Beroepingswerk [10]

Eveline de Pater

Re: Beroepingswerk [10]

Bericht door Eveline de Pater »

Tiberius schreef:
Eveline de Pater schreef:Beroepen te Hoogvliet-Spijkenisse (GG): Ds. W. Silfhout te Capelle aan de IJssel-Middelwatering

Bijzonder: 2 beroepen voor deze man, terwijl hij nauwelijks beroepen kreeg. Temeer bijzonder omdat enkele weken geleden er een artikel over hem en zijn weinige beroepen in het RD stond.
Zo bijzonder is dat niet...
Ik zou eerder zeggen: "Teminder bijzonder (...)".
Ik vond het bijzonder dat ds. Silfhout erkende niet zoveel spreekgaven te hebben. In dat opzicht vind ik het mooi om te zien dat het deze gemeenten niet om de spreekgaven te doen is...

Maar natuurlijk blijft beroepingswerk geestelijk werk en daarin is dit beroep inderdaad niet anders dan de andere!
Auto

Bericht door Auto »

Ik hoorde net het bericht dat ds P. Mulder het beroep naar Waarde aangenomen zou hebben. Is dat bericht waar?
claus

Bericht door claus »

De scriba van Waarde kan dit bericht, helaas, nog niet bevestigen.
refo

Bericht door refo »

Eveline de Pater schreef:
Tiberius schreef:
Eveline de Pater schreef:Beroepen te Hoogvliet-Spijkenisse (GG): Ds. W. Silfhout te Capelle aan de IJssel-Middelwatering

Bijzonder: 2 beroepen voor deze man, terwijl hij nauwelijks beroepen kreeg. Temeer bijzonder omdat enkele weken geleden er een artikel over hem en zijn weinige beroepen in het RD stond.
Zo bijzonder is dat niet...
Ik zou eerder zeggen: "Teminder bijzonder (...)".
Ik vond het bijzonder dat ds. Silfhout erkende niet zoveel spreekgaven te hebben. In dat opzicht vind ik het mooi om te zien dat het deze gemeenten niet om de spreekgaven te doen is...

Maar natuurlijk blijft beroepingswerk geestelijk werk en daarin is dit beroep inderdaad niet anders dan de andere!
Het beroepingswerk is mensenwerk. Daarom zijn er zoveel regeltjes omheen gemaakt. Als het alleen maar geestelijk was zou het allemaal heel anders gaan.
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:[q

Als het alleen maar geestelijk was zou het allemaal heel anders gaan.
Hoe dan?
refo

Bericht door refo »

claus schreef:De scriba van Waarde kan dit bericht, helaas, nog niet bevestigen.
Woon je in Krimpen of in Waarde?
refo

Bericht door refo »

Auto schreef:

Hoe dan?
Dan staat er onverwachts een dominee op de stoep.
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:
Auto schreef:

Hoe dan?
Dan staat er onverwachts een dominee op de stoep.
Noem je dat geestelijk? :bobo
refo

Bericht door refo »

Nee. Maar die ds zegt dan natuurlijk dat hij rechtstreeks van God gezonden is.
Ik dacht dat je dat wel begreep.

Aangezien iedereen dat wel kan zeggen is het beroepingswerk geïntroduceerd.
hervormde

Bericht door hervormde »

Misschien moeten we in het beroepingswerk en het roepen in het kerkenraadswerk overgaan tot het werpen van het lot.
ejvl

Bericht door ejvl »

Auto schreef:
Hoe dan?
In het verleden werd er een stuk minder beroepen.
Dan werd het alleen gedaan als iemand (kerkenraadslid of ander persoon) zeker wist dat er van Gods wege iemand geroepen moest worden en dat deze ook zou komen, als dit er niet was werd er geen beroep uitgebracht.
Natuurlijk speelt het menselijk gevoel dan ook een rol, maar het is wel een verschil.

Overigens zeg ik niet of dat goed is of dat het niet goed is hoe het heden ten dage gaat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Nee. Maar die ds zegt dan natuurlijk dat hij rechtstreeks van God gezonden is.
Ik dacht dat je dat wel begreep.

Aangezien iedereen dat wel kan zeggen is het beroepingswerk geïntroduceerd.
Dan wordt het opeens druk op de stoep, ja.

Maar nee, niet daarom is het beroepingswerk geïntroduceerd.
Voor een roeping zijn twee zaken nodig: de inwendige en uitwendige roeping. Inwendig, gewerkt door de Geest; en uitwendig, de stem van de gemeente in Gods voorzienigheid, eveneens geleid door de Geest.
Wanneer die twee zaken samen gaan, wordt het beroep aangenomen.
De roep van een gemeente moet altijd vooraf gaan, zowel voor het ambt van predikant, ouderling of diaken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

claus schreef:De scriba van Waarde kan dit bericht, helaas, nog niet bevestigen.
Nu mag hij het wel bevestigen.
claus

Bericht door claus »

Inderdaad. Helaas voor de gemeente Waarde, maar ds. P. Mulder heeft nog geen beslissing genomen inzake het pas uitgebrachte beroep van Waarde. Jammer dat degene die dit bericht op ons forum heeft gezet geen betrouwbare bron heeft vermeld. Daar moet je op afgaan, maar nooit op een los gerucht.
Auto

Bericht door Auto »

claus schreef:Inderdaad. Helaas voor de gemeente Waarde, maar ds. P. Mulder heeft nog geen beslissing genomen inzake het pas uitgebrachte beroep van Waarde. Jammer dat degene die dit bericht op ons forum heeft gezet geen betrouwbare bron heeft vermeld. Daar moet je op afgaan, maar nooit op een los gerucht.
Bah wat suggestief! Ik vroeg toch naar een bevestiging van een bericht. En jij geeft aan dat de scriba het niet kan bevestigen, dus ook niet ontkennen.
Gesloten