Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)
Re: Ontslag na overdoop
Lees allemaal het opiniestuk van de heren Büdgen en Heijboer in het RD van vandaag!
Ze verantwoorden de beslissing van het Wartburg College in het openbaar. Respect!
En ook geheel eens met hun bijdrage!
Ze verantwoorden de beslissing van het Wartburg College in het openbaar. Respect!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Een prima reactie.
Maar over die juridische aspecten is wel meer te zeggen dan de heren doen. Er is zonder meer ook een andere kant.
Maar over die juridische aspecten is wel meer te zeggen dan de heren doen. Er is zonder meer ook een andere kant.
Vertel...DDD schreef:Een prima reactie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zelf geschreven?Luther schreef:Lees allemaal het opiniestuk van de heren Büdgen en Heijboer in het RD van vandaag!
Je hebt humor!refo schreef:Zelf geschreven?Luther schreef:Lees allemaal het opiniestuk van de heren Büdgen en Heijboer in het RD van vandaag!
Nee, uiteraard niet.
Zelf geschreven?Luther schreef:Lees allemaal het opiniestuk van de heren Büdgen en Heijboer in het RD van vandaag!
Ik vind het een slecht onderbouwd verhaal. Als alleen de laatste alinea geplaatst zou zijn zou dat niet aan kracht inboeten.
De passage over 'de belovende God' nemen veel christenen in de Ger Gezindte niet voor hun rekening. Dus hebben ze een grondslag gecreëerd.
En ze vertellen er niet bij dat één van hen al 9 jaar probleemloos functioneerd sinds zijn tweede doop.
Als dat waar is dat ze iemand in dienst hebben gehad die al 9 jaar geleden is overgedoopt wordt dat ontslag een ander verhaal. Dat zou geen behoorlijk bestuur zijjn.refo schreef:Zelf geschreven?Luther schreef:Lees allemaal het opiniestuk van de heren Büdgen en Heijboer in het RD van vandaag!
Ik vind het een slecht onderbouwd verhaal. Als alleen de laatste alinea geplaatst zou zijn zou dat niet aan kracht inboeten.
De passage over 'de belovende God' nemen veel christenen in de Ger Gezindte niet voor hun rekening. Dus hebben ze een grondslag gecreëerd.
En ze vertellen er niet bij dat één van hen al 9 jaar probleemloos functioneerd sinds zijn tweede doop.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zie boven.Luther schreef:Vertel...DDD schreef:Een prima reactie.
Dat volgt anders gewoon uit de belijdenisgeschriften. Toen ik op de Driestar zat, was het overigens beleid om rekening te houden met de verschillen in opvattingen tussen de deelnemende kerken.refo schreef:Zelf geschreven?Luther schreef:Lees allemaal het opiniestuk van de heren Büdgen en Heijboer in het RD van vandaag!
Re: RE: Re: Ontslag na overdoop
Helder verhaal.Luther schreef:Lees allemaal het opiniestuk van de heren Büdgen en Heijboer in het RD van vandaag!
Helemaal mee eens ook.
Mogelijk heeft ze het inderdaad negen jaar verborgen gehouden voor de schoolleiding. Helaas wel negen jaar verwarring gezaaid bij de leerlingen. Goed dat daar nu een einde aan is gekomen.huisman schreef:Als dat waar is dat ze iemand in dienst hebben gehad die al 9 jaar geleden is overgedoopt wordt dat ontslag een ander verhaal. Dat zou geen behoorlijk bestuur zijjn.refo schreef:Zelf geschreven?Luther schreef:Lees allemaal het opiniestuk van de heren Büdgen en Heijboer in het RD van vandaag!
Wat is dit nou toch voor raar verwijt. Dat vele mensen in de gereformeerde gezindte dit naar jouw zeggen niet voor hun rekening nemen, ligt niet ter verantwoording aan deze school. Deze passage volgt wel rechtstreeks uit de Bijbel en de gereformeerde belijdenis.refo schreef:De passage over 'de belovende God' nemen veel christenen in de Ger Gezindte niet voor hun rekening. Dus hebben ze een grondslag gecreëerd.
Ik vond het ook een goed stuk. Maar als dit waar is, na negen jaar alsnog de wacht aanzeggen, dan roept dat wel heel veel vragen op....huisman schreef:Als dat waar is dat ze iemand in dienst hebben gehad die al 9 jaar geleden is overgedoopt wordt dat ontslag een ander verhaal. Dat zou geen behoorlijk bestuur zijjn.refo schreef:Zelf geschreven?Luther schreef:Lees allemaal het opiniestuk van de heren Büdgen en Heijboer in het RD van vandaag!
