Waar denk je op dit moment aan? [4]

De Rijssenaar

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door De Rijssenaar »

Narcis schreef: 29 mei 2025, 16:04 Wat mij aan het denken zet, is het tanende gezag binnen onze gezindte. Zou het gerust een gezagscrisis noemen.
Je ziet het op alle terreinen. Wat kinderen allemaal tegen hun leerkracht durven zeggen, SGP vrouwen die vertrekken als ze hun zin niet krijgen, CGK kerken die synodebesluiten negeren, wat de dominee zegt wordt in twijfel getrokken, GBS en GG curatorium worden verguisd.
Ik vind het kille tekenen van de tijd.
Er zitten veel haken en ogen aan jouw betoog

1. Juist goed dat kinderen tegen leerkracht zich durven uiten. Dat hoort bij openheid.
2. SGP vrouwen die vertrekken zal maar een klein gedeelte zijn. Ik hoorde dat mensen bang waren dat het rechtse deel van SGP anders de partij zouden verlaten, dat deel is dus dwingend en respecteert eigenlijk geen nee. Is die houding dan niet gezagsondermijnend?
3. CGK kerken die synode besluiten niet accepteren is niet bijzonder. Hoeveel kerkschuringen zijn er al wel niet geweest? Dus dat is niet bijzonder. Ook juist rechtse kant accepteert soms niet het besluit van synode.
4. Dat dominees in twijfel getrokken worden gebeurt heel veel inderdaad. Je ziet heel vaak dat ze dominees te licht vinden en twijfelen aan hun roeping. Maar dat volgens mij ook van alle tijden.
5. GBS en curatorium worden niet verguisd, maar kritisch bekeken. GBS verguisd HSV lezers door te oordelen. Het curatorium laat mensen niet toe, logisch dat daar kritisch naar gekeken wordt.

Ik vind jouw reactie juist van kilheid tonen. Je neemt de andere partij in feite niet serieus.
parsifal

Bericht door parsifal »

De ondergang van het Romeinse rijk, vandaag 572 jaar geleden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ik vrees dat je daarbij toch een duizendjarig oorlogsrijk over het hoofd ziet.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

De Rijssenaar schreef: 29 mei 2025, 19:13 Ook juist rechtse kant accepteert soms niet het besluit van synode.
Heb je daarvan een voorbeeld ?
De Rijssenaar

J de Groot schreef: 29 mei 2025, 20:17
De Rijssenaar schreef: 29 mei 2025, 19:13 Ook juist rechtse kant accepteert soms niet het besluit van synode.
Nou, volgens mij is de GGiN bijvoorbeeld van de GG gescheurd Weet niet precies hoe het gegaan is, maar weet wel dat ze uit GG zijn gestapt. Dat zou volgens Narcis gezagsondermijdend zijn.. Tis maar net hoe je er naar kijkt denk ik dan
J de Groot

De Rijssenaar schreef: 29 mei 2025, 20:22
Nou, volgens mij is de GGiN bijvoorbeeld van de GG gescheurd Weet niet precies hoe het gegaan is, maar weet wel dat ze uit GG zijn gestapt. Dat zou volgens Narcis gezagsondermijdend zijn.. Tis maar net hoe je er naar kijkt denk ik dan
Het ging nu over de CGK , dus niet over andere kerkverbanden
-DIA-

Bericht door -DIA- »

J de Groot schreef: 29 mei 2025, 20:25
Toch is er kerkbreed wel heel wat gaande in de ooit reformatorische kerken. Heel wat!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Narcis

Bericht door Narcis »

Ik heb gezegd dat de CGK synodebesluiten negeert. Toch vrouwen in het ambt bevestigd. Dat is gezagsondermijning. Je bent in je antwoorden wel erg op dreef tegen de rechterflank, eerlijk gezegd.
Wat ik probeerde te zeggen is dat ik een overkoepelend probleem zie: gezagsondermijning danwel misbruik van gezag. Was zeker niet mijn bedoeling kil over te komen.
De Rijssenaar

J de Groot schreef: 29 mei 2025, 20:25
Ja, maar Narcis klaagde in het algemeen en noemde CGK als voorbeeld.

Mijn punt is: tis maar net op je naar de feiten kijkt. Waar de één zal zeggen dat het gezagsondermijdend is, zal de andere zeggen dat hij opkomt voor de waarheid. Want je zou anders ook kunnen zeggen dat alle protestanten terug moeten naar de paus, want dat zou je ook als gezagsondermijdend gedrag kunnen zien. Ik denk dat heel dit forum dat niet als gezagsondermijdend ziet. Maar in Rome dachten ze daar waarschijnlijk anders over.
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt mij voor geen enkele twijfel vatbaar dat de Reformatie een belangrijke ondermijning was van het Rooms-Katholieke kerkelijk gezag.

Het ondermijnen van gezag is op zichzelf niet altijd verkeerd, het ligt er maar aan of dat gezag deugt. Hoewel Paulus ook oproept om de overheden gehoorzaam te zijn die niet deugen.
parsifal

Bericht door parsifal »

DDD schreef: 29 mei 2025, 20:07 Ik vrees dat je daarbij toch een duizendjarig oorlogsrijk over het hoofd ziet.
Nee hoor, vooral veel interesse in het Byzantijnse rijk, dat is het Romeinse rijk dat gewoon doorging na de vijfde eeuw.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Rido91

Bericht door Rido91 »

Narcis schreef: 29 mei 2025, 16:04 Wat mij aan het denken zet, is het tanende gezag binnen onze gezindte. Zou het gerust een gezagscrisis noemen.
Je ziet het op alle terreinen. Wat kinderen allemaal tegen hun leerkracht durven zeggen, SGP vrouwen die vertrekken als ze hun zin niet krijgen, CGK kerken die synodebesluiten negeren, wat de dominee zegt wordt in twijfel getrokken, GBS en GG curatorium worden verguisd.
Ik vind het kille tekenen van de tijd.
SGP vrouwen die vertrekken vind ik geen teken van tanend gezag en je laatste 3 punten ook niet. Dat er hier en daar wat vraagtekens worden gezet bij huisjes die vroeger heilig bleken te zijn geeft juist aan dat er een enorme interesse is onder de jongere generatie voor geloofszaken (en ook mede ook door een hoger opleidingsniveau) en niet alles voor zoete koek wordt geslikt. Of dat laatste nou zo'n goede, geestelijke houding is/was (vaak uit desinteresse) vraag ik mij af
J de Groot

helma schreef: 21 mei 2025, 22:27 De Kleiner Nesthorn bij Blatten (Lötschental) komt naar beneden.
Het dorp is grotendeels geëvacueerd.

https://www.derbund.ch/blatten-vs-im-lo ... 1dab48b6b8

Ik moet denken aan Jesaja 54:10
Het breidt zich inmiddels uit naar andere dorpen , zag ik op de nieuwsoverzichten
Plaats reactie