Resultaten prediking

cosmo

Bericht door cosmo »

Oude Paden schreef: Alsof wij te bepalen hebben wat er gebeurt bij de prediking!
Wat zijn we toch menselijk aan het redeneren.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat bij tal van dogma's er louter menselijk wordt geredeneerd.

In de bijbel kom je bijv. de standenleer, uitverkiezingsleer, vierschaar etc. helemaal niet tegen. Toch speelt dat een grote rol bij tal van reformatorische gelovigen.
aritha

Bericht door aritha »

droge constatering :roll:
refo

Bericht door refo »

cosmo schreef:
Oude Paden schreef: Alsof wij te bepalen hebben wat er gebeurt bij de prediking!
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat bij tal van dogma's er louter menselijk wordt geredeneerd.

In de bijbel kom je bijv. de standenleer, uitverkiezingsleer, vierschaar etc. helemaal niet tegen. Toch speelt dat een grote rol bij tal van reformatorische gelovigen.
Tja, je moet wat. Geloof is een bewijs der zaken die men niet ziet. Dat laat zich lastig meten. We willen zo graag iets zien, dus moet je het onzichtbare zichtbaar maken. Wat je ziet kun je meten. Zodoende.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
cosmo

Bericht door cosmo »

refo schreef:
Tja, je moet wat. Geloof is een bewijs der zaken die men niet ziet. Dat laat zich lastig meten. We willen zo graag iets zien, dus moet je het onzichtbare zichtbaar maken. Wat je ziet kun je meten. Zodoende.
Dus om het zichtbaar te maken moet je dus maar 'iets' creëren om het tastbaar te maken? De dogma's als modern gouden kalf?

Voor wat betreft het resultaat van de prediking, bij tal van dominees weet ik al van te voren dat dat bij mij geen enkel resultaat heeft, ---knip---

Edit> Niet toegestane kwalificatie over predikanten; mvg TB
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

cosmo schreef:Voor wat betreft het resultaat van de prediking, bij tal van dominees weet ik al van te voren dat dat bij mij geen enkel resultaat heeft, ---knip---.
Ze preken wel recht, maar niet echt. Ik heb dat gevoel ook wel eens. Toch moeten we oppassen. Het kan ook zijn dat we zo kritisch in de kerk zitten dat onze kromme tenen een schild vormen voor het waardevolle wat ze preken.
cosmo

Bericht door cosmo »

Kaw schreef: Ze preken wel recht, maar niet echt. Ik heb dat gevoel ook wel eens. Toch moeten we oppassen. Het kan ook zijn dat we zo kritisch in de kerk zitten dat onze kromme tenen een schild vormen voor het waardevolle wat ze preken.
Waarom altijd de predikant op een voetstuk plaatsen? Het kan ook aan de predikant liggen, en niet enkel aan zijn of haar toehoorders.
Ander

Bericht door Ander »

cosmo schreef:Waarom altijd de predikant op een voetstuk plaatsen? Het kan ook aan de predikant liggen, en niet enkel aan zijn of haar toehoorders.
Omdat predikanten gezanten van God zijn en jij als toehoorder een stuk vuil waarvan de profeet zegt dat je vertreden ligt in je bloed. Een gezant van God daarentegen mag je zeggen: "Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef!"

En als dat ernst wordt staan ze niet meer te kletsen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

cosmo schreef:
Kaw schreef: Ze preken wel recht, maar niet echt. Ik heb dat gevoel ook wel eens. Toch moeten we oppassen. Het kan ook zijn dat we zo kritisch in de kerk zitten dat onze kromme tenen een schild vormen voor het waardevolle wat ze preken.
Waarom altijd de predikant op een voetstuk plaatsen? Het kan ook aan de predikant liggen, en niet enkel aan zijn of haar toehoorders.
Je moest eens weten hoeveel topics er door de jaren heen zijn verdwenen omdat ik de predikant niet op zijn voetstukje liet staan. Die kritiek naar mij toe is niet terecht. Dat je die kritiek hier niet leest komt niet omdat hij er niet is, maar omdat deze op dit forum niet geuit mag worden. Kijk maar eens terug naar je eigen posting. Tiberius heeft het "Ze kletsen maar wat" al weer keurig verwijderd.

