Een preek ter bespreking aanbieden die v.w.b. vorm en inhoud vervreemding oproept bij de achterban van dit forum is niet aan te bevelen. De forummers die hier ook graag verkeren en daar, in minderheid, anders over denken ten spijt.DDD schreef:Het is nooit zo geweest dat op dit forum alleen artikelen, boeken of preken zouden mogen worden besproken uit de doelgroep van Refoforum. Dat zou dus een aanscherping van het beleid zijn, en is al helemaal niet iets dat ik op voorhand zou moeten begrijpen. Integendeel, ik zou dat een heel dom idee vinden.
Overigens beweer ik daarmee niet dat deze predikant niet binnen de doelgroep van Refoforum zou passen, want dat kan ik niet beoordelen.
Maar natuurlijk kan Helma als topicstarter en -regelaar wel vinden dat bepaalde preken niet passen.
Beroepingswerk discussie [5]
Re: Beroepingswerk discussie [5]
Ik heb geen idee of deze preek vervreemding oproept. Maar dat kan Tiberius beter beoordelen, want ik had tot gisteren niet van de hele dominee gehoord.
-
En van een confessionele dominee.?
Ik had daar gisteren een preek van gelezen.
Heel mooi exegetisch maar niet bevindelijk.
Mischien 1 zinnetje
Kan dat wel ?
Ik had daar gisteren een preek van gelezen.
Heel mooi exegetisch maar niet bevindelijk.
Mischien 1 zinnetje
Kan dat wel ?
Nee, ik denk niet dat zijn preken in het algemeen gesproken vervreemding oproepen. Maar om een specifieke preek voor de luisterkring te kandideren, zou ik niet zo gauw één weten.
Tiberius schreef:Nee, ik denk niet dat zijn preken in het algemeen gesproken vervreemding oproepen. Maar om een specifieke preek voor de luisterkring te kandideren, zou ik niet zo gauw één weten.
De liturgie roept bij mij iig vervreemding op. De erediensten worden regelmatig begeleid door de ichthusband en de opwekkingsliederen klinken vrolijk.
https://www.cgkgravendeel.nl/welkom/ichthusband
Ik ben geen lid van dit forum geworden om deze kanten van de kerken te beluisteren. Ben het dus eens met Ad Anker.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eens hoor. Een nadere duiding: ik had beter op kunnen schrijven dat de diensten bevreemding oproepen. Over de preek weet ik onvoldoende. Ik heb een gedeelte beluisterd. Daar vind ik ook wel wat van, maar juist in deze 'hoek' kunnen preken juist een verrassend Bijbels geluid laten horen.
Laat onverlet dat ik diensten als deze ongeschikt vind voor de preekluisterkring op ons forum.
Laat onverlet dat ik diensten als deze ongeschikt vind voor de preekluisterkring op ons forum.
- FlyingEagle
Eens hoor Ad, ik heb een preek beluisterd, liturgie staat ver af van wat we gewend zijn. Ik vind het wel eens verfrissend om eens buiten m’n eigen bubbel te luisteren. Al is het maar om eigen standpunten duidelijker te te bepalen. Maar idd ongeschikt voor de luisterkring hier.Ad Anker schreef:Eens hoor. Een nadere duiding: ik had beter op kunnen schrijven dat de diensten bevreemding oproepen. Over de preek weet ik onvoldoende. Ik heb een gedeelte beluisterd. Daar vind ik ook wel wat van, maar juist in deze 'hoek' kunnen preken juist een verrassend Bijbels geluid laten horen.
-
Je hoeft het ook niet te doen maar anderen erop wijzen dat het niet Bijbels is om het te doen is bij mijn weten ook niet goed.huisman schreef:Tiberius schreef:Nee, ik denk niet dat zijn preken in het algemeen gesproken vervreemding oproepen. Maar om een specifieke preek voor de luisterkring te kandideren, zou ik niet zo gauw één weten.
De liturgie roept bij mij iig vervreemding op. De erediensten worden regelmatig begeleid door de ichthusband en de opwekkingsliederen klinken vrolijk.
https://www.cgkgravendeel.nl/welkom/ichthusband
Ik ben geen lid van dit forum geworden om deze kanten van de kerken te beluisteren. Ben het dus eens met Ad Anker.
Gebeurt dat dan?Geytenbeekje schreef: Je hoeft het ook niet te doen maar anderen erop wijzen dat het niet Bijbels is om het te doen is bij mijn weten ook niet goed.
