Er zitten veel haken en ogen aan jouw betoogNarcis schreef: ↑29 mei 2025, 16:04 Wat mij aan het denken zet, is het tanende gezag binnen onze gezindte. Zou het gerust een gezagscrisis noemen.
Je ziet het op alle terreinen. Wat kinderen allemaal tegen hun leerkracht durven zeggen, SGP vrouwen die vertrekken als ze hun zin niet krijgen, CGK kerken die synodebesluiten negeren, wat de dominee zegt wordt in twijfel getrokken, GBS en GG curatorium worden verguisd.
Ik vind het kille tekenen van de tijd.
1. Juist goed dat kinderen tegen leerkracht zich durven uiten. Dat hoort bij openheid.
2. SGP vrouwen die vertrekken zal maar een klein gedeelte zijn. Ik hoorde dat mensen bang waren dat het rechtse deel van SGP anders de partij zouden verlaten, dat deel is dus dwingend en respecteert eigenlijk geen nee. Is die houding dan niet gezagsondermijnend?
3. CGK kerken die synode besluiten niet accepteren is niet bijzonder. Hoeveel kerkschuringen zijn er al wel niet geweest? Dus dat is niet bijzonder. Ook juist rechtse kant accepteert soms niet het besluit van synode.
4. Dat dominees in twijfel getrokken worden gebeurt heel veel inderdaad. Je ziet heel vaak dat ze dominees te licht vinden en twijfelen aan hun roeping. Maar dat volgens mij ook van alle tijden.
5. GBS en curatorium worden niet verguisd, maar kritisch bekeken. GBS verguisd HSV lezers door te oordelen. Het curatorium laat mensen niet toe, logisch dat daar kritisch naar gekeken wordt.
Ik vind jouw reactie juist van kilheid tonen. Je neemt de andere partij in feite niet serieus.