Toeschouwer, vertel eens hoe het duizendjarig rijk gaat eindigen en waar dat terug te vinden is in de bijbel?Toeschouwer schreef: Dat is ook wat wij het O.T. noemen, dat is ook gericht op de komst van de Messias, die wij kennen als Jezus. Alleen, Israël verwachtte de Messias als een persoon die hen van hun onderdrukkers zou verlossen, de weg naar het kruis wisten ze niet. Ze hadden het wel kunnen weten, Mozes, de Psalmen en profeten, die spreken er over. Dat is wat Jezus de Emausgangers verweet, ze hebben de Schrift niet verstaan. Het stond er wel in.
De kerk kan ook weten van het Koningschap van Jezus de Messias, maar de kerk heeft dat vergeestelijkt, zodoende is in de kerk weinig zicht op de eschatogische toekomst.
Bijbelstudie Duizendjarig rijk
-
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Volgens mij is een verdere discussie echt zinloos. Wat mij betreft zijn we uitgediscussieerd, ieder neemt zijn standpunten in en wijkt daar geen mm meer van af. Ik ben het van harte eens met Toeschouwer dat de kerk volledige verrast zal worden. Het profetisch woord is zo rijk en zo veelkleurig, hoe meer ik er mee bezig ben hoe meer ik mag ontdekken. Ik geloof dat we in onze kerken niet half weten wat de profetie ons te bieden heeft.
Omdat ik ook geloof dat het heel dicht bij is, is het denk beter om de laatste dagen/jaren vruchtbaar te zijn.
Omdat ik ook geloof dat het heel dicht bij is, is het denk beter om de laatste dagen/jaren vruchtbaar te zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wel slim van je: Eerst de discussie vruchteloos verklaren en vervolgens je eigen mening poneren. Dan kan tenminste niemand wat terugzeggen, want 'discussie heeft toch geen zin'.Gian schreef:Volgens mij is een verdere discussie echt zinloos. Wat mij betreft zijn we uitgediscussieerd, ieder neemt zijn standpunten in en wijkt daar geen mm meer van af. Ik ben het van harte eens met Toeschouwer dat de kerk volledige verrast zal worden. Het profetisch woord is zo rijk en zo veelkleurig, hoe meer ik er mee bezig ben hoe meer ik mag ontdekken. Ik geloof dat we in onze kerken niet half weten wat de profetie ons te bieden heeft.

Paulus ging steeds tijdens zijn zendingsreizen eerst naar de Joden, zelfs de opdracht van Jezus was beginnende bij Jeruzalem. In Christus is er idd geen onderscheidt tussen man en vrouw,Jood en Griek enz. maar de HEERE heeft Israël verkoren diep in het O.T. en niet één van de vele andere volken. En Romeinen 9-11 laat duidelijk zien dat er ook in het N.T. nog steeds beloften liggen bijzonder voor Israël. (Dit is Gods verkiezing en heeft niets met racisme te maken ik vind dat een schandelijke opmerking)Alexander CD schreef:Huisman schreef,
Eerst den jood en dan de griek, zegt alleen wat over het beschikbaar komen van het heil, eerst waren de joden Gods verbondsvolk, nu is het ook beschikbaar gekomen voor al de volken ( Griek).Toch heeft Israël een andere(lees eerste plaats) ook in het N.T. (eerst de Jood dan de Griek) ook Rom 10 en 11 getuigen daarvan, dit is een verborgenheid (Rom 11:25) maar de Heilige Geest heeft het nuttig geacht dat wij heidenen deze verborgenheid zouden kennen. God heeft wel zij liefde verklaart aan gans Israël in het O.T. daarom spreekt hij zo vaak over afkerige kinderen, daarom lezen wij zovaak in het O.T. over zijn gekrenkte liefde (Ben Ik dan niet Uw Vader?)
Ik ben het dus voor het grootste deel eens met afgewezen (Verbazend, omdat wij hier eerder over gesproken hebben en toen zeer verschilden van mening over de beloften voor Israël).
