Pagina 134 van 146

Stichting Heartcry

Geplaatst: 23 okt 2015, 23:18
door Vagari
Hierna houd ik stop ik er mee maar nog één keer over wat de Bijbel zegt over de 'toeleidende weg' (die naam hebben ze er ook maar aangegeven).


Psalmen 32:6 / STV
6 ‭‭Hierom zal U ieder heilige‭¹²‭ aanbidden in vindenstijd;‭¹³‭ ja, in een overloop van grote‭¹⁴‭ wateren zullen zij hem niet aanraken.‭

Waarom?

Psalmen 32:5 / STV
5 ‭‭Mijn zonde maakte‭⁹‭ ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE; en Gij vergaaft‭¹⁰‭ de ongerechtigheid‭¹¹‭ mijner zonde. Sela.

En nog meer daarvoor:

Psalmen 32:1-4 / STV
1 ‭‭Een onderwijzing‭¹‭ van David. Welgelukzalig‭²‭ is hij, wiens overtreding vergeven,‭³‭ wiens zonde bedekt is.‭ 2 ‭‭Welgelukzalig is de mens, dien de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen‭⁴‭ bedrog is.‭ 3 ‭‭Toen ik zweeg,‭⁵‭ werden mijn beenderen verouderd, in mijn brullen den gansen dag.‭ 4 ‭‭Want Uw hand‭⁶‭ was dag en nacht zwaar op mij; mijn sap‭⁷‭ werd veranderd in zomerdroogten. Sela.‭⁸‭‭

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 24 okt 2015, 08:40
door Gian
Luther schreef:
Gian schreef:Ik gebruik hetzelfde kader wat iemand adv Jes. 1 aanhaalde, nl bekering. Dat was onder de oude bedeling een kwestie van het vlees.
Hier schrik ik toch van. Nee, dat was niet een kwestie van het vlees, ook niet onder het oude verbond. "Scheurt uw hart en niet uw klederen zeiden de OT-profeten al!
Daarom klopt je gevolgtrekking wat mij betreft ook niet:
Gian schreef:Juist omdat het vlees geen nut deed en doet is er een nieuwe bediening, nl die van genade.
De bediening van de genade was er ook onder het oude verbond al. De hele offerdienst wees op niets anders, de boodschap van de profeten was geen andere!
Gian schreef:Natuurlijk doet het vlees ook nu geen nut, daarom is er juist die genade bewezen. Dat zijn helemaal geen vreemde kaders maar juist de hoofdlijnen van de bijbelse bedieningen. Natuurlijk, onder de oude bediening was er ook genade door geloof (in hope), en natuurlijk hebben we nu nog steeds met vlees van doen. Alleen leven we nu niet in hoop, maar weten we zeker dat we door het geloof gered zijn.
Het onderscheid dat je nu maakt tussen hoop en zeker weten vind ik zo niet in mijn Bijbel terug. Ja, Abraham is op hope zalig geworden, maar dat was een zeker weten! Zie het licht dat Paulus ons daarover verschaft in Hebreeën 11: 1 en 8-13. En omgekeerd is het ook waar: Als wij zalig worden, worden we nog steeds in hope zalig. Zie 1 Petrus.
Gian schreef:Dat is geen knip, dat is mi gezond onderscheid. En ja, in bepaalde zin staan het oude en het nieuwe verbond haaks op elkaar.
Er is inderdaad onderscheid. Wij mogen de dingen helderder zien dan onder het oude verbond. Toen verwachtte men de komst van de Messias, wij staan daarachter. Maar het is wezenlijk geen ander verbond, daarom staan die beide bedelingen ook niet haaks op elkaar, maar vormen ze bedelingen van dat ene verbond.
Gian schreef:Het verbond onder Mozes is een demonstratie van God dat er uit de mens niets goed kan komen. Daarom is er een oplossing bedacht. Waarom zijn we dan nog zo druk met de wet en het vlees?
Het verbond der genade dat reeds in het paradijs geopenbaard wordt, is inderdaad een demonstratie dat het niet meer vanuit de mens kan komen, dat was ook de boodschap van het verbond ten tijde van Mozes, maar ook na Pinksteren. Maar de wet blijft eeuwig geldig, en met het vlees hebben we in deze aardse bedeling te doen tot de laatste doodssnik. Maar het Lam overwint, dat was onder het OT zo, en dat is anno 2015 zo.

