Wist je dat...

Mara

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik zie niet het verband tussen die twee. Tijdens het voorspel voor de collectezang kan er rustig een foto worden gemaakt zonder dat dat ergens een probleem geeft.
Het is in reformatorische kerken absoluut niet de gewoonte om een foto te maken, zelfs niet tijdens een huwelijksinzegening!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Dat bedoel ik. Er zijn mensen die van het idee alleen al van slag raken.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef:Dat bedoel ik. Er zijn mensen die van het idee alleen al van slag raken.
Toen mijn oudste zus trouwde was de fotograaf niet goed geïnstrueerd. Die was in de kerk vrolijk aan 't knippen tot de koster er een stokje voor stak. Maar de foto's die er genomen waren waren toch leuk.
Isala

Bericht door Isala »

Ik vind dat er een verschil zit tussen een fotograaf die een foto maakt in de kerk bij een huwelijksplechtigheid, en een dominee die een foto maakt van zichzelf op de kansel.
Het eerste valt bij mij in de categorie: liever niet, maar ik zou er niet door van slag raken.
Het tweede vind ik dan een grens over gaan.
DDD schreef:Dat bedoel ik. Er zijn mensen die van het idee alleen al van slag raken.
Hora est!
Mara

Bericht door Mara »

Isala schreef:Ik vind dat er een verschil zit tussen een fotograaf die een foto maakt in de kerk bij een huwelijksplechtigheid, en een dominee die een foto maakt van zichzelf op de kansel.
Het eerste valt bij mij in de categorie: liever niet, maar ik zou er niet door van slag raken.
Het tweede vind ik dan een grens over gaan.
Er zijn ook mensen die een rouwplechtigheid van een geliefde, gefilmd willen hebben, ook de dienst in de kerk!
Ga je daar later echt naar zitten kijken, vraag ik me dan af?
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het heel jammer dat ik geen film heb van bepaalde begrafenissen, inderdaad.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Enerzijds: ik snap het dat je van bepaalde diensten een opname wilt hebben. Maar anderzijds: wanneer kijk of luister je ze nou terug?

Onlangs hebben we de zolder opgeruimd. Dan kom je dozen vol cassettebandjes tegen. Je belijdenisdienst, je trouwdienst, de begrafenis van een van je ouders... Die bandjes gooi je niet weg, nee. Maar terugluisteren? Echt niet.

Dus - ja, waarom eigenlijk, dat gefotografeer en die opnames? Het vult planken en boekenkasten, maar verder?
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Wacht maar tot je tachtig bent. Overigens luister ik zo nu en dan wel dingen terug.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Dus - ja, waarom eigenlijk, dat gefotografeer en die opnames? Het vult planken en boekenkasten, maar verder?
En harddisks, niet te vergeten.
WimA

Bericht door WimA »

Hendrikus schreef:Dus - ja, waarom eigenlijk, dat gefotografeer en die opnames? Het vult planken en boekenkasten, maar verder?
Voor de promovendus over 60 jaar, die al dat materiaal graag wil verwerken in een dissertatie over de geschillen van toen. Het zou tenslotte zonde zijn als al die vetes van destijds zouden uitdoven. Al die moeite voor niets gedaan. En niets werkt zo goed als "geluidsopnamen" waarin - hoe kan het anders? - vaak wat ongenuanceerde opmerkingen voorkomen.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Wacht maar tot je tachtig bent. Overigens luister ik zo nu en dan wel dingen terug.
Juist niet.
Ik was altijd heel erg van het bewaren, ik bewaarde werkelijk alles. Onze zolder stond tot de nok met gevulde dozen met tastbare herinneringen.
Toen de oudste de deur uitging, nam hij zijn eigen dozen mee en ik kwam er later achter dat hij 80% van die dingen heeft weggegooid.
De rouwdienst en begrafenis van de mensen die mij lief en dierbaar zijn, zitten als herinneringen in mijn hoofd en hart.
Dat hoef ik niet terug te zien op een homevideo.
Nu ik wat ouder ben heb ik veel minder lust om iets te bewaren.
Je raakt steeds losser van bepaalde zaken.
Marco

Bericht door Marco »

En dan ben je getrouwd, kijk je later, als God dat gegeven heeft, met je kinderen, je trouwalbum nog eens in, en dan zie je allerhande foto's. Papa en mama in de trouwauto. Papa en mama op het gemeentehuis. Met opa en oma. Met oom en tante en... Mag er dan van de kerkdienst, een van de belangrijkste dingen die die dag gebeurd zijn, geen foto zijn?

