Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Ambtenaar

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Wat schokkend is, is dat een dominee openlijk ingaat tegen het besluit van de synode, zoals ik net in de richting van DDD zei.
Het gaat mij erom dat @Bezorgd een link naar een video plaatst, met daarbij de uitroep dat het ongekend is. Dat vind ik nogal vreemd, geef dan aan wat in de video je ongekend vindt.

En wat zei de predikant dan precies, wat tegen de synode ingaat? Toen hij briefjes begon voor te lezen, ben ik afgehaakt.
Mistig

Bericht door Mistig »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Wat schokkend is, is dat een dominee openlijk ingaat tegen het besluit van de synode, zoals ik net in de richting van DDD zei.
Het gaat mij erom dat @Bezorgd een link naar een video plaatst, met daarbij de uitroep dat het ongekend is. Dat vind ik nogal vreemd, geef dan aan wat in de video je ongekend vindt.

En wat zei de predikant dan precies, wat tegen de synode ingaat? Toen hij briefjes begon voor te lezen, ben ik afgehaakt.
Hij heeft het zo ingesteld dat de video direct begint bij het punt wat @Bezorgd denk ik probeert te maken. En dat stukje duurt niet lang.
Ik schrik er ook van, eerlijk gezegd. Is dit CGK?

Overigens is het een regenboogdienst. Het begin van de preek zegt ook al genoeg.
"Zo'n verbintenis kun je niet afdoen als ontoelaatbaar; die is puur." zegt de predikant.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:

Dat 'LHBTI-mensen' die een duurzame relatie hebben, welkom zijn aan het Heilig Avondmaal.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Dat 'LHBTI-mensen' die een duurzame relatie hebben, welkom zijn aan het Heilig Avondmaal.
Deze uitspraak ligt toch geheel in lijn met eerdere publicaties van zijn hand? Ik ervaar het daarom niet als schokkend. Of het een standpunt is dat je kunt verenigen met de Bijbel is een heel andere vraag, wat mij betreft.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Dat 'LHBTI-mensen' die een duurzame relatie hebben, welkom zijn aan het Heilig Avondmaal.
Deze uitspraak ligt toch geheel in lijn met eerdere publicaties van zijn hand? Ik ervaar het daarom niet als schokkend. Of het een standpunt is dat je kunt verenigen met de Bijbel is een heel andere vraag, wat mij betreft.
Vind je het een standpunt dat je kunt verenigen met de Bijbel?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Maar dat een predikant zo uitdrukkelijk ingaat tegen een uitspraak van de eigen synode, dat vind ik heel kwalijk. Het lijkt erop alsof je daar omheen draait.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inderdaad. Ik hoop dat @Ambtenaar expliciet deze uitspraken afwijst.
Mara

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef:Dit ook: https://youtu.be/DxXLEA6zT7Q?t=1171
Het is werkelijk ongekend.
Volg jij de briefwisseling op CIP niet?
Tussen ds. van Reenen en de domineesvrouw die man werd.
Dat gebeurt dus al.
De CGK is voor een groot gedeelte ziek.
Als bij een mens het onderbeen langzaam blauw en dan zwart kleurt, zegt de arts: er is alleen maar kans op genezing als we het been er af halen.
Ik denk dat het zover nu bij onze kerken is. Afhouwen dat deel wat regelrecht tegen alle afspraken, maar bovenal tegen de Bijbel ingaat.
Het gaat niet om mensen die worstelen met deze problematiek uit de kerk te weren. Integendeel!.
Maar er is iets in werking gezet dat niet meer gestopt kan worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Maar dat een predikant zo uitdrukkelijk ingaat tegen een uitspraak van de eigen synode, dat vind ik heel kwalijk. Het lijkt erop alsof je daar omheen draait.
Ik heb geen enkele moeite met het feit dat een predikant een uitspraak van een synode negeert. Het gaat mijns inziens om de inhoud van zijn boodschap en of die in lijn is met de Bijbel. Vooralsnog lijkt me dat er discrepantie is tussen wat Loonstra zegt en wat in de Bijbel staat.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Maar dat een predikant zo uitdrukkelijk ingaat tegen een uitspraak van de eigen synode, dat vind ik heel kwalijk. Het lijkt erop alsof je daar omheen draait.
Ik heb geen enkele moeite met het feit dat een predikant een uitspraak van een synode negeert. Het gaat mijns inziens om de inhoud van zijn boodschap en of die in lijn is met de Bijbel. Vooralsnog lijkt me dat er discrepantie is tussen wat Loonstra zegt en wat in de Bijbel staat.
Mooie, ambtelijke/politieke uitspraak je laatste zin Ambtenaar.
DDD

