't Is wel grappig dat de kerkorde ineens boven alle norm verheven is. (ik denk stiekem dat het hier ook wel goed uitkomt). De VOGG hebben best een ordelijk kerkelijk leven volgens mij. Alleen de hoofdstukken die betrekking hebben op metershoge muren hebben ze eruit gescheurd. En dat mag best.Mister schreef:Helemaal geen goede keuze. Er is geen geordend kerkkerkelijk leven. Niet zoals het volgens de kerkorde zijn moetAnder schreef:Op zich een goede keuze. Deze predikanten hebben een bovenkerkelijke visie. En dat is niet verkeerd... Maar het belangrijkste, ze brengen de zuiver waarheid.Johannes 3:16 schreef:De voorgangers van de vrije oud gereformeerde gemeenten, ds. J. Goudriaan en ds. C.L. Onderdelinden, zijn onlangs al in de GGN (b.v.) te IJsselmuiden voorgegaan. Preekbeurten van de andere twee dominees, ds. J. van Prooijen en ds. D.C. Flapper, staan op de agenda.aboricultura schreef:Daarom is de beste oplossing binnenverband worden of ger gem.
De kerkenraad geeft hiermee wel voldoende aan welke richting men op wil, lijkt mij: een vrije oud gereformeerde gemeente worden.
De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?
Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?
@Ander: De DKO gaat uit van één ongescheurde kerk. Je argumentatie over 'kerkmuren' kan dus niet van toepassing zijn op de DKO. Tenzij je de DKO natuurlijk a-historisch gaat uitleggen.
Dan houden we er ons met z'n allen niet aan en is de keuze van de GGiN (bv) te IJsselmuiden een goede keuze.memento schreef:@Ander: De DKO gaat uit van één ongescheurde kerk. Je argumentatie over 'kerkmuren' kan dus niet van toepassing zijn op de DKO. Tenzij je de DKO natuurlijk a-historisch gaat uitleggen.
Verdiep u eens in de Afscheiding. Toen vond men de DKO, en orde in de kerk, namelijk heel belangrijk...Ander schreef:Dan houden we er ons met z'n allen niet aan en is de keuze van de GGiN (bv) te IJsselmuiden een goede keuze.memento schreef:@Ander: De DKO gaat uit van één ongescheurde kerk. Je argumentatie over 'kerkmuren' kan dus niet van toepassing zijn op de DKO. Tenzij je de DKO natuurlijk a-historisch gaat uitleggen.
Ander,
denk jij dat deze gemeente een vrije gemeente wordt vanwege het feit dat ze de kerkmuren zo laag mogelijk willen houden
of
denk jij dat deze gemeente een vrije gemeente wordt vanwege het feit dat ze menen de waarheid te prediken terwijl die onvoldoende in gemeenten wordt gepredikt waar ze zich mogelijk bij zouden kunnen aansluiten?
Het is mooi om te zien dat je blijkbaar niet zo veel met kerkmuren hebt, maar ik vind het wel wat naïef. De oplossing om vrij te worden helpt natuurlijk niets, je hebt dan geen kerkmuren richting een handvol andere vrije gemeenten.
denk jij dat deze gemeente een vrije gemeente wordt vanwege het feit dat ze de kerkmuren zo laag mogelijk willen houden
of
denk jij dat deze gemeente een vrije gemeente wordt vanwege het feit dat ze menen de waarheid te prediken terwijl die onvoldoende in gemeenten wordt gepredikt waar ze zich mogelijk bij zouden kunnen aansluiten?
Het is mooi om te zien dat je blijkbaar niet zo veel met kerkmuren hebt, maar ik vind het wel wat naïef. De oplossing om vrij te worden helpt natuurlijk niets, je hebt dan geen kerkmuren richting een handvol andere vrije gemeenten.