Werkelijk? Hoe goed is de relatie tussen leraren en leerlingen als de leerlingen in verwarring zijn, en schoolleiding en leraren (inclusief Godsdienst leraar) daar niet van weten of de leraren het niet melden bij de schoolleiding? Het lijkt me waarschijnlijker dat de gymlerares zich gewoon bezig hield met gymlessen en niet over doop sprak.Tiberius schreef: Mogelijk heeft ze het inderdaad negen jaar verborgen gehouden voor de schoolleiding. Helaas wel negen jaar verwarring gezaaid bij de leerlingen. Goed dat daar nu een einde aan is gekomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Nu moet mij als mee-lezer toch wat van het hart.
Toen ik door God uit de goot werd gehaald en Hij mij genas heb ik heb ik enorme behoefte gehad aan een moment om dat ook in Zijn Gemeente te laten zien. Dat heb ik destijds gedaan door mijn belijdenis (ik ben immers als kind gedoopt). Toen ik later een dienst bijwoonde in een evangelische gemeente, werd daar de doop bediend aan vier volwassenen die getuigden hoe God hen geroepen en bekeerd had. Pas toen ben ik gaan zien dat en hoe de doop het geloof versterkt. In de eerste plaats gaat het ook om het geloof van de dopeling (zie Inst. Calvijn over de doop en de tekstplaatsen in de bijbel over de doop en de HC.) Ik heb heel lang, en nog steeds wel, een verlangen om (weer) gedoopt te worden. Om zo te laten zien dat ik onrein en vuil ben, gewassen in het bloed van Christus en met Hem in een nieuw leven wil wandelen. De doop wordt niet voor niets een sacrament = krijgseed genoemd. De eed van een discipel / volgeling van Christus.
Ik laat mijzelf niet opnieuw dopen omdat ik weet dat mijn ouders het in geloof hebben gedaan al is het met al hun beperkingen. Ik zal zeggen dat ik te vroeg ben gedoopt.
Laten we er echter voor oppassen om broeders en zusters (ja dat zijn ze toch!) te veroordelen omdat ze een andere doopvisie hebben / krijgen. Ook als dit gepaard gaat met een andere visie op koninkrijk / verlossing / verbonden enz. enz. Ik denk dat bescheidenheid past in onze refo-wereld, gezien het aantal scheuringen die we zelf hebben veroorzaakt. Daarbij kan bijna niemand uitleggen wat nou de doop voor een gedoopt kind betekend als het niet gelooft. De belofte geldt net zo goed voor de gehele kosmos op basis van Joh. 3:16
Vriendelijke groeten,
edg
Toen ik door God uit de goot werd gehaald en Hij mij genas heb ik heb ik enorme behoefte gehad aan een moment om dat ook in Zijn Gemeente te laten zien. Dat heb ik destijds gedaan door mijn belijdenis (ik ben immers als kind gedoopt). Toen ik later een dienst bijwoonde in een evangelische gemeente, werd daar de doop bediend aan vier volwassenen die getuigden hoe God hen geroepen en bekeerd had. Pas toen ben ik gaan zien dat en hoe de doop het geloof versterkt. In de eerste plaats gaat het ook om het geloof van de dopeling (zie Inst. Calvijn over de doop en de tekstplaatsen in de bijbel over de doop en de HC.) Ik heb heel lang, en nog steeds wel, een verlangen om (weer) gedoopt te worden. Om zo te laten zien dat ik onrein en vuil ben, gewassen in het bloed van Christus en met Hem in een nieuw leven wil wandelen. De doop wordt niet voor niets een sacrament = krijgseed genoemd. De eed van een discipel / volgeling van Christus.
Ik laat mijzelf niet opnieuw dopen omdat ik weet dat mijn ouders het in geloof hebben gedaan al is het met al hun beperkingen. Ik zal zeggen dat ik te vroeg ben gedoopt.

Laten we er echter voor oppassen om broeders en zusters (ja dat zijn ze toch!) te veroordelen omdat ze een andere doopvisie hebben / krijgen. Ook als dit gepaard gaat met een andere visie op koninkrijk / verlossing / verbonden enz. enz. Ik denk dat bescheidenheid past in onze refo-wereld, gezien het aantal scheuringen die we zelf hebben veroorzaakt. Daarbij kan bijna niemand uitleggen wat nou de doop voor een gedoopt kind betekend als het niet gelooft. De belofte geldt net zo goed voor de gehele kosmos op basis van Joh. 3:16
Vriendelijke groeten,
edg