Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

aggieoudje

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging de door onze gemeente beroepen predikant Ds. M. Messemaker uit Woudenberg voor. Hij preekte over Lukas 6:13 En toen het dag was geworden, riep Hij Zijn discipelen bij Zich en koos er twaalf van hen uit, die Hij ook apostelen noemde
Schriftlezing: Lukas 6: 12-16, 1 Korinthe 1: 26-29

In de avonddienst ging Prof. Dr. W. Balke uit Den Haag voor. Hij preekte over Johannes 3: 1-16
14 En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden,
15 opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Ik pik deze verzen er uit omdat hij ook de geschiedenis van de Koperen slang uit Numeri 21: 5-9 las.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gisteren hadden we 3 maal ds. G. Bredeweg

In de morgendienst sprak hij over
LUKAS 4:31-35
DE BEZETENE DOOR CHRISTUS VERLOST
a. De prediking van Christus
b. De tegenstander van Christus
c. De almacht van Christus

In de middagdienst sprak hij over
JESAJA 38:17
GODS WEG MET HIZKIA
a. De dood aangekondigd
b. Het leven verlengd
c. De schuld vergeven

Tenslotte in de avonddienst over
RICHTEREN 16:13-31
DE GELOOFSHELD SIMSON
a. Simsons zonden (vs 13-22)
b. Simsons berouw (vs 22-27)
c. Simsons sterven (vs 28-31)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
aggieoudje

In de morgendienst ging Ds. T. v. Bruggen uit Streefkerk voor. Hij preekte over Johannes 1: 43a En hij leidde hem tot Jezus
Thema: De beste dienst
1. Eerst met Jezus verblijven
2. Daarna Jezus belijden
3. Mensen tot Jezus leiden
Schriftlezing: Johannes 1: 35 t/m 43

In de avonddienst ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink verder met de Heidelberger Catechismus met deze keer Zondag 9.
Als tekst hierbij koos hij Handelingen 17: 25 Hij wordt ook door mensenhanden niet gediend alsof Hij iets nodig heeft, omdat Hij Zelf aan allen het leven, de adem en alle dingen geeft.
Als thema stond boven de preek: Laat me zien waar ik voor leef.
Schriftlezingen: Maleachi 1: 6 t/m 9 en Handelingen 17: 22 t/m 28

Ds Mensink maakt bij de leerdiensten altijd een stencil:
Zondag 9
Vraag 26: Wat geloof u als u zegt: Ik geloof in God de Vader, de almachtige Schepper van
hemel en aarde?
Antwoord: Dat de eeuwige Vader van onze Heere Jezus Christus, Die hemel en aarde,
met al wat erin is, uit niets geschapen heeft en ze ook door Zijn eeuwige raad en
voorzienigheid nog onderhoudt en regeert, omwille van Zijn Zoon Christus mijn God en mijn Vader is. Ik vertrouw daarom zo op Hem, dat ik niet twijfel of Hij zal voor mij
zorgen met alles wat mijn lichaam en ziel nodig hebben, en ook al het kwaad dat Hij mij in dit tranendal toeschikt, voor mij ten beste keren zal. Immers, Hij kan dit doen als een almachtig God en wil het ook doen als een getrouw Vader.

