Zondagsdruk...eh...rust
Re: Zondagsdruk...eh...rust
Maar wat heeft e.e.a. met zondagsrust/...druk te maken??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
In dit geval heeft die machtige wind dus niet meer in de tempel geklonken. Die heeft God voorgoed verlaten.
Het eerste zou kunnen, al vind ik de argumentatie wat mager.Jongere schreef:In dit geval heeft die machtige wind dus niet meer in de tempel geklonken. Die heeft God voorgoed verlaten.
Het tweede niet.
We lezen aan het einde van dat hoofdstuk dat ze dagelijks in de tempel kwamen. In hoofdstuk 3 wordt een wonderteken en de evangelieverkondiging in de tempel beschreven.
Als woning heeft Hij die voorgoed verlaten, zoals ik dat in mijn eerdere post noemde.Tiberius schreef:Het eerste zou kunnen, al vind ik de argumentatie wat mager.Jongere schreef:In dit geval heeft die machtige wind dus niet meer in de tempel geklonken. Die heeft God voorgoed verlaten.
Het tweede niet.
We lezen aan het einde van dat hoofdstuk dat ze dagelijks in de tempel kwamen. In hoofdstuk 3 wordt een wonderteken en de evangelieverkondiging in de tempel beschreven.
We zien dat Paulus bijvoorbeeld bij zijn evangelisatie altijd eerst de Joden in een plaats op zocht, vaak ging hij naar de synagoge om daar het evangelie te verkondigen en vervolgens naar de heidenen. Dat ze naar de tempel gingen is dus begrijpelijk. Dat daar wonderen gebeuren (die vaak gepaard gingen met de evangelieverkondiging) zijn niet plaatsgebonden maar Persoonsgebonden, omdat ze in naam van Jezus plaatsvonden.Tiberius schreef:Het eerste zou kunnen, al vind ik de argumentatie wat mager.Jongere schreef:In dit geval heeft die machtige wind dus niet meer in de tempel geklonken. Die heeft God voorgoed verlaten.
Het tweede niet.
Maar het zou goed kunnen dat ze dit in eerste instantie wel deden. In Handelingen 5 lezen we:
12 De apostelen verrichtten vele tekenen en wonderen onder het volk. De gelovigen kwamen eensgezind bijeen in de zuilengang van Salomo, 13 en ofschoon niemand zich daar bij hen durfde te voegen, sprak het volk vol lof over hen. 14 Steeds meer mensen gingen in de Heer geloven, een groot aantal mannen zowel als vrouwen, 15 en ze legden zelfs zieken op draagbedden of matrassen buiten op straat, in de hoop dat toch ten minste de schaduw van Petrus, wanneer hij voorbijkwam, op een van hen zou vallen. 16 Ook vanuit de steden rondom Jeruzalem stroomden de mensen toe; ze brachten zieken mee en mensen die door onreine geesten gekweld werden, en allen werden genezen.
Tegelijkertijd is duidelijk dat dit ook een evangelisatieactie betreft. Verderop lezen we:
19 ’s Nachts opende een engel van de Heer echter de deuren van de gevangenis, bracht hen naar buiten en zei: 20 ‘Ga naar de tempel en spreek daar tot het volk over alles wat dit nieuwe leven aangaat.’ 21 De apostelen gaven hieraan gehoor en gingen bij het aanbreken van de dag naar de tempel, waar ze hun onderricht voortzetten.
En nog iets verder:
27 Ze namen de apostelen mee en leidden hen voor het Sanhedrin. De hogepriester begon het verhoor met de vraag: 28 ‘Hebben wij u niet nadrukkelijk verboden de naam van Jezus nog te gebruiken en onderricht over hem te geven? En toch verspreidt u uw leer in heel Jeruzalem en stelt u ons aansprakelijk voor de dood van deze man.’ 29 Petrus en de andere apostelen antwoordden: ‘Men moet God meer gehoorzamen dan de mensen. 30 De God van onze voorouders heeft Jezus weer tot leven gewekt, nadat u hem had vermoord door hem aan een kruishout te hangen. 31 God heeft hem een plaats gegeven aan zijn rechterhand, hem tot leidsman en redder verheven om de Israëlieten tot inkeer te brengen en hun zonden te vergeven. 32 Daarvan getuigen wij, en daarvan getuigt ook de heilige Geest, die God geschonken heeft aan wie hem gehoorzamen.’
Na Handelingen 5, waar de christenvervolging begint, lezen we niets meer over het samenkomen in de tempel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het gaat mij niet zozeer om het gebruik van de tempel. Daar waren ze ook uiteraard vaak te vinden omdat daar veel mensen waren. Het gaat me om de status van de tempel als huis van God - die heeft afgedaan.