-
- Verbannen
Ik zag alleen wat haakjes en puntjes, maar geen emoticon.Ad Anker schreef:Klopt Jantje. Dat zou voor hier een brug te ver zijn. Maar ik zag ook een knipoog bij DDD. Hij zal dit zelf ook begrijpen.Jantje schreef:Ik zie anders dat hij ook een beroep heeft uit de CGK/GKV-gemeente De Verbinding in Hilversum. En laat dat nou net een gemeente zijn die vrouwen in het ambt wil bevestigen (en dat inmiddels misschien al heeft gedaan).DDD schreef:Misschien leuk voor de preekluisterkring;-)Tiberius schreef:Ja, hij is inderdaad een begaafd prediker en een sympathieke jongeman.
Het lijkt me dat deze predikant daar dan ook geen bezwaren tegen heeft. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, horen zijn preken ook niet thuis in de Preekluisterkring. Ik kan het helaas niet anders zeggen.
En verder weet ik niet helemaal zeker of @DDD het begrijpt. Althans, of hij vanuit mijn referentiekader kan begrijpen dat ik bovenstaande postte.
Ik ben in ieder geval blij dat jouw visie overeenkomt met mijn mening, de afgelopen ochtend. Dat stelt me zeer gerust.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het is niet netjes en gevaarlijk om een onbekende dominee die een beroep krijgt uit een gemeente die open staat voor het vrouwenambt, op voorhand te (dis)kwalificeren.
Er zijn trouwens meerdere zaken/discussies/bijdragen hier op forum, die blijkbaar wel toegestaan zijn, die ook bevreemding oproepen.
Er zijn trouwens meerdere zaken/discussies/bijdragen hier op forum, die blijkbaar wel toegestaan zijn, die ook bevreemding oproepen.
Schuldig door associatie dus? Of heb je werkelijk onderzocht of deze predikant voor vrouwen in het ambt is, en heb je dus een onderbouwde mening?Jantje schreef:Ik zie anders dat hij ook een beroep heeft uit de CGK/GKV-gemeente De Verbinding in Hilversum. En laat dat nou net een gemeente zijn die vrouwen in het ambt wil bevestigen (en dat inmiddels misschien al heeft gedaan).DDD schreef:Misschien leuk voor de preekluisterkring;-)Tiberius schreef:Ja, hij is inderdaad een begaafd prediker en een sympathieke jongeman.
Het lijkt me dat deze predikant daar dan ook geen bezwaren tegen heeft. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, horen zijn preken ook niet thuis in de Preekluisterkring. Ik kan het helaas niet anders zeggen.
"Het lijkt me dat" vind ik een erg zwak argument. Lijkt een beetje op roeptoeteren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, zegt Jantje. Dus helemaal nog geen schuldigstelling. Dus je eigen argumentatie is zwak, Forummer.Forummer schreef:Schuldig door associatie dus? Of heb je werkelijk onderzocht of deze predikant voor vrouwen in het ambt is, en heb je dus een onderbouwde mening?Jantje schreef:Ik zie anders dat hij ook een beroep heeft uit de CGK/GKV-gemeente De Verbinding in Hilversum. En laat dat nou net een gemeente zijn die vrouwen in het ambt wil bevestigen (en dat inmiddels misschien al heeft gedaan).DDD schreef:Misschien leuk voor de preekluisterkring;-)Tiberius schreef:Ja, hij is inderdaad een begaafd prediker en een sympathieke jongeman.
"Het lijkt me dat" vind ik een erg zwak argument. Lijkt een beetje op roeptoeteren.
Ik zie geen diskwalificatie, ik bedoel het zo geenszins. Ik zie alleen geen vruchtbare bespreking van zijn preken op dit forum. En daar heb ik zo mijn redenen voor. Je overige opmerking, wil je dan echt de meldknop gebruiken? Dan kijken/denken we mee!GGotK schreef:Het is niet netjes en gevaarlijk om een onbekende dominee die een beroep krijgt uit een gemeente die open staat voor het vrouwenambt, op voorhand te (dis)kwalificeren.
Haakjes en puntjes vormen de basis van emoticons. Alleen vertaalt dit forum ze meestal naar kleine plaatjes.Jantje schreef:Ik zag alleen wat haakjes en puntjes, maar geen emoticon.
Als je bijvoorbeeld dit typt:
Code: Selecteer alles
;)

De emoticon van DDD wordt niet door de forumsoftware vertaald, maar is wel degelijk een echte emoiticon.