eilander schreef:refo schreef:TAF schreef:Ah die discussie weer;)
Achjah.. mijn voorkeur zou feitelijk zijn : orgel eruit, piano erin, soms geassiseerd door een harpist en/of fluitist.
(gedragen maar iets minder gezapig)
En sja ik als iemand die 4 jaar bariton-tuba heeft bespeeld vraag me ook wel eens af of de organist wel van bladmuziek kan lezen..
er staan toch echt kwart en halve noten, maar ik hoor hem alleen hele noten spelen;)

waarmee je dus de melodie zoals opgeschreven zelfs in deze oude berijming uit verband trekt;))
Maargoed, een bezoek aan een iets te overdreven "happy-clappy" dienst en je gaat spontaan zelf "prijst de Heer in luide Galmen (in hele noten en in B-mineur) zingen;)) ter compensatie..
dus je kunt ook te ver doorslaan de andere kant op;)
De GBS heeft een herzien Psalmboek uitgegeven, waarin de noten allemaal dezelfde lengte hebben.
Grappig. De GBS is nu juist weer bezig om de psalmboeken ook ritmisch uit te geven.
En TAF heeft blijkbaar nog nooit een niet-ritmisch koraalboek gezien. Die zijn er echt, hoor!
In mijn kerk zingt men slechts psalmen en de 10 gezangen (die niemand gezang of lied noemt.. maar bij de naam, zoals loflied van maria, en dergelijke

erg onhandig voor buitenstaanders ik zocht me zeker in het begin suf daardoor;))
Verder ken ik alleen Gezangen die ik bij andere kerken wel heb horen zingen.
Koralen heb ik nog NIMMER in een kerk horen zingen, wel speelden we ze bij de Christenlijke Muziekvereninging waar ik vroeger lid van was wel eens, en heb ik koren ze wel eens horen zingen.
Hymnes heb ik in het buitenland wel eens in een kerk horen zingen, in nederland nauwelijks enkele zijn wel vertaald als gezang.. maar het leeuwendeel niet.
Dus ik geef rustig toe.. ik heb in heel mijn leven nog maar 1 koralenboek gezien, en dat was melodisch (beetje saai harmonieorkest anders he)