Stichting Heartcry

Democritus

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Democritus »

Erasmiaan schreef:Marnix, ik houd niet van je manier van discussiëren en ik loop er elke keer weer tegen aan. Je zegt veel maar je weerlegt niets.

Als iemand dit zegt:
Hoe kan ik overwinning krijgen over de zonde?
Dan zeg ik: waar praat je over! Dat kan helemaal niet! Ja, na dit leven!

Want als je een zonde overwint en na 3 jaar val je erin bijvoorbeeld, was het dan toch geen overwinning? Is Christus dan niet waar? Is Zijn arm dan verkort? Nee, het streven en de terminologie is onbijbels. Er is geen overwinning van de zonde en de zonden in dit leven.

Wel is er de levensheiliging maar dat is inherent. Een heilige vanzelfsheid.
Sorry Erasmus maar deze manier van discussiëren is net zo oneigenlijk. Op zijn minst kan je zeer eenzijdig citeren noemen wat je doet. Ook al eens gekeken naar de context waar het in staat? Als je deze quote isoleert dan moet ik je gelijk geven.

Ik vind het knap dat levensheiliging bij jou een heilige vanzelfsheid is! Was dat bij mij ook maar zo....... die oude mens ligt nog zo vaak boven.

Jij probeert continue om HCr te laten zeggen dat de zonde overwonnen kan worden op aarde uit eigen kracht. Maar dat beweert HCr helemaal niet. Alleen focust HCr zich op concrete zonden daarnaast op karakterzonde (Mozes was driftig en werd tenslotte de meest zachtmoedige man op aarde) en ze hebben niet de illusie dat de adamsnatuur geheel overwonnen kan worden. Want waar lees jij dat bij HCr?

Daarnaast waarom allergisch voor de term overwinningsleven. Het is geen overwinning uit ons zelf maar overwinning (in dit leven gedeeltelijk zie ook de vb van Maritz uit zijn eigen leven) vanuit een reeds verkregen overwinning. Zit alleen de term je dwars of ook de zaak?

Hier nog wat citaten uit dezelfde lezing.
Maar het derde wat ik graag tegen jullie wil zeggen over overwinning op de zonde, gaat over het geheim, dat aan je geopenbaard moet worden. Het geheim is, dat je aan het einde moet komen van jouw eigen kracht en jouw eigen proberen en dat je moet verstaan, wat Jezus aan het kruis gedaan heeft. Dat moet je door het geloof deelachtig worden.
Toen je tot geloof en bekering kwam, ben je op de plek gekomen waar je opgehouden hebt met proberen om zelf je zaligheid te bewerken. Toen ervoer je wat Jézús voor jou aan het kruis gedaan heeft.
Bij de overwinning op de zonde is dat hetzelfde. Je komt op een plek waar je aan het einde komt met jezelf. Je hebt geprobeerd om zelf die zonde te overwinnen, maar het is je niet gelukt. En dan gaat voor je open, dat Chrístús de zonde aan het kruis overwonnen heeft en de macht van je eigen ‘ik’ gebroken heeft.
Doorgaans laat de Heere het toe dat wij eerst een tijd zelf strijden om de zonde te overwinnen. We belijden, belijden, belijden, en dat is goed, maar er moet een punt komen dat we toch de overwinning over de zonde willen krijgen. Er moet een begeerte in ons hart komen dat we zeggen: ‘Maar Heere, het kan niet met enkel belijden en opstaan, met vallen en opstaan en weer vallen en weer opstaan. Heeft Christus dan niet meer gedaan aan het kruis?’
Deze strijd lezen we in Romeinen 7: “Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods”. Romeinen 6 en 7 noemen verschillende termen voor onze oude zondige natuur, de natuur die wil zondigen, de natuur die zich niet onderwerpt aan de wet van God.
Iemand heeft gezegd: ‘The old nature must not be mended; it must be ended’. Je kunt niet je oude natuur verbeteren of mooier maken, want die is zondig en slecht.
De zondige natuur zal dikwijls weer opspelen en je tot zonde brengen, ook in het leven van een kind van God, ook na onze bekering. Of heb je nooit weer gezondigd na je bekering?
Laatst gewijzigd door Democritus op 21 jan 2009, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
PS> Ik sta geen overwinningsleven voor. Daarvoor is en blijft de mens te zondig. Maar het idee dat strijden tegen de zonde, en het zoeken naar het goede doen, kortom de continue levens-reformering van het leven, nodig is, komen we ook tegen bij de Nadere Reformatie en het Puritanisme. Neem je daar dan ook afstand van?
Nee natuurlijk niet. Dat is hopelijk nu wel duidelijk toch?
Maargoed, dan zul je je stelling moeten nuanceren. Dan moet je toch spreken over streven naar heiligheid, en zal je concreet dingen moeten doen om zonden te bestrijden, en concreet goede dingen moet gaan doen. Zeker de lijn van de NR was daar zeer activistisch in; die hadden complete reformatieprogramma's, ook voor het gezins- en persoonlijke leven.
helma

