Ambtskleding

Mara

Re: Ambtskleding

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:]
I.i.g. is het in de CGK steeds gebruikelijker om een andere kleur kostuum te dragen, tot en met een ruitje aan toe. Zowel bij predikanten als broeders kerkenraad.
Maar is het bijbels?
Je kunt niet alles als onbijbels of bijbels verklaren of benoemen.
Een beamer, bloemen, orkestje, in de kerk, is niet persé onbijbels, maar vernieuwing en "oppervlakkigheid" gaat helaas gepaard met vervlakken van de prediking.
Als ik een dominee de kanseltrap op zie gaan in blauw ruitjeskostuum, met opvallende kleurtjes in stropdas en overhemd, gaat dat altijd gepaard met de "eenhands-groet" en preken over de zaken i.p.v. eruit.
Het zit m niet in de kleur, noch de das, noch de schoenen, maar het één heeft met het ander te maken, of zo je wilt: het één is het gevolg van het ander.
In een gemeente met de ligging van een rechtse CGK of BhP, zie je dit nooit. Nog niet tenminste.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Posthoorn schreef:
Mara schreef:
Orchidee schreef: Zoals ik zondag gekleed ga, ga ik ook 's maandags en andersom.
Ik niet, want doordeweeks draag ik weleens een lange broek (in mijn werk) en dat zal ik op zondag nooit doen.
Ditbenik schreef:Maar loop eens een willekeurig (Oud)Ger.gem.(in Ned of HHG binnen en zult zien dat alle ambtsdragers zwart dragen.
Ik heb zelf ruim 3 jaar in een OGG gekerkt en 10 jaar in een zgn. vrije gemeente.
Kostuum is voor mannen inderdaad "gewenst", maar hoeft echt niet in het zwart.
En de jongere generatie wordt er heel wat losser in, zag ik onlangs.
Het gaat over de kleding van ambtsdragers!
Je hebt gelijk, excuses.

I.i.g. is het in de CGK steeds gebruikelijker om een andere kleur kostuum te dragen, tot en met een ruitje aan toe. Zowel bij predikanten als broeders kerkenraad.
Ligt aan waar je je beweegt in de CGK.....bij ons is de variatie afwezig en gaan de ambtsdragers tijdens ambtelijke werkzaamheden in het zwart.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mijn broer is ambtsdrager in de GKV. Daar is een zwart pak totaal niet aan de orde. Voor mij is het dan geen probleem dat hij in een blauw pak of in gewone kleding ambtsdraagt. Als in de plaatselijke GG een ouderling plotsklaps in het blauw wil gaan, ben ik benieuwd naar zijn beweegredenen. Omdat hij daarmee nodeloos veel aandacht vestigt op zoiets triviaals als de kleding, en omdat hij er mogelijk anderen verdriet mee doet (wat mijns inziens een onterecht verdriet is, maar da's nog steeds verdriet), zie ik weinig goede redenen om die verandering door te willen zetten.
huisman

Bericht door huisman »

Zita schreef:Mijn broer is ambtsdrager in de GKV. Daar is een zwart pak totaal niet aan de orde. Voor mij is het dan geen probleem dat hij in een blauw pak of in gewone kleding ambtsdraagt. Als in de plaatselijke GG een ouderling plotsklaps in het blauw wil gaan, ben ik benieuwd naar zijn beweegredenen. Omdat hij daarmee nodeloos veel aandacht vestigt op zoiets triviaals als de kleding, en omdat hij er mogelijk anderen verdriet mee doet (wat mijns inziens een onterecht verdriet is, maar da's nog steeds verdriet), zie ik weinig goede redenen om die verandering door te willen zetten.
Ik vind het jammer dat door het loslaten van het zwarte pak veel ambtsdragers anoniem door het leven gaan. Ik weet van dichtbij dat het ambtswerk verrichten in een zwart pak in de openbare ruimte(denk bv aan het ziekenhuis) gemakkelijk kan leiden tot verrassende gesprekken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

En hoe Bijbels zijn dat zwarte pak en das eigenlijk?

