pierre27 schreef:Ambtenaar schreef:huisman schreef:Na gerommel in de VVD over de stikstofplannen gaat nu een tweede regeringspartij (CDA) om. Het gezonde verstand lijkt terug te komen. Hopelijk ook bij onze geliefde mede forummers @DDD en @ambtenaar.
https://nos.nl/l/2432643
Mijn beeld van de politiek, zowel van bestuurders als vertegenwoordiging, was al niet rooskleurig en daalt alsmaar verder. En als het kabinet hierdoor valt, lijkt me juist toe te juichen. Hopelijk krijgen we dan een links-midden kabinet. De VVD en Mark Rutte hebben al te lang problemen in Nederland onopgelost gelaten.
Ik heb hetzelfde beeld maar dan vooral van politici/ambtenaren die ver van de werkelijkheid hun plannen bedenken en dat als een vloek (laten) uitrollen over de maatschappij. Voedselvoorziening verwijderen uit een land, hoe gestoord kun je zijn. Verder hoop ik van ganser harte dat er een bezem gaat door de 4e macht in ons land.
Eens Pierre! Al heeft Ambtenaar in zijn laatste bericht wel een aantal terechte punten, met name het soja-verhaal. Maar daar moet wel bij aangetekend worden dat soja ook een belangrijke voedselbron is voor vegetariërs als vleesvervanger. Ik geloof wel dat er hard mondiaal beleid zou moeten komen om het vernietigen van " de longen van de aarde" tegen te gaan, want dat is geen papieren, maar een reële werkelijkheid.
Over stikstof heeft Plasterk (ex PVDA minister) in december een rake column geschreven waar ik me wel in kan vinden. Kern is: de Nederlandse natuur is niet origineel maar door menselijk ingrijpen zo tot stand gekomen, al die stikstof-arme heidegronden zijn door onszelf gecreëerd en vervolgens hebben we daar een probleem van gemaakt om al die gebiedjes tot natura2000 gebied te verklaren.
Want je kan natuurlijk wel grote verhalen houden over onze vleesexport (zit een hoop waarheid in, maar de vraag is of dat nu erg is, wij zijn hier immers goed in, dus dit is een terecht exportproduct in mijn ogen, net als Oekraïne goed is in het verbouwen van graan en daarmee grote exporteur), maar het stikstof-probleem is in hoofdzaak een bestuurlijk gecreëerd probleem.
Verder:
Verkiezingen moeten wel een aardverschuiving opleveren wil de wens van Ambtenaar in vervulling gaan. Vooralsnog staan de progressieve partijen in de peilingen er niet beter voor dan tijdens de verkiezingen (dus bij lange na geen meerderheid, tenzij je de VVD als progressief rekent, maar dat lijkt, gelet op de achterban, op dit dossier in elk geval niet zomaar het geval) en de move / romance van PVDA en GL zou zomaar ervoor kunnen zorgen dat de originele linkse stemmer toch meer naar de SP gaat kijken en die is op veel terreinen toch een stuk conservatiever.
De PVDA heeft namelijk vanouds ook een conservatieve linkse vleugel, maar dat lijkt met de huidige ontwikkelingen wel een eind afgelopen.