(Ik heb geen idee of je weleens bij HeartCry komt, maar zoals jij de dingen verwoordt, laat je precies zien hoe er binnen HeartCry gedacht en getheologiseerd wordt. Niet persoonlijk bedoeld, maar - en dat leen ik even van ds. Kersten uit een ander verband - ik vind het een verbondontzenuwende leer, die kan leiden tot een heiligmakingsgeloof zonder rechtvaardiging van Gods kant.)
Nee, ik kom nooit bij heartcry. Verder ben je een standvastig verdediger van de gereformeerde theorie. Daarom is een discussie nutteloos. Ik begrijp precies wat je bedoeld, maar ben het er niet mee eens omdat ik met veel te veel problemen blijf zitten. Die problemen worden in de gereformeerde theologie stelselmatig genegeerd. Voor jou het laatste woord.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 24 okt 2015, 09:00
door ZWP
Gian schreef: Nee, ik kom nooit bij heartcry. Verder ben je een standvastig verdediger van de gereformeerde theorie. Daarom is een discussie nutteloos. Ik begrijp precies wat je bedoeld, maar ben het er niet mee eens omdat ik met veel te veel problemen blijf zitten. Die problemen worden in de gereformeerde theologie stelselmatig genegeerd. Voor jou het laatste woord.
Toch zou ik graag die 'problemen' willen horen dan. In een ander topic wellicht, dit heeft niets met HC te maken.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 24 okt 2015, 10:04
door Bloempje28
Isala schreef:
RefoCalvinist schreef:Wel dat er enige kennis aan moet zijn, maar dat is wat anders. Lees de eerste paar zondagen van de Heidelberger maar.
Bij elk kind van God is er zondekennis. De vraag is alleen: Is het begin van de bekering altijd zondekennis of leert hij later/gaandeweg zijn zonden meer en meer kennen?
Ik zag een keer een artikel van een predikant, waar met grote woorden boven stond:
"Eerst de wet en dan het Evangelie!"
Dan denk ik: zo stond dat niet in de opdracht die de discipelen van de Heere Jezus mee kregen bij hun uitzending.
Zij moeten het Evangelie verkondigen, en daarbij ook vergeving van zonden, aan de gehele wereld!

Wat betreft de Heidelberger:
Ja, de Heere leert een mens zijn zonden zien als hij steeds maar weer tekort komt, omdat hij niet anders kan. Zo is hij van nature. Zijn natuur is verdorven. Dit moet geleerd worden anders zal de zondaar nooit tot Chirstus de toevlucht nemen. Maar wanneer én hoe het geleerd wordt is Gods eigen zaak. Omdat zijn natuur verdorven is zal hij zijn hele leven elke keer bij Christus moeten komen om zijn zonden te belijden en toevlucht te nemen tot Zijn vergoten bloed. Maar een kind van God heeft een daarnaast ook een nieuwe natuur gekregen, dat er naar verlangt tegen de zonde te strijden en te leven tot Gods eer. Als dat laatste er niet is, is dat ook een kwalijke zaak.
Ellende/verlossing/dankbaarheid is niet strikt gescheiden, maar zal het hele leven door geleerd worden.
Als één zondag in de HC dat wel duidelijk maakt, dan is dat zondag 1!
Bedankt voor deze mooie aanvulling, Isala! Ik zeg ook niet dat er geen kennis van zonden is, ik zeg zelfs dat het bij alle christenen die de Heere liefhebben voorkomt, maar niet dat God altijd eerst de zondekennis werkt. Hij is vrij om het op Zijn manier te doen.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 24 okt 2015, 10:49
door Marco
RefoCalvinist schreef:Omdat je het zo aardig vroeg (niet direct, maar indirect) @Marco zal ik op je reageren :).

