Avondmaal - Familie

Tiberius
Administrator

Re: Avondmaal - Familie

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:
Kaw schreef:Nee, dat heb ik nog niet gelezen, maar wel zat andere boekjes en artikelen uit de SB. Ik heb wel wat beters te doen dan elk verschenen boekje uit de Ger. Gem. hoek aanschaffen en lezen.
Tja, dan is het logisch dat je de plank op zo'n belangrijk punt mis slaat. Juist dat boekje legt heel helder voor jonge mensen uit waar de GG voor staan. Jammer dat je je daar niet in wilt verdiepen, maar zomaar wat rond roept.
Als je kennis wilt vergaderen, moet je wel studeren of in ieder geval lezen.
Tja, das lekker makkelijk om zo te discusseren. Verwijs maar naar een externe bron.
Ik raad Marnix en Marco dan aan om een boekje uit de GKV over de doop aan te raden bij jou en Afgewezen. Einde discussie.
Hoe bedoel je einde discussie? Dit heeft niets met discussiëren te maken, namelijk.
Jij roept zonder enige onderbouwing dat de Ger Gem een bepaalde verbondsvisie uitdraagt terzake de (kinder-)doop. En dat meermalen op dit forum.
Ik ontken dat ten stelligste en probeer jouw "mening" met feiten om te buigen naar de realiteit.
Die feiten kan je het gemakkelijkst terug vinden in het genoemde boekje. Er zijn ook wel massiever werken beschikbaar, maar daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten. Zo ja, dan wil ik nog wel wat titels noemen.

Als ik van mijn kant wat over de GKv ga roepen, zal ik daar ook eerst een onderbouwing voor moeten hebben. Nu reageer ik niet op de GKv, maar op de postings van Marco en/of Marnix.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Je bent overigens niet op mijn vraag ingegaan...
Klopt, omdat het antwoord daarop wel duidelijk is.
Maar goed, ik zal de woorden van het Doopformulier gebruiken (ik kan het zelf niet beter verwoorden):
Wij zijn allen met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns.
Is dat jou volledige antwoord? Daar kan ik dan heel kort op reageren. Bij die zin houdt het doopformulier niet op. Het is de inleiding, het is niet de essentie van de doop. Er wordt niet slechts uitgebeeld: Je moet opnieuw geboren worden. Je hebt de term "erf van het verbond" al gebruikt en een stelling dat een gedoopt kind zich op dat erf bevindt kan je niet slechts hiermee onderbouwen.

Overigens is dit geen antwoord op mijn vraag. Voor de helderheid, mijn vraag is: Als ook gedoopte kinderen van gelovige ouders vijanden van God zijn, hoe kan de DL dan belijden dat die kinderen als ze jong sterven toch gered worden? Een vijand van God kan toch niet in zijn Koninkrijk komen? Hier moet toch een helder antwoord op te geven zijn?

Als een gedoopt kind een vijand van God is is dat in strijd met DL 1-17. Over een vijand van God die overlijdt kunnen we maar 1 zekerheid hebben en dat is geen prettige.
Afgewezen schreef:Het betekent niet meer en niet minder dan dat de genade hem wordt aangeboden. Maar hij heeft die nog niet in bezit. Trouwens, het zou een bezit zijn dat hij weer zou kunnen verliezen, gezien het feit dat vele verbondskinderen verloren gaan.