Bericht door helma »

Ik begreep tijdens een lezing van Ds Maritz dat hij 'de verzoeking' nog geen zonde noemt (want De Heere Jezus werd ook verzocht)
maar pas wanneer je toegeeft aan die verzoeking is het zonde
(als ik het verkeerd heb begrepen moet Grace het maar rechtzetten)

Dat lijkt me een heel verschil met diegenen die de verzoekingen al zien als zonden
De eerste persoon zal dus minder zonden 'doen' dan iemand uit de 2e categorie
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Marnix, ik houd niet van je manier van discussiëren en ik loop er elke keer weer tegen aan. Je zegt veel maar je weerlegt niets.

Als iemand dit zegt:
Hoe kan ik overwinning krijgen over de zonde?
Dan zeg ik: waar praat je over! Dat kan helemaal niet! Ja, na dit leven!

Want als je een zonde overwint en na 3 jaar val je erin bijvoorbeeld, was het dan toch geen overwinning? Is Christus dan niet waar? Is Zijn arm dan verkort? Nee, het streven en de terminologie is onbijbels. Er is geen overwinning van de zonde en de zonden in dit leven.
Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Je kan zonden overwinnen door Hem. Niet de zonde want we blijven zondig. Maar we zijn in Hem overwinnaars. Dat zegt de Bijbel. Niet: We worden na dit leven overwinnaars want dan zondigen we niet meer.

1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; 2 en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld.
3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; 5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. 6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.

(dat over heiliging)

Over overwinning:

12 Kinderen, ik schrijf u dat uw zonden u vergeven zijn omwille van zijn naam. 13 Ik schrijf u, ouderen: u kent hem die er is vanaf het begin. Ik schrijf u, jongeren: u hebt hem die het kwaad zelf is overwonnen. 14 Kinderen, ik schrijf u dus dat u de Vader kent. Ouderen, u schrijf ik: u kent hem die er is vanaf het begin. Jongeren, u schrijf ik: u bent sterk, het woord van God blijft in u, en u hebt het kwaad overwonnen.

Die lijn moeten we denk ik goed in het oog houden. Eerst de vergeving van de zonden om Hem. En dan wordt er tot twee keer gezegd: U hebt het kwaad overwonnen. We worden opgeroepen tot heiliging, maar de zonde zit hem niet in ons handelen maar in de vergeving om Christus wil. En dan mogen we ook, zoals in het gebed in het doopformulier zo treffend zegt: Strijden tegen de zonden en overwinnen. Door Hem. Streven en de terminologie is niet onbijbels, omdat de overwinning er is door Hem. Als we streven en naar heiliging en vallen, maar op Hem zien, is er ook vergeving door Hem. En in Hem zijn we meer dan overwinnaars.
Erasmiaan schreef:Er is natuurlijk wel een bepaalde mate van activisme maar laten we altijd blijven benadrukken dat we in ALLES stijl en diep afhankelijk zijn van Hem en dat al onze GERECHTIGHEDEN een wegwerpelijk kleed zijn (dat gaat over de heiligmaking!). En als je dat maar veel beseft bij alles wat je doet heb je niet de mond vol over het overwinningsleven. Dan is het een dagelijkse strijd tegen de zonde waar alleen de gemeenschap met Christus weleens iets doet smaken van dé overwinning.
En ik zal herhalen wat ik daarop heb gezegd. heiliging moet altijd in afhankelijkheid van Hem zijn. Alle bijbelse oproepen over dat streven staan in dat ligt, en wat ik heb gezien en gehoord van HeartCry, staan die oproepen tot streven naar heiliging aldaar ook in dat licht. En dan heb je je mond vol over Zijn overwinning.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