1. Hoe maak ik volgens jou een onderscheid tussen de man en tussen de demonen die hem bezeten hadden? Dat is voor mij nu even niet helder hoe je het bedoeld.
2. Zowel in Markus 5 als in Lukas 8 antwoord de man op de vraag van de Heere Jezus. Althans zo kunnen wij dat lezen. De Heere Jezus vraagt niets aan de demonen. Hij vraagt juist aan die man "Welke is uw naam?". En die antwoord 'Legio'. In Markus 5 lijkt het alsof één van de demonen antwoord. Maar in Lukas 8 staat het juist ter verduidelijking erachter dat hij met veel demonen bezet was. Dus ik vraag mij af of je dan mag zeggen dat het afkomstig is van de duivelen. Want zo duidelijk ligt dat niet.
Wat betreft de ongerechtigheden gaat het mij niet specifiek om de duivelen. Wellicht is dat zo overgekomen, maar ik doelde meer op de naam Legio. Duizenden. En al die duivelen hadden bezit van hem genomen. En als duivelen bezit van je nemen, nemen ze toch ook ongerechtigheden met zich mee? Dus ik denk dat er in de naam Legio een diepere laag ligt, dan alleen demonen. Dat deze man uit Gardera dus ook kennis had aan zijn ongerechtigheid. Ervan uitgaande (wat ik doe en wellicht is dat al duidelijk) dat de man zelf antwoord gaf en niet de duivelen (zoals jij bedoeld).
3. Nee niet de ongerechtigheden van de man deden Jezus naar de overzijde van de rivier gaan. Daarin ben ik het met je eens. Maar waarom dan wel? In mijn optiek vanwege het feit dat deze man een uitverkoren vat was. Jezus ging naar het land van Gardera om hem toe te brengen.

Laten we even concentreren op dit Bijbelgedeelte. En als je daar de behoefte toe voelt om ook over de andere voorbeelden door te spreken een nieuw topic te openen of daar later aandacht aan te besteden. Zowieso is het wellicht verstandig @moderators om deze discussie elders verder te voeren i.v.m. het off-topic zijn?

Een toeleidende weg erbij verzinnen? Doen we dat dan? Dat is dus nog maar de vraag :huhu
Even kort, omdat het inderdaad off-topic is, maar ook omdat ik er eigenlijk geen tijd voor heb..
1. Je maakt een vrij scherp onderscheid wie er antwoordt: de man of de demonen. Ik denk dat je daarin niet zo scherp kan zijn. Of het moet al zijn dat de man eigenlijk niet zelf kán antwoorden.
2. Als de man antwoord geeft, kan zijn naam niet 'Legio' zijn. Hij is niet met legio, dat zijn zijn demonen. Maar zelfs als je wel er vanuit gaat dat de man zelf antwoord geeft, zie ik nog niet dat de man kennis heeft van zijn ongerechtigheid. Wellicht wel van zijn ellende, maar ik zie geen aanleiding in deze tekst om te denken aan zijn ongerechtigheid. Wij protestanten denken bij ellende al snel aan ongerechtigheid, maar deze man, vermoedelijk geen Israëliet (afkomstig uit het land van de Gadarenen), zal dat echt niet zomaar bedacht hebben. De diepere laag die je hier meent te zien is, denk ik, meer een gevolg van je protestantse of reformatorische denkraam dan van het schriftgedeelte. Waarmee niet bij voorbaat gezegd is dat kennis van zonde niet belangrijk is, maar wel dat deze tekst geen aanleiding biedt om uitspraken te doen over toeleiding naar Jezus.
3. Mee eens. Jezus ging naar deze man omdat Hij hem erbij wilde hebben (en om zijn volksgenoten en ons (!) een les te leren).
4. (beetje flauw om door te nummeren maar ik kan het niet laten): In het directe vervolg lezen we meer over geloof en behoud. Niets over een weg naar dat geloof toe, wel dat het geloof het verschil maakt.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 24 okt 2015, 10:52
door Jongere
ZWP schreef:
Gian schreef: Nee, ik kom nooit bij heartcry. Verder ben je een standvastig verdediger van de gereformeerde theorie. Daarom is een discussie nutteloos. Ik begrijp precies wat je bedoeld, maar ben het er niet mee eens omdat ik met veel te veel problemen blijf zitten. Die problemen worden in de gereformeerde theologie stelselmatig genegeerd. Voor jou het laatste woord.
Toch zou ik graag die 'problemen' willen horen dan. In een ander topic wellicht, dit heeft niets met HC te maken.
Dat zou een boeiende discussie zijn. Maar dan moet Gian wel eerst zijn avatar weer verwijderen... Ik heb namelijk zelden zoveel theologie bij elkaar gezien als in zijn laatste paar postings. Goed, het is geen gereformeerde theologie - maar evengoed theologie. ;)