De bijbel zegt duidelijk dat er in Christus geen onderscheidt is tussen Jood en Griek.
Dus kun je niet zeggen de jood heeft een andere plaats voor God dan de heiden, God is geen racist.
Zo mogen wij ook geen onderscheidt aanbrengen, zie Jacobus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik vind dit ook een zwaktebod Gian.Afgewezen schreef:Wel slim van je: Eerst de discussie vruchteloos verklaren en vervolgens je eigen mening poneren. Dan kan tenminste niemand wat terugzeggen, want 'discussie heeft toch geen zin'.Gian schreef:Volgens mij is een verdere discussie echt zinloos. Wat mij betreft zijn we uitgediscussieerd, ieder neemt zijn standpunten in en wijkt daar geen mm meer van af. Ik ben het van harte eens met Toeschouwer dat de kerk volledige verrast zal worden. Het profetisch woord is zo rijk en zo veelkleurig, hoe meer ik er mee bezig ben hoe meer ik mag ontdekken. Ik geloof dat we in onze kerken niet half weten wat de profetie ons te bieden heeft.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Waarom zou Paulus zich zo druk maken over het vleselijk Israël als dat volgens jou helemaal niet nodig is, sterker nog, zelfs op racisme wijst?Alexander CD schreef:Eerst den jood en dan de griek, zegt alleen wat over het beschikbaar komen van het heil, eerst waren de joden Gods verbondsvolk, nu is het ook beschikbaar gekomen voor al de volken ( Griek).
De bijbel zegt duidelijk dat er in Christus geen onderscheidt is tussen Jood en Griek.
Dus kun je niet zeggen de jood heeft een andere plaats voor God dan de heiden, God is geen racist.
Zo mogen wij ook geen onderscheidt aanbrengen, zie Jacobus.
-
Dat is niet zo moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Je moet het gedeelte uit 1 Kor. 15:20-28 lezen, dan staat er in vers 24 "Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij en alle macht en kracht" en vers 25 "Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben".Alexander CD schreef:Toeschouwer, vertel eens hoe het duizendjarig rijk gaat eindigen en waar dat terug te vinden is in de bijbel?Toeschouwer schreef: Dat is ook wat wij het O.T. noemen, dat is ook gericht op de komst van de Messias, die wij kennen als Jezus. Alleen, Israël verwachtte de Messias als een persoon die hen van hun onderdrukkers zou verlossen, de weg naar het kruis wisten ze niet. Ze hadden het wel kunnen weten, Mozes, de Psalmen en profeten, die spreken er over. Dat is wat Jezus de Emausgangers verweet, ze hebben de Schrift niet verstaan. Het stond er wel in.
De kerk kan ook weten van het Koningschap van Jezus de Messias, maar de kerk heeft dat vergeestelijkt, zodoende is in de kerk weinig zicht op de eschatogische toekomst.
Dat is de taak van Koning Jezus, zelfs de laatste vijand 'de dood' wordt te niet gedaan. Dat zal er gebeuren in het duizendjarig rijk. De profeten schreven er al over, Abraham zag er naar uit. Dan zal de wolf met een lam verkeren, de zwaarden zullen tot ploegen gesmeed worden, de heidenen zullen van jaar tot jaar opgetrokken hebben naar Jeruzalem om daar het loofhuttenfeest te vieren, allemaal zaken die plaatsvinden in dat duizendjarig rijk, maar als alle alle vijanden er niet meer zijn, "dan zal de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen" 1 Kor. 15:28.
Hier breekt 'de eindeloze eeuwigheid' aan. Daar mag je naar uitzien, ik zie er met verlangen naar uit.
