Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

GG-er

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door GG-er »

refo schreef:In de GG word je gevraagd. Zo gauw je jezelf aanbiedt om iets voor de gemeente te willen betekenen is het over en uit.
Zoiets doet men niet.
Ik begrijp niet wat je bedoelt, refo. Heb je het over allerlei taken in de gemeente? Bestuursleden, vrijwilligers en dergelijke? Mijn ervaring in diverse GG's is heel anders. Er is veel te doen in elke gemeente, en ieders hulp is van harte welkom.
In mijn huidige gemeente doe ik meerdere dingen, en ik merk ook waardering daarvoor. Gemeenteleden laten dat merken, maar ook de kerkenraad laat waardering zien.
En zo hoort een kerkelijke gemeente ook te functioneren. Tenminste, dat maak ik op uit Hand. 2: 42-46.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
huisman

Bericht door huisman »

Wittewrongel schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:Heftig voor alle mannen en evt. de gezinnen die bij hen horen. Dat zal niet meevallen.

Kan mij ook wel voorstellen dat het voor een gezin een opluchting kan zijn.

En toch een pijnlijke klap. Maar als het van de Heere is dan zal hij erop terug komen.

Het is goed te beseffen dat niet elke waar gelovige een roeping heeft om dominee te worden.
Als een curatorium iemand niet toelaat hoeft dat niets te zeggen over de staat van de afgewezene.

Ik zit wel met een andere vraag: Al deze kandidaten hadden een attest ( goedkeuring? ) van hun kerkenraad . Hoe beoordelen deze kerkenraden de kandidaten ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

Curatorium schreef:Trieste bedoeling dit jaar. Zo te zien vandaag weer niks.
Als je kijkt naar de leeftijden van de predikanten gaat het tekort snel oplopen komende jaren.
Een gemeente met een predikant vertoont over het algemeen sneller groei dan een vacante gemeente.
Het kerkverband heeft hard studenten nodig, het curatorium gooit zo zijn eigen glazen in. Wie weet dat er morgen nog 1 of 2 worden aangenomen, maar dat zal het tekort niet compenseren. Jammer.
Laten we er alsjeblieft van uitgaan dat het curatorium biddend en worstelend de mannen heeft aangehoord. Ze zullen zelf ook verwachtend en uitziend de mannen ontvangen hebben.

Dit moet voor de curatoren ook een teleurstellende uitkomst zijn.
Het past niet om zo te reageren.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

henriët schreef:
Mannetje schreef:Hoe bedoel je: en dan?
Nou, gewoon, je kunt het je afvragen..
En dan.
Dan hoop ik dat het je op de knieën brengt.

Verder denk ik dat deze gedachten tegenwicht (kunnen) bieden aan allerlei cynisme wat in dit topic weer rijkelijk naar voren komt.
- Niet meer zo actief -
windorgel

Bericht door windorgel »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Ach. De alom bekende ds vd Poel was ook afgewezen bij de GG.
Sommige dominees hebben zoveel charisma (om het eens zo te zeggen) dat kerkmuren wegvallen. Wellicht is sommigen bekend dat men onze kerk aan het renoveren is. Daardoor ben ik in de gelegenheid om nu 's morgens naar de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te luisteren. Zondagmorgen toch even wat verwonderd toen de gelezen preek van ds. W.C. Lamain bleek te zijn.
Dat verbaast mij niet. Ik heb jaren in een OGG gekerkt en véle preken horen lezen van ds Lamain, Pannekoek, Hoogerland, Hegeman, Venema, Honkoop.
Paal

Bericht door Paal »

huisman schreef:
Wittewrongel schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:Heftig voor alle mannen en evt. de gezinnen die bij hen horen. Dat zal niet meevallen.

En toch een pijnlijke klap. Maar als het van de Heere is dan zal hij erop terug komen.

Het is goed te beseffen dat niet elke waar gelovige een roeping heeft om dominee te worden.
Als een curatorium iemand niet toelaat hoeft dat niets te zeggen over de staat van de afgewezene.