Kernpunten bij de preek
In deze zondag begint de uitleg van de 12 artikelen van de Apostolische
Geloofsbelijdenis. Duidelijk wordt dat ‘geloven in’ méér betekent dan geloven dat God
Schepper is. In het woord ‘geloven’ komt de persoonlijke relatie met God aan de orde.
Antwoord 26 is vol van troost, want ook hier valt het woord ‘vertrouwen’ zo op
(vergelijk het eens met antwoord 1 – zie de overeenkomsten?)!
De schepping zelf komt in de catechismus maar nauwelijks aan de orde, terwijl we in
onze tijd best wat hulp kunnen gebruiken bij de vragen rond de evolutietheorie (kijk op
bw.krimpen.nl voor preek en stencil over dit thema [Apologetiek 6, april 2014]).
Wel wordt hier duidelijk hoe groot het verschil in troost is tussen scheppingsgeloof en
evolutietheorie! Een christen leert gelovig te vertrouwen op God, zelfs in tegenslag –
want Vader zorgt. De consequentie van de evolutieleer is dat niemand meer iets zinnigs
kan zeggen over de zin van het leven, met alle psycho-sociale gevolgen van dien!
Scheppingsgeloof wekt vertrouwen, evolutiegeloof maakt wanhopig.
Gods Vaderschap: Hij is in de eerste plaats Vader van onze Heere Jezus Christus, Zijn
natuurlijke Zoon. Zijn Vaderschap gaat aan het Schepper-zijn vooraf! Een belangrijke
leeswijzer voor het Oude Testament is dan ook dat we beseffen dat God ook dáár al
Vader van onze Heere Jezus Christus is. Dit bewaart ons voor een tegenstelling tussen
OT en NT.
Als wij kinderen van God zijn, is dat door aanneming (uit genade), zie Rom.8:15/16. Het
feit dat deze Vader Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, is het onwankelbare bewijs dat
Hij ons in onze grootste noden te hulp komt, zie Rom.8:32.

Om verder over na te denken
1. Wat is, volgens christelijk geloof, de zin van je leven? Hoe kan jouw leven daar
aan beantwoorden? Ben je op de goede weg?
2. Hoe weet je dat God je Vader is? Waarom is het geloof in Jezus Christus daarvoor
nodig?
3. Gebruiken wij de Vadernaam van God tegenwoordig te makkelijk of juist niet?
Waarom zou de Bijbel de kinderlijke omgang met God ‘de vreze des HEEREN’
noemen? Hoe geef jij daar gestalte aan?
Laatst gewijzigd door aggieoudje op 16 jan 2017, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Panny

Bericht door Panny »

Psalm 27 vers 4
Eén ding heb ik van den HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de lieflijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel.

Een verlangen om te:
- wonen
- aanschouwen
- onderzoeken

Mooie dienst!
aggieoudje

In de morgendienst ging onze eigen predikant Ds. A. J. Mensink voor. Hij preekte over Mattheüs 8: 26 En Hij zei tegen hen: Waarom bent u angstig, kleingelovigen? Toen stond Hij op en bestrafte de winden en de zee, en er kwam een grote stilte.
Schriftlezing: Mattheüs 8: 23-27
(Had crechedienst dus deze preek nog niet gehoord)

In de avonddienst ging Prop. A. A. Teeuw uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Hebreeën 2: 1 Daarom moeten wij ons te meer houden aan wat door ons gehoord is, opdat wij niet op enig moment afdrijven.
Als thema schreef hij boven de preek: Voorkom afdrijven
Schriftlezing: Hebreeën 1: 1 t/m 2: 4
aggieoudje

In de morgendienst ging Ds. L. J. Geluk emeritus Predikant uit Rotterdam voor.
Hij preekte over de geschiedenis van de De Gadareense bezetene uit Lukas 8.
Schriftlezingen: Deut. 18: 9 t/m 14, Lukas 8: 26 t/m 39, 1 Joh. 3: 1 t/m 8

In de avonddienst ging onze eigen Predikant Ds. A.J. Mensink voor.
Hij preekte over Zondag 10 van de Heidelberger Catechismus.
Hij had als tekst voor de preek gekozen Romeinen 8: 28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
Boven de preek stond: Vaderhart en Vaderhand
Schriftlezingen: Psalm 23, Romeinen 8: 18-21& 28-38

En ook deze keer weer een stencil bij deze leerdienst:
Leerdienst ‘Heidelbergse Catechismus Zondag 10
Vraag 27: Wat verstaat u onder de voorzienigheid van God?
Antwoord: De almachtige en alomtegenwoordige kracht van God, waarmee Hij hemel
en aarde met alle schepselen als door Zijn hand nog onderhoudt en zo regeert, dat loof
en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijs en drank, gezondheid
en ziekte, rijkdom en armoede, ja alle dingen ons niet bij toeval maar uit Zijn vaderlijke
hand toekomen.
Vraag 28: Waarom is het voor ons van nut te weten, dat God alles geschapen heeft en nog
door Zijn voorzienigheid onderhoudt?
Antwoord: Opdat wij in alle tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar mogen zijn en
in alles wat ons nog overkomen kan, ons verlaten op onze getrouwe God en Vader, in de
zekerheid dat geen schepsel ons van Zijn liefde scheiden zal, omdat alle schepselen zo in
Zijn hand zijn, dat zij zich tegen Zijn wil niet kunnen roeren of bewegen.