De gedachte zou wel bestreden moeten worden dat de wedergeboorte geen invloed zou hebben op het leven van een mens wat betreft zonde doen. Nu weet ik dat niemand dit letterlijk zo leert, maar het gevaar dreigt aan beide 'kanten': als een mens slechts levensheiliging wordt voorgehouden zonder de noodzaak van wedergeboorte loopt hij gevaar om aan een strijd te beginnen in zijn leven die in eigen kracht nooit te strijden is. Heiliging zonder wedergeboorte is hardlopen wat doodlopen zal worden. Daarom zal zo iemand op een gegeven moment óf depressief worden en alles de rug toe keren óf vervallen in een christendom waarin hij zelf selecteert wat hij mooi vindt en bewust bepaalde delen uit Gods geboden negeert en wegbant uit zijn leven.
Aan de andere kant dreigt het gevaar dat alleen wordt benadrukt dat een mens altijd zondaar blijft, alsof er in zijn leven niets zou veranderen. Hierdoor kan er een groep mensen ontstaan die meent wedergeboren te zijn omdat ze het aardig met de leer eens zijn, geraakt worden onder een preek en wellicht wel van hun zonden willen afkomen - terwijl in hun leven wat zonden betreft niets verandert (anders gezegd: er is geen dagelijkse bekering van de zonden). Dat strijdt absoluut tegen het getuigenis van de Schrift, zie o.a. de eerste brief van Johannes. Een mens kan nooit op die manier onder de macht van zonde blijven als hij dat was voor zijn wedergeboorte. Als Paulus bijvoorbeeld zegt: Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven? Het is onmogelijk om in zonde te blijven leven waaraan je gestorven bent. Let dan wel op het woord leven of zoals dat in Johannes genoemd wordt: wandelen. Paul Washer gebruikte dit beeld: als je je leven volgt met een fotocamera kun je selecteren wat je wilt. Je kunt een foto maken van een moment waarop je het zwakste bent. Je kunt ook een foto maken van een moment waarop je sterk bent en daaruit je conclusies trekken. Als je echter met een videocamera je leven volgt krijg je een eerlijk beeld: ben ik een nieuw mens?

Er zijn dus twee kanten die we moeten benoemen. Enerzijds de bekentenis van Jakobus (zie ook Paulus in zijn Romeinen brief): Want wij struikelen allen in vele. Maar anderzijds het feit dat een wedergeborene niet in het duister kan wandelen. Lees daarover de duidelijke eerste brief van Johannes! Om nog een voorbeeld van Paul Washer te gebruiken: zie de geestelijk dode mens als een zwijn (2 Petrus 2). Die heeft het naar zijn zin in de modder en eet daar met plezier de drab. Maar op het moment dat zo'n mens levend gemaakt wordt zal hij beseffen dat hij mens is en abrupt datgene de rug toedraaien waar hij uitgehaald is. Het is mogelijk dat op zeker moment hij weer wordt verleid om weer eens te eten van het voedsel voor de zwijnen. Maar zodra hij het in zijn mond genomen zal hebben, moet hij het uitbraken. Want het is zwijnenvoer en daar kan hij niet meer mee leven. Volgens mij is dat wat Paulus bedoeld als hij zegt: wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?

In 1 Johannes 1 zie je altijd mooi deze tweeslag, vind ik:
Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet.
Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

Aan de ene kant een duidelijke en scherpe veroordeling van hen die zeggen gemeenschap met Hem te hebben maar die tegelijk in de duisternis wandelen. Maar Johannes weet hoe kinderen van God zich vaak kunnen voelen (als wandelend in de duisternis) en daarom volgen direct de woorden: wie zegt zonder zonde te zijn is een leugenaar. Als wij (die in het licht wandelen!) onze zonde belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Rochus