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 26 okt 2015, 16:27
door helma
Curatorium schreef:Staat zeker los van elkaar.
De enige overeenkomsten zijn dat men beide avonden voor jongeren organiseert en beiden de gevestigde kerken bekritiseert.

JijDaar onderschrijft de 3 formulieren van enigheid. HeartCry doet dat niet.
JijDaar heeft vaak gewoon HHK, PKN en CGK predikanten die komen spreken, waardoor het meestal (!) reformatorisch is te noemen. Van HeartCry kan je dat niet zeggen. Die trekken reformatorische jongvolwassenen aan, maar brengen vervolgens een andere leer.
Bekijk even de agenda en zie de sprekers van Jijdaar, ik kan Jijdaar niet echt Reformatorisch meer noemen.
En dat is tegelijk het 'kwalijke'; men richt zich op de Reformatorische jeugd; maar nogal wat sprekers (en in elk geval veel mensen die in de nazorg de vragen beantwoorden van de jongeren) hebben het Reformatorisch gedachtegoed niet (meer).

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 26 okt 2015, 16:52
door Curatorium
Offtopic, over de JijDaar sprekers, ik zie daar voluit reformatorische dominees tussenstaan (Paul & van den Brink). Maar ook iemand als A. de Rover, iemand die spreekt bij Navigatorverenigingen en zichzelf afzet van reformatorische denkbeelden. Andries Knevel ontkent het creationisme zoals we weten. Jammer. Verder zie ik vaste sprekers van HeartCry weer bij JijDaar, dus blijkbaar zijn deze twee organisators van jongerenavonden naar elkaar toe aan het groeien. Zeker: JijDaar wordt minder reformatorisch. Toch zie je bij JijDaar nog refo predikanten en bijv. een LCJ werker. Dat zie je bij HeartCry niet. Daarom verwoorde ik het zo in mijn vorige post: meestal (!) reformatorisch.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 26 okt 2015, 19:03
door Luther
helma schreef:
Curatorium schreef:Staat zeker los van elkaar.
De enige overeenkomsten zijn dat men beide avonden voor jongeren organiseert en beiden de gevestigde kerken bekritiseert.

JijDaar onderschrijft de 3 formulieren van enigheid. HeartCry doet dat niet.
JijDaar heeft vaak gewoon HHK, PKN en CGK predikanten die komen spreken, waardoor het meestal (!) reformatorisch is te noemen. Van HeartCry kan je dat niet zeggen. Die trekken reformatorische jongvolwassenen aan, maar brengen vervolgens een andere leer.
Bekijk even de agenda en zie de sprekers van Jijdaar, ik kan Jijdaar niet echt Reformatorisch meer noemen.
En dat is tegelijk het 'kwalijke'; men richt zich op de Reformatorische jeugd; maar nogal wat sprekers (en in elk geval veel mensen die in de nazorg de vragen beantwoorden van de jongeren) hebben het Reformatorisch gedachtegoed niet (meer).
Misschien kunnen we een reformatorische variant oprichten met de naam 'Gij daar'! :OO3

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 okt 2015, 19:21
door samanthi
Misschien kunnen we een reformatorische variant oprichten met de naam 'Gij daar'! :OO3
:haha :haha :haha

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 okt 2015, 19:29
door henriët
Luther schreef:
helma schreef:
Curatorium schreef:Staat zeker los van elkaar.
De enige overeenkomsten zijn dat men beide avonden voor jongeren organiseert en beiden de gevestigde kerken bekritiseert.