Kernpunten bij de preek
De ‘voorzienigheid’ zoals die in zondag 10 beleden wordt, is sterk bekritiseerd (bijv.
maarten ’t Hart). Mensen kunnen niet begrijpen dat God zó regeert en handelt.
 Zondag 10 heeft het niet over een afstandelijke God, maar over een Vader. Wat
zegt dat?
 Je kunt zondag 10 alleen maar lezen vanuit zondag 1.
 Opvallend is dat het grootste verzet tegen Gods leiding uit het rijke westen van
deze wereld komt! ‘Verwende kinderen klagen het meest’?
Het alternatief voor zondag 10 is geloven in toeval of noodlot. Beide maken het leven
absoluut zinloos en troosteloos. Let op ontwikkelingen in cultuur en muziek.
Zondag 10 betekent intussen niet dat christenen overal een antwoord op hebben, en
nergens moeite mee hebben. De Bijbel kent het klagen van gelovigen over het
onbegrijpelijke van Gods wegen. Je moet soms ‘mét God tégen God’ strijden (Luther), de
worsteling aangaan.
Uiteindelijk betekent zondag 10 dat als wij mogen weten in Gods hand te liggen, wij er
nooit en door niets weer uitgerukt kunnen worden.
1. Wat vind jij makkelijker: geduldig zijn in tegenspoed, of dankbaar zijn in
voorspoed? Heb je de Heere na vanavond iets te belijden of te beloven?
2. Romeinen 8:28 komt terug in ons doopformulier. Wat heeft onze doop met het
thema van vanavond te maken, en welke betekenis heeft de doop in het
verwerken van je persoonlijke ervaringen van verdriet, gemis en tegenslag?
3. Hoe kun je vanuit zondag 10 anderen troosten, ook in de gemeente?
Moderamen

Bericht door Moderamen »

aggieoudje schreef: En ook deze keer weer een stencil bij deze leerdienst:
Wij hadden een aantal weken geleden ds. Zondag in een middagdienst. Volgens mij een van de weinige GG predikanten die stencils maakt met voorbereidingsvragen. Mijn vrouw had een stencil meegenomen uit de hal van de kerk. Ik moet bekennen dat ik het in eerste instantie maar een beetje onzin en vernieuwingsdrang vond, waarom zo ongebruikelijk iets doen. Uiteindelijk toch -met tegenzin- met het gezin de preek voorbereid met behulp van het blad. Moet zeggen dat het niet tegenviel, voor de kinderen was de preek heel erg behapbaar en ook voor ons was de preek, juist door de voorbereiding, (meer) gezegend en te volgen. Ik vind het al met al toch een mooi initiatief, verdient echt navolging!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Leesdienst,
preek van ds. G. Mouw
Tekst:
PSALM 27:4
Thema en punten:
DAVIDS GELOOFSROEM IN DE STRIJD
1. Een kostelijke begeerte
2. Een liefelijke woonplaats
3. Een dierbaar aanschouwen

Middagdienst:
Leesdienst,
preek van ds. A. Schot
Tekst:
HEBREEËN 11:8-10
Thema en punten:
HET GELOOFSLEVEN VAN ABRAHAM
1. Zijn geloofsgehoorzaamheid
2. Zijn geloofsvolharding
3. Zijn geloofsverwachting

Avonddienst:
Leesdienst,
preek van ds. L. Rijksen
Tekst:
LUKAS 17:32
Thema en punten:
EEN ERNSTIGE HEENWIJZING NAAR DE VROUW VAN LOT
1. Grotelijks bevoorrecht
2. Ernstig gewaarschuwd
3. Bijna behouden
4. Voor eeuwig verloren