AMEN ! Maranatha, ja kom spoedig Heer !Toeschouwer schreef:Dat is niet zo moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Je moet het gedeelte uit 1 Kor. 15:20-28 lezen, dan staat er in vers 24 "Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij en alle macht en kracht" en vers 25 "Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben".Alexander CD schreef:Toeschouwer, vertel eens hoe het duizendjarig rijk gaat eindigen en waar dat terug te vinden is in de bijbel?Toeschouwer schreef: Dat is ook wat wij het O.T. noemen, dat is ook gericht op de komst van de Messias, die wij kennen als Jezus. Alleen, Israël verwachtte de Messias als een persoon die hen van hun onderdrukkers zou verlossen, de weg naar het kruis wisten ze niet. Ze hadden het wel kunnen weten, Mozes, de Psalmen en profeten, die spreken er over. Dat is wat Jezus de Emausgangers verweet, ze hebben de Schrift niet verstaan. Het stond er wel in.
Dat is de taak van Koning Jezus, zelfs de laatste vijand 'de dood' wordt te niet gedaan. Dat zal er gebeuren in het duizendjarig rijk. De profeten schreven er al over, Abraham zag er naar uit. Dan zal de wolf met een lam verkeren, de zwaarden zullen tot ploegen gesmeed worden, de heidenen zullen van jaar tot jaar opgetrokken hebben naar Jeruzalem om daar het loofhuttenfeest te vieren, allemaal zaken die plaatsvinden in dat duizendjarig rijk, maar als alle alle vijanden er niet meer zijn, "dan zal de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen" 1 Kor. 15:28.
Hier breekt 'de eindeloze eeuwigheid' aan. Daar mag je naar uitzien, ik zie er met verlangen naar uit.
Heeft Jezus Zelf ook over dat duizendjarig rijk gesproken? Wil je daar iets over uitleggen. Het boeit me.Toeschouwer schreef:Dat is niet zo moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Je moet het gedeelte uit 1 Kor. 15:20-28 lezen, dan staat er in vers 24 "Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij en alle macht en kracht" en vers 25 "Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben".Alexander CD schreef:Toeschouwer, vertel eens hoe het duizendjarig rijk gaat eindigen en waar dat terug te vinden is in de bijbel?Toeschouwer schreef: Dat is ook wat wij het O.T. noemen, dat is ook gericht op de komst van de Messias, die wij kennen als Jezus. Alleen, Israël verwachtte de Messias als een persoon die hen van hun onderdrukkers zou verlossen, de weg naar het kruis wisten ze niet. Ze hadden het wel kunnen weten, Mozes, de Psalmen en profeten, die spreken er over. Dat is wat Jezus de Emausgangers verweet, ze hebben de Schrift niet verstaan. Het stond er wel in.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
1 Kor.15:20-28 is een moeilijk Bijbelgedeelte, laten we dat voorop stellen. Maar in jouw uitleg zit toch een tegenstrijdigheid: er is een vrederijk én er zijn vijanden die ten onder gebracht moeten worden. Hoe verhoudt zich dat tot elkaar?Toeschouwer schreef:Dat is niet zo moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Je moet het gedeelte uit 1 Kor. 15:20-28 lezen, dan staat er in vers 24 "Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij en alle macht en kracht" en vers 25 "Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben".
Verder heb ik er al eerder op gewezen dat het rijk van Christus "geen einde" heeft: "En Hij zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn" (Luk.1:33). Dat is geen duizend jaar.
Het is ook opvallend dat er een link gelegd wordt tussen de eerste verzen van Openb. 20 én de profetieën van het vrederijk, terwijl de Bijbel dat niet expliciet doet.
Dus zo erg eenvoudig is het toch allemaal niet.
-
Wat het duizendjarig rijk is weet ik wel, maar hoe zal het einde ervan zijn, de duivel wordt weer losgelaten, de hele wereld was éen theocratie, alle mensen dienden Jezus en dan ineens slaat het om waar komen die Godhaters zo snel vandaag?Toeschouwer schreef:Dat is niet zo moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Je moet het gedeelte uit 1 Kor. 15:20-28 lezen, dan staat er in vers 24 "Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij en alle macht en kracht" en vers 25 "Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben".Alexander CD schreef:Toeschouwer, vertel eens hoe het duizendjarig rijk gaat eindigen en waar dat terug te vinden is in de bijbel?Toeschouwer schreef: Dat is ook wat wij het O.T. noemen, dat is ook gericht op de komst van de Messias, die wij kennen als Jezus. Alleen, Israël verwachtte de Messias als een persoon die hen van hun onderdrukkers zou verlossen, de weg naar het kruis wisten ze niet. Ze hadden het wel kunnen weten, Mozes, de Psalmen en profeten, die spreken er over. Dat is wat Jezus de Emausgangers verweet, ze hebben de Schrift niet verstaan. Het stond er wel in.