Aansluiten bij de GG is onwaarschijnlijk. Dus wordt het of GGiN of OGG. Samengaan met de GGiN kent veel gevoeligheden, de OGG is ook niet zo'n 'rooskleurig' kerkverband. Het "verbandje" van de VOGG kent 4 predikanten en een klein aantal gemeenten die een bepaalde samenwerking kennen. Dus is het niet onverstandig daarbij aan te sluiten. Daarnaast kent dit "verbandje" weinig interkerkelijke gevoeligheden. De predikanten die deelnamen aan de handoplegging bij de bevestiging van ds. Flapper waren uit diverse verbanden. Ik vind dat wel mooi. Vandaar dat ik dit een goede keuze vind. En de predikanten die bij dit "verbandje" horen brengen dezelfde bevindelijke waarheid zoals ze in IJsselmuiden gewend zijn.Jongere schreef:Ander,
of
Punt is dat de VOGG helemaal geen 'verbandje' zijn.
Nee hoor, dat is geen punt.Mister schreef:Punt is dat de VOGG helemaal geen 'verbandje' zijn.
- Bert Mulder
- Contacteer:
De 'vrije' gemeenten hebben natuurlijk zo veel op met alle andere kerkverbanden, dat ze tot geen van allen willen behoren, en ondertussen met de vinger wijzen hoe slecht het in kerkverband is (en wij alleen weten het beter dan alle kerkverbanden met mekaar....)Ander schreef: Aansluiten bij de GG is onwaarschijnlijk. Dus wordt het of GGiN of OGG. Samengaan met de GGiN kent veel gevoeligheden, de OGG is ook niet zo'n 'rooskleurig' kerkverband. Het "verbandje" van de VOGG kent 4 predikanten en een klein aantal gemeenten die een bepaalde samenwerking kennen. Dus is het niet onverstandig daarbij aan te sluiten. Daarnaast kent dit "verbandje" weinig interkerkelijke gevoeligheden. De predikanten die deelnamen aan de handoplegging bij de bevestiging van ds. Flapper waren uit diverse verbanden. Ik vind dat wel mooi. Vandaar dat ik dit een goede keuze vind. En de predikanten die bij dit "verbandje" horen brengen dezelfde bevindelijke waarheid zoals ze in IJsselmuiden gewend zijn.
Het is trots, zondige trots, niks anders...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ook zit er het idee van "de waarheid" hebben achter. Terwijl juist het deelnemen aan een groter kerkverband (meer dan een paar gemeenten) ook een waarborg vormt tegen een ongenuanceerde waarheidsclaim. Binnen eigen kring kan je je beroepen op "de waarheid" zonder verdere argumenten, binnen een groter verband zal je je waarheid moeten bewijzen vanuit de Schrift (en dan valt die "waarheid" meestal niet hard te maken).Bert Mulder schreef:De 'vrije' gemeenten hebben natuurlijk zo veel op met alle andere kerkverbanden, dat ze tot geen van allen willen behoren, en ondertussen met de vinger wijzen hoe slecht het in kerkverband is (en wij alleen weten het beter dan alle kerkverbanden met mekaar....)Ander schreef: Aansluiten bij de GG is onwaarschijnlijk. Dus wordt het of GGiN of OGG. Samengaan met de GGiN kent veel gevoeligheden, de OGG is ook niet zo'n 'rooskleurig' kerkverband. Het "verbandje" van de VOGG kent 4 predikanten en een klein aantal gemeenten die een bepaalde samenwerking kennen. Dus is het niet onverstandig daarbij aan te sluiten. Daarnaast kent dit "verbandje" weinig interkerkelijke gevoeligheden. De predikanten die deelnamen aan de handoplegging bij de bevestiging van ds. Flapper waren uit diverse verbanden. Ik vind dat wel mooi. Vandaar dat ik dit een goede keuze vind. En de predikanten die bij dit "verbandje" horen brengen dezelfde bevindelijke waarheid zoals ze in IJsselmuiden gewend zijn.
