Is het niet openbaar dan, als men een thuislezer is?eilander schreef:@vragensteller, dit vind ik toch wel iets anders. Iemand die door de christelijke ban wordt uitgesloten van de sacramenten, heeft een openlijke zonde begaan en na diverse vermaningen zich niet willen bekeren. Dat mag je mijns inziens niet vergelijken met een thuislezer.
Hoewel ik niet voor het thuis lezen pleit, en inderdaad ook zie dat deze mensen zichzelf buitensluiten van het gebruik van de sacramenten.
Thuis lezen
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Thuis lezen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Het ging me erom dat de HC het gebruik maken van de sacramenten zo waardevol vindt, dat het niet mogen gebruiken ervan als een erge straf beschouwd wordt.eilander schreef:@vragensteller, dit vind ik toch wel iets anders. Iemand die door de christelijke ban wordt uitgesloten van de sacramenten, heeft een openlijke zonde begaan en na diverse vermaningen zich niet willen bekeren. Dat mag je mijns inziens niet vergelijken met een thuislezer.
Hoewel ik niet voor het thuis lezen pleit, en inderdaad ook zie dat deze mensen zichzelf buitensluiten van het gebruik van de sacramenten.
Bij HC vr/a 103 merkt Ursinus in het Schatboek op dat de Sacramenten -evenals het Woord- middelen zijn om het geloof en de godzaligheid in ons te wekken en te voeden. Je sluit jezelf af van een wezenlijk deel van de genademiddelen.
Daarnaast noemt Ursinus "Billijke goedertierenheid in het dulden van de zwakheden van de dienaars, die niet al te zeer en publiek het ambt bederven of beletten" als een van de delen van de heiliging van de sabbat. En laten we wel wezen, thuis lezen zegt toch een beetje dat er van de huidige dienaars niet veel deugt ...
Natuurlijk. Maar er is toch verschil inBert Mulder schreef:Is het niet openbaar dan, als men een thuislezer is?eilander schreef:@vragensteller, dit vind ik toch wel iets anders. Iemand die door de christelijke ban wordt uitgesloten van de sacramenten, heeft een openlijke zonde begaan en na diverse vermaningen zich niet willen bekeren. Dat mag je mijns inziens niet vergelijken met een thuislezer.
- een lid van de kerk die zich na een openbare zonde en diverse vermaningen niet bekeert
en
- iemand die van jongs af aan is opgegroeid in een "thuislees-situatie"
Tenminste, ik zie daar wel verschil in.
(zoals vragensteller het nu in zijn reactie van 09.52 formuleert, daar ben ik het wel mee eens ja.)
---knip--- Kritiek op Bijbel en belijdenisgeschriften is niet toegestaanhuisman schreef:Simon schreef:Ons fundament, belijdenis, en leerregels zijn allemaal doorspekt van scheuring en afscheiding.Bert Mulder schreef:Wat let je...boontje schreef:
Laten we over die scheurmakers ook maar eens een topic openen....
Dus de gemiddelde thuislezer, verward door het enorm grote aantal denominaties, kan natuurlijk nooit iets verweten worden wanneer hij/zij op zoek gaat naar een zuivere, bijbelse leer.
Tenslotte is de Bijbel het enige Boek, wat zuiver en puur is, door Zijn Uitverkorenen geschreven, met Licht van Boven.En dan kun je beter biddend thuislezen, dan bij de verkeerde kerk uit te komen.
Je kunt ook stellen dat de thuislezer de ultieme afscheider is. Afgescheiden van Gods gemeente.42 En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden .
43 En een vreze kwam over alle ziel ; en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.
44 En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen;
45 En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had .
46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
47 En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- Bert Mulder
- Contacteer:
zeker geloven we dat de sacramenten meer dan symboliek, en wel degelijk genademiddelen zijn. Lees hierover de betreffende formulieren en de HC maar eens.Simon schreef: tenslotte geloven we toch ook niet dat de waterdruppels van de ''doop'' en de wijn van de drinkbeker iets bewerken, maar dat het symboliek is?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
---knip--- Kritiek op Bijbel en belijdenisgeschriften is niet toegestaanBert Mulder schreef:Zeker geloven we dat de sacramenten meer dan symboliek, en wel degelijk genademiddelen zijn. Lees hierover de betreffende formulieren en de HC maar eens.Simon schreef: tenslotte geloven we toch ook niet dat de waterdruppels van de ''doop'' en de wijn van de drinkbeker iets bewerken, maar dat het symboliek is?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- Bert Mulder
- Contacteer:
Waarom?Simon schreef:
lees Lukas22;20 maar eens.
En, Rome zegt dat de bediening van de sacramenten ZELF genade is. Wij geloven dat de Heere de sacramenten gebruikt, als middel, om genade te werken. Dat is een groot verschil.
-
Hoe interpreteer je dan zondag 25? En onderschrijf je die?Simon schreef:---knip--- Kritiek op Bijbel en belijdenisgeschriften is niet toegestaanBert Mulder schreef:Zeker geloven we dat de sacramenten meer dan symboliek, en wel degelijk genademiddelen zijn. Lees hierover de betreffende formulieren en de HC maar eens.Simon schreef: tenslotte geloven we toch ook niet dat de waterdruppels van de ''doop'' en de wijn van de drinkbeker iets bewerken, maar dat het symboliek is?
Zondag 25 schreef:
65. Vr. Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest (a), Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de sacramenten (b).
66. Vr. Wat zijn sacramenten?
Antw. De sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt (a).