De laatste preek (van ds. L. Rijksen) is hier vaker gelezen.
Ik zou het moeten nakijken wanneer, jaren geleden, geloof ik, ik kende de preek wel.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

aggieoudje schreef:In de morgendienst ging Ds. L. J. Geluk emeritus Predikant uit Rotterdam voor.
Hij preekte over de geschiedenis van de De Gadareense bezetene uit Lukas 8.
Schriftlezingen: Deut. 18: 9 t/m 14, Lukas 8: 26 t/m 39, 1 Joh. 3: 1 t/m 8

In de avonddienst ging onze eigen Predikant Ds. A.J. Mensink voor.
Hij preekte over Zondag 10 van de Heidelberger Catechismus.
Hij had als tekst voor de preek gekozen Romeinen 8: 28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
Boven de preek stond: Vaderhart en Vaderhand
Schriftlezingen: Psalm 23, Romeinen 8: 18-21& 28-38

En ook deze keer weer een stencil bij deze leerdienst:
Leerdienst ‘Heidelbergse Catechismus Zondag 10
Vraag 27: Wat verstaat u onder de voorzienigheid van God?
Antwoord: De almachtige en alomtegenwoordige kracht van God, waarmee Hij hemel
en aarde met alle schepselen als door Zijn hand nog onderhoudt en zo regeert, dat loof
en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijs en drank, gezondheid
en ziekte, rijkdom en armoede, ja alle dingen ons niet bij toeval maar uit Zijn vaderlijke
hand toekomen.
Vraag 28: Waarom is het voor ons van nut te weten, dat God alles geschapen heeft en nog
door Zijn voorzienigheid onderhoudt?
Antwoord: Opdat wij in alle tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar mogen zijn en
in alles wat ons nog overkomen kan, ons verlaten op onze getrouwe God en Vader, in de
zekerheid dat geen schepsel ons van Zijn liefde scheiden zal, omdat alle schepselen zo in
Zijn hand zijn, dat zij zich tegen Zijn wil niet kunnen roeren of bewegen.

