Tiberius schreef:Marnix schreef:Je bent overigens niet op mijn vraag ingegaan...
Klopt, omdat het antwoord daarop wel duidelijk is.
Maar goed, ik zal de woorden van het Doopformulier gebruiken (ik kan het zelf niet beter verwoorden):
Wij zijn allen met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns.
Is dat jou volledige antwoord? Daar kan ik dan heel kort op reageren. Bij die zin houdt het doopformulier niet op. Het is de inleiding, het is niet de essentie van de doop. Er wordt niet slechts uitgebeeld: Je moet opnieuw geboren worden. Je hebt de term "erf van het verbond" al gebruikt en een stelling dat een gedoopt kind zich op dat erf bevindt kan je niet slechts hiermee onderbouwen.
Overigens is dit geen antwoord op mijn vraag. Voor de helderheid, mijn vraag is: Als ook gedoopte kinderen van gelovige ouders vijanden van God zijn, hoe kan de DL dan belijden dat die kinderen als ze jong sterven toch gered worden? Een vijand van God kan toch niet in zijn Koninkrijk komen? Hier moet toch een helder antwoord op te geven zijn?
Als een gedoopt kind een vijand van God is is dat in strijd met DL 1-17. Over een vijand van God die overlijdt kunnen we maar 1 zekerheid hebben en dat is geen prettige.
Afgewezen schreef:Het betekent niet meer en niet minder dan dat de genade hem wordt aangeboden. Maar hij heeft die nog niet in bezit. Trouwens, het zou een bezit zijn dat hij weer zou kunnen verliezen, gezien het feit dat vele verbondskinderen verloren gaan.
Dat klopt. Het volk Israel kon ook het verbond verbreken, als ik de Bijbel mag geloven. Het knelpunt zit hem ook hierin dat ik geloof dat God niet alleen genade aanbiedt maar ook de middelen om dat aan te nemen. Ook dat kunnen we leren uit de hele geschiedenis van het volk Israel. De beloften zijn meer dan "als je gelooft krijg je genade". Die belofte geldt net zo goed voor iedere ongelovige. In de rechterflank zie je juist sterk een paradox tussen doop en uitverkiezing. De beloften van de doop zijn voor jou als je gelooft. Ben je niet uitverkoren, dan ga je niet geloven en is de doop geknoei met water. Volgens mij komt het daar op neer, maar als ik ongelijk heb hoor ik graag waar ik de fout in ga. Opnieuw kunnen we weer kijken naar het volk Israel en concluderen dat zowel in het oude als nieuwe testament het verbond zelfs voor hen die ongehoorzaam zijn, waarde heeft. Het zal hen niet redden als ze bij Hem wegblijven, maar God zoekt hen wel telkens weer op omdat hij ondanks zijn ongehoorzaamheid van Israel houdt. Dat is bijvoorbeeld iets waarin we als gedoopten een bevoorrechte positie hebben, hoewel het ons niet zal helpen, integendeel, als we ons niet bekeren. Dat terzijde.
Denk je werkelijk dat ik me daar niet in verdiept heb, Marnix? Je kunt beter weten. Maar feit is wel dat ook jij geen Bijbelse onderbouwing weet te geven. Ook in volgende topics kom ik deze onderbouwing niet tegen. Het is een redeneren vanuit... maar je komt ergens uit waar je in de Bijbel geen duidelijke mening over vindt.
Zoals ik al zei, er zijn geen directe tekstverwijzingen... maar als je denkt dat de schrijvers van de DL dit dus maar uit hun duim hebben gezogen is het antwoord: Nee. Dit halen ze uit de context. Het is dus niet makkelijk even te onderbouwen, daar kan je een heel boek over schrijven. Meer kan ik je niet aanbieden.