 14:45Dat stel jij veel te algemeen. Ten eerste waarschuwde ds. Kersten tegen de NSB. Zijn pro Duitse houding was wel verwerpelijk. Verder waren ook GG predikanten die radicaal andere keuzes maakten dan ds. Kersten waaronder ds. R. Kok en ik dacht ook ds. Fraanje. Lees de studie van ds. Golverdingen over die tijd.Scheepsbel schreef: ↑18 jan 2025, 14:32Omdat wat ik zei, hoe men algemeen dacht binnen de GG door het gedrag van ds Kersten.huisman schreef: ↑18 jan 2025, 14:27 In het artikel staat dat het al wel bekent was dat ds. P. Blok NSB’er was geweest en na de oorlog een gevangenisstraf van 1 jaar en 4 maanden heeft gekregen en geen overheidsfuncties mocht bekleden.
Zou het curatorium destijds (nog geen 10 jaar na de veroordeling) daar ook vragen over hebben gesteld?
Ik ben toch echt verbijsterd dat dit toen blijkbaar zo weinig ophef heeft veroorzaakt
Dit is ook een interessant artikel.
https://www.nd.nl/cultuur/boeken/590549 ... r-gestraft
De houding van ds. (toen nog geen dominee) P. Blok was veel heftiger. Lid van de NSB/Jeugdstorm enz. Van zijn schoonfamilie nog erger. Je zult maar een brief afsluiten met Heil Hitler. Die schoonfamilie stond toch echt aan de verkeerde kant.