Kernpunten bij de preek
De ‘voorzienigheid’ zoals die in zondag 10 beleden wordt, is sterk bekritiseerd (bijv.
maarten ’t Hart). Mensen kunnen niet begrijpen dat God zó regeert en handelt.
 Zondag 10 heeft het niet over een afstandelijke God, maar over een Vader. Wat
zegt dat?
 Je kunt zondag 10 alleen maar lezen vanuit zondag 1.
 Opvallend is dat het grootste verzet tegen Gods leiding uit het rijke westen van
deze wereld komt! ‘Verwende kinderen klagen het meest’?
Het alternatief voor zondag 10 is geloven in toeval of noodlot. Beide maken het leven
absoluut zinloos en troosteloos. Let op ontwikkelingen in cultuur en muziek.
Zondag 10 betekent intussen niet dat christenen overal een antwoord op hebben, en
nergens moeite mee hebben. De Bijbel kent het klagen van gelovigen over het
onbegrijpelijke van Gods wegen. Je moet soms ‘mét God tégen God’ strijden (Luther), de
worsteling aangaan.
Uiteindelijk betekent zondag 10 dat als wij mogen weten in Gods hand te liggen, wij er
nooit en door niets weer uitgerukt kunnen worden.
1. Wat vind jij makkelijker: geduldig zijn in tegenspoed, of dankbaar zijn in
voorspoed? Heb je de Heere na vanavond iets te belijden of te beloven?
2. Romeinen 8:28 komt terug in ons doopformulier. Wat heeft onze doop met het
thema van vanavond te maken, en welke betekenis heeft de doop in het
verwerken van je persoonlijke ervaringen van verdriet, gemis en tegenslag?
3. Hoe kun je vanuit zondag 10 anderen troosten, ook in de gemeente?
Dergelijke stencils met een reeks vragen krijgen wij bij de volwassenvereniging, over het onderwerp waar de inleider over handelt.... Lijkt me in geval van een kerkdienst niet eerste prioriteit hebben. De toepassing moet immers vragen doen rijzen, vragen stellen aan je eigen hart? Zelfonderzoek. Volgens mij is een goede, Bijbels gegronde toepassing beter als dit.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DIA, ik denk dat dergelijke stencils heel handig zijn voor het nabespreken van de preek in het gezin, of voor het zelf na de preek nog verder nadenken over het onderwerp. Soms komt het gesprek in het gezin niet verder dan 'Mooie preek hoor.' 'Nou, inderdaad.' Bij niet iedereen komen de vragen en antwoorden 'vanzelf' boven, en het stencil kan daarin een hulpmiddel zijn. Misschien een beetje schools, maar het is dan ook een leerdienst.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:DIA, ik denk dat dergelijke stencils heel handig zijn voor het nabespreken van de preek in het gezin, of voor het zelf na de preek nog verder nadenken over het onderwerp. Soms komt het gesprek in het gezin niet verder dan 'Mooie preek hoor.' 'Nou, inderdaad.' Bij niet iedereen komen de vragen en antwoorden 'vanzelf' boven, en het stencil kan daarin een hulpmiddel zijn. Misschien een beetje schools, maar het is dan ook een leerdienst.
Gelukkig zegt DIA deze keer ook alleen maar dat zo'n stencil niet de eerste prioriteit heeft. Het mág dus wel. Gelukkig maar ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Zita schreef:DIA, ik denk dat dergelijke stencils heel handig zijn voor het nabespreken van de preek in het gezin, of voor het zelf na de preek nog verder nadenken over het onderwerp. Soms komt het gesprek in het gezin niet verder dan 'Mooie preek hoor.' 'Nou, inderdaad.' Bij niet iedereen komen de vragen en antwoorden 'vanzelf' boven, en het stencil kan daarin een hulpmiddel zijn. Misschien een beetje schools, maar het is dan ook een leerdienst.
Gelukkig zegt DIA deze keer ook alleen maar dat zo'n stencil niet de eerste prioriteit heeft. Het mág dus wel. Gelukkig maar ;)
Waarom zou het niet mogen? Ik weet dat sommige mensen ook voor zichzelf tijdens de preek aantekeningen
maken. Neem nu thema en hoofdpunten. Als je die vasthoudt dan blijft er veel meer van het gehoorde je bij. Je leest
terug, en kijkt punt voor punt: Wat is hiervan gezegd? Nu heb ik het even over het verstandelijke luisteren.
God werkt immers niet buiten ons verstand om?

Maar zoals gezegd, ik het dus geen eerste prioriteit vind, (dat is wat zachtjes uitgedrukt) vind ik toch nog wel iets
meer: Kerkgangers worden (ik kan me niet aan die indruk ontworstelen) steeds meer geconfronteerd met papieren
(bij begrafenissen etc. zie je 'orde van diensten' op de banken liggen. Je hebt meer nodig dan voorheen: Welke Bijbel
gebruiken ze? Welke liederen moet ik kennen? Moeten we gaan staan bij bepaalde liederen? enz. Ik zie de liturgie
meer en meer het Woord verdringen. Het wordt zo toch meer en meer een dienst van 'vormen'?

Ik hoor het meer dat men zegt: Het was een 'mooie preek'. En dat terwijl iedereen in feite de dood is aangezegd.
Kunnen we dan spreken van een mooie preek? Of moeten we beter van een 'ontdekkende en ontgrondende preek'
spreken? Het valt me op dat er heel weinig concreet over de preek wordt gezegd. Zouden er veel mensen getroffen
en verslagen naar huis gaan, en met de Pinksterlingen uitroepen: Mannenbroeders, wat moeten wij doen?
Wat ik eens las, daar kan ik van harte bijvallen: De afkondigingen vormen meer het onderwerp van bespreking dan
de preek...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Daarom is het niet per definitie verkeerd. Maar ik denk wel dat het zo meer een verstandelijke bespreking wordt dan een geestelijke. En wat ik bovenstaand schreef: God werkt niet buiten ons verstand om.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Graag on-topic verder.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgelopen zondag hield ds. J. Lohuis de derde preek in een serie over het doopformulier.
Verhelderende preken, aanbevolen om na te luisteren op http://www.hervormdscherpenisse.nl/erediensten
Gesloten