Dan gaan jullie toch voorbij aan de geschiedenis van het ontstaan van de vrije gemeenten. Ik althans weet, dat er vrije gemeenten zijn waarbij nog sterk het verlangen leeft van het herstel van de Nederlands hervormde kerk. Enkele van die vrije gemeenten hebben zich ook aangesloten bij de HHK. Andere niet omdat ze de HHK niet als 'herstel' zien. Maar hun vrij-zijn komt dus echt niet doordat ze zich afzetten tegen andere kerkverbanden. Het vrij-zijn is historisch gegroeid en het geen aansluiting zoeken komt omdat men maar tot één verband wil horen: de herstelde Nederlandse Staatskerk.memento schreef:Ook zit er het idee van "de waarheid" hebben achter. Terwijl juist het deelnemen aan een groter kerkverband (meer dan een paar gemeenten) ook een waarborg vormt tegen een ongenuanceerde waarheidsclaim. Binnen eigen kring kan je je beroepen op "de waarheid" zonder verdere argumenten, binnen een groter verband zal je je waarheid moeten bewijzen vanuit de Schrift (en dan valt die "waarheid" meestal niet hard te maken).Bert Mulder schreef:De 'vrije' gemeenten hebben natuurlijk zo veel op met alle andere kerkverbanden, dat ze tot geen van allen willen behoren, en ondertussen met de vinger wijzen hoe slecht het in kerkverband is (en wij alleen weten het beter dan alle kerkverbanden met mekaar....)Ander schreef: Aansluiten bij de GG is onwaarschijnlijk. Dus wordt het of GGiN of OGG. Samengaan met de GGiN kent veel gevoeligheden, de OGG is ook niet zo'n 'rooskleurig' kerkverband. Het "verbandje" van de VOGG kent 4 predikanten en een klein aantal gemeenten die een bepaalde samenwerking kennen. Dus is het niet onverstandig daarbij aan te sluiten. Daarnaast kent dit "verbandje" weinig interkerkelijke gevoeligheden. De predikanten die deelnamen aan de handoplegging bij de bevestiging van ds. Flapper waren uit diverse verbanden. Ik vind dat wel mooi. Vandaar dat ik dit een goede keuze vind. En de predikanten die bij dit "verbandje" horen brengen dezelfde bevindelijke waarheid zoals ze in IJsselmuiden gewend zijn.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 25 feb 2010, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert, wat een onzin. (...) ik was begonnen om uit te leggen waarom deze ongenuanceerde posting onzin is, maar 't is me teveel moeite..Bert Mulder schreef:De 'vrije' gemeenten hebben natuurlijk zo veel op met alle andere kerkverbanden, dat ze tot geen van allen willen behoren, en ondertussen met de vinger wijzen hoe slecht het in kerkverband is (en wij alleen weten het beter dan alle kerkverbanden met mekaar....)Ander schreef: Aansluiten bij de GG is onwaarschijnlijk. Dus wordt het of GGiN of OGG. Samengaan met de GGiN kent veel gevoeligheden, de OGG is ook niet zo'n 'rooskleurig' kerkverband. Het "verbandje" van de VOGG kent 4 predikanten en een klein aantal gemeenten die een bepaalde samenwerking kennen. Dus is het niet onverstandig daarbij aan te sluiten. Daarnaast kent dit "verbandje" weinig interkerkelijke gevoeligheden. De predikanten die deelnamen aan de handoplegging bij de bevestiging van ds. Flapper waren uit diverse verbanden. Ik vind dat wel mooi. Vandaar dat ik dit een goede keuze vind. En de predikanten die bij dit "verbandje" horen brengen dezelfde bevindelijke waarheid zoals ze in IJsselmuiden gewend zijn.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dan gaat men dus uit van een fout idee over een staatskerk. De kerk namelijk is een vergadering der gelovigen, en in die zin, internationaal. De kerk heeft organisch helemaal niks met de staat te maken. En zij heeft 1 koning en hoofd, namelijk Christus.Erasmiaan schreef:Dan gaan jullie toch voorbij aan de geschiedenis van het ontstaan van de vrije gemeenten. Ik althans weet, dat er vrije gemeenten zijn waarbij nog sterk het verlangen leeft van het herstel van de Nederlands hervormde kerk. Enkele van die vrije gemeenten hebben zich ook aangesloten bij de HHK. Andere