Ik ben erg blij dat wij er wel foto's van hebben. Foto's van je trouwdag zijn een middel om die levend te herinneren, en daar hoort de kerk helemaal bij. En, mits goed geïnstrueerd, is een fotograaf niet storend in een eredienst. Liefst natuurlijk een fotograaf die vaker een kerk van de binnenkant ziet, natuurlijk.
Mara

Bericht door Mara »

Marco schreef:En dan ben je getrouwd, kijk je later, als God dat gegeven heeft, met je kinderen, je trouwalbum nog eens in, en dan zie je allerhande foto's. Papa en mama in de trouwauto. Papa en mama op het gemeentehuis. Met opa en oma. Met oom en tante en... Mag er dan van de kerkdienst, een van de belangrijkste dingen die die dag gebeurd zijn, geen foto zijn?

Ik ben erg blij dat wij er wel foto's van hebben. Foto's van je trouwdag zijn een middel om die levend te herinneren, en daar hoort de kerk helemaal bij. En, mits goed geïnstrueerd, is een fotograaf niet storend in een eredienst. Liefst natuurlijk een fotograaf die vaker een kerk van de binnenkant ziet, natuurlijk.
Ha ha onze fotograaf is de complete serie kwijtgeraakt.
Wij hebben alleen een serie studiofoto's, omdat het heel slecht weer was, konden we niet buiten.
Het ging niet over een trouwdag Marco, maar over de kerkdienst en een begrafenis.
Marco

Bericht door Marco »

Mara schreef:
Marco schreef:En dan ben je getrouwd, kijk je later, als God dat gegeven heeft, met je kinderen, je trouwalbum nog eens in, en dan zie je allerhande foto's. Papa en mama in de trouwauto. Papa en mama op het gemeentehuis. Met opa en oma. Met oom en tante en... Mag er dan van de kerkdienst, een van de belangrijkste dingen die die dag gebeurd zijn, geen foto zijn?

Wij hebben alleen een serie studiofoto's, omdat het heel slecht weer was, konden we niet buiten.
Het ging niet over een trouwdag Marco, maar over de kerkdienst en een begrafenis.
Ik reageerde (ook) op een paar berichtjes terug. Voor wat betreft begrafenissen: daar zou je nog weleens een transscript of samenvatting van willen hebben. Maar vaak ook niet: wat gezegd wordt is vooral dan van belang, voor mensen die op dat moment iemand moeten missen. Na verloop van tijd wordt dat gemis anders, en heb je normaal gesproken niet zoveel meer aan het gesprokene. Behalve voor mensen die echt niet aanwezig konden zijn op een begrafenis kan ik me daarom ook niet zoveel voorstellen bij het filmen daarvan.
Mara

Bericht door Mara »

Marco schreef:
Mara schreef:

Ik reageerde (ook) op een paar berichtjes terug. Voor wat betreft begrafenissen: daar zou je nog weleens een transscript of samenvatting van willen hebben. Maar vaak ook niet: wat gezegd wordt is vooral dan van belang, voor mensen die op dat moment iemand moeten missen. Na verloop van tijd wordt dat gemis anders, en heb je normaal gesproken niet zoveel meer aan het gesprokene. Behalve voor mensen die echt niet aanwezig konden zijn op een begrafenis kan ik me daarom ook niet zoveel voorstellen bij het filmen daarvan.
Heeft het niet met ouder te worden te maken, dat je steeds makkelijker los gaat/moet laten?
Anderzijds zie ik wel dat er heel veel en gemakkelijk fotootjes worden geschoten met het mobieltje, maar er gebeurt weinig mee, soms op FB gezet.
Als wij een foto maakten met de camera, liet je die afdrukken en plakte ze je in een fotoalbum, al dan niet voorzien van een tekst.
Plaats reactie