Bericht door Rochus »

helma schreef:Ik begreep tijdens een lezing van Ds Maritz dat hij 'de verzoeking' nog geen zonde noemt (want De Heere Jezus werd ook verzocht)
maar pas wanneer je toegeeft aan die verzoeking is het zonde
(als ik het verkeerd heb begrepen moet Grace het maar rechtzetten)

Dat lijkt me een heel verschil met diegenen die de verzoekingen al zien als zonden
De eerste persoon zal dus minder zonden 'doen' dan iemand uit de 2e categorie

Voor de duidelijkheid zet ik Jakobus 1 er even bij
De zegen van de geloofsbeproeving
2 Acht het voor grote vreugde, mijne broeders, wanneer gij in velerlei 7verzoekingen valt;
3 Wetende dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt.
4 Doch de lijdzaamheid hebbe een volmaakt werk, opdat gij moogt volmaakt zijn en geheel oprecht, in geen ding gebrekkelijk.

kantt. 7 Dat is, verdrukkingen, die alzo worden genaamd, omdat God daarmede onze standvastigheid in het geloof beproeft en bekendmaakt, gelijk in het volgende vers verklaard wordt. Zo wordt ook gezegd dat God Abraham verzocht, Gen. 22:1, dat is, zijn geloof beproefde. Zie ook 2 Petr. 2:9. Openb. 3:10.

Voorbeeld:
Als te maken krijgen met verzoekingen zondigen is heeft Jezus ook gezondigd; Hij werd immers ook verzocht...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

In deze tijd bevindt de ware vroomheid zich in een crisis, zei de predikant. „De tijdgeest, de jachtigheid van het leven en het materialisme verhouden zich eigenlijk niet met de praktijk van de heiliging van het leven.” Hij adviseerde om bewust stille tijd te reserveren voor de beoefening van de heiligmaking. Hij beval Bijbelstudie, zelfkritiek, meditatie, het gebruik van de sacramenten, bidden, vasten, zingen en gemeenschap der heiligen aan om de vreugde van de heiliging te beleven.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
In deze tijd bevindt de ware vroomheid zich in een crisis, zei de predikant. „De tijdgeest, de jachtigheid van het leven en het materialisme verhouden zich eigenlijk niet met de praktijk van de heiliging van het leven.” Hij adviseerde om bewust stille tijd te reserveren voor de beoefening van de heiligmaking. Hij beval Bijbelstudie, zelfkritiek, meditatie, het gebruik van de sacramenten, bidden, vasten, zingen en gemeenschap der heiligen aan om de vreugde van de heiliging te beleven.
Wat wil je hiermee zeggen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Democritus

Bericht door Democritus »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Wat wil je hiermee zeggen?
Zelfkritiek Marnix! ::salut
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Marnix

Bericht door Marnix »

Nou, dat denk ik niet, maar het is wel opmerkelijk. Eerst de angst voor activisme en nu een citaat van Ds. Karens met de boodschap om vanalles te gaan doen. :)
Grace

Bericht door Grace »

Erasmiaan schreef:Nee, het streven en de terminologie is onbijbels. Er is geen overwinning van de zonde en de zonden in dit leven.
Leg dit dan eens uit Erasmiaan:

Romeinen 6:14
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade(40).

Kanttekeningen bij Romeinen 6:14
Namelijk Jezus Christus, die ons niet alleen van de schuld, maar ook van de macht der zonde heeft verlost, en ons door Zijnen Geest de kracht geeft om de zonde met hare begeerten tegen te staan, en te overwinnen. Zie Rom. 8:1,2,3,13; 2 Tim. 1:7; 1 Joh. 5:4.
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan, niemand beweert dat zonden voorgoed overwonnen worden. Zodra we de Weg verlaten zijn we overgeleverd aan ons vlees en satan.
Misschien dat de term overwinning in die context wat onduidelijkheid schept. Ik geloof dat je het op zich ook niet over specifieke zonden moet hebben. Als je wandel vruchtbaar is, zijn de zonden en de strijd daartegen over het algemeen niet zo'n probleem. Dat wordt door velen ervaren.
Het leven in die opstandingskracht van Christus hoort de normale christelijke levenswandel te zijn.
Dat is denk het probleem. Het gaat over de dagelijkse heiligmaking.
Indicatief IS ieder kind van God overwinnaar. Rom 8:37
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Grace schreef:
Erasmiaan schreef:Nee, het streven en de terminologie is onbijbels. Er is geen overwinning van de zonde en de zonden in dit leven.
Leg dit dan eens uit Erasmiaan:

Romeinen 6:14
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade(40).