of zie ik het verkeerd, zo zal het toch gaan?
-
Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens.huisman schreef: En Romeinen 9-11 laat duidelijk zien dat er ook in het N.T. nog steeds beloften liggen bijzonder voor Israël. (Dit is Gods verkiezing en heeft niets met racisme te maken ik vind dat een schandelijke opmerking)
dat doe je toch?
Alexander CD schreef:Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens.huisman schreef: En Romeinen 9-11 laat duidelijk zien dat er ook in het N.T. nog steeds beloften liggen bijzonder voor Israël. (Dit is Gods verkiezing en heeft niets met racisme te maken ik vind dat een schandelijke opmerking)
dat doe je toch?
Wij hebben het over Gods verkiezing van Israël...... hoe kom jij dan op racisme

-
Daar mogen wij toch gewoon wij Schrift volgen, die spreekt er summier over, maar wel duidelijk. De eerste regeringsdaad van de Koning na Zijn overwinning is de binding van satan die Hij laat arresteren en in de verzegelde afgerond (abyssus) werpen, waardoor hij niet meer in staat is het leven op de aarde te beïnvloeden. Dit in totaal tegenstelling tot de bedeling waarin wij nu leven (1 Petr. 5:8).Alexander CD schreef:Wat het duizendjarig rijk is weet ik wel, maar hoe zal het einde ervan zijn, de duivel wordt weer losgelaten, de hele wereld was éen theocratie, alle mensen dienden Jezus en dan ineens slaat het om waar komen die Godhaters zo snel vandaag?Toeschouwer schreef:Dat is niet zo moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Je moet het gedeelte uit 1 Kor. 15:20-28 lezen, dan staat er in vers 24 "Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij en alle macht en kracht" en vers 25 "Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben".Alexander CD schreef:Toeschouwer, vertel eens hoe het duizendjarig rijk gaat eindigen en waar dat terug te vinden is in de bijbel?Toeschouwer schreef: Dat is ook wat wij het O.T. noemen, dat is ook gericht op de komst van de Messias, die wij kennen als Jezus. Alleen, Israël verwachtte de Messias als een persoon die hen van hun onderdrukkers zou verlossen, de weg naar het kruis wisten ze niet. Ze hadden het wel kunnen weten, Mozes, de Psalmen en profeten, die spreken er over. Dat is wat Jezus de Emausgangers verweet, ze hebben de Schrift niet verstaan. Het stond er wel in.
of zie ik het verkeerd, zo zal het toch gaan?
De duizendjarige Christusregering met de heiligen uit de eerste opstanding (Openb. 20:4). Dit is het heerlijke Messiaanse Vrederijk waarvan al de profeten zo jubelend gesproken hebben (zie ook Ps. 96-100) en wat nu door “rechtzinnige” theologen aangeduid wordt met “Joodse dromerijen. Onder het volgende “ik zag” beschrijft Johannes de opstanding van de martelaren uit de grote verdrukking. Deze zielen zag hij reeds eerder onder het vijfde zegel. Nu ziet hij ze samen met de in Openbaring 6:11 genoemde broeders en mededienstknechten (de schare die niemand tellen kan) in hun opstanding (Openb. 20:4). Deze allen tezamen vormen de eerste opstanding, want de overige der doden werden niet weder levend totdat de duizend jaren geëindigd waren (vs. 5).
