Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Geplaatst: 23 nov 2011, 12:22
Het is overigens "Comrie". (Ik weet het, Hendrikus, maar kon het toch niet laten).
Ik heb het stuk van ds. Harinck goed gelezen. Vandaar ook mijn opmerking, dat jouw conclusie, dat ds. Harinck's stuk haaks op dat van ds. vd Sluijs staat, onjuist is.Erasmiaan schreef:En lees nu gewoon eens wat ds. Harinck zegt. Gewoon lezen. Lezen, lezen.
Ds. Harinck zegt toch echt: het geloof zoekt in zijn nood en vervloeking door de Wet naar verlossing en een Verlosser. Probeer daar maar wat anders van te maken. En ds. Van der Sluijs is dat echt niet met ds. Harinck eens.memento schreef:Ik heb het stuk van ds. Harinck goed gelezen. Vandaar ook mijn opmerking, dat jouw conclusie, dat ds. Harinck's stuk haaks op dat van ds. vd Sluijs staat, onjuist is.Erasmiaan schreef:En lees nu gewoon eens wat ds. Harinck zegt. Gewoon lezen. Lezen, lezen.
Ds. Harinck maakt vaak het onderscheid tussen wettische en evangelische zondekennis. Wettische ellendekennis plaatst hij buiten de bekering, evangelische ellendekennis er binnen. De evangelische ellendekennis kenmerkt zich door gerichtheid op Christus (het van Hem verwachten).Erasmiaan schreef:Ds. Harinck zegt toch echt: het geloof zoekt in zijn nood en vervloeking door de Wet naar verlossing en een Verlosser. Probeer daar maar wat anders van te maken. En ds. Van der Sluijs is dat echt niet met ds. Harinck eens.memento schreef:Ik heb het stuk van ds. Harinck goed gelezen. Vandaar ook mijn opmerking, dat jouw conclusie, dat ds. Harinck's stuk haaks op dat van ds. vd Sluijs staat, onjuist is.Erasmiaan schreef:En lees nu gewoon eens wat ds. Harinck zegt. Gewoon lezen. Lezen, lezen.
Ik lees op het moment in het boek 'Christusprediking' van ds Van Eckeveld (GG) en naar mijn bescheiden mening verwoordt hij deze belangrijke zaken op een heel duidelijke manier.refo schreef:Het blijft altijd wringen als men in de GG toch ergens graag ruimte geeft aan mensen die 'ellende kennen' en toch niet 'Christus kennen'. Dat is heel pastoraal, maar mogelijk toch niet houdbaar. Als ze inderdaad Christus niet kennen.
Het zou al een heleboel oplossen als eens bekend werd gemaakt wat het nu precies inhoudt: 'Christus kennen'. Het zou namelijk best kunnen dat er dan geen enkel verschil is.
Maar dat het allemaal een beetje ingewikkeld gemaakt is. Volgens mijn bescheiden mening heeft iedereen het over iets anders. Tijd om de dogmatiek eens goed scherp te stellen. En daarbij de bijbel als uitgangspunt te nemen en niet allerlei mooie woorden die er door godvruchtige mannen over gezegd zijn.
En (nogmaals naar mijn bescheiden mening) is ook ds Moerkerken van 1977 en ds Moerkerken van 2011 niet helemaal dezellfde op dat punt.
Het punt is nu juist dat bij ds. Harinck niet helemaal duidelijk is wat 'geloofswerkzaamheid omtrent Christus' inhoudt.memento schreef:Ds. Harinck maakt vaak het onderscheid tussen wettische en evangelische zondekennis. Wettische ellendekennis plaatst hij buiten de bekering, evangelische ellendekennis er binnen. De evangelische ellendekennis kenmerkt zich door gerichtheid op Christus (het van Hem verwachten).Erasmiaan schreef:Ds. Harinck zegt toch echt: het geloof zoekt in zijn nood en vervloeking door de Wet naar verlossing en een Verlosser. Probeer daar maar wat anders van te maken. En ds. Van der Sluijs is dat echt niet met ds. Harinck eens.memento schreef:Ik heb het stuk van ds. Harinck goed gelezen. Vandaar ook mijn opmerking, dat jouw conclusie, dat ds. Harinck's stuk haaks op dat van ds. vd Sluijs staat, onjuist is.Erasmiaan schreef:En lees nu gewoon eens wat ds. Harinck zegt. Gewoon lezen. Lezen, lezen.
Ook in dit stukje wijst hij hier weer op: het is ongezond en bedriegelijk om over gelovigen te spreken, die geen enkele geloofswerkzaamheid omtrent Christus kennen
Ik zie dan ook niet, dat ds. vd Sluijs het hier niet mee eens zou zijn. Zowel vd Sluijs als Harinck benadrukken dat een waar geloof gekenmerkt wordt door geloofswerkzaamheden (actus) omtrent Christus.
Er zal zeker e.a vooraf gaan, maar wat er aan vooraf gaat mogen wij niet over oordelen denk ik, misschien is het Gods werk, misschien zijn het eigen overtuigingen, afwachten wat de vrucht is lijkt mij noodzakelijk, in die weg kunnen/mogen we nog niet spreken van een waar geloof, want wat een waar geloof is, word besproken in zondag 7 van de HC, en dat neemt dus gelijk de vrucht van rechtvaardigmaking met zich mee.van der Groe schreef: Er is nooit een waar zaligmakend geloof van de Geest in het hart van de uitverkorenen, die niet onmiddellijk de weldaad van de rechtvaardigmaking met zich meevoert, als een onafscheidelijk vruchtgevolg, volgens Rom. 5:1, Gal. 2:16, Joh. 1:12 en bij herhaling in de Heilige Schrift. Daarom moeten wij nooit een waar geloof stellen, zonder rechtvaardigmaking! De onmiddellijke vrucht van het geloof is onze rechtvaardigmaking. Door dat geloof neemt de zondaar met een gewillige verloochening van alle eigen sterkten en gerechtigheid, de Heere Jezus en Zijn volmaakte gerechtigheid aan, en wordt er op het nauwste mee verenigd en gelijk als omhangen en bekleed en om dezelve wordt hij dan nu van God gerechtvaardigd. Van die tijd af moeten de gelovigen erkend en gehouden worden voor kinderen Gods. Zodra de uitverkoren zondaar Christus aanneemt en in Hem gelooft, aanstonds op het eerste beginsel en op de uitgaande daad, zelfs van het
allerkleinste en zwakste oprechte geloof, wordt het genadevonnis der rechtvaardigmaking over hem uitgesproken.
