Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
-
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
In de morgendienst preekte Ds. M.B. v/d Akker em. Predikant uit Nieuwerkerk a/d IJssel over Lukas 1: 46-48a En Maria zei: Mijn ziel maakt de Heere groot, en mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker, omdat Hij heeft omgezien naar de nederige staat van Zijn dienares
(Deze preek niet gehoord ivm crechedienst)
In de avonddienst ging Ds. H. Liefting uit Delft voor. Hij preekte over Zacharia 4: 2&3 Hij zei tegen mij: Wat ziet u? Daarop zei ik: Ik zie, en zie, een kandelaar, geheel van goud, met een olievaatje aan de bovenkant ervan en daarbovenop zeven bijbehorende lampen met telkens zeven toevoerbuisjes aan de lampen, die daarboven zitten, met twee olijfbomen ernaast, een aan de rechterkant van het olievaatje en een aan de linkerkant ervan.
Als thema stond boven de preek: LICHT IN DE DUISTERNIS
1. Een lichtende kandelaar 2. Een lichtende Christus(Het Licht van de wereld)
3. Lichtende christenen
(Deze preek niet gehoord ivm crechedienst)
In de avonddienst ging Ds. H. Liefting uit Delft voor. Hij preekte over Zacharia 4: 2&3 Hij zei tegen mij: Wat ziet u? Daarop zei ik: Ik zie, en zie, een kandelaar, geheel van goud, met een olievaatje aan de bovenkant ervan en daarbovenop zeven bijbehorende lampen met telkens zeven toevoerbuisjes aan de lampen, die daarboven zitten, met twee olijfbomen ernaast, een aan de rechterkant van het olievaatje en een aan de linkerkant ervan.
Als thema stond boven de preek: LICHT IN DE DUISTERNIS
1. Een lichtende kandelaar 2. Een lichtende Christus(Het Licht van de wereld)
3. Lichtende christenen
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-
In de morgendienst ging Ds. A. v. Vuuren em. Predikant uit Capelle a/d IJssel voor. (Hij is onze bijstand in het pastoraat ivm de vacature in wijk Noord)
In deze dienst werdt de Heilige Doop bediend aan 2 kinderen van de gemeente.
De tekst voor de preek kwam uit Exodus 13: 19b want die had de zonen van Israël plechtig een eed laten zweren, en gezegd: God zal zeker naar jullie omzien, en dan moeten jullie mijn beenderen hiervandaan met jullie meevoeren.
Boven de preek stond: Een doodskist als teken van advent.
Schriftlezingen: Gen. 50: 22-26, Ex. 13: 17-20, Lukas 1: 67-79
In de avonddienst ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink voor.
Hij preekte over 4 woordjes uit Micha 5: 4a Hij zal Vrede zijn.
Schriftlezingen: Micha 5: 1-8, Efeze 2: 11-22
In deze dienst werdt de Heilige Doop bediend aan 2 kinderen van de gemeente.
De tekst voor de preek kwam uit Exodus 13: 19b want die had de zonen van Israël plechtig een eed laten zweren, en gezegd: God zal zeker naar jullie omzien, en dan moeten jullie mijn beenderen hiervandaan met jullie meevoeren.
Boven de preek stond: Een doodskist als teken van advent.
Schriftlezingen: Gen. 50: 22-26, Ex. 13: 17-20, Lukas 1: 67-79
In de avonddienst ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink voor.
Hij preekte over 4 woordjes uit Micha 5: 4a Hij zal Vrede zijn.
Schriftlezingen: Micha 5: 1-8, Efeze 2: 11-22
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-
In de morgendienst van de 1e Kerstdag ging Ds. J.C. de Groot em. Predikant uit Dordrecht voor. Hij preekte over Lukas 2: 10, 11, 15 en 16 En de engel zei tegen hen: Wees niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die voor heel het volk wezen zal, namelijk dat heden voor u in de stad van David de Zaligmaker geboren is; Hij is Christus, de Heere.
En het geschiedde, toen de engelen van hen weggegaan waren naar de hemel, dat de herders tegen elkaar zeiden: Laten wij nu naar Bethlehem gaan en dat woord zien dat er geschied is, dat de Heere ons bekendgemaakt heeft. En zij gingen met haast en vonden Maria en Jozef, en het Kindje liggend in de kribbe.
Schriftlezing: Lukas 2: 1 t/m 20
In de avonddienst preekte onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink over Johannes 3: 16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Schriftlezing: Johannes 3: 1 t/m 21
Hij begon de preek met de zin: LIEFDE OVERWINT HAAT.
Deze zin kwam in de preek nog regelmatig terug. En hij eindigde de preek met deze woorden: Liefde overwint haat. Gods liefde overwint onze haat. Zijn Koninkrijk komt!
In de dienst van 2e kerstdag vanmorgen ging Ds. A.J. Kunz uit Katwijk aan Zee voor.
Hij preekte over Lukas 2: 1, 2 en 6 En het geschiedde in die dagen dat er een gebod uitging van keizer Augustus dat heel de wereld ingeschreven moest worden. Deze eerste inschrijving vond plaats toen Cyrenius over Syrië stadhouder was.
En het geschiedde, toen zij daar waren, dat de dagen vervuld werden dat zij baren zou
Schriftlezingen: Micha 5: 1 t/m 4a, Lukas 2: 1 t/m 7, Hebreeën 12: 25 t/m 29
En het geschiedde, toen de engelen van hen weggegaan waren naar de hemel, dat de herders tegen elkaar zeiden: Laten wij nu naar Bethlehem gaan en dat woord zien dat er geschied is, dat de Heere ons bekendgemaakt heeft. En zij gingen met haast en vonden Maria en Jozef, en het Kindje liggend in de kribbe.
Schriftlezing: Lukas 2: 1 t/m 20
In de avonddienst preekte onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink over Johannes 3: 16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Schriftlezing: Johannes 3: 1 t/m 21
Hij begon de preek met de zin: LIEFDE OVERWINT HAAT.
Deze zin kwam in de preek nog regelmatig terug. En hij eindigde de preek met deze woorden: Liefde overwint haat. Gods liefde overwint onze haat. Zijn Koninkrijk komt!
In de dienst van 2e kerstdag vanmorgen ging Ds. A.J. Kunz uit Katwijk aan Zee voor.
Hij preekte over Lukas 2: 1, 2 en 6 En het geschiedde in die dagen dat er een gebod uitging van keizer Augustus dat heel de wereld ingeschreven moest worden. Deze eerste inschrijving vond plaats toen Cyrenius over Syrië stadhouder was.
En het geschiedde, toen zij daar waren, dat de dagen vervuld werden dat zij baren zou
Schriftlezingen: Micha 5: 1 t/m 4a, Lukas 2: 1 t/m 7, Hebreeën 12: 25 t/m 29
Indrukwekkende preek in CGK Renswoude. "Kinderkens het is de laatste ure".
-
Op de Oudejaarsavond preekte Ds. A.J. Mensink over Openbaring 22: 11 Wie onrecht doet, laat hij nog meer onrecht doen. En wie vuil is, laat hij nog vuiler worden. En wie rechtvaardig is, laat hij nog meer gerechtvaardigd worden. En wie heilig is, laat hij nog meer geheiligd worden.
Schriftlezing: Openbaring 22: 6t/m 21
In deze dienst werden de namen voorgelezen van 13 gemeenteleden die ons in 2016 zijn ontvallen en mochten we hen gedenken.
In de morgendienst van Nieuwjaarsdag ging Ds. A.J. Mensink opnieuw voor. De tekst voor deze morgen was Genesis 3: 9 En de HEERE God riep Adam en zei tegen hem: Waar bent u?
Boven de preek stond: GOD NEEMT HET WOORD!
Schriftlezing: Genesis 3: 1 t/m 16
Na deze dienst werdt de dominee, naar gewoonte op nieuwjaarsmorgen, toegesproken en mochten we hem Psalm 145: 6& 7 toezingen.
In de avonddienst ging Ds. W. Westland emeritus predikant uit Sliedrecht voor. Hij preekte over Lukas 2: 28, 29 en 30 nam hij Het in zijn armen, loofde God en zei: Nu laat U, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede, volgens Uw woord, want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien,
Schriftlezing: Lukas 2: 21 t/m 39
Schriftlezing: Openbaring 22: 6t/m 21
In deze dienst werden de namen voorgelezen van 13 gemeenteleden die ons in 2016 zijn ontvallen en mochten we hen gedenken.
In de morgendienst van Nieuwjaarsdag ging Ds. A.J. Mensink opnieuw voor. De tekst voor deze morgen was Genesis 3: 9 En de HEERE God riep Adam en zei tegen hem: Waar bent u?
Boven de preek stond: GOD NEEMT HET WOORD!
Schriftlezing: Genesis 3: 1 t/m 16
Na deze dienst werdt de dominee, naar gewoonte op nieuwjaarsmorgen, toegesproken en mochten we hem Psalm 145: 6& 7 toezingen.
In de avonddienst ging Ds. W. Westland emeritus predikant uit Sliedrecht voor. Hij preekte over Lukas 2: 28, 29 en 30 nam hij Het in zijn armen, loofde God en zei: Nu laat U, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede, volgens Uw woord, want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien,
Schriftlezing: Lukas 2: 21 t/m 39
In de morgendienst stond psalm 23 centraal. Mooi om daarmee het jaar te beginnen!
In de avonddienst ging het over de gelijkenis van de talenten. Maar als een predikant zijn preek begint met te zeggen dat men deze gelijkenis al sinds de reformatie verkeerd heeft geïnterpreteerd, maar dat hij nu wel eventjes de goede interpretatie zal geven, bevordert dat niet echt een positieve luisterhouding bij mij. In het heel kort: de gelijkenis gaat niet over de persoonlijke talenten (zoals wij het woord nu kennen), maar gaat uitsluitend over geestelijke gaven, zoals vergeving en liefde. We moeten ernaar ijveren om die te vermenigvuldigen tot heil van de naaste. Ik heb zelf het idee dat beide interpretaties juist kunnen zijn, en dat je 'talenten' nog wel breder mag trekken, namelijk alles wat de HEERE ons geeft.
In de avonddienst ging het over de gelijkenis van de talenten. Maar als een predikant zijn preek begint met te zeggen dat men deze gelijkenis al sinds de reformatie verkeerd heeft geïnterpreteerd, maar dat hij nu wel eventjes de goede interpretatie zal geven, bevordert dat niet echt een positieve luisterhouding bij mij. In het heel kort: de gelijkenis gaat niet over de persoonlijke talenten (zoals wij het woord nu kennen), maar gaat uitsluitend over geestelijke gaven, zoals vergeving en liefde. We moeten ernaar ijveren om die te vermenigvuldigen tot heil van de naaste. Ik heb zelf het idee dat beide interpretaties juist kunnen zijn, en dat je 'talenten' nog wel breder mag trekken, namelijk alles wat de HEERE ons geeft.
Week 1
Zondag 1 Januari 2017
Morgendienst
Ds. C.A. van Dieren
JOHANNES 1:12-13
(vervolg van Oudejaarsavond)
CHRISTUS GEZET TOT EEN OPSTANDING
1. Het aannemen van het Woord
2. Het geloven in het Woord
3. Het geboren worden uit het Woord
Middagdienst
HEBREEEËN 11:4
Vanmiddag begon een nieuwe Bijbellezing over Hebreeën 11
van ds. A. Schot
HET GELOOFSLEVEN VAN ABEL
1. De scheidslijn die dit geloof trekt
2. Het getuigenis door dat geloof gekregen
3. De sprake die van dit geloof uitgaat
Avonddienst
Ds. C.A. van Dieren
ZONDAG 40 vr/antw 124
(over "Uw wil geschiedde")
VADERS WIL VOLBRENGEN
1. Met verlies van onze wil
3. Met goedkeuren van Zijn wil
3. Met uitoefening van een kinderlijke wil
Zondag 1 Januari 2017
Morgendienst
Ds. C.A. van Dieren
JOHANNES 1:12-13
(vervolg van Oudejaarsavond)
CHRISTUS GEZET TOT EEN OPSTANDING
1. Het aannemen van het Woord
2. Het geloven in het Woord
3. Het geboren worden uit het Woord
Middagdienst
HEBREEEËN 11:4
Vanmiddag begon een nieuwe Bijbellezing over Hebreeën 11
van ds. A. Schot
HET GELOOFSLEVEN VAN ABEL
1. De scheidslijn die dit geloof trekt
2. Het getuigenis door dat geloof gekregen
3. De sprake die van dit geloof uitgaat
Avonddienst
Ds. C.A. van Dieren
ZONDAG 40 vr/antw 124
(over "Uw wil geschiedde")
VADERS WIL VOLBRENGEN
1. Met verlies van onze wil
3. Met goedkeuren van Zijn wil
3. Met uitoefening van een kinderlijke wil
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
@Dia: Ik zie dat er 's middags gekozen is voor een Bijbellezing van ds. A. Schot. U zit toch ook in de kerkenraad?
Waarom is er niet gekozen om bijvoorbeeld 'De geestelijke mens' van ds. Costerus te lezen of 'Het mergs des evangelies' van ds. Durham? Is mijn conclusie juist dat men in Rijssen vervreemd van de oudvaders, doordat ze niet meer gelezen worden.
Waarom is er niet gekozen om bijvoorbeeld 'De geestelijke mens' van ds. Costerus te lezen of 'Het mergs des evangelies' van ds. Durham? Is mijn conclusie juist dat men in Rijssen vervreemd van de oudvaders, doordat ze niet meer gelezen worden.
Dat is dan de eerste keer dat er verondersteld wordt dat ik in de kerkenraad zou zitten. Nee, dus... Ik heb daar geen invloed op kunnen uitoefenen, Ik denk dat ds. Schot wat 'makkelijker' in het gehoor ligt als Florentius Costerus. Ik heb zelf De Geestelijke Mens gelezen, maar het boek is vrij pittig, en zal misschien door de jeugd niet altijd goed gevolgd kunnen worden. Ik heb trouwens als eerder opgemerkt dat er bij ons weinig oudvaders meer worden gelezen. Er is wel eens op een ledenvergadering over gesproken, de één wilde alléén oudvaders, een ander wou zelfs de andere kant op, als bv. ds. vd Net etc. Er is toen besloten om op dezelfde wijze voort te gaan. Dat betekent dat de keuze voor de preken aan de broeders kerkenraad wordt gelaten.CvdW schreef:@Dia: Ik zie dat er 's middags gekozen is voor een Bijbellezing van ds. A. Schot. U zit toch ook in de kerkenraad?
De boeken die CvdW noemt lees ik liever rustig thuis. Dan kan je nog eens teruglezen. Lijkt me moeilijk om te volgen als het voorgelezen wordt.
Het is toch prima om in de middagdienst Bijbellezingen te doen. Ook voor de kinderen te begrijpen.
En Bijbellezingen binden ook meer als losse preken, denk ik. Als je er één gehoord hebt wil je (als het goed is) het vervolg ook horen.windorgel schreef:Het is toch prima om in de middagdienst Bijbellezingen te doen. Ook voor de kinderen te begrijpen.
Alleen oudvaders is misschien wat te drastisch, maar de dik gemaakte zin snap ik niet. Waarom kan daar niet van gelezen worden?-DIA- schreef:Dat is dan de eerste keer dat er verondersteld wordt dat ik in de kerkenraad zou zitten. Nee, dus... Ik heb daar geen invloed op kunnen uitoefenen, Ik denk dat ds. Schot wat 'makkelijker' in het gehoor ligt als Florentius Costerus. Ik heb zelf De Geestelijke Mens gelezen, maar het boek is vrij pittig, en zal misschien door de jeugd niet altijd goed gevolgd kunnen worden. Ik heb trouwens als eerder opgemerkt dat er bij ons weinig oudvaders meer worden gelezen. Er is wel eens op een ledenvergadering over gesproken, de één wilde alléén oudvaders, een ander wou zelfs de andere kant op, als bv. ds. vd Net etc. Er is toen besloten om op dezelfde wijze voort te gaan. Dat betekent dat de keuze voor de preken aan de broeders kerkenraad wordt gelaten.CvdW schreef:@Dia: Ik zie dat er 's middags gekozen is voor een Bijbellezing van ds. A. Schot. U zit toch ook in de kerkenraad?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
We begrijpen best wat -DIA- bedoelt denk ik.
Zonder een oordeel te vellen mag duidelijk zijn dat o.a. ds Schot iets andere accenten legt dan ds vd Net.
De kerkenraad maakt een keuze tav de te lezen preken in biddend opzien. Laten wij daar verder maar vanaf blijven.
Zonder een oordeel te vellen mag duidelijk zijn dat o.a. ds Schot iets andere accenten legt dan ds vd Net.
De kerkenraad maakt een keuze tav de te lezen preken in biddend opzien. Laten wij daar verder maar vanaf blijven.
-
Mwah. Ik heb van ds. Schot preken gehoord die door ds. VdN gehouden zouden kunnen worden, en ook andersom. Het zijn echt geen uitersten van elkaar. Beiden hebben ze de oudvaders achter zich staan. Al is het prima dat de kerkenraad rekening houd met de ligging van de gemeente. Oudvaders kan je m.i. niet meer vluchtig lezen in een leesdienst, maar moet je thuis goed bestuderen. Daar leer je vele malen meer van, daar zit zoveel diepte in dat je die werken schriftelijk voor je moet hebben om dat te kunnen begrijpen.windorgel schreef:We begrijpen best wat -DIA- bedoelt denk ik.