JijDaar onderschrijft de 3 formulieren van enigheid. HeartCry doet dat niet.
JijDaar heeft vaak gewoon HHK, PKN en CGK predikanten die komen spreken, waardoor het meestal (!) reformatorisch is te noemen. Van HeartCry kan je dat niet zeggen. Die trekken reformatorische jongvolwassenen aan, maar brengen vervolgens een andere leer.
Bekijk even de agenda en zie de sprekers van Jijdaar, ik kan Jijdaar niet echt Reformatorisch meer noemen.
En dat is tegelijk het 'kwalijke'; men richt zich op de Reformatorische jeugd; maar nogal wat sprekers (en in elk geval veel mensen die in de nazorg de vragen beantwoorden van de jongeren) hebben het Reformatorisch gedachtegoed niet (meer).
Misschien kunnen we een reformatorische variant oprichten met de naam 'Gij daar'! :OO3
Dat snap ik niet. Ik meen in een posting van je gelezen te hebben, dat je de plaatselijke kerken juist zelf actief wilt laten zijn ri de jeugd, dan is er een refo variant niet nodig. Maar dient elke gemeente activiteiten voor hun jeugd te organiseren...

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 okt 2015, 20:42
door Luther
henriët schreef:
Luther schreef:Misschien kunnen we een reformatorische variant oprichten met de naam 'Gij daar'! :OO3
Dat snap ik niet. Ik meen in een posting van je gelezen te hebben, dat je de plaatselijke kerken juist zelf actief wilt laten zijn ri de jeugd, dan is er een refo variant niet nodig. Maar dient elke gemeente activiteiten voor hun jeugd te organiseren...
Dat laatste zeker. Verder ben ik niet tegen interkerkelijke jongerenbijeenkomsten, maar niet in plaats van de eigen erediensten op zondag.
Vroeger had je de SRB met een interkerkelijke raad van toezicht. Dat functioneerde prima. Waarom dat ter ziele is gegaan, weet ik niet.

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 okt 2015, 20:54
door henriët
Luther schreef:
henriët schreef:
Luther schreef:Misschien kunnen we een reformatorische variant oprichten met de naam 'Gij daar'! :OO3
Dat snap ik niet. Ik meen in een posting van je gelezen te hebben, dat je de plaatselijke kerken juist zelf actief wilt laten zijn ri de jeugd, dan is er een refo variant niet nodig. Maar dient elke gemeente activiteiten voor hun jeugd te organiseren...
Dat laatste zeker. Verder ben ik niet tegen interkerkelijke jongerenbijeenkomsten, maar niet in plaats van de eigen erediensten op zondag.
Vroeger had je de SRB met een interkerkelijke raad van toezicht. Dat functioneerde prima. Waarom dat ter ziele is gegaan, weet ik niet.
Ah ja, SRB, daar zeg je wat... mooie herinneringen..

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 okt 2015, 20:56
door henriët
henriët schreef:
Luther schreef:
henriët schreef:
Luther schreef:Misschien kunnen we een reformatorische variant oprichten met de naam 'Gij daar'! :OO3
Dat snap ik niet. Ik meen in een posting van je gelezen te hebben, dat je de plaatselijke kerken juist zelf actief wilt laten zijn ri de jeugd, dan is er een refo variant niet nodig. Maar dient elke gemeente activiteiten voor hun jeugd te organiseren...
Dat laatste zeker. Verder ben ik niet tegen interkerkelijke jongerenbijeenkomsten, maar niet in plaats van de eigen erediensten op zondag.
Vroeger had je de SRB met een interkerkelijke raad van toezicht. Dat functioneerde prima. Waarom dat ter ziele is gegaan, weet ik niet.
Ah ja, SRB, daar zeg je wat... mooie herinneringen..
'Ergens' moet ik er nog bandjes van hebben..

Re: Stichting Heartcry

Geplaatst: 27 okt 2015, 21:01
door Luther
henriët schreef:
Luther schreef:Vroeger had je de SRB met een interkerkelijke raad van toezicht. Dat functioneerde prima. Waarom dat ter ziele is gegaan, weet ik niet.
Ah ja, SRB, daar zeg je wat... mooie herinneringen..
Ik was nog te jong voor SRB...:)