Dat klopt. Het volk Israel kon ook het verbond verbreken, als ik de Bijbel mag geloven. Het knelpunt zit hem ook hierin dat ik geloof dat God niet alleen genade aanbiedt maar ook de middelen om dat aan te nemen. Ook dat kunnen we leren uit de hele geschiedenis van het volk Israel. De beloften zijn meer dan "als je gelooft krijg je genade". Die belofte geldt net zo goed voor iedere ongelovige. In de rechterflank zie je juist sterk een paradox tussen doop en uitverkiezing. De beloften van de doop zijn voor jou als je gelooft. Ben je niet uitverkoren, dan ga je niet geloven en is de doop geknoei met water. Volgens mij komt het daar op neer, maar als ik ongelijk heb hoor ik graag waar ik de fout in ga. Opnieuw kunnen we weer kijken naar het volk Israel en concluderen dat zowel in het oude als nieuwe testament het verbond zelfs voor hen die ongehoorzaam zijn, waarde heeft. Het zal hen niet redden als ze bij Hem wegblijven, maar God zoekt hen wel telkens weer op omdat hij ondanks zijn ongehoorzaamheid van Israel houdt. Dat is bijvoorbeeld iets waarin we als gedoopten een bevoorrechte positie hebben, hoewel het ons niet zal helpen, integendeel, als we ons niet bekeren. Dat terzijde.
Denk je werkelijk dat ik me daar niet in verdiept heb, Marnix? Je kunt beter weten. Maar feit is wel dat ook jij geen Bijbelse onderbouwing weet te geven. Ook in volgende topics kom ik deze onderbouwing niet tegen. Het is een redeneren vanuit... maar je komt ergens uit waar je in de Bijbel geen duidelijke mening over vindt.
Zoals ik al zei, er zijn geen directe tekstverwijzingen... maar als je denkt dat de schrijvers van de DL dit dus maar uit hun duim hebben gezogen is het antwoord: Nee. Dit halen ze uit de context. Het is dus niet makkelijk even te onderbouwen, daar kan je een heel boek over schrijven. Meer kan ik je niet aanbieden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef: Tja, das lekker makkelijk om zo te discusseren. Verwijs maar naar een externe bron.
Ik raad Marnix en Marco dan aan om een boekje uit de GKV over de doop aan te raden bij jou en Afgewezen. Einde discussie.
Hoe bedoel je einde discussie? Dit heeft niets met discussiëren te maken, namelijk.
Jij roept zonder enige onderbouwing dat de Ger Gem een bepaalde verbondsvisie uitdraagt terzake de (kinder-)doop. En dat meermalen op dit forum.
Ik ontken dat ten stelligste en probeer jouw "mening" met feiten om te buigen naar de realiteit.
Die feiten kan je het gemakkelijkst terug vinden in het genoemde boekje. Er zijn ook wel massiever werken beschikbaar, maar daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten. Zo ja, dan wil ik nog wel wat titels noemen.

Als ik van mijn kant wat over de GKv ga roepen, zal ik daar ook eerst een onderbouwing voor moeten hebben. Nu reageer ik niet op de GKv, maar op de postings van Marco en/of Marnix.
Hoe zou jij het vinden als Marnix en Marco enkel verwezen naar een boekje?
Je feiten draag je niet aan, maar je verwijst naar een boekje. We kunnen dat niet massaal gaan doen hier op het forum, omdat er dan geen discussie mogelijk meer is. Ik roep je dan ook op om met feiten te komen en die hier te plaatsen, in plaats van te zeggen dat alles onzin is, want jij weet een boekje.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Ik roep je dan ook op om met feiten te komen en die hier te plaatsen, in plaats van te zeggen dat alles onzin is, want jij weet een boekje.
Welnee, beste Kaw, daar begin ik niet aan.
Als jij wat ongefundeerds wil roepen, zal je zelf moeten onderbouwen.
Je kan niet verwachten dat ik bij elke wind die hier gelaten worden een compleet referaat op ga hangen hoe het in werkelijkheid zit.
wim

Bericht door wim »

Misschien een idee om iedereen een lijst te laten opgeven van boeken die hij/zij onderschrijft. En daarna geen discussies meer toelaten. Want refereren naar een boek = einde discussie. Wat zal het heerlijk rustig worden hier.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:Misschien een idee om iedereen een lijst te laten opgeven van boeken die hij/zij onderschrijft. En daarna geen discussies meer toelaten. Want refereren naar een boek = einde discussie. Wat zal het heerlijk rustig worden hier.
:D
Rest ons alleen nog opbouwende kritiek op die boeken. Maar dat komt zelden van de grond.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Ik roep je dan ook op om met feiten te komen en die hier te plaatsen, in plaats van te zeggen dat alles onzin is, want jij weet een boekje.
Je kan niet verwachten dat ik bij elke wind die hier gelaten worden een compleet referaat op ga hangen hoe het in werkelijkheid zit.
Nou, dat komt over als: Wat jullie nu aankaarten neem ik niet serieus (de metafoor met de gelaten wind). Als dat is hoe onze pogingen tot een goede discussie over onze verschillende visies overkomt.....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Nou, dat komt over als: Wat jullie nu aankaarten neem ik niet serieus (de metafoor met de gelaten wind). Als dat is hoe onze pogingen tot een goede discussie over onze verschillende visies overkomt.....
Klopt. Omdat ik het al zo vaak heb weerlegd. Er komt dan geen enkele reactie meer op.
Alleen wordt het enige tijd later weer geroepen met dezelfde herhaling van zetten.

(Voor alle duidelijkheid heb ik het nu niet over jouw visie of Doop, Verbond of Avondmaal, maar over hetgeen Kaw roept over wat hij denkt dat de GG zou leren.)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Nou, dit antwoord zag ik al van mijlen ver komen. Je meet alleen met twee maten. je vind mijn kritiek ongefundeerd maar neemt niet eens de moeite om uit te leggen op welke punten dat zo is. Kritiek op de GKV hoeft niet gefundeerd, want jullie weten toch wel hoe dat precies zit. Als ik Marnix en Marco was, dan zou ik die kritiek ook zo afkappen.