De jonge schaapherder David zal veel van de Psalmen gewoon in de open lucht hebben gedicht, met die temperaturen daar niet ongebruikelijk gekleed in wat lappen om het middel en blote bast.
Die gedachte vergeleken met die merkpakken maakt me wat deemoedig
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Zita schreef:Mijn broer is ambtsdrager in de GKV. Daar is een zwart pak totaal niet aan de orde. Voor mij is het dan geen probleem dat hij in een blauw pak of in gewone kleding ambtsdraagt. Als in de plaatselijke GG een ouderling plotsklaps in het blauw wil gaan, ben ik benieuwd naar zijn beweegredenen. Omdat hij daarmee nodeloos veel aandacht vestigt op zoiets triviaals als de kleding, en omdat hij er mogelijk anderen verdriet mee doet (wat mijns inziens een onterecht verdriet is, maar da's nog steeds verdriet), zie ik weinig goede redenen om die verandering door te willen zetten.
Ik vind het jammer dat door het loslaten van het zwarte pak veel ambtsdragers anoniem door het leven gaan. Ik weet van dichtbij dat het ambtswerk verrichten in een zwart pak in de openbare ruimte(denk bv aan het ziekenhuis) gemakkelijk kan leiden tot verrassende gesprekken.
en dan komen we weer terug bij het priester/predikanten boordje. Dat is nog duidelijker dan het zwarte pak.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Orchidee

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Het kan ook andersom werken, mijn broer is ambtsdrager in een hhg en daar word een zwart pak (buiten de zondagse eredienst) niet gewaardeerd, het "werkt" juist veel laagdrempeliger, een zwart pak is voor veel mensen juist een hoge drempel!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Ik denk dat onze kleding weleens drempelverhogend zou kunnen werken.
De buitenkerkelijke naaste zal het wel uit zn hoofd laten om in spijkerbroek en slobbertrui naar binnen te gaan waar iedereen zich toch wel een soort elitair kleed. Vooral als in de gemeente de merkengekte ook heeft toegeslagen.
Dat laatste is zooo 1990!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ligt aan waar je je beweegt in de CGK.....bij ons is de variatie afwezig en gaan de ambtsdragers tijdens ambtelijke werkzaamheden in het zwart.
En hoe staat het met de doordeweekse stropdassen...:P
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Ligt aan waar je je beweegt in de CGK.....bij ons is de variatie afwezig en gaan de ambtsdragers tijdens ambtelijke werkzaamheden in het zwart.
En hoe staat het met de doordeweekse stropdassen...:P
Zondags zwart en doordeweeks lichtzwarte stropdassen...we blijven wel die lichte CGK'ers :huhu
ZWP

Bericht door ZWP »

Bij ons (CGK) zondag's hebben ambtsdragers wel zwarte pakken aan, verschillende kleuren stropdassen. Tijdens kerkenraadsvergaderingen en ambtelijk werk: gewoon nette kleding.
(waar hebben we het eigenlijk over... :mosc )
ejvl

Bericht door ejvl »

Weet iemand waarom in enkele kerken de hoed nog gedragen wordt door ambtsdragers? Is dat een onderdeel van de ambtskleding, een gewoonte van vroeger dat de mannen met hoed/pet liepen, of een diepere betekenis?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In de GG zie je dat bij ouderlingen en diakenen nauwelijks meer. Behalve natuurlijk tegen de kou of de zon.
Bij predikanten loopt het dragen van een hoed ook terug.
In de GGiN en de OGG is een hoed voor ouderlingen redelijk gebruikelijk; voor diakenen minder.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

In de gemeente waar ik vandaan kom is dat nog steeds de (verplichte) gewoonte
DDD

Bericht door DDD »

Toch kwam er onlangs een student in de GG bij ons preken die een hoed bij zich had, of zelfs op zijn hoofd -ik heb het fenomeen niet zelf mogen aanschouwen. Het was zeker niet zo'n hip modelletje wat je tegenwoordig veel ziet (in de stad dan).
Plaats reactie