niet omdat ze de HHK niet als 'herstel' zien. Maar hun vrij-zijn komt dus echt niet doordat ze zich afzetten tegen andere kerkverbanden. Het vrij-zijn is historisch gegroeid en het geen aansluiting zoeken komt omdat men maar tot één verband wil horen: de herstelde Nederlandse Staatskerk.memento schreef:Ook zit er het idee van "de waarheid" hebben achter. Terwijl juist het deelnemen aan een groter kerkverband (meer dan een paar gemeenten) ook een waarborg vormt tegen een ongenuanceerde waarheidsclaim. Binnen eigen kring kan je je beroepen op "de waarheid" zonder verdere argumenten, binnen een groter verband zal je je waarheid moeten bewijzen vanuit de Schrift (en dan valt die "waarheid" meestal niet hard te maken).Bert Mulder schreef:De 'vrije' gemeenten hebben natuurlijk zo veel op met alle andere kerkverbanden, dat ze tot geen van allen willen behoren, en ondertussen met de vinger wijzen hoe slecht het in kerkverband is (en wij alleen weten het beter dan alle kerkverbanden met mekaar....)Ander schreef: Aansluiten bij de GG is onwaarschijnlijk. Dus wordt het of GGiN of OGG. Samengaan met de GGiN kent veel gevoeligheden, de OGG is ook niet zo'n 'rooskleurig' kerkverband. Het "verbandje" van de VOGG kent 4 predikanten en een klein aantal gemeenten die een bepaalde samenwerking kennen. Dus is het niet onverstandig daarbij aan te sluiten. Daarnaast kent dit "verbandje" weinig interkerkelijke gevoeligheden. De predikanten die deelnamen aan de handoplegging bij de bevestiging van ds. Flapper waren uit diverse verbanden. Ik vind dat wel mooi. Vandaar dat ik dit een goede keuze vind. En de predikanten die bij dit "verbandje" horen brengen dezelfde bevindelijke waarheid zoals ze in IJsselmuiden gewend zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dan kun je misschien wel uitleggen waarom ze zich niet bij 1 van die verbanden aansluiten wilt? En dat er dus om zo weinig zielen als in hun paar gemeenten een scheur in de kerk van Christus blijft?Ander schreef:Bert, wat een onzin. (...) ik was begonnen om uit te leggen waarom deze ongenuanceerde posting onzin is, maar 't is me teveel moeite..
Was dat maar waar....memento schreef:Ook zit er het idee van "de waarheid" hebben achter. Terwijl juist het deelnemen aan een groter kerkverband (meer dan een paar gemeenten) ook een waarborg vormt tegen een ongenuanceerde waarheidsclaim. Binnen eigen kring kan je je beroepen op "de waarheid" zonder verdere argumenten, binnen een groter verband zal je je waarheid moeten bewijzen vanuit de Schrift (en dan valt die "waarheid" meestal niet hard te maken).Bert Mulder schreef:De 'vrije' gemeenten hebben natuurlijk zo veel op met alle andere kerkverbanden, dat ze tot geen van allen willen behoren, en ondertussen met de vinger wijzen hoe slecht het in kerkverband is (en wij alleen weten het beter dan alle kerkverbanden met mekaar....)Ander schreef: Aansluiten bij de GG is onwaarschijnlijk. Dus wordt het of GGiN of OGG. Samengaan met de GGiN kent veel gevoeligheden, de OGG is ook niet zo'n 'rooskleurig' kerkverband. Het "verbandje" van de VOGG kent 4 predikanten en een klein aantal gemeenten die een bepaalde samenwerking kennen. Dus is het niet onverstandig daarbij aan te sluiten. Daarnaast kent dit "verbandje" weinig interkerkelijke gevoeligheden. De predikanten die deelnamen aan de handoplegging bij de bevestiging van ds. Flapper waren uit diverse verbanden. Ik vind dat wel mooi. Vandaar dat ik dit een goede keuze vind. En de predikanten die bij dit "verbandje" horen brengen dezelfde bevindelijke waarheid zoals ze in IJsselmuiden gewend zijn.
Ik vraag me even af of jullie deze gemeenten zo goed kennen dat je dit zo ongezouten kunt/mag zeggen.
Het is nogal niet niks wat je hier zegt, dan moet je het wel van binnen uit weten.
Ik ken die gemeenten niet goed genoeg, weet wel wat van de historie af, lees het boek "De breuk beleefd" over het ontstaan van deze gemeenten.