Jaarboekje en cijfers GG
Nonsens! Stud. Joosse nog nooit gehoord? IJsselstein uit GG Houten (die zelfs nog tijdje hervormd is geweest) aangenomen etc.Hendrikus schreef:De linkerflank binnen de GG bloedt vanzelf dood, want predikanten van het kaliber dat nu Vlissingen, Emmeloord, Arnhem en Houten dient worden niet meer toegelaten. Wie deze prediking toegedaan is, vindt dus binnen afzienbare tijd geen voeding meer binnen de.jvdg schreef:De linkerflank van de GG zie ik echt hun heil niet zoeken bij de HHK, dan nog eerder bij BWP
Als er 1 iets is wat dwars door alles heenwerkt dan is het wel het aannemingsbeleid van het curatorium. Als je ziet wat ze in de loop der tijd hebben toegelaten dwars door alles heen.
Ik houd er niet van om namen te noemen, maar zie Kisev's posting.wim schreef:Ik wel. Heb ik iets gemist?Tiberius schreef:Je hebt kennelijk al lange tijd geen studenten en predikanten van de GG meer gehoord.Hendrikus schreef:(...) want predikanten van het kaliber dat nu Vlissingen, Emmeloord, Arnhem en Houten dient worden niet meer toegelaten.
Terwijl ik dat van dhr. IJsselstein niet eens wist.
Bovendien zijn er meerderen.
Maar ik zou zeggen: koop het jaarboekje en ga alle predikanten en studenten eens beluisteren. Te beginnen bij de A en eindigend met de Z. Dat zal je je beeld behoorlijk bijstellen.
Vergeet dhr. Visser dit jaar niet.Unionist schreef:Ben ik niet helemaal met je eens Kislev. Ik zag het aannemen van br. IJsselstein en Maljaars verleden jaar als een verrassing. Nu ik Joosse gehoord heb, ben ik daar ook blij mee. Maar noem nou eens meer predikanten die deze ligging hebben en die de afgelopen 20 jaar zijn aangenomen?
Qua uiterlijkheden is er idd wel een 'zwaardere' stroming binnen de HHK.Unionist schreef:Ik denk dat de verschillen in de HHK best groot zijn qua uiterlijkheden. Als ik in Apeldoorn in de HH-gemeente rondkijk, ziet dat er "ouderwetser" uit dan de locale GG.
Sommigen vinden dat geen probleem, anderen willen er ook qua uiterlijkheden "op vooruit gaan".
Wat je wel ziet, is dat er ook in de HHK een stroming is die te vergelijken is met de Ger Gem. De kans dat je na overgang naar de HHK weer onder een hypercalvinistische prediking komt, is vrij reëel. In de CGK is die kans veel kleiner. Dat zal veel ex-Ger Gemmers ervan weerhouden zich nu bij de HHK aan te sluiten.
Ik denk overigens dat het ook plaatselijk zeer verschilt.
Het hypercalvinistische geluid is ook aanwezig in de HHK, hoewel ik denk dat dat over niet al te lange tijd uitgestorven is, gezien het huidige aanbod kandidaten en studenten aan de VU.
Het verschilt plaatselijk heel erg. Juist ook binnen gemeenten. Veel HHK gemeente zijn 'opgebouwd' uit een GR-deel en een Bondsdeel. Met name geldt dit als een minderheid HHK werd. Beide 'stromingen' moeten een beetje tevreden gehouden worden. Zo kan het gebeuren dat je de op één zondag 'smorgen Schreuders hebt en s avonds Teunissen.
