Maar ben er anderzijds niet voor om alles maar een kopie van ons (ouders) te laten zijn.Jongere schreef:Dat komt er alleen als er bekering plaatsvindt.Mara schreef:Op die leeftijd is : gij geheel anders er juist niet. Dat komt later.
En bekering kan plaatsvinden op je 12e en op je 80e. Als we maar nooit onze hoop gaan stellen op een uiterlijk weer voegen naar de regels. Want denk maar niet dat je dan geheel anders bent, dat begint van binnen.
Ik vind het niet goed om te doen alsof de puberteit een tijd is waarin dit soort dingen even niet aan de orde kunnen zijn (in die tijd zijn ze nu eenmaal zo), zodat we daarna weer verder gaan kijken. Ik ken namelijk ook pubers die wèl geheel anders zijn.
Op een bepaalde leeftijd moet je keuzes maken.
Wij hanteren zo'n beetje de algemene stelregel: tot en met basisschool is het echt verbieden, daarna wordt het langzamerhand begeleiden naar keuzes en de consequenties daarvan onder ogen te zien tot dat het moment komt dat er weinig of niks te verbieden is en je slechts af en toe je mening mag geven.
1 kind wilde naar een gratis muziekfestival met een paar vrienden, er was een stevig gesprek, maar hij ging toch.
Ik denk dan: we zijn er absoluut niet blij mee, maar we weten waar hij is.
Ook daarna wordt er nog over gesproken.
Ik deed zoiets stiekem.
En op dat festival ontmoette hij meerdere pubers, waarvan wij weten dat de ouders dit wellicht zouden verbieden zelfs.
Je kunt pubers of adoloscenten verbieden, maar dan ? Veel pubers doen het toch, stiekem of openlijk.
Je kunt als ouders begeleiden, maar hen niet in jouw straatje laten lopen.
Dat is ook niet gezond, kinderen gaan zich langzaam losmaken, al dan niet tot tevredenheid en vreugde van de ouders.