Jantje schreef:DDD schreef:Gisteren bedacht ik dat deze opvattingen grotendeels samenvallen met diegenen die ook bezwaar hebben tegen romans, film en theater. Dat zijn allemaal manieren om je in te leven in andermans gedachten, om je wereldbeeld te verbreden en om meer zicht te krijgen op de veelkleurigheid van de mensen om ons heen. Het lijkt wel of dat op zich al een gevaar is volgens sommigen. Maar dat zou een afzonderlijk draadje waard zijn.
Het ligt er aan natuurlijk, maar een goede detective of een mooie natuurfilm kan mij prima bekoorden hoor...!
Maar daardoor krijg je geen breder wereldbeeld. Het helpt je niet om je in andere mensen in te leven. Een goede roman neemt je mee in een ander mens, met andere gedachten, en daarmee ook andere mensen in zijn omgeving. Iedereen reageert - ik ook - vanuit zijn eigen, noodzakelijkerwijs beperkte, referentiekader.
Ik vind het op zijn zachtst gezegd opvallend dat juist die predikanten die romans zonde van de tijd vinden en een goed boek belangrijker, vaak weinig relativeringsvermogen en weinig mensenkennis hebben. Maar dit is mijn indruk, en die indruk is op geen enkele manier wetenschappelijk gevalideerd.