kWeet zo niet uit mn hoofd welke studenten de afgelopen 20 jaar zijn aangenomen, maar als ik zo eens een rijtje opnoem van predikanten met aanbod:
ds. Baan, ds. Tuinier, ds W. Harinck, ds Brugge, ds Zippro
ds. Baan, ds. Tuinier, ds W. Harinck, ds Brugge, ds Zippro
Laatst gewijzigd door Kislev op 06 jun 2007, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb hem uiteraard nog niet horen prediken, maar ik denk inderdaad dat je verrast zal zijn.Unionist schreef:Van hem weet ik alleen wat er op Google te vinden was. Dus daar kan ik nog niets over zeggen. Maar ik laat me graag wéér verrassen!Tiberius schreef:Vergeet dhr. Visser dit jaar niet.Unionist schreef:Ben ik niet helemaal met je eens Kislev. Ik zag het aannemen van br. IJsselstein en Maljaars verleden jaar als een verrassing. Nu ik Joosse gehoord heb, ben ik daar ook blij mee. Maar noem nou eens meer predikanten die deze ligging hebben en die de afgelopen 20 jaar zijn aangenomen?
Als vuistregel kan ik je influisteren, dat studenten die vooraf geen ambtsdrager waren, jou gaan verrassen (uitzonderingen daargelaten).
Verder is het natuurlijk een beetje flauw, om juist nu over die afgelopen 20 jaar te klagen; nu er een verbreding komt in het toelatingsbeleid.
Uhm, meeste BWP-gemeenten die ik ken zijn 'zwaarder' dan HHK, soms zelfs 'zwaarder' dan de GG.Hendrikus schreef:De linkerflank binnen de GG bloedt vanzelf dood, want predikanten van het kaliber dat nu Vlissingen, Emmeloord, Arnhem en Houten dient worden niet meer toegelaten. Wie deze prediking toegedaan is, vindt dus binnen afzienbare tijd geen voeding meer binnen de GG.jvdg schreef:De linkerflank van de GG zie ik echt hun heil niet zoeken bij de HHK, dan nog eerder bij BWP
Nee, dat worden geen HHK'ers. Dat worden inderdaad BWP'ers of Bonders.
Ik verwacht dat de HHK zich steeds meer als zichzelf-reformerende kerk gaat profileren, als al het gezeur over de voortzettingskwestie over is. Wat ik lees in het Kerkblad, en ook gesprekken, wijzen m.i. er op dat men daar serieus mee bezig wil. Ik verwacht uiteindelijk wel dat er verschillen blijven in de HHK, alleen die verschillen zijn bespreekbaar, i.e. kritische stemmen worden niet meteen doodgemaakt. De openere sfeer zal m.i. veel links-GGers aantrekken. De BWP daarentegen profileert zich steeds 'zwaarder', steeds meer richting GG, wat gezien het toenemende verval van de CGK natuurlijk een menselijke koers is, maar ik verwacht dat veel GG-ers daar niet op zitten te wachten.
Ze komen vast wel eens bij ons preken. We zijn vakant dus....Tiberius schreef:Ik houd er niet van om namen te noemen, maar zie Kisev's posting.wim schreef:Ik wel. Heb ik iets gemist?Tiberius schreef:Je hebt kennelijk al lange tijd geen studenten en predikanten van de GG meer gehoord.Hendrikus schreef:(...) want predikanten van het kaliber dat nu Vlissingen, Emmeloord, Arnhem en Houten dient worden niet meer toegelaten.
Terwijl ik dat van dhr. IJsselstein niet eens wist.
Bovendien zijn er meerderen.
Maar ik zou zeggen: koop het jaarboekje en ga alle predikanten en studenten eens beluisteren. Te beginnen bij de A en eindigend met de Z. Dat zal je je beeld behoorlijk bijstellen.
Ik ga er van uit dat de GG van 'fouten' leert (ook al zullen ze dat nooit toegeven) en probeer positief te blijven. Tot nog toe hoor ik vooral (gelukkig niet altijd) hetzelfde stramien. Een oudere predikant is vaak een verademing.
Hendrikus schreef:Dat bedoelde ik maar.Unionist schreef:IDe kans dat je na overgang naar de HHK weer onder een hypercalvinistische prediking komt, is vrij reëel. In de CGK is die kans veel kleiner. Dat zal veel ex-Ger Gemmers ervan weerhouden zich nu bij de HHK aan te sluiten.
zinvol om dan ritmisch zingen te noemen