Erasmiaan schreef:Welnee. Ds. Harinck spreekt hier voluit ds. Moerkerken na:Wilhelm schreef:Het is idd de toon van Ds vd Slijs die vervelend overkomt. Verder zegt hij terechte dingen. Ds. Harinck nuanceert een aantal punten wat, maar geeft wel aan de zorgen te delen.
En dit staat echt haaks op dat kwalijke, nestbevuilende stuk van ds. Van der Sluis.De geloofsdaden, zoals hongeren en dorsten, komen en vertrouwen en aannemen van Christus volgen dus direct op de instorting van het geloof in de wedergeboorte. We laten hier de vraag rusten of er direct een heldere kennis is van Christus en de verlossingsweg, maar stellen wel dat het geloof niet werkeloos in het hart ligt. Het geloof zoekt in zijn nood en vervloeking door de Wet naar verlossing en een Verlosser. Er ontstaan geloofswerkzaamheden, hoe bestreden en gering ook.
Men moet niet over mensen spreken die het geloof bezitten maar niets van geloofsdaden weten. Het geloof is geen dode, maar werkzame genade. Al gaat de overtuiging van zonde en de beleving van ons verloren zijn aan de geloofsdaden van hongeren en dorsten, komen, toevertrouwen en aangrijpen van Christus vooraf, zo is het toch ongezond en bedriegelijk om over gelovigen te spreken, die geen enkele geloofswerkzaamheid omtrent Christus kennen.
Wilhelm schreef:Erasmiaan schreef:Welnee. Ds. Harinck spreekt hier voluit ds. Moerkerken na:Wilhelm schreef:Het is idd de toon van Ds vd Slijs die vervelend overkomt. Verder zegt hij terechte dingen. Ds. Harinck nuanceert een aantal punten wat, maar geeft wel aan de zorgen te delen.
En dit staat echt haaks op dat kwalijke, nestbevuilende stuk van ds. Van der Sluis.De geloofsdaden, zoals hongeren en dorsten, komen en vertrouwen en aannemen van Christus volgen dus direct op de instorting van het geloof in de wedergeboorte. We laten hier de vraag rusten of er direct een heldere kennis is van Christus en de verlossingsweg, maar stellen wel dat het geloof niet werkeloos in het hart ligt. Het geloof zoekt in zijn nood en vervloeking door de Wet naar verlossing en een Verlosser. Er ontstaan geloofswerkzaamheden, hoe bestreden en gering ook.
Men moet niet over mensen spreken die het geloof bezitten maar niets van geloofsdaden weten. Het geloof is geen dode, maar werkzame genade. Al gaat de overtuiging van zonde en de beleving van ons verloren zijn aan de geloofsdaden van hongeren en dorsten, komen, toevertrouwen en aangrijpen van Christus vooraf, zo is het toch ongezond en bedriegelijk om over gelovigen te spreken, die geen enkele geloofswerkzaamheid omtrent Christus kennen.
Ds. vd Sluijs heeft aangegeven het hartelijk eens te zijn met de bijdrage van Ds. Harinck : http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/182 ... reacties-/
Ik ook.Erasmiaan schreef::boboWilhelm schreef:Erasmiaan schreef:Welnee. Ds. Harinck spreekt hier voluit ds. Moerkerken na:Wilhelm schreef:Het is idd de toon van Ds vd Slijs die vervelend overkomt. Verder zegt hij terechte dingen. Ds. Harinck nuanceert een aantal punten wat, maar geeft wel aan de zorgen te delen.
En dit staat echt haaks op dat kwalijke, nestbevuilende stuk van ds. Van der Sluis.De geloofsdaden, zoals hongeren en dorsten, komen en vertrouwen en aannemen van Christus volgen dus direct op de instorting van het geloof in de wedergeboorte. We laten hier de vraag rusten of er direct een heldere kennis is van Christus en de verlossingsweg, maar stellen wel dat het geloof niet werkeloos in het hart ligt. Het geloof zoekt in zijn nood en vervloeking door de Wet naar verlossing en een Verlosser. Er ontstaan geloofswerkzaamheden, hoe bestreden en gering ook.
Men moet niet over mensen spreken die het geloof bezitten maar niets van geloofsdaden weten. Het geloof is geen dode, maar werkzame genade. Al gaat de overtuiging van zonde en de beleving van ons verloren zijn aan de geloofsdaden van hongeren en dorsten, komen, toevertrouwen en aangrijpen van Christus vooraf, zo is het toch ongezond en bedriegelijk om over gelovigen te spreken, die geen enkele geloofswerkzaamheid omtrent Christus kennen.
Ds. vd Sluijs heeft aangegeven het hartelijk eens te zijn met de bijdrage van Ds. Harinck : http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/182 ... reacties-/
Dan gaat het dus toch om de namen en niet zozeer om de leer. Ik val van mijn stoel van verbazing...