Ik zit wel met een andere vraag: Al deze kandidaten hadden een attest ( goedkeuring? ) van hun kerkenraad . Hoe beoordelen deze kerkenraden de kandidaten ?
Met de kennis die zij hebben van bekering en roeping.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

windorgel schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Ach. De alom bekende ds vd Poel was ook afgewezen bij de GG.
Sommige dominees hebben zoveel charisma (om het eens zo te zeggen) dat kerkmuren wegvallen. Wellicht is sommigen bekend dat men onze kerk aan het renoveren is. Daardoor ben ik in de gelegenheid om nu 's morgens naar de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te luisteren. Zondagmorgen toch even wat verwonderd toen de gelezen preek van ds. W.C. Lamain bleek te zijn.
Dat verbaast mij niet. Ik heb jaren in een OGG gekerkt en véle preken horen lezen van ds Lamain, Pannekoek, Hoogerland, Hegeman, Venema, Honkoop.
Die zitten wel allen op dezelfde lijn. Ooit liet ds. Venema zich ontvallen, ziende op het verval en afval: "Je zou oudgereformeerd gaan preken!"
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mannetje schreef:Aan al die mannen uit de GG die hier reageren (of alleen meelezen): stel je jezelf nu ook de vraag: zou ik in Gods Koninkrijk mogen dienen? Is er een plaats voor mij?
Ps. Deze vragen gelden natuurlijk voor iedere man, en op een wat andere wijze ook voor iedere vrouw. Maar met name voor de mannen uit de G.G. lijkt mij deze vraag in deze dagen belangrijk.
De roeping om in Gods Koninkrijk te dienen gaat veel ruimer dan de roeping tot het predikantschap. Iemand kan ook geroepen zijn om als zondagsschoolmeester in Gods Koninkrijk te dienen. Of als diaken. Of als vader.
henriët

Bericht door henriët »

Zita schreef:
Mannetje schreef:Aan al die mannen uit de GG die hier reageren (of alleen meelezen): stel je jezelf nu ook de vraag: zou ik in Gods Koninkrijk mogen dienen? Is er een plaats voor mij?
Ps. Deze vragen gelden natuurlijk voor iedere man, en op een wat andere wijze ook voor iedere vrouw. Maar met name voor de mannen uit de G.G. lijkt mij deze vraag in deze dagen belangrijk.
De roeping om in Gods Koninkrijk te dienen gaat veel ruimer dan de roeping tot het predikantschap. Iemand kan ook geroepen zijn om als zondagsschoolmeester in Gods Koninkrijk te dienen. Of als diaken. Of als vader.
Ja precies, dat bedoel ik.
Dan is zelfs je roeping als vrouw of moeder... Dienend..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Zita schreef:
Juist en deze komen dan over het algemeen niet naar het curatorium
henriët

Bericht door henriët »

Mannetje schreef:
henriët schreef:
Mannetje schreef:Hoe bedoel je: en dan?
Nou, gewoon, je kunt het je afvragen..
En dan.
Dan hoop ik dat het je op de knieën brengt.

Verder denk ik dat deze gedachten tegenwicht (kunnen) bieden aan allerlei cynisme wat in dit topic weer rijkelijk naar voren komt.
Ik denk dat je het dienen in Gods koninkrijk wijder moet zien als het worden van predikant..
Dan is de vraag voor elke gelovige.. En brengt als het goed is op de knieën.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

huisman schreef:

Of (nog meer )verwarring geeft, man/ vader gaat op..de
Heere riep, en niet aangenomen. En sommigen echt jaar in jaar jaar uit niet.

Voor de gezinnen is het wellicht ook juist het moeilijkst dat de reden niet gegeven wordt waarom er een afwijzing is en ook geen nazorg vanuit het curatorium.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:Voor de gezinnen is het wellicht ook juist het moeilijkst dat de reden niet gegeven wordt waarom er een afwijzing is en ook geen nazorg vanuit het curatorium.
!
Enkele jaren geleden heeft ds. J.M.J. Kieviet daarover een behartenswaardige column geschreven in het RD: http://www.digibron.nl/search/detail/71 ... admissie/0
Ik citeer daaruit:
Met een loutere mededeling van afwijzing mag in Gods kerk niet worden volstaan. Kerkenraden en curatoren moeten het aandurven zich kwetsbaar op te stellen en de gronden van het negatieve besluit mee te delen met degene die is afgewezen. Meer nog dan dat, zullen zij hun pastorale hart moeten tonen door de teleurgestelde broeders op te vangen en hen op te beuren. Adviezen te geven ook met het oog op de verwerking van hun verdriet en hun vragen. Bovenal samen met hen te bidden en de Heere te smeken om Zijn verdere leiding.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Paal

Bericht door Paal »

henriët schreef:
huisman schreef:

Of (nog meer )verwarring geeft, man/ vader gaat op..de
Heere riep, en niet aangenomen. En sommigen echt jaar in jaar jaar uit niet.

Voor de gezinnen is het wellicht ook juist het moeilijkst dat de reden niet gegeven wordt waarom er een afwijzing is en ook geen nazorg vanuit het curatorium.
De beste bevestiging van de roeping is de aanname.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Paal schreef:De beste bevestiging van de roeping is de aanname.
Nee hoor. Dat is het krijgen van een beroep uit de kerken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten