Orckie, roerend mee eens. Al geloof ik dat ik al zoiets neerschreef. Als we nu eens eerlijk beamen dat voor álle ambten het ware geloof noodzakelijk is, zijn we al een stuk verder.Oorspronkelijk gepost door OrckieHet moeten er zeker meer worden. Er is een nijpend tekort. Mocht de nood ons opgebonden worden.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Orckie,
Kijk nu komen we tot de kern. Het moeten er meer worden. Mensen, met alle voorzichtigheid, maar ook beslistheid, dit is uiteindelijk niet anders dan niet onderbouwde kritiek op het toelatingsbeleid curatorium. Met zulke kritiek moeten we überhaupt ultra voorzichtig zijn, omdat we er zelf niet bijzitten.
Het is vreemd als er zovelen zijn die wel als ouderling mogen arbeiden, maar als zij zich van Godswege geroepen weten, toch niet als predikant toegelaten worden (zonder dat men hen er vanuit de Schrift op kan wijzen dat ze dwalen in leer of leven, roeping of bekering).
Het nieuwe testament maakt niet zo'n drastisch onderscheid tussen ouderling en predikant, als zou bij de eerste de middelijke roeping door de gemeente wel voldoende zijn, maar moet er in het tweede geval iets extra-ordinairs gebeuren.
Vergadering Curatorium
- ndonselaar
- Contacteer:
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Is dat zo erg dan? Als we deze breedte niet accepteren dan begrijp ik ook waarom Ds. A. Moerkerken op voorhand een hereniging vanuit de Ger. Gem. afwijst.Oorspronkelijk gepost door OrckieAls dit in de praktijk gebracht wordt worden er jaarlijks 20 toegelaten...Oorspronkelijk gepost door limosaBen ik wel met je eens, maar wat wil je met dit gegeven in de praktijk?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Laten we nu eens gewoon eerlijk zijn en toegeven dat een curatorium nooit iemands bekering en roeping kan onderzoeken, tenminste op echtheid.
Het enigste wat een curatorium kan is iemands bekeringsverhaal en roeping aanhoren.
Concreet. Als ik iemand hoor vertellen over zijn geloof in Jezus Christus en we kunnen niets aanmerken op zijn dagelijks leven, dan moeten we dít overnemen.
Neem toch eens het voorbeeld van Judas. Welke discipel had de 'gave van het onderscheid'? Niet één!
Of geven we eerlijk toe dat het curatorium Judas had aangenomen?
Wel moet je bedenken dat de GG dan dezelfde breedte gaan krijgen als bijv. de Hersteld Herv Kerk.
Nogmaals héél belangrijk in deze zaken is de tucht. Ook de hoogleraren en docenten moeten zich onderwerpen aan de tucht.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Oorspronkelijk gepost door AdryanDus als een ouderling naar het curatorium komt moeten ze die maar aannemen zonder meer? Dat is volgens mij waar jij nu voor pleit. En dat is toch wel vreemd. Want de ambten zijn wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. Er zit wel een verschil tussen die twee.Oorspronkelijk gepost door OrckieHe beste man, er wordt jaarlijks een handvol ouderlingen afgewezen (info uit betrouwbare bron) en die vertellen daar echt geen onschriftuurlijke dingen hoor!Oorspronkelijk gepost door AdrianusNee, dat ben ik niet met je eens. Als iemand een Schriftuurljke bekering vertelt en een Schriftuurlijke roeping kan hij nog steeds een huichelaar zijn. Dat kunnen mensen niet ontdekken. Maar als iemand aangaande zijn bekering of roeping dingen vertelt die niet naar de Schrift zijn, moet zo iemand worden afgewezen. Snap je het verschil?Als jij het eens bent dat 'Judas' aangenomen zou worden door het huidige curatorium dan moeten we toch eerlijk bekennen dat de criteria blijkbaar niet deugen en dat een curatorium nooit kan oordelen over het onbekeerd of bekeerd zijn van de persoon.
[Aangepast op 26/5/04 door Adrianus]
Dat is maar de vraag. In Schotland bv. blijft een predikant altijd ouderling! Maar goed daar is het ook absoluut ondenkbaar dat men geroepen wordt tot het ambt als men nog nooit aan het Avondmaal heeft deelgenomen.
- ndonselaar
- Contacteer:
Adrianus, wat is dan die 'bijzondere roeping'?Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Zeeuw,
Ik heb die artikelen van Ds. Eckeveld even niet meer paraat.
1. heeft iemand die nog en
2. stond daar misschien een historische verantwoording over in?
En dan nog even inhoudelijk: Het lijkt me toch wel dat naast een leer en leven overeenkomstig Gods Woord (een eis voor ons allen, wil het wel zijn voor de eeuwigheid) toch een bijzondere roeping moet zijn. Niemand mete zichzelf die eer aan...
Groeten,
Adrianus
Concretiseer dit eens met bv. wat voorbeelden?
Vind ik onvergelijkbaar omdat het propedeutisch jaar aan de TS veel meer gericht is op doorstromen naar vervolgstudie en ambt. Daar ligt mijns inziens nu juist het verschil met de CGO-E.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
In theorie heb je wel gelijk, maar dan voorziet in feite de E-cursus van de CGO al niet in een opleiding die ok een ieder die werkzaamheden heeft omtrent het bezig zijn in Gods Koninkrijk kan volgen?
Zo'n opleiding, maar dan 's avond in plaats van een dag in een week, bestaat dus in feite al! Of vnid je het onvergelijkbaar
Het criterium zou kunnen zijn dat men aangeeft het ambt van prediker te begeren. Ik ben er van overtuigt dat dat voldoende is om ervoor te zorgen dat je alleen serieuze klanten krijgt. We zijn nog niet zover gezonken toch dat we met het predikambt een spelletje zouden spelen? Bovendien, behalve dat jaar studie is er geen schade. Het curatorium wordt niet afgeschaft maar naar het einde van het propedeutisch jaar geplaatst. En als criterium is het eenduidig.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Verder is het lastige van dit voorstel dat je dan helemaal geen criteria aan het begin moet stellen. Iedereen kan dus een jaartje meelopen. In feite heeft die vooropleiding dan ook weinig te maken met de overige taken van de docenten en curatoren, die ook nog mensen aan het opleiden zijn waarvan mag wordne geloofd dat ze werkelijk zijn geroepen. want halve criteria, zullen we eens zijn, wekt alleen maar verwarring.
Ik vind het erg ingewikkeld en zie de meerwaarde niet, als je er vanut blijft gaan dat uiteindelijktoch dezelfde bekering en roeping nodig bljiven.
Niet? Die beste man heeft zijn werk opgezegd of zijn bedrijf verkocht. En zeker als hij ca. 40 jaar is of ouder wordt het wel errug moeilijk weer wat nieuws te krijgen.Oorspronkelijk gepost door limosa
Bovendien, behalve dat jaar studie is er geen schade.
Dan moet er wel een deeltijdstudie van worden gemaakt.
Het idee van Egbert was: eerste jaar 1 dag per week. Die moet toch vrijgemaakt kunnen worden hé. Anders is er van roeping zeker geen sprake.Oorspronkelijk gepost door LecramNiet? Die beste man heeft zijn werk opgezegd of zijn bedrijf verkocht. En zeker als hij ca. 40 jaar is of ouder wordt het wel errug moeilijk weer wat nieuws te krijgen.Oorspronkelijk gepost door limosa
Bovendien, behalve dat jaar studie is er geen schade.
Dan moet er wel een deeltijdstudie van worden gemaakt.
waar haal je het vandaan dat deze gedachtenwisseling voor mij een spelletje zou zijn? Met "nu jij weer" geef ik aan dat jij aan de beurt bent om argumenten aan te dragen voor jouw positie. Kennelijk heb je aan doortimmerde argumenten gebrek en meen je de intenties van een ander daarom maar door het slijk te moeten halen.Oorspronkelijk gepost door AdrianusOrck,Oorspronkelijk gepost door OrckieNu jij weer.
Spreken over geen deze dingen is geen spelletje, dat in de eerste plaats. Tegelijk met jouw kritiek op het curatorium geef je aan het helemaal eens te zijn met de citaten van Refojongere in het topic over het voorgeslacht. Een werkelijk unieke combinatie. Nogmaals: laten we discussiëren over de zaken op sommige delen van dit forum niet als spelletje zien.
Verder heb ik duidelijk aangegeven grote moeite te hebben met de inhoud en presentatie van de kritiek van Ds Harinck. Als je gaat spreken over 'imponerende tekst' vind ik dat echt heel verdrietig, zeker als er een onvolledig beeld wordt geschetst van de informatie op basis waarvan besloten. Zulke kritiek draagt naar mijn bescheiden mening niet bij aan het waardig spreken over deze tere zaken.
Als je verder aangeeft uiteindelijk op meer toegelaten personen te willen uitkomen dan de huidige aantallen geef je dus aan het beter te weten dan het curatorium. Ik zie geen aanleiding om jouw beoordelingsmaatstaven beter te vinden dan die van het curatorium.
Probeer het een beetje zuiver te houden Adriaan, dan kunnen we hier wellicht een zinnige discussie hebben over deze gewichtige zaken.
Ik zie geen enkele spanning tussen mijn bijval aan de citaten die RJ plaatste en mijn ideeën over een mogelijke andere procedure van toelating tot de Theologische School. Die citaten gingen bij mijn weten niet eens over de opleiding tot predikant! Dat er over de procedure na gedacht kan en mag worden heeft ds. Van Eckeveld expliciet in de Saambinder aangegeven. Maar voor jou is de huidige gang van zaken kennelijk heilig.
Voorts ben ik van mening dat er wel degelijk een bijzondere, inwendige roeping van Godswege nodig is om toegelaten te worden. Maar nogmaals, als er diverse ambtsdragers zijn, van wie men bekering niet in twijfel trekt, en die kunnen vertellen hoe zij door God geroepen zijn, met een concrete Bijbelplaats: wie zijn wij dan om zulke mensen af te wijzen? En dit gebeurt dus wel degelijk! Laten we elkaar niet voor de gek houden. Als je geen vreemde in Jeruzalem bent kun je de concrete gevallen zo achter elkaar opsommen!