En als je het al zo vaak heb weerlegt: refereer dan aan zo'n posting? Ja, ik heb niet zo veel meer te reageren als je zegt: Nietes! Ik heb een boekje die je eerst maar eens moet lezen!
hans1234

Bericht door hans1234 »

sweelinck 25 schreef:Gisteren hadden wij bediening van het Heilig Avondmaal.

De Ds. zei in zijn preek dat het net een familie was. Je schuift net als thuis, altijd aan met het eten. Dus éénmaal aangeweest, dan hoor je er altijd aan te zitten. Is dat zo?

Ik heb nog eens na zitten denken. En ik kom er niet uit.
Welke ds. zei dat???
hans1234

Bericht door hans1234 »

Welke ds. zei dit????????
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

hans1234 schreef:Welke ds. zei dit????????
Rustig maar, sweelinck moet nog inloggen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Nou, dit antwoord zag ik al van mijlen ver komen. Je meet alleen met twee maten. je vind mijn kritiek ongefundeerd maar neemt niet eens de moeite om uit te leggen op welke punten dat zo is.
Heb je deze posting van mij dan niet gelezen:
Tiberius schreef:
Kaw schreef:De GG leert dat kinderen wanneer ze gedoopt zijn op het erf van het verbond zijn. Ze zitten in de buurt (lid van de gemeente, bevinden zich onder de prediking), maar zijn niet in het verbond.
Binnen of buiten verband, stroman of niet: dit bestrijd ik met klem. Dit wordt nergens geleerd in de GG (niet officieel in ieder geval, wat een incidentele uitglijder doet, weet ik niet).

De term "erf van het verbond" betekent (althans: behoort te betekenen) ook echt in het verbond begrepen. En niet zomaar ergens in de buurt ervan rondhangen.
Kaw schreef:Kritiek op de GKV hoeft niet gefundeerd, want jullie weten toch wel hoe dat precies zit.
Waar zie je mij kritiek geven op de GKV, anders dan kritiek op postings van Marnix/Marco?
Kaw schreef:En als je het al zo vaak heb weerlegt: refereer dan aan zo'n posting? Ja, ik heb niet zo veel meer te reageren als je zegt: Nietes! Ik heb een boekje die je eerst maar eens moet lezen!
Zie het topic "De gezonde kinderdoop"; ik zal eens een significante hierheen kopieren.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

sweelinck 25 schreef:Gisteren hadden wij bediening van het Heilig Avondmaal.

De Ds. zei in zijn preek dat het net een familie was. Je schuift net als thuis, altijd aan met het eten. Dus éénmaal aangeweest, dan hoor je er altijd aan te zitten. Is dat zo?

Ik heb nog eens na zitten denken. En ik kom er niet uit.
Ja Swee, ik denk dat dit zo is.
Vader roept dat alles klaar is en verwacht zijn kinderen!
Wat zal het Hem verdriet doen als één van hen niet komt om wat voor reden dan ook, terwijl Hij zegt dat voor al Zijn kinderen alles klaar en gereed is.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Nou, dit antwoord zag ik al van mijlen ver komen. Je meet alleen met twee maten. je vind mijn kritiek ongefundeerd maar neemt niet eens de moeite om uit te leggen op welke punten dat zo is.
Heb je deze posting van mij dan niet gelezen:
Tiberius schreef:
Kaw schreef:De GG leert dat kinderen wanneer ze gedoopt zijn op het erf van het verbond zijn. Ze zitten in de buurt (lid van de gemeente, bevinden zich onder de prediking), maar zijn niet in het verbond.
Binnen of buiten verband, stroman of niet: dit bestrijd ik met klem. Dit wordt nergens geleerd in de GG (niet officieel in ieder geval, wat een incidentele uitglijder doet, weet ik niet).
De term "erf van het verbond" betekent (althans: behoort te betekenen) ook echt in het verbond begrepen. En niet zomaar ergens in de buurt ervan rondhangen.
Dat dit antwoord onjuist was heb ik reeds aangetoont. Je gaf zelf al aan dat er wel degelijk in de Ger. Gem. twee 'statussen' zijn bij het verbond. Ik noem het een erf en jij noemt het uitwendig. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Je bent lid van de gemeente en je zit onder de prediking. Van sommige dominees mag je zelfs pleiten op je doop. Maar dan houdt het wel op. De rest van de waarde van de doop/verbond komt tijdens of na je bekering. Dat is geen onzin. Dat is praktijk.
Tiberius schreef:
Kaw schreef:En als je het al zo vaak heb weerlegt: refereer dan aan zo'n posting? Ja, ik heb niet zo veel meer te reageren als je zegt: Nietes! Ik heb een boekje die je eerst maar eens moet lezen!
Zie het topic "De gezonde kinderdoop"; ik zal eens een significante hierheen kopieren.
Graag, ben benieuwd.
Plaats reactie