Openbaring 20:7-21
Na de duizend jaren (dit is de zesde keer dat dit getal hier genoemd wordt, wat duidelijk op het aardse en het menselijke karakter van dit rijk wijst) wordt de satan voor een kleine tijd ontbonden. Dan blijkt weer duidelijk dat zelfs de rijkste zegeningen van vrede, gerechtigheid en overvloed het menselijke hart niet kunnen vernieuwen. Want onmiddellijk krijgt hij een grote menigte “van de vier hoeken der aarde”, dus waarschijnlijk uit de periferie van het rijk, achter zich die een opstand tegen de Koning ontketent. Deze rebellie sorteert echter niet het minste effect en wordt kort en krachtig neergeslagen naar het voorbeeld van Numeri 16.
Dan is de overwinning volkomen, dan is God alles en in allen. Dan is het zo als God bedoeld heeft met de eerste Adam, maar die faalde, maar de laatste Adam heeft op Golgotha overwonnen. Een blij vooruitzicht!
-
De vraag is in Rom 9-11over welk Israel gaat het?
1. Er is een groep die zegt; het gaat over de etnische joden
2. een andere groep zegt het gaat over de kerk waarin beide joden en heidenen zitten.
3. nog een andere groep zegt het gaat over de uitverkoren etnische joden.
Als je de hoofdstukken goed door leest gaat het echter over;
1. de uitverkoren joden
2. de Joden die verloren gaan
3. en over het Israel Gods bestaande uit Joden en heidenen.
het gaat over drie groepen en sommigen hebben daar moeite mee en komen daardoor tot onjuiste conclusies.
Niet allen zijn Israel die van Israel zijn blijkt duidelijk dat het om uitverkorenen en niet uitverkorenen (verloren) gaat.
Rom 9 vs 6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.
Rom 9 vs 18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
Twee groepen, een Israel dat verloren gaat en een Israel det behouden is. beide etnisch blijkt wel uit
[color=#0000FF]Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat[/color]
In vers 30 komen de heidenen er ook bij.
Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid, die uit het geloof is.
en dan komen we in 10 vs 11, dat niet de etniciteit de beslissende factor is maar het geloof.
Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
vs 12 van Hfst 10 verduidelijk dat nog even.
Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen
In hoofdstuk 11 wordt het duidelijk dat de heidenen ingeplant zijn met de gelovige jood
En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden
Van deze structuur zul uitmoeten gaan wil je het hoofdstuk begrijpen, als er over Israel gesproken wordt gaat het over al deze 3 groepen.
Vandaar uitspraken over hen allen 2 x in dezelfde zin.
1. Er is een groep die zegt; het gaat over de etnische joden
2. een andere groep zegt het gaat over de kerk waarin beide joden en heidenen zitten.
3. nog een andere groep zegt het gaat over de uitverkoren etnische joden.
Als je de hoofdstukken goed door leest gaat het echter over;
1. de uitverkoren joden
2. de Joden die verloren gaan
3. en over het Israel Gods bestaande uit Joden en heidenen.
het gaat over drie groepen en sommigen hebben daar moeite mee en komen daardoor tot onjuiste conclusies.
Niet allen zijn Israel die van Israel zijn blijkt duidelijk dat het om uitverkorenen en niet uitverkorenen (verloren) gaat.
Rom 9 vs 6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.
Rom 9 vs 18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
Twee groepen, een Israel dat verloren gaat en een Israel det behouden is. beide etnisch blijkt wel uit
[color=#0000FF]Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat[/color]
In vers 30 komen de heidenen er ook bij.
Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid, die uit het geloof is.
en dan komen we in 10 vs 11, dat niet de etniciteit de beslissende factor is maar het geloof.
Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
vs 12 van Hfst 10 verduidelijk dat nog even.
Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen
In hoofdstuk 11 wordt het duidelijk dat de heidenen ingeplant zijn met de gelovige jood
En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden
Van deze structuur zul uitmoeten gaan wil je het hoofdstuk begrijpen, als er over Israel gesproken wordt gaat het over al deze 3 groepen.
Vandaar uitspraken over hen allen 2 x in dezelfde zin.