67. Vr. Zijn dan beide, het Woord en de sacramenten, daarheen gericht of daartoe verordend, dat zij ons geloof op de offerande van Jezus Christus aan het kruis, als op den enigen grond onzer zaligheid, wijzen (a)?
Antw. Ja zij toch; want de Heilige Geest leert ons in het Evangelie en verzekert ons door de sacramenten, dat onze volkomen zaligheid in de enige offerande van Christus staat, die voor ons aan het kruis geschied is.
Ik ken thuislezers die wel thuis Avondmaal vieren.vragensteller schreef: Deze mensen sluiten zich zelf uit van het gebruik van de sacramenten. Het is nogal wat, als je je vrijwillig onderwerpt aan iets wat voor andere mensen een strafmaatregel is ...
let sin never hold true, that Love never broke through.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Tja, we kunnen wel allen 'kerkje spelen'.... maar is het naar de Schrift?Geduld schreef:Ik ken thuislezers die wel thuis Avondmaal vieren.vragensteller schreef: Deze mensen sluiten zich zelf uit van het gebruik van de sacramenten. Het is nogal wat, als je je vrijwillig onderwerpt aan iets wat voor andere mensen een strafmaatregel is ...
Is het handelen van Jezus niet relevant?
Citaat van Cyprianus: Wie de Kerk niet als moeder heeft, kan God niet als Vader hebben’.
Wat hij bedoelde te zeggen is: je kunt niet geloven in God zonder deel uit te maken van de Kerk. Het een gaat niet zonder het ander. Wie gelooft in Jezus Christus die heeft de Kerk als haar moeder nodig omdat zij je met Woord en sacrament opvoedt en grootbrengt.
Citaat van Cyprianus: Wie de Kerk niet als moeder heeft, kan God niet als Vader hebben’.
Wat hij bedoelde te zeggen is: je kunt niet geloven in God zonder deel uit te maken van de Kerk. Het een gaat niet zonder het ander. Wie gelooft in Jezus Christus die heeft de Kerk als haar moeder nodig omdat zij je met Woord en sacrament opvoedt en grootbrengt.
Waar 2 of meer in Mijn Naam vergaderd zijn....Bert Mulder schreef:Tja, we kunnen wel allen 'kerkje spelen'.... maar is het naar de Schrift?Geduld schreef:Ik ken thuislezers die wel thuis Avondmaal vieren.vragensteller schreef: Deze mensen sluiten zich zelf uit van het gebruik van de sacramenten. Het is nogal wat, als je je vrijwillig onderwerpt aan iets wat voor andere mensen een strafmaatregel is ...
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
---knip--- Kritiek op belijdenisgeschriften is niet toegestaanvragensteller schreef:Hoe interpreteer je dan zondag 25? En onderschrijf je die?Simon schreef:---knip--- Kritiek op belijdenisgeschriften is niet toegestaanBert Mulder schreef:Zeker geloven we dat de sacramenten meer dan symboliek, en wel degelijk genademiddelen zijn. Lees hierover de betreffende formulieren en de HC maar eens.Simon schreef: tenslotte geloven we toch ook niet dat de waterdruppels van de ''doop'' en de wijn van de drinkbeker iets bewerken, maar dat het symboliek is?
Zondag 25 schreef:
65. Vr. Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest (a), Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de sacramenten (b).
66. Vr. Wat zijn sacramenten?
Antw. De sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt (a).
67. Vr. Zijn dan beide, het Woord en de sacramenten, daarheen gericht of daartoe verordend, dat zij ons geloof op de offerande van Jezus Christus aan het kruis, als op den enigen grond onzer zaligheid, wijzen (a)?
Antw. Ja zij toch; want de Heilige Geest leert ons in het Evangelie en verzekert ons door de sacramenten, dat onze volkomen zaligheid in de enige offerande van Christus staat, die voor ons aan het kruis geschied is.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- SecorDabar
Er is al veel gediscussieerd over thuislezen, soms op een niet malse manier....
Alleen zijn mijn vragen slechts door weinigen beantwoord.
Vandaar opnieuw een poging, om inhoudelijk op mijn vraagstelling te reageren:
1. Wanneer zouden wij thuislezend worden?
2. Is thuislezen een bodem om het isolement te zoeken?
3. Ontrekt men zich door thuislezen niet aan pastorale zorg en de tucht der kerk?
3. Zijn er onderlinge contacten met andere thuislezers ? Waaruit blijkt dat in dit artikel?
4. Hoe komt de redactie van het blad Terdege aan de cijfers van 3000 tot 6000 thuislezers?
5. Wordt uit het artikel het verschil tussen principieële thuislezers en kerkelijke thuislezers duidelijk?
3. Ontrekt men zich door thuislezen niet aan pastorale zorg en de tucht der kerk?
3. Zijn er onderlinge contacten met andere thuislezers ? Waaruit blijkt dat in dit artikel?
4. Hoe komt de redactie van het blad Terdege aan de cijfers van 3000 tot 6000 thuislezers?
5. Wordt uit het artikel het verschil tussen principieële thuislezers en kerkelijke thuislezers duidelijk?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Je vragen 1, 2 en 3(1) zijn hier beantwoord.SecorDabar schreef:Er is al veel gediscussieerd over thuislezen, soms op een niet malse manier....
Op vraag 3(2) weet ik geen antwoord, maar neem aan dat er weinig contact is
Vraag 4 moet je aan Terdege vragen.
Vraag 5 - wat bedoel je? Wat is een 'principieële' thuislezer? Wat is een 'kerkelijke' thuislezer?