Toch geloof ik ook dat er een andere kant is. Heeft de dominee geen resultaat bij jou omdat jij je irriteert aan zijn armbewegingen, zijn traditietraantje, zijn gehakketak naar andere kerkverbanden, zijn gebruik van termen enz.? Maar dat zijn preek door God zelf gegeven is tot heil van jou? Alleen dat jij dat niet ziet, omdat je van te voren al weet wat er gaat gebeuren? Die irritante trekjes van die dominee. Die altijd terugkomende termpjes. Die domme liefkozing van psalmregeltjes met van die afkortingen en verbouwen zoals ai, pa'an, geef' enz. Waardoor je de boodschap niet meer hoord?
freek

Bericht door freek »

Kaw schreef:
cosmo schreef:Voor wat betreft het resultaat van de prediking, bij tal van dominees weet ik al van te voren dat dat bij mij geen enkel resultaat heeft, ---knip---.
Ze preken wel recht, maar niet echt. Ik heb dat gevoel ook wel eens. Toch moeten we oppassen. Het kan ook zijn dat we zo kritisch in de kerk zitten dat onze kromme tenen een schild vormen voor het waardevolle wat ze preken.
Ja idd! Daar moet ik dus ook echt voor oppassen. Vaak komt het ook door gebruik van bepaalde termen of uitdrukkingen die zo uitgehold zijn, dat je alleen al kromme tenen krijgt bij het horen ervan. Terwijl een predikant ze niet altijd gebruikt in de 'uitgeholde' betekenis ervan. Dat merk je pas in het geheel van de preek.
refo

Bericht door refo »

Ander schreef:
cosmo schreef:Waarom altijd de predikant op een voetstuk plaatsen? Het kan ook aan de predikant liggen, en niet enkel aan zijn of haar toehoorders.
Omdat predikanten gezanten van God zijn en jij als toehoorder een stuk vuil waarvan de profeet zegt dat je vertreden ligt in je bloed. Een gezant van God daarentegen mag je zeggen: "Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef!"

Ernst bij de predikant, bedoel je?
Zeiden ze dat maar eens!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

Ander schreef:

Maar Ander, dit accent mis ik juist zo vaak. Ik wou dat onze predikanten dát rechtuit aan hun hoorders brachten! Wat zou dat een rijke prediking zijn. Dan maakt een predikant zich echt vrij van het bloed van zondaren.
rekcor

Bericht door rekcor »

Oude Paden schreef:Inderdaad, van harte mee eens.
Alsof wij te bepalen hebben wat er gebeurt bij de prediking!
Wij hebben niets te bepalen, maar mogen wel iets verwachten. En als die verwachtingen structureel uitblijven, dan mogen we ook kritisch naar onszelf en onze theologie gaan kijken. Zeker als we tegelijkertijd kunnen constateren dat er wereldwijd talloze kerken zijn waar a) een andere prediking aanwezig is als in de Ger. Gez. en b) deze prediking wel de vruchten van de Geest (met name die van geloof) lijkt te dragen.
Ander schreef:Omdat predikanten gezanten van God zijn en jij als toehoorder een stuk vuil waarvan de profeet zegt dat je vertreden ligt in je bloed.
Waar staat dit in de bijbel? Je hebt gelijk als je spreekt over ongelovige kerkleden, maar in mijn gemeente is dat - Gode zij dank - de minderheid.
cosmo

Bericht door cosmo »

Ander schreef:
Omdat predikanten gezanten van God zijn en jij als toehoorder een stuk vuil waarvan de profeet zegt dat je vertreden ligt in je bloed.
Een predikant is geen cent meer waard of belangrijker dan welke gelovige dan ook.
Een gezant van God daarentegen mag je zeggen: "Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef!"
Dat mag iedereen zeggen, dat is niet voorbehouden aan een predikant.
Dus de woorden van Hendrikse uit Middelburg zijn ook woorden die moeten worden geëerbiedigd?
cosmo

Bericht door cosmo »

Kaw schreef:.

Heeft de dominee geen resultaat bij jou omdat jij je irriteert aan zijn armbewegingen, zijn traditietraantje, zijn gehakketak naar andere kerkverbanden, zijn gebruik van termen enz.?
Daar is geen sprake van. Het gaat mij om de inhoud, niet om de manier van presenteren.
Maar dat zijn preek door God zelf gegeven is tot heil van jou? Alleen dat jij dat niet ziet, omdat je van te voren al weet wat er gaat gebeuren? Die irritante trekjes van die dominee. Die altijd terugkomende termpjes. Die domme liefkozing van psalmregeltjes met van die afkortingen en verbouwen zoals ai, pa'an, geef' enz. Waardoor je de boodschap niet meer hoord?
Zolang men hier niet in ziet dat een predikant iemand is die ook gewoon mens is, en niet een andere relatie met God heeft dan andere gelovigen, zal een predikant altijd op een voetstuk blijven staan. In mijn ogen trouwens nog een hardnekkig fenomeen uit de RK-Kerk.
Ander

Bericht door Ander »

cosmo schreef: Dus de woorden van Hendrikse uit Middelburg zijn ook woorden die moeten worden geëerbiedigd?
Ooo, hoor je bij díe kerk?
Plaats reactie