Kanttekeningen bij Romeinen 6:14
Namelijk Jezus Christus, die ons niet alleen van de schuld, maar ook van de macht der zonde heeft verlost, en ons door Zijnen Geest de kracht geeft om de zonde met hare begeerten tegen te staan, en te overwinnen. Zie Rom. 8:1,2,3,13; 2 Tim. 1:7; 1 Joh. 5:4.
Ons geloof in Christus overwint de wereld, niet wij.

@ Gian Romeinen 8:37 slaat op de overwinning over onze vijanden.

Ik wil het nog maar eens duidelijk stellen.

Heiligmaking is mijns inziens meer en meer van Christus worden. Elke zonde bewenen en jezelf weer bezien als een onheilige om van Christus te begeren wat we zelf niet kunnen. En tevens een hartelijke lust en liefde om al de geboden Gods volkomenlijk te houden. Maar wat is het voornaamste stuk der dankbaarheid (heiligmaking)? Het gebed, zo zegt onze catechismus in zondag 45. Niet de wet maar het gebed. Dus niet in het houden van Gods geboden ligt volgens het voornaamste der heiligmaking maar in het gebed. Om God om heiligmaking te bidden (en te danken voor verlossing).

En zegt de catechismus ons ook niet dat "zelfs de allerheiligsten zolang als zij in dit leven zijn maar een klein beginsel van de gehoorzaamheid hebben"?

Dat is toch een heel andere sfeer dan wat je in de documenten op de Heartcry site leest? Wil men daarom de 3 formulieren niet tot hun grondslag verklaren?
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef: @ Gian Romeinen 8:37 slaat op de overwinning over onze vijanden.
En waar staan die vijanden dan voor denk je?
En deze teksten dan?

Ro 3:4 Dat zij verre. Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig; gelijk als geschreven is: Opdat Gij gerechtvaardigd wordt in Uw woorden, en overwint, wanneer Gij oordeelt.
Ro 12:21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.
1Jo 2:14 Ik heb u geschreven, vaders, want gij hebt Hem gekend, Die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk, en het Woord Gods blijft in u, en gij hebt den boze overwonnen.
1Jo 4:4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.
1Jo 5:4 Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.
1Jo 5:5 Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?
1Co 15:57 Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.
Opb 2:7 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den boom des levens, die in het midden van het paradijs Gods is.
Opb 2:11 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, zal van den tweeden dood niet beschadigd worden.
Opb 2:17 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witten keursteen, en op den keursteen een nieuwen naam geschreven, welken niemand kent, dan die hem ontvangt.
Opb 2:26 En die overwint, en die Mijn werken tot het einde toe bewaart, Ik zal hem macht geven over de heidenen;
Opb 3:5 Die overwint, die zal bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitdoen uit het boek des levens, en Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen.
Opb 3:12 Die overwint, Ik zal hem maken tot een pilaar in den tempel Mijns Gods, en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven den Naam Mijns Gods, en de naam der stad Mijns Gods, namelijk des nieuwen Jeruzalems, dat uit den hemel van Mijn God afdaalt, en ook Mijn nieuwen Naam.
Opb 3:21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.
Opb 21:7 Die overwint, zal alles beerven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.
Fil 4:13 Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.

Nogmaals, in de opstandingskracht van Christus is overwinning.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

erasmiaan schreef:Ons geloof in Christus overwint de wereld, niet wij.
Er is dus een tegenstelling tussen 'ons geloof' en 'wij'. Waar haal jij die onderscheiding vandaan? Er is maar één Erasmiaan. Er zijn er geen twee. Die ene is of geheiligd in Christus, of niet. Als een mens wedergeboren is, is hij niet tegelijkertijd ook nog dood in de misdaden.

Anders gezegd, door een omgekeerde stelling: als het geschonken geloof in Christus de wereld overwint, dan ben ik (de wedergeborene) daar compleet bij betrokken.
Plaats reactie