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/946993-beslui ... erkverband

Maarten Stolk schrijft dat de CGK het basisprincipe van gezamenlijke afspraken waaraan iedereen zich houdt, zou verlaten als de afspraak wordt dat iedereen het zelf mag weten.

Ik heb geen idee waarom hij dat schrijft, maar het klinkt mij onlogisch in de oren.

Als je afspreekt dat je wel of niet het Liedboek mag gebruiken, dan is dát de afspraak. Als je afspreekt dat je als kerk vrij bent om wel of geen zusters van de gemeente in de ambten toe te laten, dan is dat óók de afspraak.

Het probleem is nu juist, dat niet alle gemeenten zich in de afspraken herkennen en een deel daarvan houdt zich er niet aan. Maar dat geeft geen reden voor de conclusie van dit artikel.
Een andere optie is dat plaatselijke kerken zelf hun visie op vrouwelijke ambtsdragers of homoseksualiteit mogen bepalen én daarnaar handelen. Daarmee zouden de CGK het basisprincipe van het kerkverband, waarin gemeenten zich aan elkaar verbonden hebben en dat iedereen zich houdt aan wat gezamenlijk besloten wordt, loslaten.
Ik ben benieuwd of dit citaat de papieren krant haalt.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Zou hij niet bedoelen dat Zwolle nu tegen de afspraken ingaat en daarmee zijn zin doordrijft, waarna de synode het ‘om de lieve vrede wil’ maar toelaat als keus per gemeente?

Het staat er wel krom ja.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Dat gebeurt dus al.
Als bij een mens het onderbeen langzaam blauw en dan zwart kleurt, zegt de arts: er is alleen maar kans op genezing als we het been er af halen.
Ik denk dat het zover nu bij onze kerken is. Afhouwen dat deel wat regelrecht tegen alle afspraken, maar bovenal tegen de Bijbel ingaat.
Het gaat niet om mensen die worstelen met deze problematiek uit de kerk te weren. Integendeel!.
Je kunt je bijna niet voorstellen dat dit de kerken van mensen als prof. Wisse, ds. F. Bakker, ds. M. Baan, ds. N. de Jong....
Hier nog een echt Christelijk Gereformeerde prediker, wie heeft hen nog gekend?
https://www.youtube.com/watch?v=CoPzIxBNlCc
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
Dat gebeurt dus al.
Je kunt je bijna niet voorstellen dat dit de kerken van mensen als prof. Wisse, ds. F. Bakker, ds. M. Baan, ds. N. de Jong....
Ook nu zijn er nog gemeenten, predikanten en kerkenraden die volkomen in de lijn van de door jou genoemde predikanten willen staan en ook zo preken. Dit deel van de CGK heeft bijzonder ons gebed nodig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef: Ook nu zijn er nog gemeenten, predikanten en kerkenraden die volkomen in de lijn van de door jou genoemde predikanten willen staan en ook zo preken. Dit deel van de CGK heeft bijzonder ons gebed nodig.
In die andere gemeentes zitten - of misschien moet je wel bijna gaan zeggen, zaten - voorbidders. Mensen die trouw blijven tot het aller-allerlaatste, als anderen allang de brui er aan hebben gegeven.
Het is vaak nog wachten tot de laatste druppel.
Ik sprak een oude mevrouw die nu het besluit heeft genomen, zij is 77! En heeft zich aangesloten bij de HHK, in een ander dorp.
Ze vindt het heel erg omdat ze toch bang is geen echte aansluiting meer te vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie